| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=36&t=66997 |
Sivu 1/2 |
| Julkaisija: | MPOK [ 2014-01-20 16:19:50 ] |
| Viestin otsikko: | Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee |
Kotimaa 20.1.2014 klo 14:02 | päivitetty 20.1.2014 klo 14:02 Lainaa: "Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee karppausta Lappilainen ravintovalmentaja Jari-Pekka Pulkkinen kannustaa tavallista kuntoilijaakin kiinnittämään ruokaansa huomiota: sillä voi olla suuri vaikutus tuloksiin. Ravintotrendeissä hän kauhistelee proteiinien ylivaltaa, eli karppausta. Karppaus tulee Pulkkisen mukaan näkymään tulevaisuudessa uusina kansansairauksina. Pulkkinen on mies muun muassa huippuhiihtäjiemme ravintoteesien takana. http://yle.fi/uutiset/huippu-urheilijoi ... ta/7035515 |
|
| Julkaisija: | Yhden miehen komitea [ 2014-01-20 16:25:03 ] |
| Viestin otsikko: | Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee |
^Karppausta pitää vaan "ravintovalmentajan" mätkiä, vaikkei edes tiedä mitä karppaus on. Virallisterveelliseen uskontoon aivopestyn lapinmiehen kaaliin ei ilmeisesti mahdu, että joku voisi syödä rasvaa. Onkohan tämä rimanalitus nyt sitä Ylen uutta linjaa? Kestävyysurheilijoien hiilaritankkauksen isä, professori Tim Noakes, on muuten itse ryhtynyt karppamaan |
|
| Julkaisija: | chiman [ 2014-01-20 16:38:41 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee |
Koko kansan pitäisi siis syödä kuten huippu-urheilijat? Onhan se nähty mihin jatkuva hiilaritankkaus on johtanut. Tuo proteiinipainotteisuus ei ole karppauksen juttu (rasva on), joten kauhistelun kohde menee pieleen. |
|
| Julkaisija: | Yufina [ 2014-01-20 16:40:08 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee |
Piti oikeen pistää palautetta Ylelle. Saa nähdä tapaahtuuko yhtään mitään. |
|
| Julkaisija: | pönkerö [ 2014-01-20 16:41:59 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee |
Vähänkö huvitti ja harmitti kun luin tätä. Meinasin itekin linkittää, mutta MPOK ehti ensin.
|
|
| Julkaisija: | Ari [ 2014-01-20 16:53:51 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee |
chiman kirjoitti: Koko kansan pitäisi siis syödä kuten huippu-urheilijat? Onhan se nähty mihin jatkuva hiilaritankkaus on johtanut. Tuo proteiinipainotteisuus ei ole karppauksen juttu (rasva on), joten kauhistelun kohde menee pieleen. tolkkuhan hh määrissä pitää olla. urheiljat vetää hh, mutta koko kansa vetää myös mutta liikaa ja makaa ja istuu vain. sitten sanotaan että voita ja munia saa syödä ja proteiinia pitää ottaa... onhan lihominen turvattu, kun siitä leivästä ei sitten vaan voi luopua. niinpä ei ole, mutta kun täälläkin suurin osa vetää liikaa proteiinia, niin kohde osuu osittain oikeaan. ei ole proteiini oppi mennyt täälläkään kaikillle perille. mutta voi ja muna oppi on... siitäkään ei sitten hyvä seuraa kun on tarpeeksi voita ja liikaa proteiinia. |
|
| Julkaisija: | hoover [ 2014-01-20 19:21:08 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee |
Proteiinien määrästä taidetaan jankata jo monessa ketjussa. Ei täällä karppilassakaan ole yhtä ainoaa oikeaa oppia proteiinien määrästä, joka pitäisi mennä perille. Aloitteleville ei varsinkaan kannata kauhean niukkoja proteiinioppeja iskostaa päähän. Ylen juttu: Hohhoijaa taas |
