karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-22 15:17:02

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-06-11 10:57:43 
Poissa
sintti
sintti

Olen kirjannut jo pari kuukautta mittoja ylös kalenteriin, yritän nyt opetella siirtämään ne tänne sosiaalisen median puolelle. Kesä menee etäopiskellessa, joten ainakaan ajan puutteeseen ei pitäisi kaatua...

Olen 24-vuotias nainen, jolla pituutta 176 cm ja painoa tällä hetkellä noin 68kg. Tavoitteena olisi painon puolesta 65 kiloa, koska...noh, se nyt vaan on niin kiva luku 8) Painoa tärkeämpää olisi kuitenkin tiivistyminen tuosta navan päältä eli jenkkisten kohdalta, jotka on ehdottomasti mun kroppani suurin ongelmakohta. Reisistä ja vyötäröltä saa lähteä myös, tissit saisivat kiinteytyä ja selkäläskit hävitä. Lantio ja pylly taas saisivat pysyä nykyisellään, koska pidän leveästä lantiostani. Vartalotyyppini on ilmeisesti jonkin sortin tiimalasi, joten se saisi korostua nykyistä selvemmin.

Itse noudatan rentoa karppaustyyliä, hilut pyörii 30-60g hujakoilla, rasvat noin 100g ja proteiineja suunnilleen painokilojen verran. Vaihtelua varmasti on päivien välillä, mutta en jaksa stressata. Hapankorppua syön 2-4 palaa päivässä (hilut 3,7g/kpl), enkä rajoita esim. juuresten syöntiä (paitsi peruna). Turkkijuguakin saattaa mennä parikin desiä päivässä. Viikonloppuisin perusruoka on yleensä rentokarppia, mutta herkkuna saattaa hujahtaa vaikka suklaalevy, eikä tosiaankaan mitään prosenttisuklaata :smt047 Elämä on liian lyhyt, että kieltäisin itseltäni kaikki nautintoa tuottavat aineet. Tämä vapaamielisyys myös mielestäni edesauttaa ruodussa pysymistä omalla kohdallani, nimittäin pari vuotta sitten karppasin tiukalla "hilut-alle-20g-per-päivä"-tyylillä 24/7 pari kuukautta ja himot kasvoivat lopulta liian suuriksi. Niin ja liikuntaa en tällä hetkellä harrasta ollenkaan. Lähdetään äijän kanssa vajaan parin viikon päästä kiertelemään Pohjois-Italiaa ja Ranskaa ja let me tell you something: aion nauttia Etelä-Euroopan kulinaarisista tarjoiluista täysin sydämin ilman hilujen laskemista.

Ja kyllä tällä tyylillä tulostakin on tullut. Seuraavassa mittani parin kuukauden takaa ja eilen mitatut:
paino: 72 kg --> 68,1 kg
rinnanympärys: 98 cm --> 96 cm
vyötärö: 78 cm --> 73 cm
napa: 89 cm --> 85 cm
lantio:103 cm --> 100 cm
reisi: 58 cm --> 55 cm

:smt038 Mee soooo happeeeee!

Tänään lähdetään äijän kanssa piknikkeilemään rentokarppityyliin (äijäkin siis rentokarppaa tässä mukana) ja mukaan lähtee ainakin kertakäyttögrilli, chili-sulatejuusto-makkarapihvejä, salaattia, tomaattia, viinirypäleitä, vissyä... Kaupasta voisi käydä vielä hakemassa vaikka pähkinöitä ja joitain juustoja messiin :smt118

ViestiLähetetty: 2011-06-17 07:53:31 
Poissa
sintti
sintti

Tämän aamun mittailut:
paino: 67,4 kg (-0,7 kg)
vyötärö: 73 cm (+/-0)
napa: 83 cm (-2 cm) :mrgreen:
lantio:99 cm (-1 cm)
reisi: 55 cm (+/-0)

Viikonloppu menee varmaan todella epäkarpisti, sillä edessä on häät ja rippijuhlat. Toisaalta voileipäkakkua pitääkin saada vähintään kerran vuodessa 8) Keskiviikkona lähdetään reissuun, joten palailen vasta heinäkuun puolella kertomaan, mihin yllä olevat luvut ovat pompsahtaneet. Au revoir!

