karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-02 19:02:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 249 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 513 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 16:26:30 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Vielä sen verran, että näytti siltä kuin sinulla olisi myös joitain lihansyöjien ja ei-lihansyöjien kokonaiskuollesuudesta kertovia raportteja. Itse olen nähnyt vain Willett'in ryhmän suuren tutkimuksen viime vuodelta , jossa VHH todettiin varsin edulliseksi - ja jossa eläinproteiini ei näyttänyt olevan hankalaa sekään.

Voisit varmaan laittaa tänne linkkejä niistä muistakin?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 16:28:57 
Poissa
Välimeren karppi
Välimeren karppi

els kirjoitti:
Mutta liha ja eläinrasvat sattuvat olemaan myös vanhojen kulttuurien suuresti arvostama ravintoaine. Ohessa lainaus paleopuolelta, lähteestä joka ei ole tiedettä mutta tieteilijän tekemä:
http://www.cgfi.org/materials/articles/ ... r_6_01.htm
(tosin huom: lasken karjankasvattajat hunter-gatherer-puoleen, asuinpaikan pysyvyydestä riippumatta; ruoho kun kasvaa sielläkin, missä viljalla on jo vaikeaa elää):

"It's easy to tell from the skeletons of our ancestors whether they were agriculturists or hunter-gatherers," says Arthur de Vany of California State University, an expert on Stone Age diets.

"The agriculturists have bad teeth, bone lesions, small and underdeveloped skeletons and small craniums, compared to hunter- gatherers."

Experts now believe humans spent 2 million years as hunters and scavengers, eating meat-oriented diets that were about 65 percent livestock calories and 35 percent plant calories. After people learned to farm, just 10,000 years ago, they could feed larger populations--but plant-only diets produced poorer health, de Vany says.

The early farmers who ate mainly plants lacked key vitamins, minerals and amino acids, according to Loren Cordain of Colorado State University, another expert on ancient diet. This led to higher infant mortality, shorter life-spans, more infectious diseases, widespread iron deficiency anemia and bone mineral disorders."

Hyvä, että menit asiaan, els. Tuossa lainauksessa onkin kerrottu aika paljon siitä, miksi olen kiinnostunut paleosta ja todennäköisesti suuntaankin ruokavaliota tulevaisuudessa siihen suuntaan. Tuossa lainauksessa on vähintään yhtä paljon kysymys siitä, että viljat aiheuttavat elimistöön happoylijäämää, jota elimistö joutuu neutraloimaan. Ei esim. ole punaisen lihan ansiota, että paleoliittisillä dieeteillä luusto on paremmassa kunnossa, vaan se johtuu ennen kaikkea viljan puuttumisesta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 16:35:19 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Uskot siis noihin happo-emäs -juttuihin? Olen yllättynyt, olen pitänyt niitä huuhaana. No, niinhän se oli huuhaata atkinskin joskus, ja ketoosi myrkytystila. Tiedä mistä sitä vielä itsensä löytää kun tarpeeksi tonkii. :lol:

Mutta nyt menen paistamaan sitä tofua.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 16:35:48 
Poissa
Välimeren karppi
Välimeren karppi

els kirjoitti:
Vielä sen verran, että näytti siltä kuin sinulla olisi myös joitain lihansyöjien ja ei-lihansyöjien kokonaiskuollesuudesta kertovia raportteja. Itse olen nähnyt vain Willett'in ryhmän suuren tutkimuksen viime vuodelta , jossa VHH todettiin varsin edulliseksi - ja jossa eläinproteiini ei näyttänyt olevan hankalaa sekään.

Oletko nyt ihan varma tuosta pyynnöstäsi? :wink: Kysyn tätä sen vuoksi, että en halua mitään trollin roolia itselleni. Mutta kieltämättä hyvää keskustelua voisi syntyä muutaman tutkimuksen perusteella... :lol: (Minun pitää tehdä nyt jotain muuta, mutta palaan asiaan myöhemmin illalla tai huomenna.)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 16:40:02 
Poissa
Välimeren karppi
Välimeren karppi

Mirka kirjoitti:
Uskot siis noihin happo-emäs -juttuihin? Olen yllättynyt, olen pitänyt niitä huuhaana.

