karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2019-05-22 02:32:13

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2019-05-13 19:26:29 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 17760
https://www.iltalehti.fi/terveys/a/201705092200126228

Lainaa:
Maistuuko sinullekin karkit, limut ja esimerkiksi kovat juustot?
Jos vastaat kyllä, saatat olla vaaravyöhykkeellä rasvamaksan suhteen.


Tässä oli oikein vain 2/3.

_________________
You butter believe it!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-05-13 21:07:36 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 62033
Kun ei ole uutta täytyy käyttää vanhaa ja kertaus on opintojen äiti. Joskus tuntuu että propaganda menee ihan jankutuksen puolelle.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-05-15 07:29:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 3489
Maksaviikkoa vietetään ja YLE:n aamuTV:n lähetykseen oli haalittu aasintuntija valistamaan katsojia rasvamaksasta. Eläinrasvat pois, liikuntaa ja maltillista painonpudotusta (raju pudotus voi kuulemma pahentaa tilannetta). Siinäpä ohjeet. Toimittajan tivattua mies lopuksi totesi, että on epäilty, että nopeat hiilihydraatit voisivat vaikuttaa ja varsinkin fruktoosi. Tärkeintä on kuitenkin painonhallinta.
https://areena.yle.fi/1-4573721 Kohdasta 26.55 alkaen

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-05-15 08:40:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 3489
Vajavainen väitöstutkimus IL:n esittelemänä
Melkein joka toisella suomalaisella on geenivirhe, joka altistaa rasvamaksalle - vaarallinen rasvamaksa ei tunnu, mutta se on mahdollista nitistää
Lainaa:
Suomalaisista 40 prosentilla on rasvamaksan riskiä lisäävä geenimutaatio. Väitöstutkimuksen mukaan riskiryhmään kuuluvat lapset ja nuoret olisi tärkeää tunnistaa varhain, sillä rasvamaksan syntyminen on mahdollista estää monin tavoin.

Arvioiden mukaan jopa 30 prosenttia maksan rasvoittumisesta olisi selitettävissä geneettisillä tekijöillä. Suomalaisista 40 prosentilla on rasvamaksan riskiä lisäävä PNPLA3 -geenimutaatio.
Sen kantajilla on jopa yli 70 prosenttia enemmän rasvaa maksassa kuin niillä, joilla geenivirhettä ei ole.

Geenien lisäksi rasvamaksalle altistavat muun muassa lihavuus, vähäinen liikunta ja korkea verenpaine, selviää Emmi Lyyran kardiologian alan väitöstutkimuksesta.
Lyyra tutki Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassaan rasvamaksan riskitekijöitä suomalaisessa aikuisväestössä.

Lyyran mukaan geneettisiä riskitekijöitä on syytä epäillä, jos normaalipainoiselta löydetään rasvamaksa eikä taustalla ole esimerkiksi lihavuutta tai tyypin 2 diabetesta.
– Normaalipainoiselta löytyvä rasvamaksa on harvinaisempi, mutta mahdollinen. Elintavoilla riskiin voi kuitenkin vaikuttaa paljon, hän kertoo.

Alkaa jo lapsuudesta

Perinnöllisistä syistä alttius rasvan kertymiselle maksaan on yksilöllistä. Osa ihmisistä sietää ylipainoa ilman maksan rasvoittumista, mutta useimmilla selvä vyötärölle keskittynyt ylipaino alkaa rasvoittaa maksaa.

Vaikka olisi perinyt alttiuden, elintavoilla voi tehdä paljon. Rasvamaksan syntymistä voi ehkäistä pitämällä painon normaalina ja alkoholin käytön kohtuullisena.

Rasvamaksan riski alkaa suurentua jo lapsuudessa: pieni syntymäpaino, kohonnut insuliinitaso ja lihavuus vaikuttavat aikuisuuden rasvamaksariskiin.

Riskiryhmään kuuluvat lapset ja nuoret olisi Lyyran mukaan tärkeää tunnistaa varhain.
– Lapsuudessa opitut elintavat jatkuvat usein aikuisuuteen. Olisi tärkeää tunnistaa suuressa riskissä olevat lapset ja nuoret jo varhain, jolloin elintapaneuvonta osattaisiin kohdentaa oikein ja rasvamaksataudin kehittyminen voitaisiin estää.