ViestiLähetetty: 2011-06-17 08:31:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kun keksit sen viisasten kiven, jolla laihdutaan vain tietyistä kohdista toisten kohtien jäädessä ennalleen, niin ota ihmeessä yhteyttä johonkin julkaisuun, tuota ongelmaa on nimittäin mietitty kauan :D

Koska olemme tasan saman pituisia ja painoisia, niin huvikseni otin vertailevat mitat:

rinnanympärys: 91
napa: 84
vyötärö 72
lantio 98
reidet paksuin 60

Eli vaikea uskoa, että sinulla on erityisesti löysää missään, koska ei minullakaan ole. Jos nyt kuitenkin löydät keinon laihtua vain tietystä paikasta, niin kerro toki heti, niin sovellan sitä noihin mun ratsupaikkoihin

Ikää minulla on 39 vuotta, joten voi toki olla että tälläinen keski-ikäinen täti ei enää vaan tajua miten paljon löysää hänellä on.

ViestiLähetetty: 2011-06-17 13:12:24 
Poissa
sintti
sintti

Tonnikalakeiju: Heh, no en todellakaan ole mitään viisasten kiveä keksimässä, muuten varmaan voisin lopettaa koulun kesken saman tien :mrgreen: . Nuo tavoitteet on lähinnä omalle kropalle esitettyjä nöyriä toiveita :D Mulla läski kertyy erityisesti jenkkisten kohdalle, joten siitähän sitä voisi sitten mun puolesta lähteäkin. Haluaisin nimittäin eroon farkkujen vyötärön yläpuolelle ilmaantuvasta renkaasta, mutta mistä niitä senttejä sitten lopulta eniten lähtee jää nähtäväksi. Nykyiseen kehitykseen olen ollut tyytyväinen ja farkutkin istuvat paremmin kuin ennen.

ViestiLähetetty: 2011-07-15 08:39:54 
Poissa
sintti
sintti

No niin, reissusta on palailtu ja pikkuhiljaa on palailtu myös rentokarppauksen pariin. Sitten suoraan asiaan eli mittaustulokset tältä aamulta:

paino 69,6 kg
vyötärö 74 cm
napa 84 cm
lantio 100 cm
reisi 56 cm

ViestiLähetetty: 2011-08-13 08:36:58 
Poissa
sintti
sintti

Eilisaamun mitat:

paino 68 kg
vyötärö 74 cm
napa 84 cm
lantio 99 cm
reisi 56 cm

Hmmm, painoa ollu kuukausi takaperin 1,6 kiloa enemmän, mutta mitat suurinpiirtein samat kuin nyt.

ViestiLähetetty: 2013-04-06 08:16:32 
Poissa
sintti
sintti

Hellou!

Jaahas, täältä löytyi tämmöinen. Melkein pari vuotta on kulunut ja elämässä on sattunut ja tapahtunut kaikenlaista. Sama ukko roikkuu yhä mukana, ollaan vaihdettu kaupungin vilinä maaseudun rauhaan Pohjois-Karjalassa ja opiskelut on molemmilla takanapäin. Töitä paiskitaan ja lyhennetään asuntolainaa. Sain kuin sainkin reilu vuosi sitten unelmaduunipaikan, vaikka jossain vaiheessa ylipäätään minkään työn saaminen tästä maasta näytti epätoivoiselta. Ikinä ei tosiaankaan kannata luovuttaa. Ikääkin on tullut se kaksi vuotta lisää: 26 :smt107 Vastahan täytin 18 ja villi nuoruus ja opiskeluvuodet edessä...

Sitten siihen syömiseen. Rentokarppailu jäi ja mitat pysyi kutakuinkin noissa samoissa luvuissa tasan siihen asti, kunnes opiskeluaikojen jalat vaihtuivat autolla huristeluun. Opiskelijana halvimmaksi tuli kävellä/pyöräillä joka paikkaan, mutta nyt työmatka on sellainen, että auto on pakollinen. Tuo hyötyliikunta on ilmeisesti ollut melkoisen merkittävä painon hallinnassa. Onhan sitä nykyäänkin lumitöitä, polttopuiden kantamista, 100 neliön imuroimista ja luuttuamista ym. omakotitalon hyötyliikuntamuotoja. Mutta ei selvästikään riittävästi.