Vaikeaa asiassa on se, että monet populaarit happo-emäs-tasapaino-jutut ovat huuhaata. Mutta sitten on olemassa ihan kunnon ravitsemustiedettäkin asiasta. Tällä palstalla tunnetuista tutkijoista esim. Loren Cordainin tutkimuksissa on kirjoitettu asiasta (acid/base balance).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 17:00:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

into ituhippi kirjoitti:
Hyvä, että menit asiaan, els. Tuossa lainauksessa onkin kerrottu aika paljon siitä, miksi olen kiinnostunut paleosta ja todennäköisesti suuntaankin ruokavaliota tulevaisuudessa siihen suuntaan. Tuossa lainauksessa on vähintään yhtä paljon kysymys siitä, että viljat aiheuttavat elimistöön happoylijäämää, jota elimistö joutuu neutraloimaan. Ei esim. ole punaisen lihan ansiota, että paleoliittisillä dieeteillä luusto on paremmassa kunnossa, vaan se johtuu ennen kaikkea viljan puuttumisesta.

Juuri näin. Mutta lisäksi:
- noissa ikivanhoissa kulttuureissa vilja oli vähän jalostettua täysjyvää.
- vain vegetaarista ruokaa syövät länsimaalaiset sen sijaan käyttävät paljon viljaa, ja se vilja on suureksi osaksi käsiteltyä
--> Siksi olisin edelleen todella kiinnostunut näkemään ne muutkin terveydestä kertovat luvut myös tässä rintasyöpätutkimuksessa.

into ituhippi kirjoitti:
els kirjoitti:

Oletko nyt ihan varma tuosta pyynnöstäsi? :wink: Kysyn tätä sen vuoksi, että en halua mitään trollin roolia itselleni. Mutta kieltämättä hyvää keskustelua voisi syntyä muutaman tutkimuksen perusteella... :lol: (Minun pitää tehdä nyt jotain muuta, mutta palaan asiaan myöhemmin illalla tai huomenna.)

Laita vaan :D Olen muutaman nähnyt, ja tähän mennessä niistä ovat helposti löytyneet nuo Uppsalan indikaattorit (koulutus, ikä, tupakka, yhteiskuntaluokka, kasvikset&hedelmät ja ehkä jopa liikunta), jotka ovat tähän mennessä aina olleet nuorten, koulutettujen ja trendikkäiden kasvissyöjien puolella.

Toistaiseksi uskon itse jalostamattomaan vanhanaikaiseen sekaruokaan lihoineen, maitoineen, munineen, hedelmineen, kasviksineen ja marjoineen (ja ehkä jopa sillä hapankaurapuurolla :D). Tämä siksi, että minusta arkeologia ja kulttuuriantropologia luulöydöksineen puoltavat sitä. Ja toistaiseksi kannatan lämpimästi lähiruokaa (lähinnä eettisistä ja ekosyistä) - jota en usko voitavan toteuttaa näin pohjoisessa ilman eläinkunnan tuotteita. Mutta minun uskollani ei sinänsä ole mitään merkitystä; hauskempaa olisi löytää pitävät perustelut, olivat ne sitten mitä hyvänsä 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 19:06:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voisiko joku teistä nuo tutkimukset tarkkaan lukeineista kertoa, mitä siellä tarkoitettiin termillä "red meat". Minä kun syön oikeasti punaista lihaa useamman kerran viikossa eli luomupalmuöljyssä paistettua luomunautaa tai lammasta.

