karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-24 12:25:33

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-01-23 18:58:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Ari: miksi jogurtin BV on pienempi kuin maidon?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-24 04:29:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4877
meli kirjoitti:
Ari: miksi jogurtin BV on pienempi kuin maidon?

hyvä kysymys :idea:
Lainaa:
Gaudichon et al (23) found that proteins from both milk and yogurt were rapidly hydrolyzed after ingestion, but the gastroduodenal transfer of dietary nitrogen was slower when yogurt was fed than when milk was fed.

http://ajcn.nutrition.org/content/80/2/245.full

Lainaa:
The NPN fraction of exogenous N ranged between 40 and 80%. The net gastro-jejunal absorption of exogenous N did not differ significantly between milk (56·7 (SEM 8·5)%) and yoghurt (50·9 (SEM 7)%). The high level of exogenous N hydrolysis is in accordance with the good digestibility of milk products. Fermentation modifies only the gastric emptying rate of N and does not affect the level of diet hydrolysis, the endogenous N stimulation or the digestibility rate.

http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=875412

BV arvoon vaikuttaa aminohappokoostumus ja niiden imeytyminen.
Proteiinin sulavuus ilmaistaan ravinnosta imeytyneen typen määränä.
Lyhyesti sanottuna jogurtin aminohapot tai joku yksittäinen niistä imeytyy/"sulaa" "huonommin" tai hitaammin kuin maidosta.

täällä lisää
http://en.wikipedia.org/wiki/Biological_value
Proteiinin biologinen arvo osoittaa, kuinka tehokkaasti elimistö kykenee käyttämään hyväkseen imeytynyttä typpeä. Näin saadaan selville yksittäisen proteiinin, ruoka-aineen tai koko ravinnon proteiinin merkitys ihmisen ravintona.

BV arvoa ei mitata ruuasta suoraan vaan...
BV-menetelmän etuna on se, että BV perustuu ihmisillä tehtäviin kokeisiin. Lisäksi siinä todellakin mitataan typen retentiota (typen kertymistä elimistöön). Heikkoutena on lähinnä se, että proteiinin jääminen elimistöön ei välttämättä tarkoita sitä, että elimistö käyttää sen myös tehokkaasti hyväkseen (Di Pasquale 1997).

JOS BV arvo on huono osa aminohapoista ei imeydy (siihen tarkoitukseen mihin piti), koska niiden suhde toisiinsa nähden on huono tai joku puuttuu. tämän takia todella huono BV (esim. valkoinen vehnäjauho) arvoa joutuu syömään enempi jotta tarve täyttyy.

pikkusen muuta.
Lainaa:
Välttämätön aminohappo on aminohappo, jota eliö ei itse pysty valmistamaan muista aineista, jolloin sen on saatava niitä ravinnosta.

ja aminohapot ei varastoidu kehoo (ruuasta tasainen sopiva saanti on hyvä). (lihakset ovat energiavarasto ja osin myös pieni "aminohappovarasto"). Jos lihasta on, pieneltä osin lihaksesta voidan "aminoja" ottaa käyttöön, kun keho on proteiini pulassa. [-X
ja myös lihasta käytetään energian lähteenä jos glukoosista on pula, -> hh saanti on liian vähäinen ja/tai "kulutus" on liian suuri. [-X

hh siis "suojelee" proteiineja että niitä ei käytetä energiaksi/polttoaineeksi glukoosin tekoon. =D>

lyheysti:
mutta usealle lehmänmaito tuotteet ei sovi, eikä niitä silloin tule käyttää proteiinin lähteinä. :idea: = osa aminohapoista ei imeydy.
proteiinin liika saannista ei ole apua lihaksen kasvulle.
ylimäärä proteiineistä tehdään glukoosia ja maksan täyttyessä rasvaa. (pitkään jatkuneesta LIIKA proteiinistä mm. maksa ja munuaisten ei tykkää hyvää) :smt073

_________________
Mukana ollut yli 19 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-24 07:38:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Lainaa:
ja aminohapot ei varastoidu kehoo (ruuasta tasainen sopiva saanti on hyvä). (lihakset ovat energiavarasto ja osin myös pieni "aminohappovarasto").

Miten sen nyt ottaa?
Lihaksisto voi olla pieni varasto rasvavarantoihin nähden, mutta riittää siitä silti viikkojen ja jopa kuukausien ylläpitoon. Ja koska kudoksemme uudistuvat koko ajan (jopa hermojen ja luiden materiaali vaihtuu vaikka luissa puhe taitaa olla vuosista), keho koko ajan sekä purkaa että rakentaa uutta veressä kiertävästä aminopoolista, josta osa on peräisin meistä itsestämme.

