Harjus kirjoitti:
hillapuuri kirjoitti:
Mulla on vain sellainen muistikuva ajalta ennen karppausta, että rasvaiseen kalaan sanottiin ympäristömyrkkyjen kertyvän helpommin, ja siksi se oli epäsuotavaa...
Eilen uutisoitiin siitä, että haukea eivät raskaana olevat saisi syödä ollenkaan. Siihen kerääntyy raskasmetalleja. Hauki kun on kannibaali petokala, jos syö ihan mitä vaan.

Tero Honkanen kirjoitti:
]Ongelmaksi koituvat lähinnä isot petokalat, ja niistäkin ne, jotka asuvat likaisissa vesistöissä. Näitä ongelmakaloja ovat lähinnä järvivesien ahven, hauki ja kuha. Itämeren iso silakka ja lohi voivat olla myös epäpuhtaita.
Sen sijaan pienemmät kalat, jotka eivät ole yhtä korkealla ravintoketjussa, ovat syötäviä, eikä ongelmaa ilmene myöskään niissä kaloissa, jotka ovat puhtaammilta vesiltä peräisin.
Hyöty-haitta suhde saattaa kuin saattaakin esim. haukea syömällä olla aika huono. Runsas elohopeapitoisuus (ja elohopeapitoisten kalojen syönti) voi nimittäin hyvinkin lisätä sydän- ja verisuonitautikuolemanriskiä omega-3-rasvahapoista huolimatta.
Ei ole kuitenkaan syytä unohtaa, että maailmassa on muitakin kaloja kuin Itämeren lohi ja sisävesien hauki.
Tyttö toi juuri eilen koulusta kalaesitteen, jossa sanotaan, että petokalojenkin dioksiinipitoisuudet verrattuna kalan terveysvaikutuksiin ovat niin mitättömät, että kalalajeja vaihdellen kalaa voi syödä vaikka joka päivä. Olen tietoine, että brosyyri on "mainos".
Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen ja Pro Kala ry. kirjoitti:
Dioksiineja ja PCB-yhdisteitä tavataan Itämeren rasvaisissa luonnonkaloissa kuten lohissa ja silakoissa, vanhemmissa kaloissa enemmän kuin nuoremmissa. Elohopeaa saattaa olla joidenkin järvien suurissa petokaloissa, kuten hauissa. Kalasta saatavien ympäristömyrkkyjen terveydellinen merkitys on vähäinen jopa paljonkin kalaa syövillä. Viimeisimmät analyysit kalojen vierasainepitoisuuksista ovat osoittaneet, että kalan käyttöä ei ole tarpeen rajoittaa.
Minkäänlaista tutkimusviitettä esitteestä tai sivuilta ei löydy. Sitä vois käydä tutkimassa ja vaatimassa osoitteessa
http://www.prokala.fi Minä syön miltei päivittäin vaihdellen sardiinia, makrillia, lohta, silakkaa ja silliä. Ehkä 20 g-150 g päivässä. Paljonkohan sitä
pitäis syödä että sais tarpeeksi omega-3:sia?
Olen just ja presiis samaa mieltä sun kanssasi. Äitiysneuvoloissa ollaan ainakin meillä Suomessa kamalan ehdottomia. Tämmöiset ohjeet löytyivät kuuklaamalla (Hoitonetti):