karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-28 20:34:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-03 23:32:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 14:55:36
Viestit: 9034
Paikkakunta: Tampere
Minulle sanottiin taas "milf". :oops:
Hakukone on olemassa, mutta sen verta hidas, että kaveri vältti lättyyn (* saamisen.

(* = n. 1980-luvun sana. Vai pitäisikö tämän ikäisen sanoa "köniin"?

Snaijaat sä, otan hertsiä tuollaisista juipeista! Taidanpa tempaista jannua köniin! :lol:

_________________
2003: 161,8 kg :arrow: 2006: 80kg :arrow: 2020: 171 kg
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-04 11:20:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-10-13 21:27:06
Viestit: 3362
Entäs KVG? "Kato, vittu, Googlesta" tuon tai jonkin vastaavan lyhenteen kuulin useamman kerran viime kesänä.
Mulla on sellanen kotikenttäetu, että veljenpoika on 18 v, ollaan paljon tekemisissä ja häneltä kuulee eturivin termit aika nopeesti. kavereiden teini-ikäisiltä tyttäriltä tulee myös aika nopeasti palautetta, jos käyttää jotain sanaa väärin tai jos käyttää liian vanhaa sanaa.

_________________
Kyllä mun kans toimeen tuloo, kunhan vaan on samaa miältä


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-04 13:01:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-10-13 21:27:06
Viestit: 3362
Kaivelinpa huvikseni esiin sen Suomen kuvalehden, tässä muutama makupala uusista sanoista:

- etäministeri, ministerintointaan etätyönä hoitava ministeri
- juoksukalja, olutpullojen vienti maksamatta kaupan kassan ohi
- kännykkäparkki, opettajien ehdottama säilytystila, johonn oppilaat jättäisivät kännynsä koulupäivän ajaksi
- natottaa, tuntea vetoa Natoon
- passiivitalo, energiansäästötalo
- retroministeri, pitkän tauon jälkeen uudelleen ministeri, vrt Väyrynen, Kanerva
-superministeriö eli temmi, uusi työ- ja elinkeinoministeriö
- tekstitaidon koe, yo-kirjotusten uusimuotoinen äikänkokeen toka osa, jossa selvitetään kirjallisen analyysin taitoja
- voimavuodet, naistenlehtien uuskieltä, yli 40-vuotiaiden naisten elämänvaihe
- patiodiplomatia, poliittisten suhteiden hoito esim. kesäasunnolle järjestettävillä vierailuilla, vrt. Kekkosen ajan saunadiplomatia
- nenäpäivä, uusi hulluttelu- ja hyväntekeväisyyspäivä (26.10), jonka aikana pidetään punaista klovninnenää.

Tässäpä muutama uudissana!

_________________
Kyllä mun kans toimeen tuloo, kunhan vaan on samaa miältä


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-04 17:48:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-08-27 00:30:11
Viestit: 370
Paikkakunta: ulkomaa
DieGosta kirjoitti:
Hantsu kirjoitti:
Suomeen palatessa toissa vuoden syksylla tuli yliopistossa esille mulle ihan uusi sana 'palikka'. Tiedatteko mita ko. adjektiivi tarkoittaa?


Jos joku ihminen on ihan palikka, se on vähän niinkuin "tyhmä". Minä olen tuota palikka-sanaa käyttänyt pikkutytöstä lähtien, kainuussa. Ylioppilaaksi kun kirjoitin, kirjoitin palikkamatikasta...eli jonkinnäköinen yksinkertainen vois olla lähinnä synonyymiä adjektiiville palikka.


Jep, mulle selitettiin, etta se tarkottaa 'helppo' - tossa kontekstissa kun oli kyse juuri pidetysta tentista. Sama juttu siis ku 'yksinkertainen'.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-04 18:55:00 
Poissa
punkkarikarppi
punkkarikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-05-05 09:41:08
Viestit: 1749
Paikkakunta: Kallio Ou Jea
Evo, nyybi, gilf ja milf, nillittää, olla pleksit/plekseissä, kilipää.. näitähän riittäis. Nuoremmat sisarukset Suomessa yrittää kovasti pitää mut mukana kuvioissa :wink:

_________________
Melbourne is a tropical London!


Kun paino ei putoa -> scrollaa sivu alas

iHerb-neitsyille ekasta tilauksesta 5 taalaa pois koodilla KOS418


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-04 23:56:31 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

Liittynyt: 2006-02-09 00:48:42
Viestit: 2822
sydney-mate kirjoitti:
Evo, nyybi, gilf ja milf, nillittää, olla pleksit/plekseissä, kilipää..

