| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Varusmiehet dieetille http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=36&t=25067 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | hoover [ 2007-02-17 10:45:31 ] |
| Viestin otsikko: | Varusmiehet dieetille |
Kansanterveyslaitos kirjoitti: Varusmiesten paino hallintaan yhdistämällä tieteellinen ja käytännön osaaminen
16. helmikuuta 2007 Tammikuussa 2007 aloitettiin varusmiesten terveelliseen ravitsemukseen ja painonhallintaan tähtäävä laaja ja kansainvälisestikin merkittävä tutkimushanke Kainuun prikaatissa ja Panssariprikaatissa. Puolustusvoimat, Kansanterveyslaitos, Nuorisotutkimusverkosto, Sotilaskotiliitto, Helsingin yliopisto ja Terveyden edistämisen keskus yhdistävät voimansa tässä kolmivuotisessa interventiotutkimuksessa Paljon puhuttu ylipainoepidemia näkyy myös varuskunnissa. Palvelukseen astuvien varusmiesten paino on jatkuvasti noussut. Tutkimuksien perusteella tiedetään, että runsaasti energiaa sisältävien elintarvikkeiden (pizza, makeiset, suklaa), sokerin ja virvoitusjuomien kulutus on runsasta palveluksen aikana (Bingham). Tämän onkin katsottu olevan päävaikuttaja varusmiesten rasva-arvojen kohoamiselle palveluksen aikana (Tähtinen). Nyt tarkoituksena on tutkia ja etsiä keino kehityksen kääntämiseksi terveelliseen suuntaan. Kolmivuotinen tutkimus on jo aloitettu viime tammikuussa. Vuosi 2007 toimii vertailujaksona, jota vasten interventio peilataan. Sen aikana kerätty tieto mm. varusmieskulttuurin heijastumisesta ruokatottumuksiin tukee interventioiden suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Interventio toteutetaan kahdessa vaiheessa vuosina 2008 ja 2009. Ensimmäinen vaihe toteutetaan yhteistyössä sotilaskotien ja muonituskeskusten kanssa. Tarkoituksena on tällöin vaikuttaa ruoan tarjontaan lisäämällä valikoimaan terveellisiä ja houkuttelevia vaihtoehtoja, muuttamalla epäterveellisten vaihtoehtojen koostumusta terveellisemmäksi ja rajoittamalla niiden kerta-annoksia ja saatavuutta. Toisessa interventiovaiheessa säilytetään terveellisempi tarjonta ja puututaan lisäksi ruoan kysyntään. Tällöin terveelliseen syömiseen liittyviä mielikuvia, asenteita ja sosiaalisia normeja pyritään muokkaamaan positiivisemmiksi. Kysyntäinterventiovaihe toteutetaan yhdessä Terveyden edistämisen keskuksen kanssa. Tutkimuksessa seurataan vuosittain noin 1000 varusmiestä. Tutkimukseen mukaan tulleiden vapaaehtoisten terveydentilaa, sairauksien riskitekijöitä, fyysistä kuntoa, elintapoja sekä asenteita ja muita ruokailutottumuksiin liittyviä tekijöitä mitataan riippuen palveluksen pituudesta noin 5 kertaa. Verenpainetta, veren rasva- ja sokeriarvoja, painoa, vyötärönympärystä ja kehon koostumusta seurataan 2-3 kertaa palveluksen aikana. Seuranta jatkuu vielä 24kk palvelukseen astumisen jälkeen lomakekyselyllä. Tutkimuksesta vastaavat VTT, dosentti Antti Uutela Kansanterveyslaitos p. (09) 4744 8619 etunimi.sukunimi@ktl.fi LKT, dosentti Harri Pihlajamäki Sotilaslääketieteen Keskus p. (09) 1812 5716 etunimi.sukunimi@helsinki.fi |
|
| Julkaisija: | Make [ 2007-02-17 11:09:07 ] |
| Viestin otsikko: | |
|
|
| Julkaisija: | hidee [ 2007-02-17 11:12:43 ] |
| Viestin otsikko: | |
Juu, varmasti laihtuvat soltut. Kajjaanissakin olivat sotkussa jo kehitelleet uuden KEVYEMMÄN mustikkatäytteisen munkin.. Kyllä kevenee |
|
| Julkaisija: | thimari [ 2007-02-17 11:42:05 ] |
| Viestin otsikko: | |
Kyllä kirveli katsoa eilen uutisista, kun soturit lappoivat ruokaa lautaselle. Muutama tomaatinsiivu, pala paneroitua kalaa, ainakin kahdeksan perunaa ja jotain vaaleaa kastiketta. Siihen vielä leivät ja margariinit päälle. |
|
| Julkaisija: | jussi [ 2007-02-17 12:19:41 ] |
| Viestin otsikko: | |
perunoita syötiin mekin kylmänsodan aikaan. suurin ero tohon esimerkkiannokseen löytyi leivän päältä, ei ollut margariinia vaan voita. joku kyllä nurisi silloin voivuoren syöttämisestä varusmiehille. hyvää oli kuitenkin se. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|