Mirka kirjoitti:
Mistä siis säästettiin? Hereilläolosta, elimistön lämmöntuotosta, yleisestä tarmokkuudesta mistä seurasi passiivisuus, uneliaisuus ja palelu.
Täällä kun laihtumisen tyssättyä ihmetellään, ettei vain säästöliekki olisi iskenyt, niin eikö sen sitten voisi selvittää kyselemällä unentarvetta ja ruumiinlämpöä?
Noista minunkin ymmärtääkseni se säästö (joka ei tietenkään ole joko/tai -ilmiö, vaan asteittainen) tapahtuisi. Mutta kuinka paljon niillä oikein voi säästää? Tietysti jos kroppa keskitysleirimäisissä oloissa pienenee, tarvitaan sen lämmittämiseen vähemmän energiaa, ja sitä kautta niissä oloissa tapahtuu säästöä paljonkin (ja kyllähän leirioloissakin
jotain ruokaa sentään saatiin; monissa Siperian leireissä kai ainakin ruislimppua suht. hyvinkin). Mutta jos ajatellaan kaltaistani satakiloista jässikkää, tuskin voin paljon säästää pudottamalla ruumiinlämpöä asteen verran?
Mulla ei valitettavasti ole oikein aikaa etsiä näitä itse lääketieteellisestä kirjallisuudesta, joten kyselen täällä, jos kellä sattuisi vastauksia olemaan. Uskon siis, että tuhdilla laihduttajalla aineenvaihdunta voi vähän hidastua energiansaannin pienentyessä, mutta en ymmärrä, mikä on se mekanismi, jolla laihtuminen voisi tyystin tyssätä, kun ei sitä aineenvaihduntaa kovin paljon voine hidastaa kumminkaan.
(Minua muuten palelee koko ajan. Ruumiinlämpö on kuitenkin suht. korkea; harvoin mittaan alle 36,5 arvoja. Ei liene mikään säästöliekki sitten?)