els kirjoitti:
Tero Honkanen kirjoitti:
Haluan vain löytää vastauksen siihen, onko kylmäpuristettu rypsiöljy täysin hyödytön pufa-lähde niille, jotka eivät ole valmiita muuttamaan ruokavaliotaan kovinkaan paljon....
Tämä nyt on vain optimoimattoman ihmisen mielipide, mutta jos vain ja ainoastaan Pufaa haluat lisää, niin miksi sen rypsiöljyn pitäisi olla kylmäpuristettua? Samat pufat ovat kyllä tavisrypsissäkin - joka sitäpaitsi on nautraalin makunsa takia aika paljon helpommin tavallisten ihmisten maun mukaista.
Eli jos näiden kyselyittesi ainoa tarkoitus on lisätä suomalaisten Pufan saantia, niin meillä on siihen jo
täsmätuote: 80 rasva-% Oivariini. Siinä on 20% rypsiöljyä Pufineen, sen maku on huomattavasti miellyttävämpi (useimmille suomalaisille) kuin margariinien tai kylmäpuristettujen öljyjen, siinä ei ole yhtään kovetettuja rasvoja - ja siinä on vielä mukana varsin paljon voin hyviä ainesosia.
Se ettei UrsulaS tai moni muu asiantuntia pidä siitä ei vielä tarkoita etteikö suomalainen kuluttaja siitä pitäisi. Tilastot kertovat päin vastoin, että itse asiassa sitä käytetään edelleen paljon, jopa Ursulan kaltaisten asiantuntijoiden kielloista huolimatta

Se taas, mitä sinä (eikä ne tavikset) itse syöt tai juot on tietty ihan oma asiasi. Jos kylmäpuristettu rypsäri kerran maistuu, niin mikset käyttäisi? Ainoa mitä veikkaan (omat ja aika monen nuoren/vanhan suomalaisen makutottumuksia tuntien) on että sekä kylmäpuristettu rypsi että kylmäpuristettu oliivi voivat olla aika vieraita makeisiin maitorasvoihin ja pehmeisiin yhdistelmiin tottuneille suille.
Se mitä itse syön on oma asiani, mutta se mitä ihmisille suosittelen, on myös suositukset saaneen ihmisen asia. En halua suositella ihmisille huonoja elintarvikkeita. Siksi utelen niin kiivaasti sitä, miksi rypsiöljyä haukutaan täällä niin paljon. Ei minulla ole mitään intressejä puolustaa rypsiöljyä, mikäli se on huono elintarvike. Haluan kuitenkin tietää, missä tapauksissa kannattaa suositella rypsiöljyn poisjättämistä. Jonkin elintarvikkeen eliminointi toisen ruokavaliosta ilman kunnollisia perusteita on mielestäni eettisesti väärin. Siksi hieman häpeän aiempia suosituksiani jättää esim. punainen liha ja eläinrasvat pois ruokavaliosta.
Kyllähän makutottumuksilla on merkitystä. Raision 80 % makuisaa olen monille suositellut. Varmasti paremmanmakuista kuin 30 % Benecol... Mikäli oivariinia on halunnut käyttää, en ole kieltänyt. Makuisa vaikuttaa kuitenkin diplomaattisemmalta valinnalta etenkin rasvakammoisille, jotka pyrkivät minimoimaan kaiken rasvan
leivältään ja muusta ruokavaliosta. Pienilläkin valinnoilla voidaan vaikuttaa oleellisesti hyvinvointiin, mikäli niistä saadaan pysyviä - olen itse nähnyt näitä muutoksia. Tämän vuoksi makupointtisi on täysin relevantti. Toisaalta monilla on myös se harhaluulo, että kaikki hyvänmakuinen on epäterveellistä, ja mitä pahemmalta jokin maistuu, sen paremmin sen täytyy toimia. Ihmisten uskomusjärjestelmä on kummallinen juttu. Minulla ei ole lähdettä tähän off topiciin, mutta olen kuullut, että jopa lääkkeen korkea hinta tai paha haju ovat lisänneet lääkkeen subjektiivista tehoa, vaikka mikään muu ei lääkkeen ominaisuuksissa olisikaan muuttunut. Mikäli tämä on totta, voi kylmäpuristettu rypsiöljy pahanmakuisena olla jopa parempi valinta kuin hyvänmakuinen oivariini.