:smt017

_________________
Lean body mass is me, fat is ON me.
(Dr Vince Quas)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-05 13:09:54 
Poissa
valtamerikarppi
valtamerikarppi

Liittynyt: 2006-09-09 04:42:13
Viestit: 1686
Paikkakunta: Lentokentän vieressä
tuolla suomi24-sivistysfoorumissa törmäsin semmoseen sanaan kuin töpselinokka. naurattaa vieläkin, ja heti tajusin mistä on kysymys. tässä männä päivänä sitten meillä oli ravintolassa hotellilla yks tyypillinen töpselinokka. piti ihan mennä nurkan taakse, kun niin nauratti. suomalainen oli. sana sinänsä on halveerava, enkä ehkä ite sitä käyttäs, mutta saahan sitä yksin ittekseen täällä naureskella.

toinen sana, jota täälläkin paljon käytetään, ja mitä en oikein ymmärrä on allit. onko ne nuo roikkuvat tuossa hauiksen toisella puolella, vai mistä on kysymys?

meen keväällä suomeen, ja pikkuveli varmasti taas laukoo kilotolkulla semmosia sanoja, että pää on ihan pyörällä. pitääkin sitten kirjottaa ylös, niin saatte nähä mitä savokarjalassa tänään puhutaan. välillä tuntuu, että on ulkomaille mennyt, kun ei ihmisen kielestä ymmärrä mitään.

samoin vanhemmillani on sanontoja ja sanoja, joihin joudun pyytämään selitystä. ymmärtävät kyllä, ja selittävät, vaikka heille se onkin itestään selvää. yks hyvä esimerkki on päästä vedettävä navetta. siinä olin äpsingilläni, että mitä ihmettä.

_________________
ENKELIT OSAAVAT LENTÄÄ, KOSKA NE OTTAVAT ITSENSÄ KEVYESTI.

http://es.youtube.com/watch?v=Xz-UvQYAmbg


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-05 14:12:57 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-03-29 19:36:47
Viestit: 4476
Paikkakunta: Helsinki
rauli kirjoitti:
toinen sana, jota täälläkin paljon käytetään, ja mitä en oikein ymmärrä on allit. onko ne nuo roikkuvat tuossa hauiksen toisella puolella, vai mistä on kysymys?


Ihme kun et Suomessa asusessasi ole sanaan törmännyt. Vanha kuin taivas. Joo, ne on ne käsivarresta roikkuvat ihanuudet. Sanonta tulee rouva Alli Paasikiven mukaan. Rouva oli erittäin pidetty mutta tällainen kauneusvirhe hänestä löytyi.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-05 14:26:10 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

Liittynyt: 2006-02-09 00:48:42
Viestit: 2822
Great Girl kirjoitti:
rauli kirjoitti:
toinen sana, jota täälläkin paljon käytetään, ja mitä en oikein ymmärrä on allit. onko ne nuo roikkuvat tuossa hauiksen toisella puolella, vai mistä on kysymys?


Ihme kun et Suomessa asusessasi ole sanaan törmännyt. Vanha kuin taivas. Joo, ne on ne käsivarresta roikkuvat ihanuudet. Sanonta tulee rouva Alli Paasikiven mukaan. Rouva oli erittäin pidetty mutta tällainen kauneusvirhe hänestä löytyi.


Mina muutin pois suomesta 90-luvun alussa ja ekan kerran kuulin taman sanan liittyessani tanne palstalle, ja siita kysyinkin jossain ketjussa kun en tiennyt etta mita tarkoittaa.

Onko topselinokka sama kuin toffee-nose?