Tänä keväänä havahduin tilanteeseen, kun pillifarkut (nuo paras painonnousun mittari) alkoivat kiristää. Jotain tarttis tehdä, mutta mitä. Nimittäin muiden muutoksien lisäksi olen jättänyt lihan syönnin. Pystyn ainakin vielä syömään lihaa, jos sitä on varta vasten minua varten valmistettu kyläpaikassa, mutta ravintelissa valitsen kasvis/kala-vaihtoehdon. On muuten helpottanut sitä vaikeutta valita a la cartelta annos itselleen, kun vaihtoehtoja harvemmin on kovin montaa. Kananmunaa, kalaa ja äyriäisiä syön edelleen. Soijarouhetta/suikaleita käytän silloin tällöin, tofua haluaisin käyttää useamminkin, mutta lähikauppa ei myy sitä. Vegaania musta ei varmaan koskaan saa, sillä rakastan juustoja. Eli maitotuotteitakin käytän normaalisti.

Olen tässä nyt viikon verran yrittänyt soveltaa jonkin sortin rentokarppausta nykyisiin ruokatottumuksiini ja olenkin tässä kirjaillut ruokakulmaan muutamana päivänä syömisiäni, jotta näen kalorit, hilut, rasvat ja prodet. Hiilarit ovat pyörineet pääasiassa 60-80 grammassa (joku päivä oli yli 100g), rasvat ovat olleet yli 100 ja proteiinit 50-70. Kaloreita on tullut päivää kohti 1600 - 1800. Syön joskus hapankorppuja, enkä myöskään säikähdä täysjyväpastaa tai tummaa riisiä silloin tällöin. Hedelmistä, marjoista ja turkkiukosta/maidosta tykkään pyöräytellä smoothieita. Tärkeintä on että olo on hyvä, ruokailu on rentoa ja nälkää ei tarvitse nähdä. Ja sentti sieltä toinen täältä on lähtenytkin. Vertailuna 1.4. ja sitten tänään mitatut lukemat:

vyötärö: 78 cm / 77 cm
napa: 89 cm / 88 cm
lantio: 104 cm / 103 cm
reisi: 60 cm / 59 cm

Painoa en uskaltanut 1.4. mitata, mutta tänään rohkaistuin ja tuomio oli tyly 74 kg... :smt104 Aloitusviestin mittoja katellessani, huomasin että yläkropan sentit ovat samaa luokkaa kuin 72 kiloisena, joten persiiseen ja jalkoihinhan ne kilot ovat ilmeisesti jumahtaneet. Ei ihme, että farkut kirraa. Pituutta on edelleen 176 cm, joten kirkkaasti ollaan normaalipainon sisässä, mutta senttejä ja kiloja sais lähteä sen verran, että vaatteet ei ahdista. Näinköhän taaskaan jaksan montaa kertaa senttejäni tänne ilmoitella, mutta ovatpahan täällä sitten taas muistissa :mrgreen:

Ukko lähti kukonlaulun aikaan vielä töissä pyörähtämään, mutta sitten olisi luvassa hamppareita! Mulle mantelileipää, tofua, guacamolea, tomaattia, suolakurkkua. Lisänä bataattiranskalaisia ja coleslawta, naaaaaam! Jälkkäriksi kokeilen banaanipehmistä, jonka simppelin reseptin bongasin jostain blogista: jäätynyt bansku hurautetaan tehosekoittimella pehmismäiseksi. Mahtavaa jos toimii ja miksei toimisi? Ne jo kulttimaineeseen nousseet banaanipannaritkin olivat tosi hyviä kun pari päivää sitten kokeilin.

Ukko sano illalla, että ei minun tartteis laihduttaa, vaan oon kuulemma kaunis just tällaisena (aawwww). Vastasin, että valitettavasti mun vaatteet ei oo samaa mieltä. Tähän on hyvä päättää tämä varsin pitkäksi painunut selittelyosio.

