karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-25 04:13:46

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-10-28 11:02:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Taas kerran sokeripolttoisille suunnattu artikkeli otsikkonaan "Kaikki eivät reagoi nälän tunteeseen – yksi ateria päivässä ei ole luonnollinen rytmi"
http://yle.fi/uutiset/3-9255114

"Asiantuntija kertoo, että ruokarytmin tulisi olla kaikilla lähes sama, sillä ihminen tarvitsee ravintoa 3–4 tunnin välein pystyäkseen toimimaan."

Tieteen Halveksunnan Laitoksen erikoisaasintuntija Heli Kuusipalo toistelee vain vanhaa mantraa:

Lainaa:
– Ateria käytetään neljässä tunnissa, verensokeripitoisuudestakin voidaan mitata sitä. Verensokerihan on ihmisen peruspolttoaine, minkä täytyy olla tietyllä tasolla, jotta ihminen jaksaa liikuttaa lihaksia, sydän jaksaa pumpata ja ajattelu pelaa. Siihen tarvitsemme hyvän verensokeritason, joka ei saa olla liian alhainen, mutta ei myöskään liian korkea.


Toisaalta: jälleenhän tuo on kyllä sisäisesti konsistettia, jos syö THL:n ohjeiden mukaan niin silloin ON sokeripolttoinen ja joutuu syömään vähän väliä. Samoin kuin THL:n suolaohjeet ovat myös sisäisesti konsistentteja: JOs syö sianlihotusmääriä hiilihydraatteja, kuten THL suosittaa, onkin pakko pistää suolankäyttö aivan minimiin.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-10-28 11:24:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-01-12 14:24:15
Viestit: 3152
Kun VTn vastainen syöminen ei ole enää luonnollista syömistä. Ja VTn mukaisella ruualla tulee jo 3-4 tunnin jälkeen huutava nälkä, niin eihän nälässä kärsiminenkään ole normaalia, joten helppo on vetää johtopäätös. Tarkoitus varmaan on että ruokateollisuus saa myytyä jatkuvalla syötöllä ruokaa.

_________________
Nature doesn't jump.

Praise the lard!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-10-28 11:28:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Suomi olikin se ainoa pohjoismaa, jossa EI jäävätty ravintosuosituksia laativasta työryhmästä elintarviketeollisuuden edustajia...

Yhteenlaskettuna tämä ja yksi toinen 'asiantuntijoiden' avautuminen ovat aika karmiva yhdistelmä:

"pitää syödä 3-4 tuniin välein" + "einekset ovat usein terveellisempiä, kuin kotiruoka"

Mutta tuottava yhdistelmä kyllä lääke- ja elintarviketeollisuudelle.

(Syönpä muuten brunssini ihan tässä kohtapuoleen, aamun rasvakahvi on riittänyt oikein hyvin tähän asti. )

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-10-28 11:30:25 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15270
Jatkuvan laiduntamisen ohjeet ovat tulleet vasta joskus 90-luvulla tai sen jälkeen. Vielä 80-luvulla pidettiin laiskana ja ahneena ja katsottiin vähän pitkään, jos oli koko ajan syömässä. Vain diabeetikot saivat ruokaa kolmen tunnin välein.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-10-28 12:48:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-05-23 13:34:12
Viestit: 826
"Usein esimerkiksi netissä ja erilaisten erikoisruokavalioiden piirissä erikoista ruokarytmiä ja annoskokoja perustellaan sillä, että ruuansulatus on yksilöllinen. Heli Kuusipalo kuitenkin sanoo, että ihmisen fysiologia toimii terveillä ihmisillä vastaavalla tavalla. Keskustelussa otetaan usein kantaa tunnepohjaisella kokemustiedolla, ja reagoidaan virallisia suosituksia vastaan, vaikka ne itse asiassa antavat vapaat kädet, ja jopa kannustavat ihmisiä itselleen sopivien ruokavalioiden toteuttamiseen."

Lukeeko joku muu tässä ristiriitaisen viestin?

Ruuansulatus on kaikilla samanlainen, mutta suositukset antavat kuitenkin vapaat kädet?
Eli onko se sitten yksilöllisesti toteutettavissa vai ei??

Kuvituskuva oli muuten taas hyvä esimerkki niistä artikkelissa mainituista marjoista ja hedelmistä... ranskalaisia hampurilaisen kanssa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-10-28 13:26:17 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14390
Joo, ehkä ei ole, mut... jos mie alan syömää sen 3-4 h välein, en mie muuta kerkeiskää... ja napostelut vaan lisääntys.
Jolleki se sopii, kaikille ei.
Ruokavalioski oltava silloin vikaa, kun joutuu syömää noin usein, vaikkei olisi oikea nälkäkää. :(

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-10-28 13:34:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2014-11-05 14:49:31
Viestit: 571
Jos ajatellaan, miten luonnontilassa söisimme... Olisiko meillä jatkuvasti 3-4 tunnin välein ateria tassuissa? Joitain kasveja kai melkein aina löytyisi järsittäviksi, mutta suositusten mukainen monipuolinen ateria proteiineineen rasvoineen kaikkineen? Luonnollisempaa taitaisi olla, ettei aina ehkä edes joka päivä syödä...

Se vaarallinen verensokerin lasku on ihan puppua. Kyllä kai se on totta, että pitkästä syömättömyydestä tulee huono olo, jos on tottunut jatkuvaan ketjusyömiseen ja hiilihydraatin tankkaamiseen. Mutta - muistanko oikein, korjatkaa vaan jos tarpeen - verensokeri ei koskaan laske itsekseen niin alas että se olisi jotenkin vaaraksi: vain insuliinia ottavilla diabeetikoilla niin voi käydä, jos tulee otetuksi liikaa lääkettä.