_________________
Lean body mass is me, fat is ON me.

(Dr Vince Quas)


Ylös
   
 Viestin otsikko: suomen kielen "kehittyminen"
ViestiLähetetty: 2008-02-05 15:10:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-01-20 12:58:54
Viestit: 1841
Palikka sana ei ole uusi, mutta tarkoittaa juuri sita mita taallakin on mainittu useaan kertaan: helppo asia, yksinkertainen tehtava tai tyyppi...Kaveripiirissani se oli hieman halventava sana eika missaan tapauksessa positiivinen. Lahdin Suomesta 80-luvun lopussa.

Allit on ollut paakaupunkiseudulla jo vuosikymmenia sanontana ja muutenkin monet sanat ovat vanhoja sanoja, mutta ihmisten paikasta toiseen liikehdinnan vuoksi siirtyvat. Meilla paakaupunkiseudulla oli koko siellaoloaikani monta murretta esilla, aitini puolelta savo, isani puolelta stadin murre : slangi, muualta muuttaneet kaverit ovat varittaneet puhumaani ja kuulemaani kieltani paljon.

Lapsilleni puhun suht koht kirjankielella, mutta sekakieltakin puhutaan (vaiko uutta "kehittynytta" kielta) ja heillepa vasta uusia arkipaivan sanoja onkin. Mummi tarjosi purkkaa, eivatka lapseni yhdistaneet sanaa jo osaamaansa purukumiin, lenkkarit ovat meilla basketit, meilla otetaan suihku, eivat edes tienneet moi -sanaa hei-sanan vastineena.....

Suomen kuvalehdessa olleet oikeat uussanat olivat kaikki minulle outoja.
(seuraan suomalaisista lehdista vain puutarha- ja kodinsisustus:remonttiaiheisia lehtia, niitakin vanhoina, jos jostain saan)

Nuorten kayttama "kehittynyt" kieli on valitettavasti huonoa suomenkielta ja on ikava jos palikkasanat sun muut vastaavat jaavat kieleen aikuisiallakin ja virallisissa tilanteissa.

"Mun mutsi sanoi ettei mun tarvii leikkii sun kaa". Tamantyyppisia lauseita kuulee nuorten suusta ja kirjoitettunakin? tamako on sita "kehittyvaa" kielta? :lol:

_________________
Karppaus aloitettu v.2007 alussa, 2-3 kk:ssa 1/3 tavoitteesta poissa, loput +20 kg hyvan suunnittelun alla jo 3 vuoden ajan.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-05 19:29:24 
Poissa
valtamerikarppi
valtamerikarppi

Liittynyt: 2006-09-09 04:42:13
Viestit: 1686
Paikkakunta: Lentokentän vieressä
nyt pistit pangolin paha. enhan mina tieda mika on toffee nose... :oops:

topseli nokka on just semmonen (luulen, en tieda, tuo minulle mielikuvan) niin kuin possulla, joka nayttaa samalta kuin seinassa oleva topseli, niin kuin ne on suomessa. mina olen muutenkin ollu aina semmonen ihmeellinen nenien tarkkailija, ja tietyt nenat olen lajitellut ns. aikuisneniksi. lapsena piirsin kolmion muotoisia "ihmisia" joilla ei ollut nenaa ollenkaan. missahan olen asunut menneissa elamissani? jonkin sortin ulkoavaruutelainen olen kuitenkin. ehkapa minulla on jonkin sortin nena-kammo, kun meidan perilla monilla on pottunenat, ja minusta ne oli ihan hirvitykset lapsena ollessani. oho, sori meni ooteeksi.

aiheeseen.

_________________
ENKELIT OSAAVAT LENTÄÄ, KOSKA NE OTTAVAT ITSENSÄ KEVYESTI.

http://es.youtube.com/watch?v=Xz-UvQYAmbg


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-05 19:38:20 
Poissa
modekarppi
modekarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-22 12:24:33
Viestit: 7042
Paikkakunta: Jatkuvasti maailmalla
Toffee nose = snobi (olisikohan tämä soveltuva käännös)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-05 19:46:29 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-03-29 19:36:47
Viestit: 4476
Paikkakunta: Helsinki
Dzinni kirjoitti:
Toffee nose = snobi (olisikohan tämä soveltuva käännös)


Joo, eli nirppanokka.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-05 19:51:45 
Poissa
modekarppi
modekarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-22 12:24:33
Viestit: 7042
Paikkakunta: Jatkuvasti maailmalla
Great Girl kirjoitti:
Dzinni kirjoitti:
Toffee nose = snobi (olisikohan tämä soveltuva käännös)


Joo, eli nirppanokka.


