karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-10 05:46:18

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 70 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 16:31:21 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Älä unta nää... Suomessako muka? :lol:

Tämä on kuule työllisyys- ja teollisuuspoliittinen asia eikä terveyskysymys.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 16:34:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sano mun sanoneeni... Menöö ne asiat tääläki etehen päin...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 16:39:16 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

makke kirjoitti:
Sano mun sanoneeni... Menöö ne asiat tääläki etehen päin...

Tietääkseni Fogelholm (tomittajan mukaan?) tänään kirkkonummen sanomissa laittaa aikalailla jo pistettä tälle teollisuus trans häslingille.

ja on siellä kai hivenen myöntöä karppisuuntaankin...

(olkoon vaalit tai ei mutta tuollasia ei puhu julkisesti paperille painettuna (toimittajan tekemä siitä kun Fogel oli puhunut eräässä tilaisuudessa) yksi ravitsemusksen päävaikutaja suomessa ellei ole tosissaan.)

Se oikea transrasvasota siis alkoi tässäkin osavaltiossa?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 16:52:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuolta se löytyy sivulta 11, menkäähän kommentoimaan lehtiosioon! :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 17:47:26 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ai laittaako?

Missä siellä erotellaan teolliset ja luonnolliset transsit toisistaan?
MInä en valitettavasti huomannut sitä, vaikka jutun luinkin.
KUn kerran suomalaisten terveysvalistajien mukaan suurin voinkin synti on juuri ne transsit, niin tuossa ei ole kovin paljoa uutta...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 17:55:00 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

els kirjoitti:
Ai laittaako?

Missä siellä erotellaan teolliset ja luonnolliset transsit toisistaan?
MInä en valitettavasti huomannut sitä, vaikka jutun luinkin.
KUn kerran suomalaisten terveysvalistajien mukaan suurin voinkin synti on juuri ne transsit, niin tuossa ei ole kovin paljoa uutta...

En minä voi arvata millätavalla sinä allolevan luet:

Fogelholn Kirkkonummen avviisin mukaan:
"– Pohjoismaisissa suosituksissa suhtaudutaan teollisesti osittain kovetettuun, ns. transrasvaan suomalaisia suosituksia tiukemmin. Ilmeisesti meidän suosituksiin päässyt sallivampi kanta oli erehdys."

Voiko tuolta taholta enää raskaammin sanoa. Mutta jos on joku asennevaikeus niin lukeminenkin on vaikeaa ja sen ymmärtäminen mikä minkäkin klausuulin merkitys on. Päteekö tuo lukutapa muuhunkin materiaaliin jota tulkitset.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 18:13:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

No kun minä luin sen kolmen lauseen ketjuna. Ja silloin siinä sanotaan näin:

...suhtaudutaan teollisesti osittain kovetettuun, ns. transrasvaan suomalaisia suosituksia tiukemmin. Ilmeisesti meidän suosituksiin päässyt sallivampi kanta oli erehdys. Transrasvahapot ovat kaikista rasvahapoista epäterveellisimpiä.

Eli valitan kovasti skeptisyyttäni, mutta "teollisesti osittain kovetettu rasva" ei oikeasti ole transrasvaa kuin pieneltä osaltaan. Eikä transrasva ole lainkaan "osittain kovetettua", koska siinä on kaksoissidos edelleen jäljellä. Eikä mikään tuossa tekstissä viittaa, että kyseisen lauseen teollinen viittaisi muuhun kuin osittain kovetettuun rasvaan - tai että juuri sellainen transsi olisi sen vaarallisempaa kuin mikään muukaan transsi. Ja jälkimmäisessä lauseessa täsmälleen kaikki transrasvahapot lasketaan vaarallisiksi. Ja juuri tätä suomalaiset ravitsemusihmiset ovat (jo vuosia ja tälläkin viikolla) sanoneet lukuisin vastaavin sanaparein ja eri tason kirjoituksissa.

Näkyykö siinä jossain kohdassa sanapari "teollinen transrasvahappo" ja jotain väitettä nimenomaan sen vaarallisuudesta? Jos ei näy, en usko. Auta puusilmää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 18:42:22 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

No ymmärrät varmaan mistä tässä puhutaan.

