els kirjoitti:
Väitätkö nyt, että analyysisi tässä siis perustuu vain ja ainoastaan LDL-arvoon??
Ei voi olla totta! Se kun on lipidiarvoista se, joka on jo aika moneen kertaan painettu jokseenkin merkityksettömäksi indikaattoriksi terveyden kannalta - ja nimenomaan täällä karpeissa, vieläpä usein sinun toimestasi.
HLD ei muuttunut merkitsevästi, ja triglytkin kovin vähän.
Katsoin niitä, koska minusta ne ovat terveysindikaattoreina tärkeitä kaikkialla eikä vain kolesteroliketjussa. (LDL'n tärkeys ei ole minulle vielä kirkastunut missään, sen enempää kuin liukenemattomien kuitujen tai tärkkelyksenkään)
p-arvoja ei tuossa kerrottu. Tai jos nuo sulkeet sellaisia ovat (mihin en usko) niin erot ovat puhadta kohinaa. Sen sijaan nuo sulkeet tuskin ovat pelkkää hajontaa, koska sellaiset yleensä annetaan ala- ja ylärajojen muodossa, eikä yhdestä luvusta saa kahta oikein millään (muissa tuloksissa näkyi niitäkin).
Totesin että LDL on noussut. Totesin aiemmin että trigly on hajonnut lisää. Totesin että paastoinsuliini on muuttunut noiden kahden tapauksen välillä. Koe ei muuta osoita.
Kerroin että minusta fruktoosikin voisi selitellä LDL nousua. (ellei siellä ole muita muuttuneita selittäjiä)
Sellaistahan en kai sanonut että LDL muutos sinänsä hankala asia yleisesti.
Minä en pidä kaikenlaisia LDL nousuja yhtä harmittomina ja samanarvoisina. Fruktoosilla (mahdollisesti) nostettu ei ehkä ole sama kuin rasvalla nostettu. Mutta tästä on turha spekuloida enempää koska tässä ei ole aiheita siihen. Kyllä minun vaaka kallistuu tuossa siihen suuntaan että ennemmin minä muutokset näen huononnuksena kuin parannuksena. (muutos voi olla merkityksetönkin?)
Äsken LDL muutos (vai mikä) oli kohinaa... joko se siis nyt muuttuikin?
Mutta verrataan siis vain noita kahta: 10 ja 25E% kontrolloituja.
Tämä nyt ei kauhean läheisesti tähän liity mutta huolellisesti luettuna ja yhdistettynä monenlaiseen tietoon elimnistön toiminnoista yms antaa kuitenkin ajattelemisen aihetta:
http://www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/5
Mutta, summasummarum. Sitä alkuperäistä otsikkoa en saisi tästä rehellisesti väännettyä millään keinolla. Enkä usko että sakkaroosia lisäämällä ja vastaavasti muuta hiilhydraattia vähentämällä aikaansaadut jonkin verran näkyvät muutokset kertoisivat hyvästä. Enkä oikein näe sitäkään että mikään ei muuttunut.