ViestiLähetetty: 2013-04-13 07:20:25 
Poissa
sintti
sintti

Tämän aamun mittaukset:

vyötärö: 77 cm (+/-0)
napa: 87 cm (-1)
lantio: 103 cm (+/-0)
reisi: 58 cm (-1)

paino: 73,1 kg (-0,9)

Tänään luvassa mozzarella-oliivi-pitsaa karppipohjalla ja jälkkäriksi teen karppi-mutakakun ohjeella muffareita. Mutta sitä ennen täytyy maistaa illalla väsäämääni kotijuustoa, näyttää ainakin pirun hyvältä!

ViestiLähetetty: 2013-04-13 07:30:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:mrgreen: mulla kanssa kaikki kerääntyy reisiin ja persiiseen. Yritän kovasti kaventua :roll: mutta tissithän siinä samalla kitistyy, ei voi mitään. Itsekin normaalipainoinen, paksumpi kuin sinä 158/56 ja risat (2-3kg jo pudonnut). Pitäis joku aamu ehtiä senttejä mittailla, että näkisi vähän tuloksia, mutta (muka) liian kiire :mrgreen:

Itselle ei rento karppaus sovi yhtään, ajaudun napostelemaan / ahmimaan. Pitääkin saada tässä itsensä kokonaan irti viljoista ja sokerista #-o

ViestiLähetetty: 2013-04-13 11:57:18 
Poissa
sintti
sintti

Mulle taas rentokarppaus on ainoa vaihtoehto, että en ala ahmimaan herkkuja :-D Tykkään ite myös tehdä nämä mittaukset vain kerran viikossa. Eri ihmisillä toimii eri jutut, myös laihdutuksessa. Alakarppina laihtuisin silmissä (been there, done that), mutta mikäs kiire tässä on.

Kotijuusto oli muuten tosi hyvää, ehkä vois yrittää saada rakenteeltaan vähän tiiviimmäksi. Just söin kolmasosan pellillisestä pitsaa ja kolme mutamuffaria, mii laiks! Tänään varmasti kalorit paukkuu, mutta laskujeni mukaan hiilarit jäävät alle 80 gramman.

Vettä sataa toivottavasti vieden lumet mukanaan. Astianpesukone hurskuttaa taustalla ja kattelen sivusilmällä Piiat-leffaa. Taidan vielä hakea kirjan tähän sohvalle ja kaivautua viltin alle. Lauantaipäivät on ihania :smt001

ViestiLähetetty: 2013-04-13 13:20:14 
Poissa
sintti
sintti

Moi!

Minäkin olen normaalipainon sisällä karppaava. En ole varma nykyisestä painostani tarkalleen ottaen, eikä minua itseasiassa edes kiinnosta.. Kaikki on kiinni peilikuvasta ja olotilasta.

Olen aika alkuvaiheessa mutta tiedän että karppaus toimii, koska tein tiukan alakarpituksen kropalleni kolmisen vuotta sitten, joka kesti reilut puoli vuotta. Laihduin suunnilleen kymmenen kiloa. Olin aika tikku sitten... :-? Sitä en tavoittele enää, vaikka kieltämättä olin niissä mitoissa tyytyväisempi kroppaani kuin nyt, kun tilanne muistuttaa samaa kuin silloin ennen karppauksen aloitusta. Olen tosi sirorakenteinen ja oloni on tukala tässä kilomäärässä. Kaikki kertyy alavartaloon. Olen vaan sopusuhtaisempi hieman hoikempana...

Pari viikkoa olen nyt karpannut, melko rennosti, makroja laskematta. Olen keventynyt hieman.. :smt004 Liekö pelkkää nestettä vai oikeasti läskiäkin, enpä ole varma. Alakarppaamaan en ala, koska haluan muodostaa itselleni järkevän, kestävän ja liioittelemattoman ruokavalion, jossa saan nauttia kaikista maailman kasviksista ja juureksista, kohtuudella myös niistä korkeahiilarisista kuten perunasta. Viljoja en kuitenkaan tarvitse, mutta harvakseltaan aion nauttia vanhoista herkuista tilanteen mukaan, kuten pizzasta ja karjalanpiirakoista. Haluan myös syödä hieman hedelmiä silloin tällöin.

