| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Kotilääkäri 2/2007: Kolesteroli alas! http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=36&t=24833 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | Tikku-ukko [ 2007-02-11 18:10:06 ] |
| Viestin otsikko: | Kotilääkäri 2/2007: Kolesteroli alas! |
Olipas taas huttua, kun uusimman Kotilääkärin lukaisin. Työn puolesta kyseinen lehti tulee kotiin, ja lähes joka kerta onnistuu nostattamaan niskavillat pystyyn. Jutun otsakkeena oli siis tuo "Kolesteroli alas!", ei varsinainen karppiuutinen, ja jos väärään foorumin osioon kirjoita, siirtäkää. Koko juttu on kirjoitettu kuvitteellisen Maija Mäkisen elämänvaiheiden mukaan. Aluksi artikkelissa oli juttua periytyvistä FH- ja FKH-taudeista, jotka kohottavat kolesterolia. No, niihin meikäläisellä ei ole juuri sanomista, mutta seuraava kappale "Nuorten arvot nousussa", alkoi jo vääntämään vatsaani. Lainauksia: Lapsena Maija-tyttö oli liikkuvainen. Paino on normaali, mutta äidin laittama ruoka on rasvaista. Leivän päälle sivellään voita ja kastikkeet kuohuvat kermasta. -Rasvainen ruokavalio vaikuttaa myös lapsen kolesteroliarvoihin... Teininä Maija laiskistuu. Hänen lempiharrastuksiaan ovat sohvalla pötköttäminen, piilorasvan mässyttäminen ja tupakointi... Maija saa esikoisensa 26-vuotiaana. Osa raskauskiloista jää vyötärölle. -Ruokavaliovirheiden korjaaminen, kuten kovan rasvan vaihtaminen pehmeään kannattaa aina... -Myös laihan ihmisen ruokavalio voi olla virheellinen. Hän voi syödä esimerkiksi rasvaisia juustoja tai suklaata tai valita margariinin sijasta voi-kasviöljylevitettä, jotka ovat yhtä huonoja vaihtoehtoja kuin voi. Suklaa maistuu Maijalle , etenkin kolmannen lapsen syntymän jälkeen... Tohtorin saarnasta säikähtäneenä Maija keventää kiltisti ruokavaliotaan.. Painon pudoessa ja kolesteroliarvojen laskiessa uudet elintavat tuppaavat unohtumaan... Kymmenen vuotta myöhemmin entiselleen pulskistunut Maija kärrätään sairaalaan rintakivun takia. Diagnoosi on angina pectoris.. -Lääkehoito yksinään ei riitä, vaan terveellinen ruokavalio ja painonhallinta ovat osa hoitoa. Tukena voidaan käyttää myös funktionaalisia elintarvikkeita, kuten Benecol- ja Becel-tuotteita.... Jutussa on myös Kolesteroli alas!-ohjelma: **** 1. Käytä pehmeää rasvaa -vältä voita -käytä margariinia noin 6 teelusikallista -käytä ruuanlaitossa kasviöljyä -käytä kookosmaitoa ja -kermaa vain erikoistilanteissa 2. Juo rasvatonta maitoa -opettele käyttämään kevytjuustoja 3. Syö kalaa -voit syödä kohtuullisesti myös äyriäisiä 4. Suosi paistia ja täyslihavalmisteita -myös punaista lihaa voi syödä kohtuudella, kunhan se ei ole rasvaista 5. Musita kuitu -korvaa valkoinen leipä ruis- tai täysjyväleivällä -syö myös puuroa, mysliä tai muroja sekä pastaa ja riisiä -syö kasviksia, hedelmiä ja marjoja 6. Kaksi munaa viikossa -korkeintaan 7. Makeaa maltilla -suklaata ja toffeeta parempia vaihtoehtoja ovat marsipaani, halva, marmeladi, hedelmä- ja vaahtokarkit, koska niissä ei ole niin paljon kovaa rasvaa. Niissä on kuitenkin sokeria. 