Se, kuinka vähän valkuaista tarvitaan riippuu siitä, paljonko sitä joudutaan käyttämään polttoaineeksi. Eli siitä, onko lihaksisto rasva- vai sokeripolttoisella. Se näkyy laihdutettaessa. Jos mennään alikaloreilla, ja jos lihaksisto on edelleen sokeripolttoinen, valkuaista on pakko käyttää myös aivojen ruoaksi. Siksi normiruoalla liikkuva väki on aamuyöstä ketoosissa ja siksi paikkarilaihdutuksessa lihasmassaa katoaa enemmän kuin rasvalaihdutuksessa.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-24 07:51:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4877
els aivan oikein :idea: sama mitä kerroin edellä

_________________
Mukana ollut yli 19 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-24 07:56:33 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Et ihan. Sanoit lihakset ovat "pieni" varasto.

Kun korjasin karpin alussa omaa lihaksistoani, olin onnistunut elämään valkuaisvajeella vuosikymmeniä.
Minusta glykogeeni on "pieni" varasto.
Mutta kun kun valkuaisen minimikulutus paastolla on alle 50g/päivä, lihaksisto on ISO varasto.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-24 08:03:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4877
els kirjoitti:
Et ihan. Sanoit lihakset ovat "pieni" varasto.

Kun korjasin karpin alussa omaa lihaksistoani, olin onnistunut elämään valkuaisvajeella vuosikymmeniä.
Minusta glykogeeni on "pieni" varasto.
Mutta kun kun valkuaisen minimikulutus paastolla on alle 50g/päivä, lihaksisto on ISO varasto.

siinä kohtaa puhuin "aminoista" -> aminojen käyttöön. osaa aminoja kun keho ei osaa tehdä.
alempana, lihasten energiakäytöstä.

_________________
Mukana ollut yli 19 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-24 08:08:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Ihmislihas on parasta mahdollista ainesta niiden välttämättömien aminojen tekoon.
Ne puretaan edellisestä valkuaisesta ja laitetaan uuteen, kuin leegot.
Minusta sekin varasto on "iso"

****
Kyseisen varaston suuruus ja kropan kyky säästää näkyy hyvin monessa teknovegaanissa, joilla on jatkuva puute muutamista elintärkeistä aminoista. Silti hekin selviävät vuosia ennen vaivojen ilmenemistä.

(Teknovegaani: muulla kuin perinteisellä, ei-steriilillä ja ötökättömällä lähiruoalla elävä kasvinsyöjä, jonka suolistofloora on jo vinoutunut lapsuusiän ruoan ja antibioottikuurien yhteydessä, ja joka siksi ei pysty sen avulla kompensoimaan ruoan puutteita. Luonnonkansoissa vegaanius on olematon, ja vanhoissa kulttuureissakin hyvin, hyvin harvinainen.)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-26 05:10:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4877
Mikko Ahola
Ravitsemustieteen kertaus.
Ahola kertoo tämän topikin aiheesta proteenien osalta.

alla muutama lainaus. JOS kiinnostaa enempi kannattaa lukea lisäinfoa alla linkistä kokonaan
Lainaa:
Aminohapot ovat sitoutuneet toisiinsa peptidisidoksin. Muista makroravinteista proteiinit poikkeavat siten, että niissä on typpiryhmä. Ihmisen pitää hankkia tämä proteiinien sisältämä typpiryhmä syömällä. Vaikka ilmassa ympäristössämme on typpeä, ja monissa aineissa on typpeä, niin ihminen pystyy hyödyntämään typpeä vain syömällä proteiineja. Proteiinien yhteydessä puhutaan välillä typpitasapainosta. Jos typpitasapaino on positiivinen, niin ihmisessä muodostuu uusia proteiineja enemmän kuin niitä häviää, jos taas typpitasapaino on negatiivinen, proteiineja hajoaa enemmän kuin uusia valmistuu. Typpitasapainoa voidaan käyttää tutkimusmenetelmänä siten, että esimerkiksi voimailulajien urheilijalle syötetään tarkkaan punnittu määrä erityyppisiä proteiineja, ja sitten mitataan kuinka paljon typpeä erittyy virtsaan tietyn ajan sisällä.