|
| Julkaisija: | kekexxx [ 2014-01-20 21:29:25 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee |
täältä löytyy kuvia proteiinien ylivallasta jp pulkkisen tyyliin: http://www.jiipee.fi/galleria/index.php |
|
| Julkaisija: | Tramppa [ 2014-01-20 23:18:45 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee |
Toi äijä on vetäny prodea ampullitolkulla! |
|
| Julkaisija: | Ari [ 2014-01-21 04:00:10 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee |
kekexxx kirjoitti: täältä löytyy kuvia proteiinien ylivallasta jp pulkkisen tyyliin: http://www.jiipee.fi/galleria/index.php niinpä vähä ot Lainaa: Lihoja ei vielä kauheasti ollut, mutta päätä oli jo alusta asti vetää kireäksi...tosin vedin tämän eka dietin aina keskussairaalan tippaan asti... siis päätä oli... olla "rasvaton"... ja dietin jälkeen joutu tiputukseen. no tämä ei ole sen kummempaa muuallakaan kilpaurheilussa... siis tämmöset äärijutut. veritankkaukset oli hiihdossa ennen jo arkea. tiputuksessa hoidetaan yleensä diureettia näissä body jutuissa. diureetti onkin aika paha keholle. tiputuksessa laitetaan mineraalit, nestettä ja glukoosia kehoon. myös tarvittaessa muutakin. jos ei laiteta voi sydän tai munuaisten ... (jos näitä tapahtuu, se tulee yleensä heti kisojen jälkeen)siis tämä on sitä "terveellistä" urheilua jota kansa katsoo TV:stä ja ihannoi (nyt katotaan kuvia). mutta ei nähdä mitä "takahuoneessa" tapahtuu.(tai että urheilija on teholla letkuissa). hei ja tästä ponsorit maksaa "kovimmille" aika paljon. raha kunnia ja maine merkkaa paljon enempi kuin terveys. |
|
| Julkaisija: | Ari [ 2014-01-21 05:37:12 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee |
hoover kirjoitti: Proteiinien määrästä taidetaan jankata jo monessa ketjussa. Ei täällä karppilassakaan ole yhtä ainoaa oikeaa oppia proteiinien määrästä, joka pitäisi mennä perille. Aloitteleville ei varsinkaan kannata kauhean niukkoja proteiinioppeja iskostaa päähän. tämä proteiini topic... kyllä "proteiini oppi" on tarkka. keskustelua on ja paljon, mutta hyvä on aina muistuttaa uusille... kaikkia makroja voi muutella aika tavalla ja keho yrittää sopeutua aina tilanteeseen. terve kehoo yleensä sopeutuu aika hyvin suuriinkiin makro muutoksiin. mitä tulee pitkä aikaisiin suuriin muutoksiin, se on sitten eri juttu. hh voi nostaa ja laskea ja rasva voi vieläkin enempi muutella aika huolella. MUTTA proteiinin muutokset on eri juttu. terveellinen vaihteluväli kun ei ole kovin suuri, sen on oikeastaan aika pieni ja stabiili. se on rakennusaine etupäässä, sen tarve on aika stabiili kokoajan... koko elinajan. toki pientä tarve muutosta on nuorilla, vanhoilla, sairailla, toipilailla ja kasvavilla, dietillä. tarve on laskettu ja siitä ollaan maailmanlaajuisesti yhtä mieltä. (jauho kauppiaat on kyllä eri mieltä) bb jutuissa tarve on hivenen isompi, mutta ei niin suuri mitä ennen on uumoiltu. tavan terveen tallaajan ja kuntoilevan/kävelijän/hiihtäjän/istujan jota suurin osa kansasta on, tarve on stabiili. eli tasainen ja on noin 0,8 g /IBW /vrk:ssa... siis