| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Maito voi pienentää diabetesriskiä http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=36&t=20489 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | rantaiso [ 2006-09-18 22:08:15 ] |
| Viestin otsikko: | Maito voi pienentää diabetesriskiä |
HS 18.9.2006 osiossa Elämä & Terveys. Tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan maitotuotteet näyttävät suojaavan keski-ikäisiä ja iäkkäitä naisia aikuistyypin diabetekselta. Erityisesti vähärasvaisilla maitovalmisteilla todettiin yhteys vähäisempään diabetesriskiin. Yhteys säilyi, kun muut diabetekseen vaikuttavat elämäntapatekijät ja ravintoaineiden saanti otettiin tutkimuksessa huomioon. Jokainen lisämaitovalmisteannos päivässä liittyi neljä prosenttia matalampaan aikuistyypin diabetesriskiin. Pienin riski sairastumiseen oli vähärasvaisia maitovalmisteita nauttineilla naisilla. Niitä enitin käyttäneillä sairastumisriski oli 36 prosenttia pienempi kuin niitä vähiten käyttäneillä. Tutkijat arvelevat selityksen löytyvän maidon proteiineista. Maitovalmisteet voivat edesauttaa sokerinsietoa vaikuttamalla insuliinin eritykseen. Diabetesriski selvitettiin 37 000 Women's Health Study -tutkimukseen osallistuneelta naiselta. Heitä seurattiin kymmenen vuoden ajan. Mulle nousi tätä lukiessani mieleen, miksi niiden maitovalmisteiden on oltava nimenomaan VÄHÄRASVAISIA? |
|
| Julkaisija: | BL [ 2006-09-20 07:17:37 ] |
| Viestin otsikko: | |
Hieno homma..tää näet tykkää ETENKIN rasvattomasta maidosta;O)ja todella vaikutusta kuulema myös painonhallintaan tuolla maidon kalsiumilla |
|
| Julkaisija: | Elka [ 2006-09-20 08:25:24 ] |
| Viestin otsikko: | |
Huvittavaa tässä oli se, että tutkimuksen mukaan maitotuotteet suojaavat aikuistyypin diabetekselta edesauttamalla sokerinsietoa. Aina sanotaan, että "sokeritauti on virheellinen nimitys" ja "pitäisi oikeastaan olla rasvatauti". |
|
| Julkaisija: | rantaiso [ 2006-09-20 09:26:02 ] |
| Viestin otsikko: | |
Kysymys kuuluu, oliko olemassa vertailuryhmää, jossa seurattavat henkilöt olisivat syöneet normaalirasvaisia maitotuotteita? Onko tuo vähärasvaisuus jo sellainen itsestään selvyys, ettei sitä enää edes tutkita. Tässä jää nyt miettimään onko normaalirasvaisilla maitotuotteilla ollenkaan tätä vaikutusta. |
|
| Julkaisija: | Ava [ 2006-09-20 10:24:47 ] |
| Viestin otsikko: | |
Lisää epäilyksiä siitä, että maito vaan kiihottaa (etenkin rasvattomana, mikä sopisi kuvaan) insuliinin eritystä ja piilottaa alkavan diabeteksen oireet. Sen minäkin haluaisin tietää, miten partaäijän syönti vaikuttaa insuliiniin kun sellaista tekis mieli vetää, rasvaton maito: YÖK, vastustan. Pessimistin arvaus vaan. Muokkaus: aivan sama juttu taatusti kuin niissä kahvi on terveellistä koska se estää kakkosyypin d:n puhkeamisen -löpinät. Estää? Miksi? Eikö kukaan ihmettele? |
|
| Julkaisija: | els [ 2006-09-20 10:25:14 ] |
| Viestin otsikko: | |
Luulen, että tässä on takana kaksi asiaa - tai kolme... - Ensiksikin, jo limujen korvaaminen rasvattomalla tai ykkösmaidolla tekee taatusti kutaa sokerinsiedolle (ja tämä tutkimus oli jenkeissä, jossa aikuiset ihmisetkin nauttivat usein ruokiaan kokiksen kanssa). Jopa sokeriset vähärasvaiset jogurtit ja maidot (jälkimmäisiä ei luojan kiitos ole vielä juuri meillä) ovat hitaasti imeytyviä ja selvästi matalamman GI'n ruokia kuin mitä niiden hiilaripitoisuudesta voisi olettaa. Maito on satojen tuhansien vuosien tuotekehittelyn tulos... - Toiseksi: tuon tutkimuksen väki söi normiruokaa, josta ei puutu nopeita hiilareita (eikä niitä tutkittu). Korkeilla nopeilla hiilareilla ryyditettynä maitorasva ei ole enää yhtä hauskaa kuin alle 150g hitailla karppihiilareilla, eikä etenkään ihmisille, joilla on taipumusta diabetekseen - tai siis sokerihäiriöihin. Se näkyy vaikkapa tänne linkatuista diabeetikkotutkimuksista (etsi nimellä Gannon, Nuttal ja diabetes). - Ja kolmanneksi: mahtoiko rasvaisia maitotuotteita edes löytyä riittävästi vertailukohteiksi? Jenkeissä juustoja käytetään selvästi vähemmän kuin Euroopassa, saati Suomessa - eikä kokomaitoa tai täysrasvajogurttia näy missään. |
|
| Julkaisija: | kekexxx [ 2006-09-20 18:14:23 ] |
| Viestin otsikko: | |
Ava kirjoitti: Lisää epäilyksiä siitä, että maito vaan kiihottaa (etenkin rasvattomana, mikä sopisi kuvaan) insuliinin eritystä ja piilottaa alkavan diabeteksen oireet.
Niinhän tuolla ylempänä sanotaan:"Tutkijat arvelevat selityksen löytyvän maidon proteiineista. Maitovalmisteet voivat edesauttaa sokerinsietoa vaikuttamalla insuliinin eritykseen." |
|
| Julkaisija: | Ava [ 2006-09-21 09:58:33 ] |
| Viestin otsikko: | |
En mä silti oo varma, että se on hyvä juttu pitkällä tähtäimellä. Ei muuta valittamista kuin se, että ihmiset vetää näistä kahvi- maito- ym. tutkimuksista sen johtopäätöksen, että ne on tosi jees käyttää usein ja paljon. Eikö insuliini jossain vaiheessa kumminkin menetä tehonsa, eikö ole sama, johtuuko insuliinin (liika?)eritys nopeista hiilareista vai rasvattomasta maidosta? Siis kysyn vaan kun en tiedä! |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|