Salakavala aikapommi

Rasvamaksan salakavaluus johtuu siitä, että se ei yleensä tunnu. Joskus harvoin huomattavasti suurentuneeseen maksaan saattaa liittyä epämiellyttäviä tuntemuksia oikealla ylävatsalla.

Rasvamaksassa veren maksakokeiden arvot (ALAT ja ASAT) ovat yleensä 2–3 kertaa yli normaalin, mutta normaalit arvot eivät sulje sitä pois. Maksan rasvoittuminen näkyy myös kaikututkimuksessa.

Osalla rasvamaksa etenee maksasolujen tulehdusreaktioksi ja edelleen maksakirroosiksi. On arvioitu, että noin joka viidennellä rasvamaksaan liittyvä tulehdus etenee kirroosiksi.

Rasvamaksatauti on myös sydän- ja verisuonisairauksien sekä tyypin 2 diabeteksen merkittävä riskitekijä.

Lyyran tutkimus perustuu Lasten Sepelvaltimotaudin Riskitekijät (LASERI) -tutkimukseen, joka on vuonna 1980 alkanut kansallinen seurantatutkimus.

Vuonna 2011 2 042 osallistujalle tehtiin maksan ultraäänitutkimus. Tutkittavien keski-ikä oli 41 vuotta.

Joka viidennellä tutkimukseen osallistuneista oli rasvamaksa. PNPLA3-mutaatio oli 46 prosentilla henkilöistä, joilla todettiin rasvamaksa, ja 40 prosentilla tervemaksaisista tutkittavista.

Maksan rasvoittumista voi ehkäistä näin:

1. Vältä ylipainoa ja liiku säännöllisesti. Liikunta hillitsee rasvan kertymistä maksaan, vaikka paino ei putoaisikaan. Jo syntyneen rasvamaksan hoidossa ensisijainen tavoite on painonpudotus.

2. Vähennä tai lopeta alkoholinkäyttö. Naisilla jo 7 ja miehilläkin 14 alkoholiannosta viikossa lisää riskiä maksan vahingoittumiseen.

3. Virushepatiitit tarttuvat suun kautta tai veriteitse. Huolehdi käsi- ja ruokahygieniasta. A- ja B-hepatiittiin on rokote.

4. Noudata lääkkeiden annosteluohjeita. Kipu- ja kuumelääke parasetamoli voi liian suurina annoksina vaurioittaa maksaa.

5. Vältä varsinkin ulkomailta tuotuja luontaistuotteita ilman tuoteselostetta.

6. Myrkylliset sienet voivat aiheuttaa äkillisen maksavaurion. Poimi vain sieniä, jotka tunnistat syötäväksi.

Lyyran väitöstutkimus tarkastetaan 24.5. Turun yliopistossa.

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-05-15 20:46:18 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 17760
Antti Heikkilä facetti:

Lainaa:
Iltasanomat kirjoittaa jälleen täyttä roskaa ravinnosta. Eläinrasvat, etenkin maitorasvat, suojaavat maksaa rasvoittumiselta. Liha ei aiheuta rasva-maksaa Pahin rasvoittaja on fruktoosisiirappi, jota on nykyisin joka ruuassa. Liika hiilihydraatti ja sokeri lisäävät myös maksan rasvoittumista. Ylipaino ei aiheuta rasvamaksaa. Nyt jo laihoilla teini-ikäisillä on rasva-maksa. Rasvamaksa vie ennenaikaisesti hautaan, ja siihen ei statiinit auta. Jutussa on sekoitettu alkoholirasvamaksa ja ei-alkoholirasvamaksa. Edellinen on vähäinen ongelma, kun taas jälkimmäinen on todellinen kastatrofi. Miksi Sanoma-yhtiö ei joudu vastuuseen informaatiosta, joka lisää sairauksia?



https://www.is.fi/terveys/art-200000610 ... vp0llSNlnM

_________________
You butter believe it!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-05-15 20:55:08 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 17760
ICYMI foorumin kattavimmat rasvamaksaketjut:

viewtopic.php?f=14&t=64179

ja vain rekisteräityneille:

viewtopic.php?p=918989#p918989

_________________
You butter believe it!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-05-16 09:08:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 3489
Komitean kummatkin linkit tuossa yllä vievät samaan ketjuun.
Mutta
Tässä Turpaduunarin blogissa julkaistussa kirjoituksessa asiantuntija tarkastelee Yki-Järvisen outoja tulkintoja ja kehäpäätelmiä rasvamaksasta.
Viikuna-maksa vai rasvamaksa, kas siinä iänaikainen pulma

