| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Satakunnan Kansa "Ruisleipä vähentää diabetesriskiä http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=36&t=23659 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | Kukka-Maari [ 2007-01-12 14:58:10 ] |
| Viestin otsikko: | Satakunnan Kansa "Ruisleipä vähentää diabetesriskiä |
"Tutkijat ovat löytäneet jatkuvasti uusia todisteita siitä, että ruisleivän avulla on mahdollista parantaa elimistön insuliinin eritystä ja siten estää elimistön joutumista diabetekseen johtavaan häiriötilaan. Viljan terveysvaikutuksiin perehtynyt tutkimusprofessori Kaisa Poutanen Kuopion yliopistosta ja VTT:stä pitää havaintoja insuliinivasteiden alentumisesta ruisleipää syöneillä ihmisillä niin selvinä, että tietoja voitaisiin jo soveltaa metabolisen oireyhtymän ja aikuistyypin diabeteksen ehkäisyssä, vaikka vaikutusmekanismia ei tarkkaan tiedetä. Kuopion tutkimuksissa sokeriaineenvaihdunnassa havaittiin myönteisiä muutoksia, kun koehenkilöt söivät noin 200 grammaa eli kuusi palaa tavallista ruisleipää päivässä. Leivässä oli noin 60-70 prosenttia prosenttia täysjyväruista. ........" Juttu jatkui vielä, mutta tässä pääpiirteet. Hmm, mitäs tästä pitäis ajatella.. |
|
| Julkaisija: | Pai [ 2007-01-12 15:08:24 ] |
| Viestin otsikko: | |
Jos vertaa kuutta palaa täysjyväruisleipää ja kuutta palaa valkoista höttöleipää, niin kyllähän se täysjyväversio on terveellisempi diabeteksen kannalta. Mutta jos vertaa täysjyväruisleipää siihen, ettei syö leipää ollenkaan, niin... Paitsi ettei sellaisia tutkimuksia tehdä. En ole ainakaan nähnyt? |
|
| Julkaisija: | hillapuuri [ 2007-01-12 15:16:43 ] |
| Viestin otsikko: | |
Ja jos niitä kuutta ruisleipäpalaa ei syö, ei myöskään tarvitse sitä lisääntynyttä insuliinin eritystä verensokeria tasaamaan - olenko ymmärtänyt oikein? |
|
| Julkaisija: | Pai [ 2007-01-12 15:24:34 ] |
| Viestin otsikko: | |
hillapuuri kirjoitti: Ja jos niitä kuutta ruisleipäpalaa ei syö, ei myöskään tarvitse sitä lisääntynyttä insuliinin eritystä verensokeria tasaamaan - olenko ymmärtänyt oikein?
Kyllä. Ja täysjyväruisleivän kuidut hidastaa sokerin (eli sen leivän hiilareiden) imeytymistä joten insuliinipiikki ei ole niin korkea kuin jos söisi vaikka ranskanleipää. Mikä on siis elimistön kannalta hyvä asia. Mutta mieluummin tietty kokonaan ilman, mikä on vielä parempi asia. |
|
| Julkaisija: | Makarios [ 2007-01-12 18:28:03 ] |
| Viestin otsikko: | |
Minusta voisi miettiä myös sitä, että miten ihmeessä niiden tutkijoiden ehtymättömänä intohimona on löytää (tässä maassa), kuinka "terveellistä" se ruis onkaan... |
|
| Julkaisija: | Elka [ 2007-01-12 18:29:28 ] |
| Viestin otsikko: | |
Makarios kirjoitti: Minusta voisi miettiä myös sitä, että miten ihmeessä niiden tutkijoiden ehtymättömänä intohimona on löytää (tässä maassa), kuinka "terveellistä" se ruis onkaan...
Mitä ilmeisimmin sen tutkimiseen löytyy rahoitusta. |
|
| Julkaisija: | skude [ 2007-01-13 11:26:51 ] |
| Viestin otsikko: | |
Kyllä mulle ihan diabetesklinikalla sanottiin, ettei sitten kahta leipäpalaa enempää päivässä. Ja kun sanoin syöväni korkeintaan ruisleipää joskus, ihmettelivät: eihän se ruis itsessään tee mistään terveellisempää, vaan se täysjyvä ja kuitupitoisuus missä tahansa viljassa. Kaikessa muussakin. Ja siis hiilareita rajoitetusti, tietty, sanoivat. Eli aika moni vedetään ruis-gloorialla halpaan! |
|
| Julkaisija: | chiman [ 2007-01-13 11:56:23 ] |
| Viestin otsikko: | |
Kaksi ketjua samasta aiheesta. Lukitsen ja linkitän tämän ketjun tuonne aiemmin tehtyyn. Jatketaan tuolla: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=23652 |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|