| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Sokeri ei lisää diabetesriskiä, sanoo tutkimus http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=36&t=22704 |
Sivu 1/5 |
| Julkaisija: | Elka [ 2006-12-08 00:40:34 ] |
| Viestin otsikko: | Sokeri ei lisää diabetesriskiä, sanoo tutkimus |
DIABETES RISK NOT LINKED TO SUGAR Lainaa: Sharing their findings in this month’s Diabetes journal, Dr Steven Hunter and his team of researchers from the Royal Victoria Hospital and Queen’s University Belfast, report that those who received 25 per cent of their calorie intake from sucrose (sugar) as part of a balanced, weight maintaining diet for 6 weeks showed no difference in their degree of insulin resistance, compared to a eucaloric (calorie matched) diet providing 10 per cent of energy as sucrose (control). Eikä se mikään ihme olekaan, koska: Lainaa: The diets for each period were closely matched in overall macronutrient (carbohydrate, fat and protein) composition. The only difference was in substituting sucrose (sugar) for starch. Ja sitten tehdään seuraavanlainen suositus: Lainaa: In people at risk of type 2 diabetes, a diet rich in carbohydrate and low in fat appears to offer protection against insulin resistance.
Mikähän taho tämän "tutkimuksen" on rahoittanut... otsikko suomeksi -chiman |
|
| Julkaisija: | Carloz [ 2006-12-08 07:39:37 ] |
| Viestin otsikko: | |
Jäätelönsyöntikin kesällä lisää hukkumiskuolemia... |
|
| Julkaisija: | chiman [ 2006-12-08 10:18:52 ] |
| Viestin otsikko: | |
Eli kun osa tärkkelyksestä korvattiin sokerilla, diabetesriski ei noussut. Tuohan on loogista, koska sokeriksi se tärkkelyskin muuttuu ruoansulatuskanavassa. Jos unohtaa koomisen loppupäätelmän, tuohan on vain positiivinen tulos karppien kannalta. Siitä vaan näyttämään suosituksia laativille, että katsokaas nyt, ei se tärkkelys ole sokeria parempi. (Juu, yksittäinen tutkimus ja vielä erittäin pieni otoskin.) |
|
| Julkaisija: | els [ 2006-12-08 10:21:39 ] |
| Viestin otsikko: | |
chiman kirjoitti: Jos unohtaa koomisen loppupäätelmän, tuohan on vain positiivinen tulos karppien kannalta. Siitä vaan näyttämään suosituksia laativille, että katsokaas nyt, ei se tärkkelys ole sokeria parempi.
Juuri näin mietin minäkin |
|
| Julkaisija: | Elka [ 2006-12-08 10:47:04 ] |
| Viestin otsikko: | |
els kirjoitti: chiman kirjoitti: Jos unohtaa koomisen loppupäätelmän, tuohan on vain positiivinen tulos karppien kannalta. Siitä vaan näyttämään suosituksia laativille, että katsokaas nyt, ei se tärkkelys ole sokeria parempi. Juuri näin mietin minäkin Kuten myös, mutta se loppupäätelmä on se, joka päätyy uutiseksi (ainakin, jos tämä joskus Suomessa julkaistaan). Ja se uutisoidaan niin, että tutkimus todistaa että "sokeritauti on rasvatauti" koska sokerin syönnillä ei kerran "ollut mitään vaikutusta." Mutta pointtini oli oikeastaan se, että miksi ihmeessä moista asiaa pitää tutkia, koska sehän on tutkimattakin selvää, että noin siinä käy, jos nopeasti sokeristuvat vaihdetaan hitaampaan sokeriin. Ja eivätkö tutkijat sitä muka tiedä? Tässä voisi Halosta lainaten taas todeta, että vakava asia, jos eivät tiedä jne. |