Kokoaikainen syöminen on itseään ruokkiva kehä, mutta voi siitä poiskin hypätä ja voida silti hyvin. No, ei "silti", vaan siis voida nimenomaan viimeinkin hyvin. Olen pohtinut, että ennen ns. normaalisti syödessäni (ja syödessäni usein, kun ei pystynyt olla syömättäkään) suuri osa energiastani varmaan meni jatkuvaan ruuansulatteluun. Varmaan siksi olin aina väsynyt. Nyt kun syö VHH:sti ja harvemmin, pysyy paljon paremmin virkeänä! Eikä verensokerit heittele, ei tule mitään huonoa oloa vaikka olisi tunteja syömättä. Tavallisesti syön kyllä vähän useammin, mutta tarvittaessa ei ole mikään ongelma olla vaikka 6-7 tuntia syömättä. Suunnilleen siinä 6 tunnin kohdalla alkaa tulla olo, että jaa, pitäisikö sitä välillä jotain ehkä syödäkin. Eikä vieläkään mitään pyörryttävää hätänälkää. Tämä siis päivällä: yön yli voi mennä vielä pidempäänkin. Voin olla vaikka yön ja aamun syömättä ja syödä "aamiaista" 1-2 aikaan, eikä mitään oireita. Ei olisi onnistunut hiilariaikoina, myönnetään ilman muuta.

Mutta varmaan kohta joku asiantuntija osaa kertoa senkin, että tämä hyvä olo ja jaksaminen on pelkkää katalaa hämäystä ja ruokavalioni on oikeasti todella pahaksi verensokerilleni.

_________________


Ken uskovi toteen, ken unelmaan,
sama se, kun täysin sa uskot vaan,
sun uskos se juuri on totuutes -
usko poikani unehes!



Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-10-28 13:42:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Heljä Suuronen-Gleibin kirjassa Kivikautinen Ruokavalio nimenomaan sanotaan että riippumatta siitä mihin aikaan päivästä syö, niitä ruuansulatusnesteitä erittyy parhaiten illalla.

Syynä se 200 000 vuotta metsästäjä-keräilijänä, joiden ruokajärjestys on suunnilleen tämmöinen: Aamulla syödään edellisillan tähteitä, tai sitten ei yhtään mitään. Päivän aikana napsitaan metsästys- ja keräilyhommien lomassa ehkä suuhun joku marja tai toukka, mutta suurin osa päivän syömisistä tapahtuu sitten illalla, kun syödään päivän aikana keräillyt/metsästetyt ruuat. (Kyseinen kirja sisältää hyvän lähdeviiteluettelon ja tuollekin tiedolle siellä taisi joku lähde olla.)

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-10-28 14:16:25 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18625
Monesti se jatkuva syömistarve myös kertoo ravinteiden puutteesta eli kun välipalat ja myös usein ateriat ovat tyhjiä kaloreita niin kroppa vaatisi kunnon ruokaa. Ja kun katsoo oikein koostettua karppiateriaa niin nopeasti ne päivän tarpeet tulevat yhdellä ateriallakin. Kotona tulee syötyä 2 ateriaa + aamiaiseksi lchf kahvi, mutta ei yhden aterian päivät vaikkapa matkoilla tee heikkoa. Kyllä muillakin diabetes lääkkeillä kuin inskoilla yhdistettynä kovaan treeniin saa verensokereita turhan alas, osalla niistä puoliintumisaika sen verran pitkä että suositellaan lääkäriä jos tulee tuntemuksia. Mutta silloin ei vika taida olla harvoin syömisessä, vaan liian iso annos lääkettä tarpeeseen verrattuna.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-11-13 18:57:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-10-14 21:57:51
Viestit: 918
Jos "terveen" ihmisen verensokeri laskee "liian alas", niin silloin hänen perussokerinsa taitaa olla jo liian korkealla. Taitaa olla jo insuliiniresistanssi päällä ja jo matkalla kohti D2:sta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-11-13 20:12:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
No mutta millä muullakaan meistä tehtäisiin hyviä kuluttajia?
Vaatimius jatkuvaan ruokkimiseen kolmen tunnin välein (kuin vauvoja) on ehdottomasti nerokkain keino kulutuksen kasvattamiseen.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-11-15 22:47:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2015-10-14 21:57:51
Viestit: 918
Pointsit Helille siitä, että tekee itse kuten saarnaa. Kuvistaan päätellen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-11-24 19:52:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-12 17:24:12
Viestit: 3176
JR62 kirjoitti:
Pointsit Helille siitä, että tekee itse kuten saarnaa. Kuvistaan päätellen.



No niinpäs näyttää tekevän. Jösses sentään. :shock:

_________________
- Ruisleipä on suomalaisten ravinnon multitabs -


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-11-25 22:36:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-05-23 13:34:12
Viestit: 826
Nyt vasta luin tuon artikkelin. Siinähän Kuusipalo väittää, että 5% energiasta olisi suositus!!

" Me kannatamme sitä, että 5 prosenttia kokonaisenergiasta saisi tulla sokerista – ja tämä on WHO:n suositus myöskin. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että vähennetään ruokavaliosta kaikki lisätty sokeri, Kuusipalo toteaa."

Tämähän EI PIDÄ PAIKKAANSA! Se on edelleen tietääkseni 10%.

Asiantuntijat ovat siis keskenään eri mieltä?


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)