Olen vältellyt rasvan suurkulutusta nyt kun hiilarit saattavat kohota sataankin grammaan silloin tällöin.. Ehkä pitäisi vähän laskeskella niin tietäisin missä mennään. Ymmärrän että keho tarvitsee rasvaa, ja pelkään myös että syön sitä liian vähän. Ei varmaan riitä että paistan ruuat runsaassa oliiviöljyssä.

Tänään askel eteenpäin, laitoin kahviin kermaa! Ja voi että maistuu hyvältä!!! :smt118

ViestiLähetetty: 2013-04-13 15:10:51 
Poissa
sintti
sintti

Tee/kahvi kermalla on kyllä luksusta! Rasvan määrää yritän itsekin vähän tarkkailla, se kun kohoaa aika helposti yli 100 gramman. Tosin niin pitkään kun paino pikkuhiljaa putoaa, niin eipä kai siinä mitään. Alakarppiaikoina tuli vedeltyä voita juustohöylällä mentelileipien päälle, mutta nykyään sipaisen voiveitsellä "normaalin" verran. En rasvaa välttele, mutta en tarkoituksella lisääkään. Jos painon lasku/senttien sulaminen jossain vaiheessa stoppaa, niin varmaan pikkaisen tiputan rasvan määrää ja/tai jätän perunan yms. useammin syömättä.

Sen olen kyllä huomannut, että työpaikka on lihomiselle otollinen paikka ja laihtumiselle taas este. Aina on saatavilla jotain herkkua kahvin kanssa ja vaikka itselle ei kahvi maistukaan, niin herkut menevät kyllä! Nyt olen ottanut tiukan linjan enkä enää napostele töissä, mutta niin vain perjantaina puoliväkisin miule syötettiin pulla :smt095 Eihän pullassa mitään vikaa ole silloin tällöin näin rentokarpatessa (viljat eivät siis aiheuta minulle vatsakipuja tms.), mutta itse säästän herkut mieluummin kotiin ja viikonloppuun. Ei pulla työympäristössä anna samaa tyydytystä kuin kotona, jossa sen kanssa voi kaikessa rauhassa nauttia vaikka sitä teetä kermatilkan kera. Jos joku on turhaa, niin työkiireiden ja hälinän keskellä nopeasti nautiskelematta hotkaistu pulla. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2013-04-13 15:46:25 
Poissa
sintti
sintti

Tuo on totta, että turhuuksien turhuus on joku herkku nopeasti puoliväkisin vieraassa ympäristössä ilman erityisempää himotusta. Varsinkin jos maku onkin pettymys :mrgreen: eikä ole enää paluuta kun on jo kerran puraissut ja valintansa tehnyt.

Kyllä se nautiskelu on ihan erilaista kotona rauhassa, ja etenkin silloin kun oikein tekee mieli. Itse pyrin juuri säästämään herkuttelut aikoihin jolloin tekee todella mieli jotain. Silloin se on sen arvoista. Tuolla idealla toki joillekin se tarkoittaisi herkkuja joka päivä =P~ , mutta minulle maistuu itse karppiruoka niin hyvin, ja olen sen verran orientoitunut pudottamaan painoa, että himoja ei niinkään tule. Muutenkin maistuu enemmän suolainen ja rasvainen herkku kuin makea, eli onni potkaissut siinä suhteessa.. :smt026

Sipsit ovat pahin kompastuskiveni ja söin niitä eilenkin kera ihanan dipin. Tosin, onko se muka niin hirveää? Kyseessä on peruna, öljy ja suola. Kun syö pienen pussillisen eli 75 g, siinä on hiilareita n. 50 g. Lisään aina dipattavaksi myös kasviksia, joten sipsiä ei tarvitse pientä pussillista enempää. Synti ei ole suuri, ainakin haluan uskotella itselleni niin :lol:

Alkaa nälkä kurnia... Tänään taidan tehdä aamiaismöttösten reseptiä mukaillen jonkinlaisen kinkkupiirakan tapaisen.

ViestiLähetetty: 2013-04-13 16:06:37 
Poissa
sintti
sintti

Viherpeippo kirjoitti:
Sipsit ovat pahin kompastuskiveni ja söin niitä eilenkin kera ihanan dipin. Tosin, onko se muka niin hirveää?