Typpitasapaino on positiivinen etenkin lapsuudessa, jossa ihminen kasvaa ja muodostaa koko ajan uutta kudosta. Vanhuudessa kudosta päinvastoin katoaa ihmisestä, ja typpitaso on negatiivinen. Typpitase on negatiivinen myös silloin, kun ihminen ei saa riittävästi hiilihydraattipitoista ravintoa, ja elimistö alkaa pilkkoa kudoksien proteiineja energiaksi. Tällöin typpi myös aivan konkreettisesti poistuu elimistöstä virtsan mukana.

Kun proteiinia pilkotaan energiaksi, niin tässä prosessissa tarvitaan vettä, ja siksi typen irrottaminen aminohaposta lisääkin virtsaneritystä. Runsas proteiinien syönti rasittaakin tämän takia munuaisia, ja ihmisillä, joilla on jokin munuaisvika, syödyn proteiinin määrää täytyy rajoittaa. Nykyisin runsasproteiiniset ja vähähiilihydraattiset ruokavaliot ovat muodissa, mutta niiden sisältämä runsas proteiinien syönti ei sinänsä ole mikään terveyshaitta tai riski.


Proteiinia voidaan siis käyttää elimistössä energiaksi. Proteiinin sinänsä sisältää 5 kcal energiaa grammaa kohti, mutta typen irrottaminen siitä ja sen muokkaaminen energiaksi sopivaan muotoon kuluttaa noin yhden kilokalorin, joten ravintotaulukoissa proteiinin kaloriarvoksi on merkitty 4.

Varsinaisesti proteiinia kuitenkin tarvitaan elimistössä rakenteiden muodostamiseen. Proteiinit ovat kaikkien solujen rakennusainetta.

Ravinnosta saaduista aminohapoista, ja kudoksista vapautuneista aminohapoista muodostuu aminohappopooli, josta elimistö ottaa aminohappoja uusien proteiinien valmistamiseen.

Välttämättömät aminohapot
Välttämätön aminohappo tarkoittaa sitä, että elimistömme ei pysty valmistamaan itse tätä aminohappoa muista aminohapoista tai hiilihydraateista, vaan meidän välttämätöntä saada näitä aminohappoja ravinnosta. Loppuja aminohappoja voidaan valmistaa toisista aminohapoista ja osana niiden rakennetta voidaan käyttää hiilihydraateista saatuja osia. Typpeä sisältävää amino-osaa ei tietenkään saa hiilihydraatista, vaan vain toisista aminohapoista.


Silloin kun aminohapoista muodostuu uusi proteiini elimistössä, pitää kaikkia proteiinin tarvitsemia aminohappoja olla solussa paikalla. Jos yksikin tarvittava aminohappo puuttuu, ei proteiinia voi muodostua.
Erilaisia aminohappoja ei tarvitse yhdistää samaan ateriaan, vaan riittää, että niitä syö samana päivänä eri aterioilla.

Tavallisen ihmisen proteiinin tarpeeksi on laskettu 0.8 gramma proteiinia painokiloa kohti. Eli 50 kiloa paina nainen tarvitsisi vuorokaudessa 40 g proteiinia. Sata kiloa painava mies taas 80 grammaa proteiinia.


Ylimääräinen proteiini ei varastoidu kehoomme. Ainoastaan pieni määrä aminohappoja varastoituu joksikin aikaa maksaan. Proteiinit käytetään kudosten rakentamiseen, ja jos niitä jää yli, ne poltetaan energiaksi tai muutetaan glukoosiksi, glykogeeniksi ja vähäisemmässä määrin myös rasvakudokseksi. Elimistön proteiinivarastot ovat kudoksissa. Jos proteiinista on ravinnossa puutetta, niin elimistö voi hajottaa kudoksissa olevaa proteiinia, etenkin lihasten proteiinia voidaan hajottaa uusien proteiinien valmistamiseen kuin myös energian käyttöön.


http://ravitsemustiede.hpage.co.in/proteiinit_95958611.html

_________________
Mukana ollut yli 19 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-01-26 05:43:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4877
Kirjoitin näin jo vuonna 2005 täällä karppilassa, liika proteiinista.
Ari kirjoitti:
proteiini tuotteita myyvien firmojen mainoksissa proteiinin tarve ilmoitetaan yleensä painokiloa kohti, mutta läskille ei tarvitse laskea proteiinia

olen itse syönyt paljonkin painokiloa kohden proteiinia, mutta etu päässä liika proteiini näyttää lisäävän kehon painoa ja rasittavan munuaisia.