Laatikainen tietysti nostaa tuota Yki-Järvisen katsausta jalustalle.
Lainaa:
Reijo Laatikainen
‏ @pronutritionist
3 t3 tuntia sitten

Tällä viikolla on esillä maksan terveys ja erityisesti rasvamaksa. Rasvamaksasta ja ruokavaliosta on tehty paljon tutkimusta meillä Suomessa. Tässä Yki-Järvisen kirjallisuuskatsaus, jonka johtopäätökset eivät ole sittemmin muuttuneet

https://twitter.com/pronutritionist/sta ... 3303420929

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-05-16 10:32:36 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 17760
Kiitos tiedosta, korjasin.

_________________
You butter believe it!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-05-16 11:34:17 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 17760
Siis ei voi olla totta! Sekä Knuuti että Laatikainen vetoavat Yki-Järvisen pöljään ylisyöttötutkimukseen yrittäessään lavastaa tyydyttynyttä rasvaa rasvamaksan aiheuttajaksi! Voi Jumalan pyssyt ja puukuulat! Uskomattomia tyyppejä!

https://twitter.com/JuhaniKnuuti/status ... 4024097793

https://twitter.com/pronutritionist/sta ... 0480596993


Yki-Järvisen ylisyöttötutkimus käsiteltiin tässä ketjussa:

viewtopic.php?f=36&t=80726&hilit=yki+j%C3%A4rvinen

_________________
You butter believe it!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-05-16 11:37:58 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 17760
^Tuossa ketjussa oli linkki Petro Dobromylskyjin Turpaduunari-blogiin suomennettuun blogiartikkeliin:

http://turpaduunari.fi/piiloutuneen-puf ... in-sitten/

Kannattaa käydä tuolla lukemassa, niin näkee graafitkin. Kopsaan jutun kuitenkin huvikseni myös tähän.

LAINAUS ALKAA

Voi tekee sinulle rasvamaksan! Taas kerran

Tämä paperi on ehdoton helmi:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29844096

Yki-Järvinen et al: Saturated Fat Is More Metabolically Harmful for the Human Liver Than Unsaturated Fat or Simple Sugars. (Tyydyttynyt rasva SAT on metabolisesti haitallisempi ihmisen maksalle kuin tyydyttymätön rasva UNSAT tai yksinkertaiset sokerit CARB.)

Sinun on luonnollisesti oltava hyvin varovainen tutkimuksen lukemisessa. Se ei sisällä mitään jälkeä kokonaisuuden ymmärryksestä, mutta tulosten numeroarvot ovat kiehtovia.

Tiivistetäänpä: Jos ihmisille maksetaan 1000kcal per pvä ylensyönnistä kolmen viikon ajan, he lisäävät painoansa ja he lisäävät maksaan rasvaa. Ryhmä, joka syö ylimääräistä voita ja kookosöljyä, saa eniten lisää rasvaa maksaan (IHTG on maksan sisäinen rasvapitoisuus triglyserideinä). Kuviosta 1:

Tyydyttymättömät rasvat UNSAT (joista 22% omega-6 PUFAa) aiheuttavat vähemmän IHTG:n kertymistä kuin tyydyttyneet rasvat SAT. Samoin kuin ylimääriset 1000 kcal lähinnä sakkaroosista CARB ryhmällä. Joten tutkimuksen mukaan tyydyttyneet rasvat SAT ovat huonoja maksallesi ja UNSAT tai CARB ovat vähemmän ongelmallisia. Olankohautus…

Sivuhuomio: Lähes kukaan ei liho siksi, että hän tahallisesti ylensyö. Ihmiset lihovat vahingossa, vähän kerrallaan plus satunnainen ahmiminen, mitä lisäpainoa he eivät voi helposti menettää. Tässä tutkimuksessa ihmiset eivät vahingossa lihoneet tahtoaan vastaan. He ylensöivät, koska heille maksettiin siitä, olivatpa he siten nälkäisiä tai eivät. Mikään rinnastus todelliseen elämään on puhdas vahinko.