"Pappa Re: Julkinen haaste Fogelholmille 14.12.2006 12:31
Hyvä Mikael!

Kirjoitat artikkelissa "Ravitsemus nyt" seuraavaa:

"Istuin myös toisena suomalaisena edustajana laatimassa pohjoismaisia ravitsemussuosituksia vuosien 2000 ja 2004 aikana."

VRN muodosti uusimmat ravitsemis suosituksensa paljolti sen pohjalta. Se kopioitiin lähes huolellisesti. Rasvasuosituksen transrasvoja koskevassa kodassa ilmeisesti kopiokone kuitenkin toimi jotenkin vajavaisesti ja kohdan sisältö muuttui oleellisesti.

Eikö NNR2004 latijoilla ollutkaan asiassa riittävää faktapohjaa kun sen kohdan muuttumisesta VRN:ssa ei näytä nousseen minkäänlaista ainakaan julkista kritiikkiä. Mikäli NNR2004 kohta, jossa todetaan että teollisesti valmistetun transrasvan saanti on pidettävä niin alhaisena kuin mahdollista, perustui tietoon niiden erityisestä haitallisuudesta niin voisi kohtuudella olettaa että NNR2004 laatijat puolustaisivat kantaansa.

Kenen intressi oli muuttaa juuri tuo tekstin kohta kun muu säilytettiin lähes koskematta.

Onko myöskään minkäänlaista perustetta sallia teollisesti hydrogenoimalla tuotettuja transrasvoja vähääkään? Entäpä pitkäketjuiset tyydyttyneet. (Transrasvaa vähemmän tuottavat kovetusprosessit)

Vuonna 2006 USA:ssa tuli voimaan määräykset pakkausmerkinnöistä transrasvan osalta. Nyt valmistajat voivat työntää kuitenkin niihin runsaastikin transrasvoja ilmoittaen kuitenkin kuluttajalle että niitä ei olisi. Tämä mahdollisuus jätettiin siihen sillä keinolla että laitettiin kynnys arvo jota alempi määrä voidaan ilmoittaa nollana. Kaiken kukkuraksi tämä sidottiin annoskokoon jota taas valmistajat voivat soveltaa melko villisti. Näin transrasva saadaan "kätkettyä" edelleen tuotteisiin, jopa suurinakin määrinä. Tämä on varmasti tiedossasi myös.

Toivon että keskustelu meillä käydään asiasta siten että suosituksen nykyasu oikaistaan NNR2004 mukaisesti välittömäst.

Pakkausmerkinnät tulevat pakolliseksi jollain aikataululla siten että siinä eliminoidaan ne sudenkuopat joihin esim USA:ssa "vahingossa" ajauduttiin.

Esimerkiksi otan tämän tämän eläinkokeen jonka tulos on järkyttävä:
http://www.the-aps.org/press/conference/eb04/1.htm

"Results

When the researchers compared the zero trans vs. the trans diets (same kcal from fat but zero trans vs. 48% trans fat) they found that:

in two weeks, there was a significant increase in total cholesterol (TC) and LDL-C;

the ratios TC/HDL-C and LDL-C/HDL-C were significantly increased with the trans fat diet in two weeks;

triglycerides after the various meals (6hrs post-meal) were significantly greater after T75 vs. C75;

there were no differences in Yucatan vs. Ossabaw responses; and

at the end of the study, in an Ossabaw pig, the circumflex coronary artery had an advanced lesion.

"Conclusions

The trans fat diet (T75) significantly increased total cholesterol, LDL-C, TC/HDL-C and LDL-C/HDL-C ratios in two weeks compared to the isocaloric diet with zero trans fat (C75). Further triglycerides were significantly greater six hours after the trans fat meal vs. the isocaloric zero trans meal.

Increasing the fat content did not augment an atherogenic blood lipid profile.

Therefore, these data suggest that a diet high in trans fat has the potential to promote the rapid development of cardiovascular disease in swine models."