No toi nirppanokka saattaa olla parempi. Jokatapauksessa semmoinen, jolla "sataa sieraimiin" kun kulkee niin nokka ylöspäin.

En kylläkään tiedä sanonnan taustoja...tietääkö joku? (voin kyllä konsultoida miestä myöhemmin kun tulee businessdinneriltään)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-02-08 23:57:16 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-08-27 00:30:11
Viestit: 370
Paikkakunta: ulkomaa
Ritasisko kirjoitti:
Nuorten kayttama "kehittynyt" kieli on valitettavasti huonoa suomenkielta ja on ikava jos palikkasanat sun muut vastaavat jaavat kieleen aikuisiallakin ja virallisissa tilanteissa.

"Mun mutsi sanoi ettei mun tarvii leikkii sun kaa". Tamantyyppisia lauseita kuulee nuorten suusta ja kirjoitettunakin? tamako on sita "kehittyvaa" kielta? :lol:


Huomasin kylla ton nauruhymion, eli ehka tama oli huumorilla sanottu, mutta pakko tulevana lingvistina kommentoida kuitenkin.. (Taa on musta niin mielenkiintosta, ehkapa jotain muutakin kiinnostaa miettia tammosia?)

Kieli muuttuu, mutta muutokset eivat ole "hyvia" tai "huonoja" vaan neutraaleja. Ihmisten asennoituminen niihin on asia erikseen ja se omalta osaltaan vaikuttaa kielen kehittymiseen. Kyse on suurimmaksi osaksi puhekielesta, jossa varsinkin sanaston muuttuminen on todella nopeatempoista, mutta kirjoitettu kieli kokee muutoksia paljon hitaammin. Lisaksi ei saisi unohtaa kielen eri rekistereja - kaikkihan me puhumme eri tilanteissa ja eri ihmisten kanssa eri tavalla. Nuorten puhekieli kuten mika tahansa kielen variaatio on rikkaus.

Viela lisaa OT, mut kuitenkin.. Ritasisko, mieti muuten ranskan muutoksia vuosikymmenten ja -satojen saatossa.. Québecilaiset puhuvat vielakin monella tapaa Ludvig XIV:n ajan ranskaa ja heidan variaatiollaan on ollut Euroopan ranskasta hyvin paljon eroava kehitys.. Tuohon kun viela verrataan nykynuorten tekstiviestikielta, joka kirjoitetaan lahes foneettisesti niin saadaan viela lisaa kontrastia kielen eri kerroksiin. 8)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Suomen kieli muuttuu
ViestiLähetetty: 2008-02-09 09:13:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-01-20 12:58:54
Viestit: 1841
Hantsulle lahinna:

Poikani 10v kirjoittaa kaverilleen messangerin valityksella ja silloin talloin naen tekstin ruudussa: se on todellakin "huonoa" (oma ilmaisuni) ranskankielta kirjoitettu juuri niinkuin lausutaan. Oma pelkoni on ko nuorten kirjoitetun tekstin puitteissa se, etta alkavat kopioida samaa tyylia kouluissaan ja virallisissa tilanteissa. Talla hetkella poikieni kouluissa esim kirjoitusvirhe oikeinkirjoituksessa, sanelussa on tyyliin numero pois per virhe. Yhden sanan vaarinkirjoituksella voit saada esim 5/10 tuloksen, siis yhden sanan vaarinkirjoituksella. Yhdesta kokeesta teoriassa voisit saada jopa -50/10 (mita ei tietenkaan kaytannossa tehda).

Murteet, slangit ja JOKAISEN OMA puhe-ja/ tai kirjoitustyyli on rikkaus, mutta sen kustannuksella ei saisi unohtaa ns. kirjakielen osaamista.