HUOM MINÄ luulenkin että liika proteiinista on enempi haittaa kuin hyötyä.
kun taas väliaikaiseen vähyyteen siitä ei näytä ole pitkäaikaisia pysyviä haitta vaikutuksia.

eli proteiini on tärkeää, liika ei ole hyväksi, liian vähäisestä ei ole lyhyellä tähtäimellä haittaa. mutta mitä tärkeintä, monipuolinen ravinto (liha, kala, maitotuotteet, juusto, palkokasvit, kananmuna) takaa helposti normaalin päivä annoksen ilman lisäproteiini valmisteita.
tv AP

Silloin kun "harrastin" voimanostoa, silloin söin enempi kuin tavallisen ihmisen proteiinin tarve on, ehkä liikaakin. Voimanostossa saavutin Suomen mestaruuden ym. SM palkintoja ja 11 kpl Suomen ennätystä (SE tulosta).

_________________
Mukana ollut yli 19 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-12-21 06:20:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4877
Ari kirjoitti:
proteiinin liika saannista ei ole apua lihaksen kasvulle.
ylimäärä proteiineistä tehdään glukoosia ja maksan täyttyessä rasvaa. (pitkään jatkuneesta LIIKA proteiinistä mm. maksa ja munuaisten ei tykkää hyvää) :smt073


Huomenta
tuossa on kyllä ainakin minulla pikku asiavirhe.
kyllä liika proteiinilla (siis yli tavan ihmisen tarpeen) saa aikaan lihaskasvua (tietenkin kun mukana on progressiivistä punttiharjoitusta ja kcal on yli kulutuksen), joka tulee/voimistuu usean hormonin (mm. insuliini, HGH, mTOR, IGF-1) kautta, jotka muuttuvat, kun proteiinia nautitaan liikaa. (tämä on siis kyllä hyvin tiedossa ja sitä käytetään paljon näin hyväksi, kun halutaan lisää lihasta)
mutta terveyden kannalta se on kuitenkin aika kyseenalaista toimintaa, pitkään jatkuessaan.


miten els, olet ollut jo pitkään puolesta puhuja kohtuullisen/nuikan proteiinimäärän puolesta.
oletko jo saanut opin perille muille karppilaisille, että liika proteiini on usein haitaksi?

_________________
Mukana ollut yli 19 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-12-21 10:26:35 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
^^ Karppilassa oli ja on monenlaista yrittäjää. Suurimmalla osalla runsas valkuainenkin toimii p-a-l-j-o-n paremmin kuin heidän karppiaikaansa edeltänyt sokeri- PUFA- ja hiilarielämä. Varsinkin kuuriluontoisesti.

... mutta toisin kuin karppilan alkuaikoina, meitä niukahkolla valkuaisella ja runsaalla rasvalla karppaavia on täällä nyt todella monta.
Tosin veikkaan että kyseessä ei ole minun tekemiseni, vaan omat kokemukset ja Ruotsin LCHFfän antama tuki, niin että moni on uskaltanut kokeilla.
Maailma on onneksi muuttunut noista ajoista, vaikka Suomen virallisterveelliset suositukset ovatkin pysyneet samoina :)

Hyvää joulunaikaa sinne Lieksaan o/

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-12-21 10:49:46 
Poissa
ruutana
ruutana

Liittynyt: 2007-05-25 15:55:11
Viestit: 29698
Esimerkiksi minä sain pitkäsokerini terveen tasolle vasta kun uskalsin siirtyä - elsin ansiosta tietenkin - runsasproteiinisesta runsasrasvaiseen karppaukseen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-12-21 16:40:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Atkinsin jalanjäljissä kulkeva Eric Westmankin (uusi Atkins, Uusi Sinä) on nykyisin samalla linjalla, enemmän rasvaa vähemmän proteiineja. Samoin erityisesti urheilijoihin keskittyneet tutkijat Jeff Volek ja Stephen Phinney: The Art and Science of Low Carbohydrate Performance.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-12-21 18:24:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-11-24 01:38:52
Viestit: 1595
Prodeilla on eroja kun rasvoilla ja hiilareilla.

Itse en kananmunia hehkuttele paljonkaan, ihan hyviä ne on ja mielelläni syon niitä muta toi bw 100 on vaan ns. osa kanasta, nauta eläimet on niputettu yhteen pakettiin arvolla 60, onhan niissä tietty suurin osa kuivaa keittolihaa, mutta ei tarvitse munasoluja ruveta syömään etta saa semmoset aminohapot aikaiseksi etta riittää tolla skaalalla pitkälle päälle sadan.

_________________
Just eat a goddamn steak


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)