karppaus.infon arkistoitu foorumi
http://karppi.ninja/forum/

Transrasvaa
http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=36&t=24133
Sivu 1/1

Julkaisija:  Sirutar [ 2007-01-24 03:58:41 ]
Viestin otsikko:  Transrasvaa

Iltalehti 23.1.07 Roskaruoka aiheuttaa lapsettomuutta

Otsikon Näissä sitä on alla sanotaan että Suomessa valmistetuissa leipämargariineissa on transrasvaa 0,3 - 0,5 prosenttia ja voissa 2 prosenttia.

Mitäs tuumaatte, pitääkö jättää voi vähemmälle?

Julkaisija:  els [ 2007-01-24 07:20:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Transrasvaa

Sirutar kirjoitti:
Mitäs tuumaatte, pitääkö jättää voi vähemmälle?

Ei. Päivnastoin, sitä pitäisi lisätä

Voin "transrasva" on CLA'ta (jossa on cis- ja trans-sidokset tietyissä paikoissa) ja vakseenihappoa joka taas on tuon CLA'n esiaste - sen trans-sidos kun on täsmälleen siinä yhdessä ja ainoassa oikeassa paikassa, jota tarvitaan CLA'ta varten. Ja CLA'ta myydään lisäravinteenakin, kun sitä pidetään hyvänä, ei pahana. Se saattaa auttaa mm syöpään. (Kuka oikeasti luulee että luonto on järjestänyt CLA'ta erityisesti nisäkkäisen maitoon ja varsinkin ihmisen erittämään sellaiseen - vain kiusatakaseen tai haitatakseen vastasyntyneen kehitystä??)

Teollisuustranssien trans (pääasiassa elaidiinihappo) taas on sellaisessa kohdassa ketjua, ettei sitä pysty käyttämään rakentavasti missään. Tämä on se, josta kaikki haitat on havaittu (vaikkei sitä kehdata sanoa kuin muutamassa tutkimuksessa)

********************
Voin vähentäminen voi vaarantaan terveytesi. Ja varsinkin voin vaihto käsiteltyihin kasvirasvoihin kasvattaa sairastuvuusriskiä tilastollisesti merkitsevästi, kahdesta syystä:

1. Sekä transsilliset margariinit että jopa nämä transsittomat uudet margariinit ovat tutkimuksissa heikentänneet sekä veren lipidiprofiilia että insuliiniherkkyyttä. Transsilliset näyttävät nyt sitten sotkevan lisääntymiskuvioitakin, todettujen sydänvaivojen ohella

2. Voi on vähän käsitelty, kuumentamaton ja vieläpä kotimainen perinnelaatutuote. CLA'n ja maun puutteen lisäksi voin vähentämisellä menetetään käsittämätön määrä bioaktiivisia yhdisteitä, joilla vaikkapa masait voivat hyvin ja hedelmällisesti. Ja joiden avulla monta ruotsalaista saatiin säästettyä syövältä.

Julkaisija:  phe [ 2007-01-24 09:00:03 ]
Viestin otsikko: 

tietopläjäys CLA:sta Valion sivuilta

Julkaisija:  krisu [ 2007-01-24 09:06:25 ]
Viestin otsikko: 

No mutta eikös tämän iltalehden artikkelin riemastuttamana kansa karta voita entistä voimaperäisemmin? els, kirjoita vastine iltalehteen, kun kerran osaat, PLIIS?
Pelkään, että kohta voita ei saa enää kaupan hyllystä.....

Julkaisija:  JariJ [ 2007-01-24 11:36:10 ]
Viestin otsikko: 

Lähetin äsken vastineen Iltalehteen, mutta lähettäkää ihmeessä muutkin, niin suuremmalla todennäköisyydellä joku niistä julkaistaan.

Julkaisija:  Pappa [ 2007-01-24 11:51:54 ]
Viestin otsikko: 

Voin puolustaminen suomalaisessa ravitsemusdeedeeärrässä on...

Paavi voi suuttua ja jopa suntiokin, tai jopa valtakunnankansleri.

Se aika jolloin syntyi akuankkaankin Kattivaaran margariinitehdas piti sentään jotain opettaa... silloin ne toistaiseksi päättymättömän asemasodan poterot ja linnoitukset rakennettiin. Edes välirauhaa ei ole koskaan solmittu vaikka joka päivä ei ole ammuttu. Nyt taas on vähän levottomuudet lisääntyneet ja ammuskelua on kuulunut. Kattivaara vastannee tuleen kunnon keskityksellä - ja selustaankin sataa biokemiallist tauhkaa ja napalmia..

