into ituhippi kirjoitti:
Ymmärrän hyvin pointtisi, mutta kun oikeasti on olemassa myös sellaisia sekoittavia tekijöitä, joita ei pitäisi kontrolloida pois. Esimerkiksi Nurses' Health Studyn 20-vuotistutkimuksessa oli muistaakseni multivariatemallissa kontrolloitu tulokset myös hedelmien ja kasvisten syönnin osalta. Tässä voisi kysyä, minkä ihmeen vuoksi? Jos kerran tyydyttyneen rasvan runsas syöminen kertoo sellaisesta ruokavaliomallista, jossa hedelmiä ja vihanneksia ei syödä runsaasti*, on vähintääkin kyseenalaista, että tuloksia kontrolloidaan tällaisen tekijän osalta.
*Tässä en puhu nyt tämän sivuston karppaajista, vaan ko. tutkimuksen keskimääräisestä aineistosta.
Eiköhän syyksi riitä se, ne ovat eri asioita.
Ja tutkimustiedon tulee olla objektiivista, ettei heitetä lasta pesuveden mukana - kuten ravitsemustieteessä(kin) on jo monasti tehty.
Ruokapuolella niputtamisella on tehty paljon enemmän hallaa kuin eriyttämisellä. Sillä onnistuttiin vuosikymmeniä väittämään
- kaikkia transrasvoja (eikä vain teollisuuden transseja) haitallisiksi
- kaikkia viljoja terveellisksi
- kasviöljyjä ja -margariineja luonnollisen kasvirasvan veroiseksi
- kaikkia tyydyttyneitä rasvoja vaarallisiksi
... listaa voisi jatkaa miten pitkään tahansa
Tästä syystä tutkimustiedon pitäisi jatkossakin olla objektiivista.
Kouluttajat ovat sitten erikseen. Ja jos analysoivat väärin, vika on heidän eikä sen datan itsensä. Ero on hirmuinen.
Mitä tulee karppeihin, niin nimenomaan kouluttajat väittävät tätä muna-pekoni-voi-liha-dieetiksi
Edes Atkins edes jenkeissä ei ole sitä.
Itse olen pahimman laadun rasvakarppaaja ja syön hirmuisesti tyydytettyä rasvaa ja voitakin. Ja silti syön
- korkeintaan keskivertosuomalaisen verran valkuaista,
- reilusti keskivertosuomalaista enemmän vihanneksia
... ja ehkä jopa hedelmiäkin (oikeina hedelminä/marjoina) ja
- reilusti keskivertosuomalaista enemmän kertatyydyttämättömiä rasvoja
- ja vieläpä riittävästi kaikkia hiveniä (mitä tavisdieetistä ei juuri saa)
Mutta millä tahansa suomalaisella ravitsemusmittarilla syön niin väärin ja riskialttiisti kuin vain voi. Ja tämä huolimatta siitä että sokeriarvoni ovat kunnossa, samoin kolesterolini - ja että olen ensi kertaa elämässäni terve.