Huomaa kokeessa käytetty vertailurasva - lähes täysin tyydyttynyt "kova" rasva.

Pydän että otat asiaksesi yhtenä NNR2004 työryhmässä olleena asiantuntijana peräänkuuluttaa mitä pikimmin tuon transrasva kohdan muuttamisen perusteet VRN:ssa.

Menestyksekästä kampanjaa. ;)

Mikael F Mikael ihmettelee vähän itseäänkin 14.12.2006 15:17
Hei,

Olet (ja kaikki muutkin näillä sivuilla transrasvoista kirjoittaneet) oikeassa. Vertasin vielä NNR2004 ja VRN2005 suosituksia ja tottavieköön ne ovat erilaisia. Voin vain puolustautua huonosti sillä, että minua pyydettiin erityisesti tarkastamaan energiaa, lihavuutta, fyysistä aktiivisuutta ja C-vitamiinia koskevat tiedot (nämä olivat minun valmisteluvastuulla NNR prosessin aikana).

Ryhdyn nyt hommiin ja selvitän tätä asiaa. Joten palaan näihin keskusteluruutuihin ruutuihin.

Terveisin,

Mikael F

Mikael F Transrasvat esille talvella 14.12.2006 16:39
Valtion ravitsemusneuvottelukunnan pj. Pekka Puskan mukaan transrasvahappoja koskevat asiat on juuri päätetty ottaa esille ensi talvella. Joten voi hyvin olla, että suosituksissa otetaan asiaan nykyistä tiukempi kanta. Se taas lienee keskeinen lähtökohta sille, että voidaan alkaa ajaa pakollisia pakkausmerkintöjä.

t. Mikael F "

Jos et ymmärtänyt voin kertoa että teollisesti hydrogenoimalla tuotetuista transrasvoista ja niiden suositus erosta NNR ja VRN välillä, jossa Fogeholm toteaa eron ja mahdollisen virheen.

NNR ei suhtaudu luonnollisiin transeihin samalla tavalla lainkaan kuin teollisesti tuotettuihin. Riippuen tietenkin miten haluat sen lukea.. Ja siitä tässä on puhe olkoon nyt toimittaja kirkkonummella ilmaissut asian sitten vaikka niillä hiukan epätäsmällisillä sanoilla joita käytti.

samoista teollisista transeista siellä oli myös muissa ketjuissa mainintoja. Nimenomaan NNR ja VRN erosta johon Fogelholm ilmaisee havahtuneensa (liekö totta vai sepittelyä) vasta nyt kun siitä hänelle tikulla monen toimesta osoitetaan todeten sitten: "
Vertasin vielä NNR2004 ja VRN2005 suosituksia ja tottavieköön ne ovat erilaisia. Voin vain puolustautua huonosti..."

Mikä tässä on niin vaikeaa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 19:10:32 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Tiedän kyllä mitä Pohjoimainen ministerineuvosto sanoi transseista. Mutta en ole nähnyt MF'n (tai kenekään muunkaa suomalaisen nokkamiehen) erottelevan teollisia transseja muista vielä missään painetussa tekstissä. Ja minusta on edelleen huolestuttavaa, ettei hän tehnyt niin Kirkkonummen sanomissakaan, vaan vielä kirjoitti asian epätarkasti. Nettisivuillaan hän sanoi vain, että transrasva-asia otetaan keväällä uudelleen esille.

Koska toit esille vain nuo kohdat, oletan, ettet sinäkään ole nähnyt missään hänen erottelevan teollisia ja luonnollisia transrasvoja toisistaan. Mutta odotellaan mitä aika tuo...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 19:35:12 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

els kirjoitti:
Tiedän kyllä mitä Pohjoimainen ministerineuvosto sanoi transseista. Mutta en ole nähnyt MF'n (tai kenekään muunkaa suomalaisen nokkamiehen) erottelevan teollisia transseja muista vielä missään painetussa tekstissä. Ja minusta on edelleen huolestuttavaa, ettei hän tehnyt niin Kirkkonummen sanomissakaan, vaan vielä kirjoitti asian epätarkasti. Nettisivuillaan hän sanoi vain, että transrasva-asia otetaan keväällä uudelleen esille.