Sen sijaan esim. metwurstia en syö juuri koskaan, en muitakaan lihan"jalostus"teollisuuden tuotteita.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 19:11:56 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ No sinä olet ainakin turvassa ja suojassa.
Luomulihat oli niputettu erilleen (Offal eli organ meats), eikä niille löydetty riskilisää 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 19:23:53 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

No eikö niistä nitriiaateista ole tehty tutkimuksia jo ihan tarpeeksi ilmankin? No käytämme etumme hyväksi ja ostamme piakkoin halpaa raavasta pakkaset pullolleen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 20:23:38 
Poissa
Välimeren karppi
Välimeren karppi

els kirjoitti:
^^ No sinä olet ainakin turvassa ja suojassa.
Luomulihat oli niputettu erilleen (Offal eli organ meats), eikä niille löydetty riskilisää 8)

Eiköhän tuo offal tarkoita sisäelimiä. Niitä syötiin niin vähän (+- 2 grammaa päivässä!) että en menisi päättelemään mitään niiden terveellisyydestä tai epäterveellisyydestä tuon tutkimuksen perusteella.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 20:29:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

offal
1 teurasjätteet; sisälmykset
2 jäte, jätteet, perkeet, tähteet

Eli "vaikka kaikkihan me samassa veneessä ollaan..." :whistle: "..saa toiset perkuujätteitä..." miten se nyt menikään. En kuitenkaan näitä ole syönyt.

Eli punaisen lihan määritelmä on yhä auki.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 20:33:40 
Poissa
Välimeren karppi
Välimeren karppi

Elka kirjoitti:
offal
1 teurasjätteet; sisälmykset
2 jäte, jätteet, perkeet, tähteet

Eli "vaikka kaikkihan me samassa veneessä ollaan..." :whistle: "..saa toiset perkuujätteitä..." miten se nyt menikään. En kuitenkaan näitä ole syönyt.

Eli punaisen lihan määritelmä on yhä auki.

Teepä Google-kuvahaku, niin se mitä offal-sanalla saat, on sisäelimiä. :wink:

Punaisen lihan määritelmä on tavallinen naudan, sian tai lampaan lihas-liha. Siihen eivät kuulu lihajalosteet, kuten makkarat, eivätkä nämä sisäelimet.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 20:34:21 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

No itse asiassa mietin miksi se oli tässä, mutta jutussa lukee näin:
"[muiden lihaluokkien jälkeen] ... offal (organ meats) existed as a single item on the FFQ" Eikä luomua sitten enää mainitakaan missään muualla 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 20:35:32 
Poissa
Välimeren karppi
Välimeren karppi

els kirjoitti:
No itse asiassa mietin miksi se oli tässä, mutta jutussa lukee näin:
"[muiden lihaluokkien jälkeen] ... offal (organ meats) existed as a single item on the FFQ" Eikä luomua sitten enää mainitakaan missään muualla 8)

Siitä olen varma, että organ meats on sisäelimet.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 20:37:12 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Äh, no niin tietysti! :oops:
Eli sitä väärin lukemaani luomulihaa ei sitten mainita missään... sigh

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 20:56:00 
Poissa
Välimeren karppi
Välimeren karppi

els kirjoitti:
Äh, no niin tietysti! :oops:
Eli sitä väärin lukemaani luomulihaa ei sitten mainita missään... sigh

Sitä se tekee kun tarpeeksi toivoo jotain. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 21:03:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

into ituhippi kirjoitti:
Punaisen lihan määritelmä on tavallinen naudan, sian tai lampaan lihas-liha. Siihen eivät kuulu lihajalosteet, kuten makkarat, eivätkä nämä sisäelimet.

Monessa tutkimuksessa vain on ne lihajalosteet niputettu yhteen "punaisen lihan" kanssa. Siksi kysyin, onko tässä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 21:05:49 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Näin on :lol:

MIstä tulikin mieleen aasinsilta tuonne kiistapalstalle: oletko sattunut huomaamaan, mitä välimerellinen ruokavalio oikeasti on, vaikkapa lihan kannalta? Olin ymmärtävinäni, että katsoit sen olevan vähälihaista tai jotain?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 21:09:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tosin siitä lihansyönnistä....Minä kun syön proteiinia vain rakennusaineeksi, en polttoaineeksi, siihen käytän rasvaa, niin saattaisin olla kyllä "vähäproteiininen" ja "vähäpunaislihainen", määrissä, en käyttötiheydessä mitattuna. Vaikka se palmuöljyssä paistettu liha kyllä ihanan kirkkaan oranssinpunaista onkin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-04 21:18:11 
Poissa
Välimeren karppi
Välimeren karppi

into ituhippi kirjoitti:
Mirka kirjoitti:
Uskot siis noihin happo-emäs -juttuihin? Olen yllättynyt, olen pitänyt niitä huuhaana.

