karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-16 06:13:19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-10-03 19:24:48 
Poissa
modekarppi
modekarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-22 12:24:33
Viestit: 7042
Paikkakunta: Jatkuvasti maailmalla
Itse pidän itseäni äärettömän hyvänä kokkina, mutta täytyy myöntää, että minua ei juurikaan ole päästetty keittiöön sitten "vuoden yks ja kaks". Mies tykkää hoitaa sen puolen, eikä luota naisiin (entistä, saksalaista pomoaan lukuunottamatta) kovinkaan paljon (tähän täytyy sanoa, että Expatin pinnat ovat myöskin erittäin korkealla sen dinnerin perusteella, minkä heillä söimme Belgiassa).

No, on tosin joitain alueita, joilla minäkin voin päteä, yksi on suomalainen kalakeitto ja toinen kaalikääryleet.

Pitkällisen kärttämisen jälkeen muistin viimein ja vihdoin hinata mukanani tuoreita puolukoita tänne Englantiin. Niin, ja siitä yksiselitteisenä seurauksena jouduin tekemään kaalikääryleitä. Lienee tarpeentonta sanoakaan, että joku tuli vesi kielellä töistä tietäessään saavansa niitä, kun taas minä olin siis tehnyt töitä kotitoimistossa ja telekonffien aikana kokannut ne pahuksen kääryleet.

Ensimmäinen asia, minkä huomasin oli, että täältä ei saa kunnon jauhelihaa. Ainakin Sainsburyn jauheliha on äärettömän karkeaa verrattuna suomalaiseen. Olisin toki voinut mennä paikalliselle butcherille ja pyytää hienommaksi jauhettua, mutta tuli nyt ostettua, mitä tuli ostettua.

Mitä tulee kaaliin, oli greengrocerilta saatu kaali savoijinkaali, tai mikä lienee kurttulehti, mutta arvelin sen käyvän ihan OK.

Suuri ongelma oli myös siirappi: täkäläinen black treacle, se on jotenkin "palaneen" makuista (ja minähän en kaalikääryleitä ilman siirappia tee, käyttö on kuitenkin suhteellisen vähäistä).

Summa summarum: meitä oli kaksi varsin pettynyttä syöjää. Luulen, että suurin syy juuri tuossa karkeaksi jauhetussa lihassa ja siirapissa.

Laitoin täytteeseen varsin paljon keitetyn kaalin ydintä ja paistettuja kanttarelleja.

Ei hyvä.... :(

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Pitänee pelastaa kokkausmaine tekemällä näitä seuraavan kerran Suomen-asunnolla, jolloin raaka-aineet ovat "oikeita".

_________________
What happened to the butcher who backed into his meat grinder? He got a little behind in his work.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-10-04 12:39:15 
Poissa
taviskarppi
taviskarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-02-14 07:12:33
Viestit: 1953
Paikkakunta: Keski-Suomi
IKEAstahan sais vissiin siirappia?? Ei siellä olis??? Kannattaa ettiä netistä joku mummon parhaat kääryleet tms ohje ja tehdä just sen mukaan jos haluaa just oikeita kääryleitä.. :)

_________________
Karppaus aloitettu 20.2.2006 89kg->78,6kg
Raskauden jälkeen (05/2007) paino 93 kiloon, karppausta on/off
2009 Huhtikuussa paino 86kg
2010 Tammikuussa paino yhä 86kg :(
.
.
Pitkän tauon jälkeen paluu karppilammikkoon 3/2015 lukemista 92kg.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-10-04 14:31:48 
Poissa
modekarppi
modekarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-22 12:24:33
Viestit: 7042
Paikkakunta: Jatkuvasti maailmalla
Ahaa, IKEA - en tosin tiedä, missä täällä sellainen on, ei ainakaan kovin Länsi-Lontoon alueella. Tosin ravaan jatkuvasi Suomessa, joten ei tuo ole ongelma sitä siirappia tuodakaan.

Vanhanajan kaalikääryleitten resepti on korvien välissä, vaan taas on todettava, että ainekset merkkaavat todella paljon.