8. Erikoiskahveja erikoistilanteissa -unohda pannukahvi -ei lattea ym, niiden maito on usein kovaa rasvaa sisältävää täysmaitoa 9. Lisää liikuntaa 10. katso eteenpäin -lässytystä **** Lisäksi artikkelissa oli testi: Testaa ruokavaliosi rasvan laatu. No, meitsihän sai tietenkin sen huonoimman tuloksen.. Apua nyt kolesteroli tappaa miut! (Vaikka se on kok.kolesteroli ilman paastoa on n. 4,6..) Muutenkin koko Kotilääkäri lehti pn aika antikarppi. Viime lehdessä taisi olla enemmänkin juttua karppauksesta. Sen verran ainakin muistan, että päätoimittaja Katja Valla päivitteli pääkirjoituksessaan miten hänenkin tutut, fiksut ja koulutetut miehet ovat hurahtaneet Montinaqiin. |
|
| Julkaisija: | els [ 2007-02-11 18:52:11 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Kotilääkäri 2/2007: Kolesteroli alas! |
Tikku-ukko kirjoitti: Sen verran ainakin muistan, että päätoimittaja Katja Valla päivitteli päkrjoituksessaan miten hänenkin tutut fiksut ja koulutetut miehet ovat hurahtaneet Montinaqiin.
Eikä? Ei Kotilääkäri voi lehtenäkään mennä käypähoitosuosituksia vastaan, ja niissähän karppi tyrmätään, koska se on väärin, koska se ei ole käypähoitosuositusten mukainen. Ja niin kauan kun käypähoitosuositukset ovat taloudellisesti edullisia näinkin monelle, taitaa olla turha toivoa muutosta. Onneksi meitä ei sentään vielä pakoteta noudattamaan mitään yhtä kaavaa. Ja onneksi sekä kolesterolieita että verensokeria saa vielä mittautettua terveyskeskuksissa, eikä niitä vain simuloida tietokoneohjelmalla, johon syötetään potilaan ruokavalio. Älkääkä hyvät karpit naurako ajatukselle: simuloituja ruokavalioita on kuin onkin käytetty parissakin tiedelehden jutussa todistamaan sitä että suositusruoka toimii |
|
| Julkaisija: | Selenicereus [ 2007-02-11 19:03:17 ] |
| Viestin otsikko: | |
Minäkin luin jutun tänään ja alkoi riepomaan ihan kympillä. Oikeesti verenpaine tuntui nousevan.. Mutta, kaikesta lukemastani kirjallisuudesta huolimatta aina välillä tulee pieni epäilyksen siemen, ett mitä jos tässä ihan hakoteillä ollaan. Mieskin tänään kuittas mun manailut artikkelista "tiedätkö sinä paremmin kuin lääkärit". Niin. |
|
| Julkaisija: | karpaasi [ 2007-02-11 19:07:58 ] |
| Viestin otsikko: | |
Oikeasti alkoi vituttamaan tämä juttu. 2 munaa viikossa ja kohtuudella äyriäisiä ja suosi paistia ja sitäkin kohtuudella. Tuollaista karsintaa tehdään vihollisille vankileireillä ja silloin ei piitata terveydestä. |
|
| Julkaisija: | els [ 2007-02-11 19:32:13 ] |
| Viestin otsikko: | |