Ruotsin kieli Suomessa ei ole ruotsia Ruotsissa, flaaminkieli Belgiasssa ei ole hollanninkielta Hollannissa, Belgian tai Canadan ranska ei ole Ranskan ranskaa....vaan jokaisen maan muunnelmaa ko kielesta.
Poikani opiskelee hollanninkielta koulussaan, ei flaaminkielista "murretta" hollannin kielesta . Kouluissa opetetaan Ranskan kielta ei Belgian murretta
ko kielesta. (esim luvut 70 80 jne opetetaan molemmin tavoin sanottuna ja kirjoittuna ei vain belgialaisittain)


Kielet niiden muunnelmineen ovat rikkaus isolla arralla, mutta on osattava kns kirjakielikin sen ohessa. Pelkka murre ei riita. Tasta lahinna kirjoitukseni alkoi.....

Minakin kirjoitan tietylla murteella; ilman aan ja oon pilkkuja ja valitettavasti en enaa edes huomaa niiden puuttumista. Tamakin on kielen muuttumista. (tosin itsellani pakon edessa ei-vapaaehtoisesti).

Mukavaa kielirikasta paivaa kaikille....

_________________
Karppaus aloitettu v.2007 alussa, 2-3 kk:ssa 1/3 tavoitteesta poissa, loput +20 kg hyvan suunnittelun alla jo 3 vuoden ajan.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-09 17:03:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-10-13 21:27:06
Viestit: 3362
Hantsu, itekin kielialalalla ja seuraankin siksi tiiviisti mitä tapahtuu. Muistan ikuisesti opiskeluajoilta, kun suomen lehtori oli närkästynyt siitä, että kemikalioliikkeessä ei oltu häntä ymmärretty, kun hän pyysi "kieppuraikastetta", olivat antaneet vessanpöntön raikasteen :D No, Rauski oli puristi ja noudatti kielitoimiston kaikkia suosituksia, joista moni kuoli ja kuopattiin hyvinkin nopeasti.
Mä henk.koht. uskon, että lapset kykenevät pitämään puhekielen ja kirjoitetun kielen erillään, musta on hauska kuulla uusia, näppäriä versioita uusista ilmiöistä tai vanhoistakin.
Meillä on töissä nuoria kollegoita, jotka aluksi hieman hakevat rekisteriä mutta kaikilla se on löytynyt ja me vanhat kotkat puolestamme olemme oppineet nuorilta uusia, mukavia ilmauksia. Äh, tää kuulostaa nyt ihan "Annas ku vanha selittää... " -jutulta. Emmä edes enää tiedä mitä alunperin halusin sanoa...
Yks asia, vihaan noita kielen tyypittelyitä, miksi Ruotsissa puhuttava ruotsi olisi oikeampaa kuin Suomessa sitä äidinkielenään puhuvien ruotsi? Miksi Belgiassa puhuttava hollanti (on muuten kielenä hollanti, ihmiset ovat flaameja) olisi murre? Vuosittaisissa oikeinkielisyyskilpailuissa flaamit voittavat aina...

_________________
Kyllä mun kans toimeen tuloo, kunhan vaan on samaa miältä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Suomenkieli kehittyy
ViestiLähetetty: 2008-02-09 17:59:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-01-20 12:58:54
Viestit: 1841
Juuri niin, murteet rikkautena Suomessa ja kun kirjakielikin pysyy hallussa ollaan vielakin rikkaampia.

Hauskojahan nama omasta puheesta eroavat lausahdukset ovat.

Ja omassa maassa puhuttu ja kirjoitettu kieli on sen oman maan kieli ei niita pidakaan vertailla toisessa maassa puhuttuun kieleen, ei ole ykkosenglantia tai ykkosranskaa tai ykkosruotsia: on ko. maan kieli.

Kylassa , jossa asun on puolen tunnin ajomatka seuraavaan ostosreissukaupunkiin Belgiassa tai sama matka Ranskan puolella oleviin kauppoihin. On osattava numeroiden kaytto molemmilla kielilla....
Samoin Ranskan puolella asuvien on tiedostettava Belgian kielen poikkeavuudet..Asiakkaita on palveltava....Canadan kieli on mielestani hauskaa: ranskaa englantilaisittain aannettyna. Mutta ko man ranskaan olen yhteyksissa vain katsomalla kanadalaisia ranskankielisia tv-ohjelmia.