|
| Julkaisija: | Amylaasi [ 2006-12-09 05:57:21 ] |
| Viestin otsikko: | |
chiman kirjoitti: (Juu, yksittäinen tutkimus ja vielä erittäin pieni otoskin.) Onko tämä mielestäsi tätä tutkimusta huonontava seikka? Pieni otos tarkoittaa parempaa kontrolloitavuutta ja satunnaistekijöiden minimointia. Lisäksi kyseessä oli tarkasti valvottu veriarvoja seuraava kliininen tutkimus, joka hakkaa ON-OFF-tyyppiset ilmaantuko-syöpä-vai-ei-tutkimukset mennen tullen. Ainoa puute oli melko lyhyt seurantajakso. Elka kirjoitti: Mutta pointtini oli oikeastaan se, että miksi ihmeessä moista asiaa pitää tutkia, koska sehän on tutkimattakin selvää, että noin siinä käy, jos nopeasti sokeristuvat vaihdetaan hitaampaan sokeriin. Ja eivätkö tutkijat sitä muka tiedä? Tässä voisi Halosta lainaten taas todeta, että vakava asia, jos eivät tiedä jne. Eihän tämä vertailu ollutkaan se tutkimusen ainoa pointti vaan se että vaikuttaako korkea hiilihydraatin nauttiminen ylipäätään insuliiniresistenssiin. Ja tutkimusen tulos oli selvä. Kummassakaan vertailuryhmässä korkealla ~55% energiansaannilla hiilihydraateista ei ollut merkittävää vaikutusta insuliiniresistanssiin tai veriarvoihin. Tässä suora lainaus kyseisen tutkimuksen täystekstiversiosta: This study demonstrates that a high-sucrose diet, with 25% of total energy intake from sucrose, has no detrimental effect on insulin resistance or measures of vascular risk in healthy nondiabetic subjects. Evidence-based dietary guidelines are urgently required to tackle the global epidemic of diabetes. The absence of specific evidence in relation to sucrose has resulted in a lack of clear guidelines from some groups and variation in recommendations by others. |
|
| Julkaisija: | chiman [ 2006-12-09 11:14:01 ] |
| Viestin otsikko: | |
Amylaasi kirjoitti: chiman kirjoitti: (Juu, yksittäinen tutkimus ja vielä erittäin pieni otoskin.) Onko tämä mielestäsi tätä tutkimusta huonontava seikka? Vaikea sanoa, koska en pääse näkemään täysversiota. Jos tuloksissa ei ole suurta hajontaa, niistä voinee tehdä päteviä johtopäätöksiä. |
|
| Julkaisija: | karpaasi [ 2006-12-09 11:24:03 ] |
| Viestin otsikko: | |
Niin, tuskin 55% mitään vaikuttaakaan, jollei sitä eritellä yhtään tarkemmin. 55% voi olla 100g tai 1.5 kiloa ja lyön ison rahakasan vetoa, että 1.5 kilon hiilihydraattikuorma päivälle tekee insuliiniresistenssin ja diabeteksen kannalta toista jälkeä, kuin pelkkä 55%, jos tutkittavat syövät vain 100% energiantarpeestaan. Sokerisyöpöt kun tuppaavat syömään yli 100% tarpeestaan. Monet syövät 100% pelkkää hiilihydraattia tarpeestaan ja muut roinat päälle. |
|
| Julkaisija: | Carloz [ 2006-12-09 11:32:45 ] |
| Viestin otsikko: | |
karpaasi kirjoitti: Monet syövät 100% pelkkää hiilihydraattia tarpeestaan ja muut roinat päälle.
