"Tutkijat ovat löytäneet jatkuvasti uusia todisteita siitä, että ruisleivän avulla on mahdollista parantaa elimistön insuliinin eritystä ja siten estää elimistön joutumista diabetekseen johtavaan häiriötilaan.
Viljan terveysvaikutuksiin perehtynyt tutkimusprofessori Kaisa Poutanen Kuopion yliopistosta ja VTT:stä pitää havaintoja insuliinivasteiden alentumisesta ruisleipää syöneillä ihmisillä niin selvinä, että tietoja voitaisiin jo soveltaa metabolisen oireyhtymän ja aikuistyypin diabeteksen ehkäisyssä, vaikka vaikutusmekanismia ei tarkkaan tiedetä.
Kuopion tutkimuksissa sokeriaineenvaihdunnassa havaittiin myönteisiä muutoksia, kun koehenkilöt söivät noin 200 grammaa eli kuusi palaa tavallista ruisleipää päivässä. Leivässä oli noin 60-70 prosenttia prosenttia täysjyväruista.
........"
Juttu jatkui vielä, mutta tässä pääpiirteet.
Hmm, mitäs tästä pitäis ajatella..