Koska toit esille vain nuo kohdat, oletan, ettet sinäkään ole nähnyt missään hänen erottelevan teollisia ja luonnollisia transrasvoja toisistaan. Mutta odotellaan mitä aika tuo...

Onko tämän tulkinta kovin vaikea tässä koko asetelmassa:

"– Pohjoismaisissa suosituksissa suhtaudutaan teollisesti osittain kovetettuun, ns. transrasvaan suomalaisia suosituksia tiukemmin. Ilmeisesti meidän suosituksiin päässyt sallivampi kanta oli erehdys. "

Kysyn nyt sinulta, viittaako jälkimmäinen lihavoitu edellä olevaan "teollisesti osittain kovetettuun" vai viittaako se epämääräisesti kaikkiin transeihin?

Äläkä sekoita nyt tähän muita puheita ja ravitsemusihisten yleisiä höpinöitä milloin mistäkin vaan lue mitä tuossa lainauksessa lukee.

Minusta asia on aivan selvä. Kysy Mikaelilta jos et usko hänen tuossa puhuvan nimenomaan NNR suosituksesta jossa erotellusti muista transeista erikseen mainitaan teollisen transin suositukseksi että niiden saantia tulisi rajoittaa niin vähäiseksi kuin mahdollista. Ja joka suosituskohta on suomessa muuttunut niiden osalta sallivammaksi NNR nähden ja että se on se erehdys.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 19:46:25 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Pappa kirjoitti:
Onko tämän lukeminen todella näin vaikeaa:

On se.
Tarkka sanamuoto oli: "..suhtaudutaan teollisesti osittain kovetettuun, ns. transrasvaan suomalaisia suosituksia tiukemmin. Ilmeisesti meidän suosituksiin päässyt sallivampi kanta oli erehdys. Transrasvahapot ovat kaikista rasvahapoista epäterveellisimpiä. "

No juurihan analysoin sen sinulle.
1. Transrasva ei ole "teollisesti osittain kovetettua". Transrasva ei ole kovetettua lainkaan, vaikka sitä onkin mm teollisesti osittain kovetetussa rasvassa. Ja MF varmaan tietää tuon, kun kerran on koulutukseltaan ravitsemustieteilijä.
2. "Meidän sallivampi kanta" tuossa kontekstissä liittyy "osittain kovetettuun nk transrasvaan" eli johonkin, jota ei ole edes olemassa, ks kohta 1
3. Eikä MF tarkenna kolmannessa lauseessa, mihin transrasvaan hän tässä viittaa, joten lienee käsitettävä, että hän tarkoittaa niitä kaikkia - kuten aina ennenkin.

Jos MF olisi kirjoittanut vaikkapa että "Pohjoismaisissa suosituksissa suhtaudutaan teollisesti osittain kovetetussa rasvassa olevaan ns transrasvaan suomalaisia suosituksia tiukemmin. Ilmeisesti meidän suosituksiin päässyt sallivampi kanta oli erehdys. Teolliset transrasvahapot ovat kaikista rasvahapoista epäterveellisimpiä..." niin asia olisi ihan toinen. Vaan kun ei kirjoittanut.

Valitan. Ja toivekkaasti tietysti odotan, että hän vielä tänä keväänä kirjoittaa sen oikeastikin oikein. Mutta nuolaisen onnesta vasta kun näen sen.

/muoks: otin lainauksen vain kertaalleen, ja muodossa jossa oli mukana kolme lausetta, kuten viimeksikin. Se kolmas oli alkuperäisessä tekstissä ja on oleellinen tälle tiedotetteelle. Nuo kaksi alleviivattua sanaa (ja yksi viittauksen muutos) muuttaisivat asian kokonaan - mutta niinhän MF ei kirjoittanut, ainakaan tässä. Toisaalta, aika onneksi näyttää, kuka mitäkin tarkoitti... Toivotaan että olin väärässä 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-14 19:50:04 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

:?: Ei voi kun ihmetellä.