keskiarvo sekaruualla = BV 70. IBW = ideal body weight = ihannepaino (ei paljoakaan rasvaa) tämä "nyrkkisääntö" on tosi helppo muistaa laskukaavasta: (on yleensä riittävän tarkka IBW) oma pituus cm - 100 = IBW eli jos pituutta on 170 cm niin 170 - 100 = 70 kg on ihannepaino (johon proteiinin tarve lasketaan) ja kaava 70 x 0,8 = 56 g proteiinia vrk:ssa sekaruualla proteiinien aminohappo koostumus on erillainen eri ruuilla. (22 erillaista) arvo sata eli BV 100 on annettu kananmunalle = paras koostumus. sekaruualla BV on noin 70 BV = Biologic Value. vilja kasvisruualla BV on 50 tai alhaisempi. (vilja vegaani siis joutuu syömään proteiinia reilusti enempi kuin 0,8 g /IBW) Jos kaikki proteiini tulee kananmunasta proteiinin tarve on 0,56 g / IBW / vrk:ssa eli tässä tapauksessa 0,56 x 70 = 39 g proteiinia vrk:ssa. joo tuntuu aika vähältä, mutta näin se menee. mitä tulee "karpin ruokiin" kun mukana on munia, lihaa, kalaa, juustoa on 0,8 g todella täysin riittävä jopa pikkusen ylikin. tässä yhteydessä pitää ottaa huomioon että tästä määrästä ei ole tarkoitus tehdä glukoosia, eikä se riitä JOS hh on todella liian alhainen. kun ja JOS karppi vähentää hh liian paljon, joudutaan proteiineistä tekemään glukoosia keholle ja näin proteiinin tarve nousee. mutta tämä ei ole keholle paras mahdollinen toiminta tapa, vaikkakin toimii todella mallikkaasti ja hyvin. (joillekin harvoille ainut ja oikea tapa ruokailla). tämän takia hoover sanoi: "Aloitteleville ei varsinkaan kannata kauhean niukkoja proteiinioppeja iskostaa päähän" mutta lähtö proteiinin tarve on silti tiedettävä. ja pitää muistaa että karpin BV on liki 90 ja silloin 0,8 g on siinäkin jo yli tarpeen ja ylimäärä varastoidaan aina rasvaksi JOS hh on vähänkään yli tarpeen. mutta liian suuri proteiini määrä pitkäaikaisesti osalle tuottaa monenlaisia ongelmia, mutta se onkin sitten toisen jutun aihe, mineraali, hormoni, sisäelin ym jutut. yleensä aina jotain liian paljon tai liian vähän ei ole hyväksi. mutta proteiinin tarve on aika stabiili ja aika yllättävän vähän grammoissa. Liian vähän proteiinia ei ole hyväksi sekään, mutta tästä meillä länsimaissa ei todellakaan ole pula, päinvastoin. tuottaa vaikeuksia olla syömättä liikaa proteiinia. lyhyesti: proteiini on täysin eri juttu kuin hh ja rasva. proteiinin tarve on aika stabiili ja yllättävän vähäinen. Joten kyllä terveen kannattaa nauttia kohtuudella proteiinia (niin kuin yllä on laskettu) ja hh sen verren, että proteiineistä ei tarvitse tehdä glukoosia. eli ei liikaa hh vaan sopivasti. jos laskee lihavaan ylipainoiseen kehoon tarpeen, proteiinia tulee liian paljon. liika proteiini ei ole hyväksi, ei milloinkaan, koska liika on aina liian paljon, kun puhutaan proteiinistä. painonpudotuksen kannalta liika proteiini on ongelmallinen, siinä missä liika hiilarikin. Monelle "väärä uskoiselle" karpille, liika proteiinien vähentäminen on avain painonpudotus ongelmiin. Pappa kirjoitti: Proteiinin saantisuositus ei ole ns "minimi". ravitsemus suositusten osalta pitääkin olla huolellinen mitä mikin suositusten kohta tarkoittaa. Siellä kun on sekaisin minimiä, suositeltua, sopivaa jne... suositeltua maksimia jne..
