Mirka kirjoitti:
Mutta takaisin niihin adventisteihin: Ryhmien väliset erot lihansyönnin suhteen näyttävät tämmöisen lihanystävän silmissä vähäisiltä. Määrät 0 - 0,2 - 3 annosta viikossa suunnilleen. Minun järkeni mukaan tämmöisillä lihamäärillä ei merkittäviä terveyseroja pitäisi syntyä.
Itse asiassa kasvissyöjien 0 annosta vs. lihansyöjien 4,24 annosta kun laskee siipikarjan ja kalankin mukaan. Kyllä esim. The China Studyssa saatiin eroja tällaisilla hyvin vähäisillä lihansyöntimäärillä.
Mirka kirjoitti:
Katsokaapa sen sijaan kokojyväviljaa (kontra valkoinen), alkoholinkulutusta ja diabetesta. Samoin kahvin juonnissa oli huomattavat erot. Lihaa satunnaisesti käyttänyt ryhmä siis näyttää luopuneen tyypillisistä piirteistä adventistien elämäntyylissä, kuten aiemmin vähän uumoilin.
Muista tutkimuksista tiedetään, että kohtuullisen kahvinjuonnilla ja alkoholinkäytöllä ei pitäisi olla kielteistä vaikutusta kuolleisuuteen. Kokojyväviljalla toki on, mutta sen käyttö on kyllä hyvin tavallinen ja kiinteä osa kasvisruokavalioita.
Mirka kirjoitti:
Todellinen selittäjä olisi pikemmin ehkä diabetes, tai valkoinen vilja, kuin vähäinen lihan syönti, jonka tässä yhteydessä tulkitsisin lähinnä markkeriksi siitä, missä määrin yksilö on sitoutunut yhteisön arvoihin.
I don't buy that. Diabeteshan on pääasiassa ruokavalion seuraus, ei syy. Siltä osin olen samaa mieltä, että lihansyöjillä vähäisempi kokojyväviljan kulutus ja suurempi raffinoitujen viljojen kulutus kasvattaa diabetesriskiä, mutta on sellaisiakin tutkimustietoja, että myös punaisen lihan (sic!

) kulutus kasvattaa diabetesriskiä. Osittain olen samaa mieltä kulttuurintutkijan näkökulmasi kanssa, mutta en täysin.