No, menkäämme mielenkiintoiseen osaan, lipolyysiin (varastoidun triglyseridin hajotus rasvahapoiksi FFA ja luovutus veriplasmaan). Ryhmä mittasi glyserolin pitoisuuden veriplasmassa, joka oli täysin sopiva markkeri FFAn vapautumiselle rasvasoluista. Yöpaaston jälkeisestä mittauksesta olisin samaa mieltä siitä, että SAT ryhmä lisäsi lipolyysiä, heikko trendi, ei-tilastollisesti-merkitsevästi, kolmen viikon aikana.

Tässä ovat muutokset glyserolin vapautumisnopeudessa (ja siten FFA) insuliini-infuusion vaikutuksesta (kehitetään keinotekoinen hyperinsulinemia):

OK. Insuliinin infuusionopeus on 0,4 mIU / kg / min lisättynä vähän glukoosia (vältetään hypoglykemiaa). Ne rasvasolut SAT -ryhmässä, jotka ovat altistuneet tyydyttyneille rasvahapoille ovat YHÄ vapauttamassa glyserolia (ja siten FFAta) (vaikka insuliinin pitäisi estää lipolyysi).

Oliiviöljyn, peston ja pekaanipähkinöiden sekoitus eli UNSAT dieetti kolmen viikon ajan mahdollistaa lipolyysin tason putoamisen kuin kivi, kun insuliinia on runsaasti, p < 0,01 näiden kahden ryhmän välillä. (insuliini toimii siis oletusarvoisesti).

Tämä on puhtaita protoneja toiminnassa (ja electron transport chain ECT solujen mitokondrioissa). Tyydyttyneet rasvat tuottavat runsaasti FADH2 elektronin luovuttavassa flavoproteiini dehydrogenaasissa, mikä redusoi KoentsyymiQ-paria, mikä edistää käänteistä elektronin kuljetusta ECT kompleksin I kautta, mikä tuottaa superoksidia H2O2, kunhan NADH: NAD+ -suhde on korkea kuten se on ylikaloritilanteessa. Superoksidi on solutason signaali, jota käynnistää solun (lyhytaikaisen) insuliiniresistenssin, mikä alkaa estää kalorien sisäänpääsyä. PUFAn beta-oksidaatio (monityydyttymättömän rasvahapon pilkkominen energiaksi) ohittaa yhden FADH2-tuottamisen aina kohdatessaan kaksoissidoksen (omega-6 PUFAssa niitä on kaksi), niin että PUFAt eivät kehitä solutason insuliinikapinaa eivätkä signaloi kaloristoppia superoksidin kautta. Jopa kalorien ylimäärässä (PUFA ei SAT) insuliini toimii edelleen ja pakkaa kaloreita (rasvoja ja sokereita) rasvasoluihin. Insuliini ei salli lipolyysiä ( => rasvahappoja lukitaan soluihin). PUFAn vaikutuksesta myös paasto-lipolyysi vähenee (ei-merkitsevästi; kuva B edellä), kun insuliinin taso on niin alhaalla kuin mihin se laskee standardidieetillä Suomessa.

Nyt lisätkäämme hieman kontekstia

Mitä me tiedämme tutkimuksen alussa olevien henkilöiden rasvasolujen tilasta? BMI-arvot olivat korkeahkot 30, 31 ja 33 näissä kolmessa ryhmässä. Tutkimuksen alkaessa 22/38 henkilöllä oli kohonnut glukoosin paastoarvo. Joten näillä ihmisillä on jo PUFAn aiheuttama liikalihavuus ja lisänä komplikaatioita. Tämä tarkoittaa sitä, että heidän adiposyyttisolut (rasva-) ovat kasvaneet tiettyyn (ylilaajentuneeseen) kokoon, joka liittyy rasvasolujen absoluuttiseen altistukseen insuliinille (kohonneelle tasolle ja pitkäaikaiselle) ja PUFAn tehostamalle insuliiniherkkyydelle. Tämä adiposyyttien koko on suurempi kuin mitä se olisi ollut, jos adiposyytit olisivat nousseet normaaliin insuliinivastarintaan, joka saadaan aikaan tyydyttyneillä rasvoilla. Koska kalorien (rajoittamaton) sisääntulo teki jokaisesta adiposyytistä ”täyden”, tämä ”tankattu” tila olisi pitänyt signaloida mitokondrioista superoksidina adiposyyttisoluun, joka nousee insuliinikapinaan. Lopulta aivojen pitäisi saavuttaa tämä kylläisyyssignaali (tämä signaali on hyvin mielenkiintoinen, ehkäpä joku toinen päivä). PUFAn vaikuttaessa laajentunut adiposyytti ei tiedosta olevansa ”täynnä”, vaan se käyttäytyy ikään kuin se olisi nälkäinen. Koko kehon nälkä seuraa tästä. Kiittäkäämme kardiologien yhteisöä ja heidän rakkauttaan ”sydänterveellisiin” ​​PUFA -monityydyttymättömiin rasvoihin.