Suuressa ihmisjoukossa 0,8g BV70 proteiinia painokiloa kohden kattaa noin 97,5% tarpeen. Tästä on ainakin kymmenet vuodet vallinnut melkoinen tieteellinen konsensus. WHO "minimi" on muistaakseni 32g "tavikselle" vai olikohan alempikin. Minulla ei ole nyt juuri lähteitä käsillä. Lähes kaikilla ihmisillä siis 0,8g painokiloa kohden sisältää jo reilusti ns ylimäärää. Lisäseikkana tässä on vielä se että reilusti eläinvalkuaispainotteinen proteiini nostaa sen ravinnon proteiinin kokonais BV arvon helposti jonnekin 90 - 100 tuntumaan. (kananmuna on sovittu ns referenssiproteiiniksi jonka BV on se 100 johon verrataan.) Virallinen suositus on 0,56g BV 100 (proteiinin aminohapporofiilin ihmisproteiinirakneteiden aminohappoprofiilin vastaavuus vai miten on voisi helposti ilmaista) proteiinia. Virallinen suositus kuitenkin annetaan väestölle joka "sekasyö". On ajateltu että proteiini olisi virallisterveellisellä sekasyöjällä arvoltaan BV70 ja näin on sitten saatun se suositusarvo 0,8g/kilo. (nämä siis koskevat keskimäärin normalipainoisia tavallisella ihmisen rasitustasolla kattaen normaalit työtehtävät ja vapaa ajan aktiivisuuden.) kasvavilla lapsilla joiden kudokset lisääntyvät on suositus _hivenen_ suurempi. Proteiinin tarpeesta ihmisellä vallitsee melkoisen laaja konsensus, eikä vähiten siksi että sitä elimistön proteiinitasetta voidaan kohtalaisen hyvin mitata. |
|
| Julkaisija: | els [ 2014-01-21 08:22:57 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee |
Hyvälaatuisen proteiinin minimistä vallitsee minustakin kohtuullisen hyvä konsensus. Mutta: 1. Kaikki eivät syö vain hyvälaatuista proteiinia. Ihmissuku selviää muullakin. 2. Lievästä lisäproteiiinista keho tekee typpioksidia joka on natiivina upea antioksidantti ja hyväksi kropalle. 3. Turvallisesta enimmäismäärästä ei vallitse selkeää konsensusta. Tai jos vallitsee niin se on luokkaa 30%, jokamikä on kaukana yllämaihnitusta minimistä 4. Moni (vaikkeivät kaikki) selviää hyvin 30 E% ylläpitoproteiinella, varsinkin nollahiilareilla elellessään (jokamikä sekin sopii monelle, vaikkei kaikille). 5. Suurin ongelma runsaasta proteiinista tulee (ylläripylläri) niukalla rasvalla. Se mikä sitten yksilöllisesti sopii itse kullekin ihmiselle milloin milläkin ruokavaliolla, on edelleen juttu, jota itse kunkin kannattaa yksilöllisesti kokeilla. Se on totta että valkuaisten rajat, 5-30 prosenttia ylläpitoenergiasta, ovat tiukemmat kuin hiilarien (noin 0-70 E%) tai rasvan (noin 20-80%) rajat. Ja sekin on totta, että valinnat vaikuttavat toisiinsa. Mutta onhan tuossa vielä vaihteluväliä. Joillakin on karppilassa auttanut proteiinilsä, joillakin sen vähentäminen, ja kolmansilla laadun tarkistraminen.... siinä missä rasvan tai hiirien lisäykselläkin voi kokeilla. Meikä allergisena atoopikkona (mikä lie ongelma ollutkaan suolistosymbiooteissa jo pienestä pitäen) selviää parhaiten niukalla valkuaisella ja niukahkoilla hiilareilla, mutta tämä ei ole yleissääntö, sen enempää kuin sekään, mitä vaikkapa Ari tarvitsee hyvinvointiinsa. Meitä nyt vaan on moneksi. Ehkä siksi ammattilaisillakin on niin monia käsityksiä yllämainitun sateenvarjon alla. Laav and piis itse kullekin
|
|
| Julkaisija: | -nemo- [ 2014-01-21 10:16:04 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee |
Ehkä nuo hiilarit ovat vaikuttaneet myös aivotoimintaan, tuo sepustus on melkoista soopaa....tää jätkä on täys pelle...tai olisko anabooliset stereot soineet liian lujaa Toisaalta jos ajattelee näiden "Urpojen" tekemisiä, mitä niillä on jakoa tavallisen tallaajan kanssa. Ihmettelen myös proteinipelkoa kehonrakentajalla? Olisiko terävä toimittaja sekoittanut rasvan ja proteiinin? |
|
| Julkaisija: | Yufina [ 2014-01-21 13:06:33 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee |
