|
Ohessa e-maili jonka laitoin PaHalle, Kelan sanomie päätoimittajalle ja toimitussihteerille sekä Jyväskylä/Oulu ravitsemusterapeuteille:
Kommenttini Kelan lehdessä 2/2006 artikkeliin ”Sokeririippuvaisuudesta”. Ensinnäkin on aivan normaalia, että ihmiset tekevät edes hataria diagnooseja mahdollisista sairauksistaan ja hakeutuvat hoitoon tai aloittavat enemmän tai vähemmän valvotun itsehoidon. Itsehoidon kohdalla toivottavaa tietysti on, että keskusteltaisiin myös lääkärin kanssa asiasta. Näin minä tein kun aloitin vuosi sitten hiilihydraattitietoisen elämän. Artikkeli oli siis aivan paikallaan Kelan julkaisussa, osoittaa todella rohkeaa ja ennakkoluulotonta linjaa ”virallisessa” lehdessä, siitä kiitokset julkaisutiimille.
Minulla todettiin 2. tyypin diabetes huhtikuussa 2005. Olin pudottanut painoa Painonvartijoiden laihdutusryhmässä ainakin 4 kertaa virallisesti hyväksytyllä vähäkalorisella ruokavaliolla. Tulokset olivat masentavia, kun paino putosi tällä ruokavaliolla vaikkapa 20 kg niin viimeistään parin vuoden päästä kiloja oli tullut takaisin 30 kg. Lääkärini määräsi minulle vuoden Reductil –kuurin: kaikki elementit Kela korvattavuuteen täyttyivät, diabetes, verenpaine, BMI yli 40 ja painoa olin pudottanut yli 6% ! Kela ei suostunut lääkkeen korvattavuuteen, ei edes valituksen jälkeen. Tästä tuohtuneena lopetin Recutilin käytön ja etsin vaihtoehtoa pysyvään elämän muutokseen. Löysin kesällä 2005 hiilihydraattitietoisen vaihtoehdon, luin mm. Antti Heikkilän ja Ilkka Salmekaidan ja Varpu Tavin julkaisuja… sekä Atkinsin eri julkaisut ym. ym. aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja nettitietoa.
Tästä siis löytyi ratkaisu ongelmaani; aloitin itsehoidon lopettamalla sokeripitoisten elintarvikkeiden, leivän, perunan ja pastan syönnin. Aloitin punaisen lihan (luomu) syönnin, en ollut syönyt sitä yli 10 vuoteen. Kävin kuukausittain toukokuusta 2005 alkaen diabeteshoitajalla joka tarjosi minulle vain virallisterveellisiä ohjeitaan. Olin noudattanut vähäkalorista ruokavaliota oma-aloitteisesti jo 25 vuotta, mutta edelleen olin lihava! Noudatin nyt itse valitsemaani, hiilihydraattitietoista ruokavaliota.
Esittelin diabeteslääkärilleni Laihdu ilman nälkää -julkaisun kun olin laihtunut jo n. 13 kg, lääkärini antoi luvan jatkaa samalla mallilla, koska veren sokeriarvot olivat parantuneet ja verenpaineeni oli laskenut. Lopputulos oli, että en tarvitse lääkitystä verenpaineeseen tai diabetekseen. Veriarvot huhtikuussa 2006;
Paastosokeri 5,5 – 6,3 (aikaisemmin 7-10)
Verenpaine 128/90 (aikaisemmin 140/110)
Kokonaiskolesteroli 4,3 (aikaisemmin 4,7)
HDL 1,19 (aikaisemmin 1,15)
LDL 2,7 (aikaisemmin 3,1)
Trigly 1,28 (aikaisemmin 1,37).
Vaihdoin 25 vuotta käyttämäni kevytlevitteen voihin, rasvattomat tuotteet normaali rasvaisiin, peruna/pasta/leipä korvataan kaaleilla, juureksilla ja pähkinöillä, nälkää ei ole tarvinnut tuntea kuten ”Paikkarien” ruokavaliolla ollessani! Itseään voi pitää koekaniinina, ei siihen holhousta tai lupaa yhteiskunnalta tarvita. Meitä on muuten aika paljon jotka jo olemme valinneet tämän tien.
Kokeilkaapa ”virallisterveellisen ruokavalion” kannattaja vaikka 2-4 viikkoa hiilihydraattitietoisen ruokavaliota, saatatte yllättyä!