Lisätään tästä lähtötilanteesta kolme viikkoa palmitiinihappoa (plus muutama muu mukava tyydyttynyt rasvahappo). Nyt saatavilla on runsaasti FADH2:ta, vähentynyttä CoQ-kytkentää jne. Ja adiposyytit pystyvät yhtäkkiä vastustamaan insuliinia … Rasvasolut yhtäkkiä tiedostavat, että ne ovat törkeästi paisuneet ja eivätkä aio enää hyväksyä lisää kaloreita (jopa insuliinia suoneen syötettäessä 0,4 mIU / kg / min). Itse asiassa, heräämällä ”solutietoisiksi” paisuneesta koostaan, rasvasolut päästävät veriplasmaan niin paljon rasvahappoja FFA kuin mahdollista, kapinoiden insuliinin turvottavaa signaalia vastaan. Siksi ne vapauttavat myös glyserolia ja siihen liittyneinä olleita FFAta keinotekoisen hyperinsulinaemian vallitessa…

Lipolyysi on tietenkin hyväksi, jos hyväksyt ja hyödynnät ”ruokaa” rasvasoluista ja nälän tunne pienenee, sekä syöminen vähenee. Insuliinivastarinnan kehittyminen rasvasoluissa ajaa rasvahappoja pois laajentuneista adiposyyteistä, tyydyttyneet eli saturoidut rasvat saavat tämän solutasolla aikaan.
ietenkin, jos poistat FFAta rasvasoluistasi, mutta samalla sinulle maksetaan 1000kcal ylensyönnistä päivittäisen tarpeen yli, kehosi on tehtävä jotain tälle FFAlle. Liikunta jonkin 1000kcal korkean kukkulan huipulle on estetty, joten rasvaa kertyy myös maksaasi. Mitä enemmän lipolyysiä, sitä enemmän rasvaa maksassa. Todellisessa elämässä sinä vain söisit vähemmän (koska saat energiaa varastoistasi). Tutkimuksista tiedämme, että pienenkin määrän FFA toimittaminen maksaan porttilaskimon kautta vähentää voimakkaasti ruokahalua, ainakin rotilla.

Siksi rakastan jyrsijätutkimuksia lihavuudesta. Et voi lahjoa hiirtä ylensyömäriksi. Lihava hiiri tulee lihavaksi, koska se on nälkäinen. Jos teet sen nälkäiseksi linolihapon (omega-6 PUFA) avulla, niin ravintorasvat varastoituvat tehokkaasti adiposyyteihin. Hiiren maksa voi hienosti niin kauan, kun adiposyytit paisuvat. Limiitin lähestyessä, vasta kun FFAta alkaa ”vuotaa” hallitsemattomasti verenkiertoon, rasva alkaa kertyä maksaan ja rasvamaksa kehittyä.

Ihmiset ottavat tämän tutkimuksen todisteena siitä, että tyydyttyneet rasvat ovat huonoja maksallesi, joka on tietysti ”syvältä”, tai yksinkertaisesti käsittämätöntä.

Peter

_________________
You butter believe it!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2019-05-16 13:05:00 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 17760
Antti Heikkilä facetti:

Lainaa:
Tämä maksajuttu on hyvä esimerkki Suomen median rappiosta. Toinen iltapäivälehti uutisoi samaa. Siten valheesta tehdään todellisuutta. Tämä malli toimii kaikissa muussakin uutisoinnissa. Jossakin on päätetty, mikä on totuus, ja median tehtävänä on toitottaa se julki


https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/df ... kfzvcBfP9g

_________________
You butter believe it!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)