Ari kirjoitti: Jos kaikki proteiini tulee kananmunasta proteiinin tarve on 0,56 g / IBW / vrk:ssa eli tässä tapauksessa 0,56 x 70 = 39 g proteiinia vrk:ssa. joo tuntuu aika vähältä, mutta näin se menee. mitä tulee "karpin ruokiin" kun mukana on munia, lihaa, kalaa, juustoa on 0,8 g todella täysin riittävä jopa pikkusen ylikin. En nyt ihan ymmärtänyt mistä tuo 0,56g tulee? Sekaruualla se oli 0,8, mutta mistä nyt tiedän miten BV vaikuttaa tuohon arvoon? Vai miten se menee? Mikä tarve esim viljalla olisi? |
|
| Julkaisija: | hoover [ 2014-01-21 13:17:25 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee |
Tuossa puhutaan nyt minimitarpeesta. Ylipainoiselle normaalikarppaajalle tuo on järjettömän vähän proteiinia. Muuten olen sitä mieltä, että tätä proteiinimääristä keskustelua kannattaa jatkaa omassa ketjussaan. |
|
| Julkaisija: | Toisinsyöjä [ 2014-01-21 13:27:14 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee |
Ja sitä mahdollista toista ketjua varten: Tämän hetken 'virallinen' eli ravintosuositusten neuvottelukunnan vai mikäsenytolikaan suositus on 10-20% päivän energiasta proteiineina. Tuo vaihteluväli on jo niin iso, että en itse kehtaisi toiselle ihmiselle antaa mitään yhtä lukemaa ja sen vuoksi puhukin itse tästä 0,5 - 1,5 g prodea per vuorokausi per painokilo, koska suht kaikki mahtuvat tuon vaihteluvälin sisään. Yhtä hyvin voisi väittää että kaikilla kuuluu olla sama yksi hemoglobiinilukema sen sijaan että annetaan vaihteluväli. Minun lihaskuntoni on nyt parempi ja pysyvämpi treenitauoista huolimatta määrällä noin 1 g /painokilo/vrk kuin se oli kun söin noin 0,5 g/painokilo/vrk. |
|
| Julkaisija: | Ari [ 2014-01-21 13:40:27 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee |
kun syö BV100 ruokaa tarvitsee keho vain 0,56 g / IBW (eli proteiini lähde on vain kananmunia) 0,56 se laskettu arvo että kun syö BV100 ruokaa tämä riittää. koska se "täydellistä" koostumukseltaan. eli ei tarvitse niin paljon syödä proteiinia grammoissa. BV kertoo ruuan aminohappo koostumuksen, jos se on 100 se on parasta. jos se alhaisempaa joutuu syömään enempi grammoja että kaikki aminohapot tulee. sekaruoka = mitä yleensä syödään, "kaikki ruokanen" = BV 70 (se on laskettu) ja silloin 0,8 on kerroin. alla muutama esimerkki BV arvot: Kananmuna 100 Maito 91 Munanvalkuainen 88 Raejuusto 84 Tonnikala 83 Kala 82 Naudanliha 80 Kana 79 Soija 74 Kaseiini 71 Maapähkinät 68 Jogurtti 68 Kaurapuuro 58 Vehnä 54 jos ollaan tarkkoja ja syö vain pelkkää vehnää eikä mitään muuta, joutuu vehnää syömään liki 2x kananmunien määrän painossa. täällä lisäinfoa muista ruuista. http://www.food-info.net/uk/protein/bv.htm http://www.2buildmusclefast.com/2011/04/biological-value-bv-are-all-protein.html turha tehdä asiasta liian vaikeaa. jos syö kaikkea kerroin on silloin 0,8 / IBW |
|
| Julkaisija: | Matee [ 2014-01-21 13:40:47 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee |
Pohjoismaisissa ravitsemussuosituksissa (NNR 2012) suositellaan, että 10-20 % energiasta tulisi proteiineista. Yli 65-vuotiaille suositusväli on 15-20 %. Ruokailun suunnittelun kohdearvot ovat vastaavasti 15 E% ja 18 E%. Suositus on silloin 1,1 g/kg BW/d ja 1,2 g/kg BW/d. |
|
| Julkaisija: | Hawke [ 2014-01-22 00:12:14 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee |
Lainaa: - Ravintolisillä saadaan täydennettyä aterioita. Ei tarvitse syödä neljää kiloa punaista lihaa, kun sen voi korvata yhdellä lusikallisella aminohappojauhetta aterian yhteydessä. - Ruokailulla on muitakin arvoja kuin tankkaus. Ruuasta pitää voida nauttia, ravintovalmentaja muistuttaa. Wtf? Lusikallinen jauhetta se vasta onkin nautinnollista. |
|
| Julkaisija: | hs-crp [ 2014-01-22 20:13:54 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Yle: Huippu-urheilijoiden ravintovalmentaja kauhistelee |
Miten on nää hampunsiemenet,eikös niissä ole hyvä profiili.? |
|
| Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|