Totuuden määrittelee isompi.

Julkaisija:  Sirutar [ 2007-01-24 12:19:28 ]
Viestin otsikko: 

Samanlainen pelko iski minuunkin kuin Krisulla!

Kiitos elslle tyhjentävästä selvityksestä. Jotenkin tulee tunne, että nyt ollaan menossa metsään totaalisesti, kun media levittää tuollaista sanomaa. Muistanpa aikanani, kun vielä olin nuori neitonen, miten jossain piireissä puhuttiin että appelsiinin kuoren alla olevan valkoisen osan syömisestä aiheutuu lapsettomuutta! Se oli herkkuani, mutta toki ymmärrän nyt että se on saattanut sisältää ties mitä torjunta-aineita.

Pappa, tuo oli hauska

Lainaa:
Paavi voi suuttua ja jopa suntiokin, tai jopa valtakunnankansleri.
:lol:

JariJ - laitetaanpas palautetta Iltalehdelle!

Julkaisija:  kihara [ 2007-01-24 23:29:48 ]
Viestin otsikko: 

^ Joo ja muistatko Sirutar että samaa sanottiin paparikan siemenistä ja paprikan sisällä olevista valkoisista osista :shock:

Kuten Krisukin: kirjoittakaa nyt ihmeessä te joilla on fiksut sanat hallussa vastine!!!

Julkaisija:  hillapuuri [ 2007-02-05 21:49:57 ]
Viestin otsikko: 

Eipä nuo ruotsalaisetkaan paljon parempia ole.

Farlig olja ersätter transfetter

Insertin sisältö siis on se, että kohun myötä transrasvat on mm. kekseissä korvattu "vaarallisella" palmuöljyllä - ja vaarallisuus perustuu Elintarvikeviraston edustajan mukaan siihen että se sisältää paljon tyydyttynyttä rasvaa.

(Karpinhan ei tietysti tarvitse olla huolissaan keksien rasvoista, kun ne eivät ruokavalioon kuulu muutenkaan.)

Sitten kysellään tavallisilta ihmisiltä että uskaltavatko he enää käydä kaupassa. :roll: Viimeinen täti selittää, kuinka kohtuus ja terve maalaisjärki on tärkeää, mutta että "kaikki rasva on pahasta, itse vältän kaikkea rasvaa".

Julkaisija:  Kirrimirri [ 2007-02-06 10:57:51 ]
Viestin otsikko: 

Niinhän sitä itsekin on luullut että kaikki rasva on pahasta ja välttänyt sitä kuin ruttoa! Onneksi nyt tietää paremmin. Moni mun ystävistä on kysynyt multa että mitä rasvaa sitä sit pitäs syödä jos terveellisesti haluais syödä. Voita olen suositellut ja moni on sitä alkanut käyttämäänkin. Ystävät on huomanneet että olen perehtynyt asioihin ja kerron uusimmista erilaisista tutkimuksista joita on tehty.

Pännii hirveesti tää virasllisterveellinen linja kun ihmisiä harhautetaan!!! Ja sairaudet sen kun lisääntyy ja ihmiset voi huonosti. :evil:

Kirrimirri

Julkaisija:  Serafia [ 2007-02-07 21:11:32 ]
Viestin otsikko: 

phe kirjoitti:
tietopläjäys CLA:sta Valion sivuilta

Toi oli hyvä! Kiitti!

Miksi (köhän..) muuten KTL on niputtanut voin transsit samaan sarjaan kuin keinotekoisesti syntyneet transrasvat, vaikka kyse on täysin eri asiasta?!!!?? Eikö tästäkin voisi tehdä jotain aloitetta siihen suuntaan? Tää on niin turhauttavaa... *polkee jalkaa maata vasten hampaat irvessä* :smt013

Julkaisija:  phe [ 2007-02-08 07:46:39 ]
Viestin otsikko: 

Kun asioita niputetaan sopivasti, niin saadaan sitten haluttu lopputulos. Kun niputetaan esim Rakumin kaurahiutalevalmisteisiin, niin kaurahiutaleista saadaan jyrsijöille epäterveellinen tuote.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/