Näinhän se on allekirjoittaneellakin aikaisemmin luultavimmmin mennyt. Ensiksi suolaista, sitten makeaa, sitten suolaista, ... Onneksi tuntuu, että tuosta kierteestä on nyt päässyt irti. |
|
| Julkaisija: | els [ 2006-12-09 13:15:30 ] |
| Viestin otsikko: | |
karpaasi kirjoitti: Niin, tuskin 55% mitään vaikuttaakaan, jollei sitä eritellä yhtään tarkemmin. 55% voi olla 100g tai 1.5 kiloa ja lyön ison rahakasan vetoa, että 1.5 kilon hiilihydraattikuorma päivälle tekee insuliiniresistenssin ja diabeteksen kannalta toista jälkeä, kuin pelkkä 55%, jos tutkittavat syövät vain 100% energiantarpeestaan. Sokerisyöpöt kun tuppaavat syömään yli 100% tarpeestaan. Monet syövät 100% pelkkää hiilihydraattia tarpeestaan ja muut roinat päälle.
Ongelma taitaa kuitenkin olla vaikkapa kehitysmaiden diabetesepidemiassa jossain muussa kuin sokerisyppöissä? Siellä(kin) on yllättävän paljon normaalipainoisia tai melkein normaalipainoisia (siis niitä joita virheellisesti nykyään kutsutaan lievästi ylipainoisiksi) diabeetikkoja, jotka tuskin ovat ahtaneet itseensä puoltatoistakiloa sokeria päivässä... Maailman epidemiatilastot kertovat karusti miten paljon hiilihydrattien jalostaminen erittäin nopeiksi, tyhjiksi ja halvoiksi vaikuttaa insuliiniresistenssiin, ihan riippumatta siitä, onko kyseessä sokeri, vilja vai muu tärkkelys. Se näkyy populaatiotutkimuksissa sekä merkittävästi että tilastollisesti merkitsevästi jo hienosti tuolla 55 prosentin päiväsaannilla. Ja jopa ilman lihomista. Valitan. |
|
| Julkaisija: | Amylaasi [ 2006-12-09 14:08:02 ] |
| Viestin otsikko: | |
karpaasi kirjoitti: Niin, tuskin 55% mitään vaikuttaakaan, jollei sitä eritellä yhtään tarkemmin. 55% voi olla 100g tai 1.5 kiloa ja lyön ison rahakasan vetoa, että 1.5 kilon hiilihydraattikuorma päivälle tekee insuliiniresistenssin ja diabeteksen kannalta toista jälkeä, kuin pelkkä 55%, jos tutkittavat syövät vain 100% energiantarpeestaan. Sokerisyöpöt kun tuppaavat syömään yli 100% tarpeestaan. Monet syövät 100% pelkkää hiilihydraattia tarpeestaan ja muut roinat päälle.
No eritelläänpä vähän tarkemmin: tässä kyseisen tutkimuksen tyypilliset päivän syömiset: 10%-sakkaroosi dietti. Aamupala: Maissihiutaleita 60g kevytmaitoa 167 g sokeria 10 g paahdettua vaaleata leipää 31 g mansikkahilloa 20g apelsiinimehua 200g Lounas: Vaaleata leipää 150g kinkkkua 70g majoneesia 40g Yoghurttia hedelmäsoseella 175g Päivällinen: keitettyjä perunoita 450 g parsakaalia keitettynä 85 g keitettyjä porkkanoita 80g kanan rintapaloja keitettynä 90g kastiketta 160g Välipaloina: kevytmaitoa 80g keksisuklaapatukka 48g suklaapatukka 52g perunalastuja 55g paahdettua vaaleata leipää 72g margariinia 15g 25%-sakkaroosi dietti: Aamupala: Maissihiutaleita 35g lesepohjaisia muroja 3g kevytmaitoa 160 g sokeria 15 g ananasmehua 200g Lounas: Kokojyväleipää 72g kinkkkua 69g majoneesia 32g yoghurttia hedelmäsoseella 175g sokeroitua appelsiinimehua 330g Päivällinen: keitettyjä perunoita 400 g parsakaalia keitettynä 85 g keitettyjä porkkanoita 80g kanan rintapaloja keitettynä 90g kastiketta 70g sokeroitua appelsiinimehua 330g Välipaloina: kevytmaitoa 80g Smartie-tyyppisiä makeisia 80g pähkinäsuklaapatukka 60g vanilijatoffeeta 40g maitosuklaata 68g omena 170g margariinia 15g Kuten molemmista dieteistä huomaa, niin grammoinakin tulee hiilihydraateja runsain mitoin. |
|
| Julkaisija: | Mirka [ 2006-12-09 15:54:11 ] |
| Viestin otsikko: | |
Melko karmean näköistä. |
|
| Julkaisija: | Carloz [ 2006-12-09 16:35:17 ] |
| Viestin otsikko: | |
Mirka kirjoitti: Melko karmean näköistä.