Eihän tuo teksti ole tieteellisesti eksaktiksi ilmaisuksi tarkoitettu vaan Mikäelin puheesta paikallisessa terveyskeskuksessa - jos luit.

Sinulla on outo tapa selitellä vaikka pilkusta se että et vain tahtonut ymmärtää ennenkuin se taas kerran selitettiin sinulle. Aikuisten oikeasti - etkö todella tuon sanasaivartelun sijaan keksi enää parempaa kun kuitenkin ymmärrät jos puhutaan teollisista transrasvoista vaikka pitäisi sanoa teollisia transeja sisältävistä rasvoista tai jotenkin muuten..

naurattaa jo naurismaan aitojakin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-16 15:44:02 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Keskustelu transrasvoista jatkuu Savonsanomissa

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-16 16:00:05 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

No Mikael kirjoittaa nyt sivuillaan:

Tärkeä kysymys. Minä olen lukenut kaksi katsausta, joissa molemmissa todettiin, että voin transrasvahapot eivät kokonaisuudessaan ole sen haiatattomampia kuin teollisesti tuotetut transrasvahapot, ainakin jos saanti on molemmilla kohtuullisen matala.

Toisen katsauksen tekijä on Wageningenistä tri Mensink, joka on yksi maailman rasvatutkimuksen kärkinimiä. Toisessa katsauksessa tekijät olivat Unileverin tutkijoita, mikä ei tietenkään ole puolueettomuuden kannalta kovin hyvä asia. Mutta katsaus oli sinänsä hyvin tehty, enkä ainakaan itse löytänyt siinä moitittavaa.

Minulla ei siis ole tiedossa ainakaan yhteenvetoa, joka toteaisi luonnollisten tai "luonnottomien" transrasvojen olevan erilaisia terveyden kannalta. Näin itse olen ainakin valmis kehoittamaan välttämään molempia.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-17 09:11:21 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Pappa kirjoitti:

Mutta kun hän sanoo sen ihan itse, ja vielä tuon Kirkkonummen katsauksen jälkeen: "Minulla ei siis ole tiedossa ainakaan yhteenvetoa, joka toteaisi luonnollisten tai "luonnottomien" transrasvojen olevan erilaisia terveyden kannalta. Näin itse olen ainakin valmis kehoittamaan välttämään molempia."

Ihmetteletkö vielä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-17 09:25:59 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

els kirjoitti:
Pappa kirjoitti:

Mutta kun hän sanoo sen ihan itse, ja vielä tuon Kirkkonummen katsauksen jälkeen: "Minulla ei siis ole tiedossa ainakaan yhteenvetoa, joka toteaisi luonnollisten tai "luonnottomien" transrasvojen olevan erilaisia terveyden kannalta. Näin itse olen ainakin valmis kehoittamaan välttämään molempia."

Ihmetteletkö vielä?

Keskentekoista ei pitäisi näyttää... ;) Vaan kun toisaalta kaikkihan on ja tulee olemaan aina kesken.

"Mikael F Re: Teolliset ja luonnolliset transsit? 16.1.2007 22:56
Kuten sanoin, minulla oli käytössä kaksi katsausta, joiden molempien sanoma oli tuo minä kerroin. En ole transrasvahappojen asiantuntija, enkä ole käynyt muuta kirjallisuutta läpi. Nyt minulla ei ole aikaa käydä läpi NNR juttuja, jonka rasvaosuus ei ollut vastuullani.

Sovitaan sitten, että NNR on voimassa kunnes toisin todistetaan.

Mikael"

Minusta ei paha. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-17 09:46:17 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Pappa kirjoitti:
Kuten sanoin, minulla oli käytössä kaksi katsausta, joiden molempien sanoma oli tuo minä kerroin. En ole transrasvahappojen asiantuntija, enkä ole käynyt muuta kirjallisuutta läpi. Nyt minulla ei ole aikaa käydä läpi NNR juttuja, jonka rasvaosuus ei ollut vastuullani.