Te ammatiksenne kielen kanssa olevat naette aiheen laajemmin ja syvallisemmin. Teilla se rikkaus vasta onkin, koska teille on hallussanne oman maan kirjakieli kenties murteita ja muut tyossane kayttamanne kielet murteineen. Ja suomenkieli ei ole ruostunutta, kuten kirjoittajalla.

_________________
Karppaus aloitettu v.2007 alussa, 2-3 kk:ssa 1/3 tavoitteesta poissa, loput +20 kg hyvan suunnittelun alla jo 3 vuoden ajan.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-10 04:32:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-08-27 00:30:11
Viestit: 370
Paikkakunta: ulkomaa
Expat kirjoitti:
Mä henk.koht. uskon, että lapset kykenevät pitämään puhekielen ja kirjoitetun kielen erillään, musta on hauska kuulla uusia, näppäriä versioita uusista ilmiöistä tai vanhoistakin.


Joo, oon ihan samaa mielta. Ei ne "uudet" puhetyylit ym. oo mikaan akuutti uhka normikielelle. Yks opiskelukaveri tutkii just tota tekstarikielta ja sen ohjaaja otti mun kanssa ton foneettisuuden puheeksi kun ajatteli etta on mulle aika tuttu asia (niinku onkin). Niin han sitten heitti, etta saattaahan tulevaisuudessa kirjoitetun kielen normi muuttua siihen suuntaan, nykyinen on nimittain 1200-lukua..


Expat kirjoitti:
Yks asia, vihaan noita kielen tyypittelyitä, miksi Ruotsissa puhuttava ruotsi olisi oikeampaa kuin Suomessa sitä äidinkielenään puhuvien ruotsi? Miksi Belgiassa puhuttava hollanti (on muuten kielenä hollanti, ihmiset ovat flaameja) olisi murre? Vuosittaisissa oikeinkielisyyskilpailuissa flaamit voittavat aina...


Belgo proffa kertoi juuri muutama paiva sitten Belgian ranskankielisten puhuvan keskimaarin "parempaa" ranskaa kuin ranskalaiset, ainakin siella diversiteettia on vahemman kuin Ranskan alueella ja ollaan ilmeisesti monelta kohdin tarkempia aantamyksessa ja muussa oikeakielisyydessa. Lisaksi tosin kieli on vahan arkaaisempaa. Etta tosi typeraa kylla lahtea sanomaan etta Ranskan ranska olis jotenkin parempaa kun muutenkaan kieli ei sisalla tuollaista hyva/huono -jaottelua.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-02-10 09:40:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-01-20 12:58:54
Viestit: 1841
Niin , olemme yha samaa mielta siita, ettei ole ykkoskielia vaan joka maassa oma tarkea kielensa.

Ja vertailuista: itse voin verrata vain, en proffien faktaa, vaan kaytantoa alueellamme. Jos vertaat lasten oikeinkirjoitusta hyvatasoisessa koulussa, tulokset ovat ok, mutta jos vertaat alueemme "kunnan" ala-asteen tasoa, tulos on huono. Kylamme jalkimmaista koulua kayvat lapset eivat juurikaan eroita oikein- ja vaarinkirjoituksen systeemia, vaan kirjoittavat kuten tekstailevat. Naista lapsista olen "huolissani".

Minulle on ihan sama onko jokaisen maan kieli 1200- vai 2000-luvulta, sen modernisuus tai uudenaikaisuus ei kolahda. Eika hairitse. Jos nykymurteet (joku versio niista) muuttuisi viralliseksi kirjakieleksemme ok....Siloin kaikki puhuisivat "virallisissa " tilanteissa niin....

Kirjoitin paikalleen jamahtavista murresanoista tai sanonnoista. Mutta jos eivat jamahda paalle nuorilta sehan on hyva. Olisi se aika hupaisaa ja herkkua kuunnella uutistelukijan vetavan slangisanoilla tekstiaan osaamattomuuden vuoksi. Mutta sehan vain varittaisi elamaa....


Tamahan on vain yksi mielipide muiden seassa, ei maailman sodan alku. Mukavaa paivaa vaan kielen parissa ystavyyden merkeissa.

_________________
Karppaus aloitettu v.2007 alussa, 2-3 kk:ssa 1/3 tavoitteesta poissa, loput +20 kg hyvan suunnittelun alla jo 3 vuoden ajan.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)