^^ Eikö olisi helpompi hymyillä että ollaan väärässä ja sou what?? Ei vatutukseen ole oikein muuta vastalääkettä. Mutta toisin kuin vatutukseen, pelkoon on olemassa täsmälääke: tiedonkeruu ja oman kropan reaktioiden tutkinta - myös labrakokein, sitä mieluummin mitä enemmän pelottaa. Oman paastosokerin ja oman kropan sokerivasteen näkeminen eri ruokia syödessä avaa kummasti silmiä. Samoin kolesteroliprofiilin mittaus ja muutokset siinä, ruokavaliosta riippuen. Ja jos oma kroppa toimii toisin kuin suositukset, niin - mitä ajattelit tehdä? Helppoja vastauksia kun ei ole... ********* Joskus tekisi mieli väittää, että vain kroonisesti lääkityt ja siitä lääkkeettömiksi ja oireettomiksi tervehtyneet tietävät mikä ero on terveydellä ja "lääkkeiden tuomalla oireiden lievityksellä". Mutta ennenkuin mollaa kovasti näitä lääkkeitä määrääviä lääkäreitä, kannattaa muistaa, etteivät hekään yleensä tiedä tätä eroa (koska eivät ole olleet kroonikkoja) ja saattavat siksi hyvinkin kuvitella auttavansa, vain oireita hoitaessaan... |
|
| Julkaisija: | Tikku-ukko [ 2007-02-11 22:05:32 ] |
| Viestin otsikko: | |
Selenicereus kirjoitti: Mutta, kaikesta lukemastani kirjallisuudesta huolimatta aina välillä tulee pieni epäilyksen siemen, ett mitä jos tässä ihan hakoteillä ollaan. Mieskin tänään kuittas mun manailut artikkelista "tiedätkö sinä paremmin kuin lääkärit". Niin.
Taitaa se olla niin, että varsinkin vanhemman polven lääkärit on se jääräpäinen ryhmä. Biokemian, johon koko karppiuden voi pohjata, opinnot taisivat muinoin olla vähän suppeammat. Nykyään ainakin nuoremmista lekureista ja heiksi opiskelevista löytyy immeisiä jotka huomaavat paremmin opetuksensa ristiriitaisuudet. Mutta onhan se kumma, kun vieläkin aloittelevalle lääkäriopiskelijalle opetetaan ensin niuhottaen biokemian reaktioita ja sen jälkeen tulee joku Antti Aro luennoimaan ravitsemusoppia, joka taas on ihan päinvastaista tietoa. Joten, tietäkää vaan paremmin kuin lääkärit. Koska tiedätte. |
|
| Julkaisija: | Pappa [ 2007-02-12 12:00:26 ] |
| Viestin otsikko: | |
Tikku-ukko kirjoitti: Selenicereus kirjoitti: Mutta, kaikesta lukemastani kirjallisuudesta huolimatta aina välillä tulee pieni epäilyksen siemen, ett mitä jos tässä ihan hakoteillä ollaan. Mieskin tänään kuittas mun manailut artikkelista "tiedätkö sinä paremmin kuin lääkärit". Niin. Taitaa se olla niin, että varsinkin vanhemman polven lääkärit on se jääräpäinen ryhmä. Biokemian, johon koko karppiuden voi pohjata, opinnot taisivat muinoin olla vähän suppeammat. Nykyään ainakin nuoremmista lekureista ja heiksi opiskelevista löytyy immeisiä jotka huomaavat paremmin opetuksensa ristiriitaisuudet. Mutta onhan se kumma, kun vieläkin aloittelevalle lääkäriopiskelijalle opetetaan ensin niuhottaen biokemian reaktioita ja sen jälkeen tulee joku Antti Aro luennoimaan ravitsemusoppia, joka taas on ihan päinvastaista tietoa. Joten, tietäkää vaan paremmin kuin lääkärit. Koska tiedätte. Aineenvaihdunnan perusoppimäärä lääkärikoulutuksessa oli vanhaan aikaan: "Rasva palaa vain hiilihydraattien tulessa". Sitten tuli joku ravitsemuspuoli joka hämmensi ravinnon ja elimistön sisällä tapahtuvat asiat sekaisin ruiskaurapuuroksi. Päälle vielä se että lääkärin koulutus keskittyy (kuten on syytäkin) epänormaalin tilan oikaisuun. (vrt esim diabeettinen ketoasidoosi). Se muutos vie aikansa... |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|