Mikael"

Eikö sinusta? Minusta on hyvin, hyvin arveluttavaa, jos ihminen,
a) jolla on ravitsemusalan koulutus
b) joka kuuluu maamme ravitsemuksen asiantuntijoiden kermaan,
c) joka on takuNNR'ssä joutunut perehtymään transrasvakysymykseen
d) joka on antanut nimenomaan transrasvoista asiantuntijalausuntoja useampaankin lehteen ja
e) joka on erikoistunut urheiluravitsemukseen (lisaaineineen päivineen, eli saattaisi jopa tuntea CLA'nkin)...
... voi/saa/viitsii väittää, ettei oikeasti tunne asiaa? Ja se ettei se olisi paha??

Tietysti, jos oikeasti uskot, ettei alan asiantuntijalta voi vaatia sen kummempaa vastuuta tiedoistaan.. ?
Tai jos uskot ettei tietoa ole todellakaan ollut olemassa ennekuin se tässä nyt hänelle pläjäytetään....?
Mutta jos, niin mistä NNR'n kokouksissa sitten puhuttiinkaan?
Pelkkiä kumileimaisimiako olisivat meidän asiantuntijamme siellä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-17 09:51:47 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

els kirjoitti:
Pappa kirjoitti:

Mikael"

Eikö sinusta? Minusta on hyvin, hyvin arveluttavaa, jos ihminen,
a) jolla on ravitsemusalan koulutus
b) joka kuuluu maamme ravitsemuksen asiantuntijoiden kermaan,
c) joka on takuNNR'ssä joutunut perehtymään transrasvakysymykseen
d) joka on antanut nimenomaan transrasvoista asiantuntijalausuntoja useampaankin lehteen ja
e) joka on erikoistunut urheiluravitsemukseen (lisaaineineen päivineen, eli saattaisi jopa tuntea CLA'nkin)...
... voi/saa/viitsii väittää, ettei oikeasti tunne asiaa? Ja se ettei se olisi paha??

Tietysti, jos oikeasti uskot, ettei alan asiantuntijalta voi vaatia sen kummempaa vastuuta tiedoistaan.. ?
Tai jos uskot ettei tietoa ole todellakaan ollut olemassa ennekuin se tässä nyt hänelle pläjäytetään....?
Mutta jos, niin mistä NNR'n kokouksissa sitten puhuttiinkaan?
Pelkkiä kumileimaisimiako olisivat meidän asiantuntijamme siellä?

"kiistattomasti osoitettu" on asia joka tuppaa, tämän kaltaisissa asioissa, pidemmällä aikavälillä hukkumaan kohinaan. Silloin kun niin tapahtuu aletaan olla lähellä oikeaa. Silloin alkaa mahtua useampia totuuksia. Inuiitti on oikeassa popsiessaan muktukia ja kiinalainen oikeassa syödessään höysteeksi riisiä ja suomalainen oikeassa kun ottaa voipaketin esiin..

Fogelholm ei ollut NNR ryhmässä asiantuntijana rasvojen osalta.
Miinusta tuo on erittäin hyvä ettei isomman oikeudella jyrätä "kiistattomasti osoitettu" lausumilla vaan kerrotaan ettei tiedetä jolloin samanarvoisena voi mahtua rinnalle muitakin "totuuksia".

Minusta se ei ole lainkaan paha asia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-17 11:27:15 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Kuten niin usein olen jälleen samaa mieltä sekä papan että elsin kanssa. Jotakin ristiriitaista tässä nyt on, jos toisaalta hän vaatii transrasvan ihan minimiin ellei nolliin, mutta toisaalta on mieltä että kumijuustot on syvältä ja jäätelön pitää olla kermasellaista. Tuntuisi että silloin hänellä ei ollut maidon transsit mielessä.

Olisiko nyt niin, että jokin taho olisi jyrähtänyt hänelle trans-teeman esiin tuomisesta? Ja varustanut hänet kahdella sopivalla katsauksella?

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-01-17 11:47:33 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Samoja nimiä näkyi oheisessa historian lehtien havinassa.
Pitkä ja polveileva ketju, joka alkoi yhdestä Hesarin jutusta
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=1870

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 70 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00