into ituhippi kirjoitti:
Hyvä, että menit asiaan, els. Tuossa lainauksessa onkin kerrottu aika paljon siitä, miksi olen kiinnostunut paleosta ja todennäköisesti suuntaankin ruokavaliota tulevaisuudessa siihen suuntaan. Tuossa lainauksessa on vähintään yhtä paljon kysymys siitä, että viljat aiheuttavat elimistöön happoylijäämää, jota elimistö joutuu neutraloimaan. Ei esim. ole punaisen lihan ansiota, että paleoliittisillä dieeteillä luusto on paremmassa kunnossa, vaan se johtuu ennen kaikkea viljan puuttumisesta.
Juuri näin. Mutta lisäksi:
- noissa ikivanhoissa kulttuureissa vilja oli vähän jalostettua täysjyvää.
- vain vegetaarista ruokaa syövät länsimaalaiset sen sijaan käyttävät paljon viljaa, ja se vilja on suureksi osaksi käsiteltyä
--> Siksi olisin edelleen todella kiinnostunut näkemään ne muutkin terveydestä kertovat luvut myös tässä rintasyöpätutkimuksessa.
into ituhippi kirjoitti:
els kirjoitti:
Vielä sen verran, että näytti siltä kuin sinulla olisi myös joitain lihansyöjien ja ei-lihansyöjien kokonaiskuollesuudesta kertovia raportteja. Itse olen nähnyt vain Willett'in ryhmän suuren tutkimuksen viime vuodelta , jossa VHH todettiin varsin edulliseksi - ja jossa eläinproteiini ei näyttänyt olevan hankalaa sekään.
Voisit varmaan laittaa tänne linkkejä niistä muistakin?
Oletko nyt ihan varma tuosta pyynnöstäsi?

Kysyn tätä sen vuoksi, että en halua mitään trollin roolia itselleni. Mutta kieltämättä hyvää keskustelua voisi syntyä muutaman tutkimuksen perusteella...

(Minun pitää tehdä nyt jotain muuta, mutta palaan asiaan myöhemmin illalla tai huomenna.)
Laita vaan

Olen muutaman nähnyt, ja tähän mennessä niistä ovat helposti löytyneet nuo Uppsalan indikaattorit (koulutus, ikä, tupakka, yhteiskuntaluokka, kasvikset&hedelmät ja ehkä jopa liikunta), jotka ovat tähän mennessä aina olleet nuorten, koulutettujen ja trendikkäiden kasvissyöjien puolella.
Toistaiseksi uskon itse jalostamattomaan vanhanaikaiseen sekaruokaan lihoineen, maitoineen, munineen, hedelmineen, kasviksineen ja marjoineen (ja ehkä jopa sillä hapankaurapuurolla

). Tämä siksi, että minusta arkeologia ja kulttuuriantropologia luulöydöksineen puoltavat sitä. Ja toistaiseksi kannatan lämpimästi lähiruokaa (lähinnä eettisistä ja ekosyistä) - jota en usko voitavan toteuttaa näin pohjoisessa ilman eläinkunnan tuotteita. Mutta minun uskollani ei sinänsä ole mitään merkitystä; hauskempaa olisi löytää pitävät perustelut, olivat ne sitten mitä hyvänsä