| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| Hedelmät ja kasvikset pitävät vanhukset kunnossa http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=36&t=70076 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | Shemhamforash [ 2016-06-10 07:46:33 ] |
| Viestin otsikko: | Hedelmät ja kasvikset pitävät vanhukset kunnossa |
http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/Hedelmat%20kasvikset%20vanhukset-51566 Lainaa: POLITIIKKA Hedelmät ja kasvikset pitävät vanhukset kunnossa ARNO RYDMAN 1 tunti ja 14 minuuttia sitten Tuoreet tutkimustulokset vahvistavat jo vakuuttavaa näyttöä kasvis- ja hedelmäpainotteisen ruokavalion hyödyistä ja osoittavat niiden ulottuvan myös vanhuuteen. LKS 20121018 Ruokakaupassa.Hedelmä ja vihannesosasto. Viinimarjoja koteloissaan. LEHTIKUVA / VIENA KYTÖJOKI Ruokakaupan hedelmä- ja vihannesosasto. (Lehtikuva/Viena Kytöjoki) Vanhusten lihakset ja toimintakyky pysyvät pitempään parempina, jos he syövät päivittäin hedelmiä ja kasviksia. Tuoreessa tutkimuksessa vaikutus havaittiin jo vajaan kolmen vuoden seurannan aikana. Havainnot perustuvat 2 900 vanhuksen ruokavalio- ja terveystietoihin, jotka kerättiin kolmessa eri tutkimuksessa, kertoo Uutispalvelu Duodecim. Seurantojen aikana 300 osallistujalla todettiin ikääntymiseen liittyvää haurastumista, mikä tarkoittaa lihasten ja fyysisen kunnon heikkenemistä ja toimintakyvyn laajaa huonontumista. Kun tutkijat ryhmittelivät vanhukset heidän ruokavalioidensa perusteella, pienimmässä haurastumisen vaarassa olivat eniten hedelmiä ja kasviksia syövät. Verrattuna korkeintaan yhden annoksen hedelmiä ja kasviksia päivittäin nauttiviin kaksi tai kolme annosta päivässä nauttivat haurastuivat 50–60 prosenttia epätodennäköisemmin ja neljä tai viisi annosta nauttivat 70 prosenttia epätodennäköisemmin. Sama havaittiin jo tutkimuksen alussa, jolloin hedelmiä ja kasviksia suosivien todettiin olevan fyysisesti aktiivisempia ja kävelevän paremmin kuin samaikäisten, joiden ruokavalioon ne eivät kuuluneet. Yhteydet myös voimistuivat mitä enemmän hedelmiä ja kasviksia söi. Tutkimuksen tulokset vahvistavat jo vakuuttavaa näyttöä kasvis- ja hedelmäpainotteisen ruokavalion hyödyistä ja osoittavat niiden ulottuvan myös vanhuuteen. On kuitenkin mahdollista, että kasvispainotteista ruokaa suosivat ovat muutenkin tavallista terveystietoisempia, joten osa tuloksista voi selittyä muilla terveellisillä elämäntavoilla. Tulokset julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä. Hyvä, että propaganda-annos laitetaan toisaalla selvästi politiikan alle. Mitä muuta kuin kalliita HeVi-tuotteita niitä eniten syövät vetävät? Söisivätkö nämä kenties myös vähiten jatkojalostettua sokeri- ja einesmössöä, vähemmän "herkkuja"? Eniten marginaalisesti parempaa lihaslihaa kuin hunajamarinoitua broileria? Olisivatko nämä myös vähemmän laitoksissa, joissa herkutellaan ravinteettomasti jauhoilla, kasviöljyillä ja E-koodeilla? Arvostavatko nämä ihmiset myös enemmän makua, eli aitoa voita ja kananmunia, kolesterolipelottelun ja korvikkeiden sijaan? |
|
| Julkaisija: | Regina [ 2016-06-10 08:27:42 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hedelmät ja kasvikset pitävät vanhukset kunnossa |
Hömppätutkimusta tieteen lipun alla = politiikkaa. Oikea sijoittelu on jutulla. |
|
| Julkaisija: | Mohmelo [ 2016-06-10 19:33:55 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hedelmät ja kasvikset pitävät vanhukset kunnossa |
Niin, nämähän ovat nyt niitä ketkä syövät virallisterveellisen viljan ja perunan sijasta noita rehuja. Sehän onkin ollut ihan yleisesti tiedossa, että vähän syövät vanhukset saavat liian vähän vitamiineja ja hivenaineita. Vähemmän energiaa vitamiini/hivenainepitoisuuteen nähden sisältävä ruoka tietysti auttaa tässä ongelmassa. |
|
| Julkaisija: | Regina [ 2016-06-11 08:09:04 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Hedelmät ja kasvikset pitävät vanhukset kunnossa |
Laihanpuoleinen lohtu, mutta kirjallisesti esitettynä oikeansuuntainen tulos. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|