Juu, laatta meinasi lentää kun tuota ruokavaliota katseli.
- "Melko karmean näköistä". - "Normiruoka on." |
|
| Julkaisija: | kekexxx [ 2006-12-09 17:06:17 ] |
| Viestin otsikko: | |
Amylaasi kirjoitti: No eritelläänpä vähän tarkemmin: tässä kyseisen tutkimuksen tyypilliset päivän syömiset: . Voi herran jumala. |
|
| Julkaisija: | Pai [ 2006-12-10 00:37:17 ] |
| Viestin otsikko: | |
Amylaasi kirjoitti: keitettyjä perunoita 450 g
Siis melkein puoli kiloa pottuja yhdellä aterialla!?
|
|
| Julkaisija: | Elka [ 2006-12-10 21:48:33 ] |
| Viestin otsikko: | |
Amylaasi kirjoitti: Eihän tämä vertailu ollutkaan se tutkimusen ainoa pointti vaan se että vaikuttaako korkea hiilihydraatin nauttiminen ylipäätään insuliiniresistenssiin. Ja tutkimusen tulos oli selvä. Kummassakaan vertailuryhmässä korkealla ~55% energiansaannilla hiilihydraateista ei ollut merkittävää vaikutusta insuliiniresistanssiin tai veriarvoihin.
Tässä suora lainaus kyseisen tutkimuksen täystekstiversiosta: This study demonstrates that a high-sucrose diet, with 25% of total energy intake from sucrose, has no detrimental effect on insulin resistance or measures of vascular risk in healthy nondiabetic subjects. Evidence-based dietary guidelines are urgently required to tackle the global epidemic of diabetes. The absence of specific evidence in relation to sucrose has resulted in a lack of clear guidelines from some groups and variation in recommendations by others. Kummassakaan vertailuryhmässä ei ollut merkittävää vaikutusta kuudessa viikossa. Sitä, vaikuttaako korkea hiilihydraatin nauttiminen ylipäätään insuliiniresistenssiin... |
|
| Julkaisija: | Amylaasi [ 2006-12-11 04:38:31 ] |
| Viestin otsikko: | |
Elka kirjoitti: Kummassakaan vertailuryhmässä ei ollut merkittävää vaikutusta kuudessa viikossa. Sitä, vaikuttaako korkea hiilihydraatin nauttiminen ylipäätään insuliiniresistenssiin...