Vaikeaa asiassa on se, että monet populaarit happo-emäs-tasapaino-jutut ovat huuhaata. Mutta sitten on olemassa ihan kunnon ravitsemustiedettäkin asiasta. Tällä palstalla tunnetuista tutkijoista esim. Loren Cordainin tutkimuksissa on kirjoitettu asiasta (acid/base balance).

Kaivoin esiin Loren Cordainin ja kumppaneiden artikkelin. Tässä katkelma, jossa happo-emäs-tasapainosta puhutaan:

"Acid-base balance
After digestion, absorption, and metabolism, nearly all foods release either acid or bicarbonate (base) into the systemic circulation (146, 147). As shown in Table 5, fish, meat, poultry, eggs, shellfish, cheese, milk, and cereal grains are net acid producing, whereas fresh fruit, vegetables, tubers, roots, and nuts are net base producing. Legumes yield near-zero mean acid values, which reflects an overlapping distribution from slightly net acid producing to slightly net base producing. Not shown in Table 5 are energy-dense, nutrient-poor foods such as separated fats and refined sugars that contribute neither to the acid nor the base load. Additionally, salt is net acid producing because of the chloride ion (146).

The typical Western diet yields a net acid load estimated to be 50 mEq/d (148). As a result, healthy adults consuming the standard US diet sustain a chronic, low-grade pathogenic metabolic acidosis that worsens with age as kidney function declines (146, 149). Virtually all preagricultural diets were net base yielding because of the absence of cereals and energy-dense, nutrient-poor foods—foods that were introduced during the Neolithic and Industrial Eras and that displaced base-yielding fruit and vegetables (147). Consequently, a net base-producing diet was the norm throughout most of hominin evolution (147). The known health benefits of a net base-yielding diet include preventing and treating osteoporosis (150, 151), age-related muscle wasting (152), calcium kidney stones (153, 154), hypertension (155, 156), and exercise-induced asthma (157) and slow the progression of age- and disease-related chronic renal insufficiency (158).

Sodium-potassium ratio
The average sodium content (3271 mg/d) of the typical US diet is substantially higher than its potassium content (2620 mg/d) (23). Three dietary factors are primarily responsible for the dietary ratio of sodium to potassium, which is >1.0. First, 90% of the sodium in Western diets comes from manufactured salt (sodium chloride); hence, the sodium content of naturally occurring foods in the average US diet (330 mg) is quite low. Second, vegetable oils and refined sugars, which are essentially devoid of potassium, constitute 36% of the total food energy. The inclusion of these 2 foods into the diet displaces other foods with higher potassium concentrations and thereby reduces the total dietary potassium content. Third, the displacement of vegetables and fruit by whole grains and milk products may further reduce the potassium intake because potassium concentrations in vegetables are 4 and 12 times those in milk and whole grains, respectively, whereas in fruit the potassium concentration is 2 and 5 times that in milk and whole grains (64). Taken together, the addition of manufactured salt to the food supply and the displacement of traditional potassium-rich foods by foods introduced during the Neolithic and Industrial periods caused a 400% decline in the potassium intake while simultaneously initiating a 400% increase in sodium ingestion (4, 12, 159).

The inversion of potassium and sodium concentrations in hominin diets had no evolutionary precedent and now plays an integral role in eliciting and contributing to numerous diseases of civilization. Diets low in potassium and high in sodium may partially or directly underlie or exacerbate a variety of maladies and chronic illnesses, including hypertension, stroke, kidney stones, osteoporosis, gastrointestinal tract cancers, asthma, exercise-induced asthma, insomnia, air sickness, high-altitude sickness, and Meniere’s Syndrome (ear ringing) (160-170)."

Koko artikkeli 'Origins and evolution of the Western diet: health implications for the 21st century' American Journal of Clinical Nutritionissa:
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/81/2/341

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 249 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 513 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00