Ei se ole :-D Itsensä jatkuva syyllistäminen se vasta hirveää on.

ViestiLähetetty: 2013-04-13 16:21:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hennie kirjoitti:
Tee/kahvi kermalla on kyllä luksusta! Rasvan määrää yritän itsekin vähän tarkkailla, se kun kohoaa aika helposti yli 100 gramman. Tosin niin pitkään kun paino pikkuhiljaa putoaa, niin eipä kai siinä mitään. Alakarppiaikoina tuli vedeltyä voita juustohöylällä mentelileipien päälle, mutta nykyään sipaisen voiveitsellä "normaalin" verran. En rasvaa välttele, mutta en tarkoituksella lisääkään. Jos painon lasku/senttien sulaminen jossain vaiheessa stoppaa, niin varmaan pikkaisen tiputan rasvan määrää ja/tai jätän perunan yms. useammin syömättä.

Tuota tuota...
tuo 100g rasvaa on kyllä kovin vähän.
Saisi olla 150g tai jopa enemmän.
Sillä saa nuo (väärät) himot taltutettua...

Mutta loivin liikkein, pienin askelin muutoksia jos kerran homma on nyt hoidassa ja toimii.
Muuten LCHF kahvi on karppilammessa muodissa.
Siihen tulee voita ja kookosöljyä, rasvat kohdallaan :wink: Sauvalla sekaisin.

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2013-04-13 19:32:30 
Poissa
sintti
sintti

Niin onhan se peruskarppaajalle vähän. Lähinnä ajatuksena minulla on, että kun hiilarit ovat 50-100g päivässä, niin on hyvä hieman tarkkailla rasvan määrää. Tällä hetkellä rasvat ovat noin 120-140g/päivä ja se tuntuu tällä hetkellä hyvältä ja pitää nälän poissa.

Tuo LCHF-kahvi kuulostaa hurjalta, mutta varmasti ihan toimiva setti :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2013-04-19 06:34:36 
Poissa
sintti
sintti

Tämän aamun mitat:

vyötärö: 76 cm (-1)
napa: 87 cm (+/-0)
lantio: 103 cm (+/-0)
reisi: 57 cm (-1)

paino: 72,2 kg (-0,9)

ViestiLähetetty: 2013-04-26 07:30:52 
Poissa
sintti
sintti

Ja mittaukset:

vyötärö: 76 cm (+/-0)
napa: 85 cm (-2)
lantio: 102 cm (-1)
reisi 58 (+1)

paino: 71,4 kg (-0,8)

Tänään vielä iltavuoroon ja sitten viikonlopun viettoon. Huomisaamulle on suunnitteilla brunssi :smt038

ViestiLähetetty: 2013-05-09 06:20:45 
Poissa
sintti
sintti

Pikkaisen takapakkia tässä viime aikoina tullut lyhyelle ajalle kasaantuneiden koulutuspäivien, pyhien ja juhlimisen tuloksena. Tulevan viikonlopun jälkeen onneksi alkaa rauhoittumaan :-D

vyötärö: 76 cm (+/-0)
napa: 87 cm (+2 cm)
lantio: 102 cm (+/-0)
reisi: 58 cm (+/-0)

paino: 72,7 kg

Kävin viime lauantaina issikkavaelluksella ja se oli i h a n a a. Päätin herättää lapsuuden harrastukseni uudelleen henkiin ja varasin ratsastustunnin. Eli tämä mamma alkaa saada vähän liikuntaakin :-D

ViestiLähetetty: 2013-05-17 07:26:26 
Poissa
sintti
sintti

Tämän aamun mitat:

vyötärö: 75 cm (-1)
napa: 85 cm (-2)
lantio: 101 cm (-1)
reisi: 58 cm (+/-0)

paino: 71,6 kg (-1,1)

Viikonloppuna luvassa puuvajan rakentelua ja sunnuntaina ratsastamaan. Tänään pitäisi tulla ratsastushousut postissa, saa nähdä saanko ahterin mahtumaan 38-koon housuihin. 8-[ Onhan niissä yleensä aika hyvin joustoa :mrgreen:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00