Esimerkilläsi ei ole tässä yhteydessä mitään merkitystä, koska puhutaan aivan eri asioista, jotka eivät ole keskenään vertailukelpoisia. Kuulovaurio aihutuu fyysisten tekijöiden tuhotessa korvan aistikarvasoluja, kun taas tietty ravintoaine eli tässä tapauksessa sokeri aiheuttaa muutoksia elimistössä lähinnä molekyylitasolla. Jos olisi tutkittu aiheuttako vasaran hakkaaminen sormeen mustelmia, niin esimerkkisi olisi toiminut paremmin. En myöskään sanoisi, että kuusi viikkoa on kovin lyhyt aika tietyn ruokavalion noudattamiseen ja siihen etteikö se aiheuttaisi jo siinä ajassa muutoksia. Karppiruokavalioonkaan sopeutumisessa ei taida ihan kuutta viikkoa kestää ja sen aiheuttamat muutokset näkyvät jo varsin nopeasti, kuten varmaan suurin osa tällä foorumilla olevista tietää. Kannattaa myös huomata että tutkimuksen molemmat vertailuryhmät noudattivat ruokavaliotaan kuusi viikkoa, jonka jälkeen he vaihtoivat ruokavalioita päittäin. Tosin vaihdon välissä pidettiin 4-viikon tauko, jolloin he noudattivat tavallista ruokavaliotaan. Eli tutkimukseen kesto olikin kaksi kuuden viikon jaksoa henkilöä kohden. Vaikka tämä tutkimus ei ollutkaan mikään vuosien mittainen, niin tästä voi ainakin vetää sen johtopäätöksen, mikä on varmasti monia foorumlaisia askarruttanut: Lyhytkestoiset hiilariretkahdukset eivät vaikuta veriarvoihin eikä painoon. Nimittäin näiden tutkittavien henkilöiden painoindeksissä (tutkimuksen alussa keskimäärin 26.6 eli lievästi ylipainoisia) ei myöskään tapahtunut muutoksia. |
|
| Julkaisija: | karpaasi [ 2006-12-11 13:48:10 ] |
| Viestin otsikko: | |
Amylaasi kirjoitti: Vaikka tämä tutkimus ei ollutkaan mikään vuosien mittainen, niin tästä voi ainakin vetää sen johtopäätöksen, mikä on varmasti monia foorumlaisia askarruttanut: Lyhytkestoiset hiilariretkahdukset eivät vaikuta veriarvoihin eikä painoon. Nimittäin näiden tutkittavien henkilöiden painoindeksissä (tutkimuksen alussa keskimäärin 26.6 eli lievästi ylipainoisia) ei myöskään tapahtunut muutoksia. Vetämäsi johtopäätös on kyllä ristiriidassa käytännön kokemuksen kanssa. Osalla repsahdukset eivät vaikutakaan lihomiseen, osalla taas rajustikin. Kuudessa viikossa noilla kokeessa käytetyillä ruuilla on saatu kovinkin monta kiloa lihottua. Diabetes ei kylläkään kuudessa viikossa kehity kenellekään, harvalle edes kuudessa vuodessa. Neljässäkymmenessäkuudessa vuodessa tauti on jo melko yleinen. |
|
| Julkaisija: | chiman [ 2006-12-11 13:54:32 ] |
| Viestin otsikko: | |
Voisiko joku asiasta perillä oleva kertoa, mitä tämä insuliiniresistenssia mittaava järjestely tarkoittaa käytännössä: "Insulin action was assessed using a two-step euglycemic clamp"? Jos ymmärsin oikein, plasman insuliinipitoisuus mitattiin tietyn kokoisen glukoosiannoksen yhteydessä. Siis mitataan kuinka suuri insuliinipitoisuus tarvitaan, jotta verensokeri pysyy vakiona? Olisi mielenkiintoista nähdä vastaava tutkimustulos, jossa vertailuryhmä nauttii runsaasti rasvaa (myös tyydyttynyttä) mutta vähän imeytyviä hiilihydraatteja. Tämä tehty tutkimus uutisoitiin sitä koskevalla maininnalla: www.scientistlive.com kirjoitti: Diet can have a large impact on risk of type 2 diabetes; the strongest evidence for a link exists with saturated fat.
|
|
| Julkaisija: | els [ 2006-12-11 14:21:54 ] |
| Viestin otsikko: | |
Chiman: Eikös tuohon käy tämä alkuvuoden Gannon & Nuttall? Siellä on näytekuvia sekä terveiden että diabeetikkojen sokeri- ja insuliiniarvojen käyttäytymisestä vähillä ja paljoilla nopeilla hiilareilla, yhdistettynä vähiin ja paljoihin rasvoihin. Vai kaipasitko jotain muuta? Ja juttu on kaivettu esiin karppien linkkiosion ketjusta... http://www.nutritionandmetabolism.com/c ... 5-3-16.pdf |
|
| Sivu 1/5 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|