Noista resepteistä sen verran, että tuo mainitsemasi asia on hyvä muikkari kaikille, ei kannata ryhtyä modifioimaan reseptiä, ellei tunne perusjuttuja.

Tähän tietty on tällä kokemuksella luettava mukaan ainekset.

:lol:

_________________
What happened to the butcher who backed into his meat grinder? He got a little behind in his work.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-10-06 20:37:16 
Poissa
taviskarppi
taviskarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-02-14 07:12:33
Viestit: 1953
Paikkakunta: Keski-Suomi
No tuli vaan mieleen ku miehen sisko aina jaksaa kehua mun tekemää jauhelihakastiketta. No, se "salaisuus" on nyrkillinen voita pannuun ja jauhojen käristys. Siis niinko mummo on opettanu. Sillo ei lasketa hiilareita. :)

_________________
Karppaus aloitettu 20.2.2006 89kg->78,6kg
Raskauden jälkeen (05/2007) paino 93 kiloon, karppausta on/off
2009 Huhtikuussa paino 86kg
2010 Tammikuussa paino yhä 86kg :(
.
.
Pitkän tauon jälkeen paluu karppilammikkoon 3/2015 lukemista 92kg.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-10-07 00:35:36 
Poissa
modekarppi
modekarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-22 12:24:33
Viestit: 7042
Paikkakunta: Jatkuvasti maailmalla
Olen samaa mieltä. Mutta kaalikääryleet kyllä onnistuvat ilman riisiäkin.

_________________
What happened to the butcher who backed into his meat grinder? He got a little behind in his work.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-02-24 19:25:11 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

Liittynyt: 2006-02-09 00:48:42
Viestit: 2822
ma en ole kayttanyt black treacle vaan sita vaaleeta siirappia mita myydaan leipomiseen ja miksannut sita melassin kanssa (joo tiedan etta SUomessa sita annetaan lehmille) jota saa ainakin Holland & Barrettista.

Jauhelihaa en osaa kommentoida, siita on niiin pitkaan kun oon ollut Suomessa.

Niin ja kun menen Suomeen kaikki tekee jauhelihamakaronilaatikkoa tai Janssonin kiusauksen tyylista perunalaatikkoa niin etta koko SUomi-loman ajan syo vain kahta ruokalajia eri sukulaisten ja kavereiden luona :lol: miten voikin olla....

_________________
Lean body mass is me, fat is ON me.
(Dr Vince Quas)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-02-24 21:48:52 
Poissa
modekarppi
modekarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-22 12:24:33
Viestit: 7042
Paikkakunta: Jatkuvasti maailmalla
Pangolin kirjoitti:
ma en ole kayttanyt black treacle vaan sita vaaleeta siirappia mita myydaan leipomiseen ja miksannut sita melassin kanssa (joo tiedan etta SUomessa sita annetaan lehmille) jota saa ainakin Holland & Barrettista.



Ahaa, hyvä tietää, en ole ikinä älynnyt katsella sitä Holland & Barrettistä, vaikka siellä tulee usein ostoksia tehtyä. Hyvä kauppa...

_________________
What happened to the butcher who backed into his meat grinder? He got a little behind in his work.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-03-25 17:59:46 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2009-01-27 15:55:36
Viestit: 20
Paikkakunta: Lontoo
Mina olen kayttanyt samaa Golden Syruppia siirapin korvikkeena ja ihan hyvin on toiminut esim. kaalilaatikossa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-03-26 18:42:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-10-13 21:27:06
Viestit: 3362
Mä tein ison pellillisen kalikääryleitä ja nosti pellin suoraan ulos terassin pöydälle viilentymään. Käänsin selkäni ja eiköhän naapurin katin perhana seissy keskellä peltiä ja pureskeli mun kääryleitä! Olin NIIN raivona, että heittelin sitä pakenevaa kissaa kaalikääryleillä... :oops: mutta kun ei niitä enää olis muutenkaan voinu syödä! Eli en tiedä millaisia niistä tuli mutta musta se jauhalihataikina tuntui jotenkin kuivahkolta että ehkä ne ei sitten edes olis ollu hyviä...

_________________
Kyllä mun kans toimeen tuloo, kunhan vaan on samaa miältä


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)