| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://karppi.ninja/forum/ |
|
| "Yksi ateria päivässä ei ole luonnollinen rythmi" http://karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=36&t=70704 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | Toisinsyöjä [ 2016-10-28 11:02:37 ] |
| Viestin otsikko: | "Yksi ateria päivässä ei ole luonnollinen rythmi" |
Taas kerran sokeripolttoisille suunnattu artikkeli otsikkonaan "Kaikki eivät reagoi nälän tunteeseen – yksi ateria päivässä ei ole luonnollinen rytmi" http://yle.fi/uutiset/3-9255114 "Asiantuntija kertoo, että ruokarytmin tulisi olla kaikilla lähes sama, sillä ihminen tarvitsee ravintoa 3–4 tunnin välein pystyäkseen toimimaan." Tieteen Halveksunnan Laitoksen erikoisaasintuntija Heli Kuusipalo toistelee vain vanhaa mantraa: Lainaa: – Ateria käytetään neljässä tunnissa, verensokeripitoisuudestakin voidaan mitata sitä. Verensokerihan on ihmisen peruspolttoaine, minkä täytyy olla tietyllä tasolla, jotta ihminen jaksaa liikuttaa lihaksia, sydän jaksaa pumpata ja ajattelu pelaa. Siihen tarvitsemme hyvän verensokeritason, joka ei saa olla liian alhainen, mutta ei myöskään liian korkea. Toisaalta: jälleenhän tuo on kyllä sisäisesti konsistettia, jos syö THL:n ohjeiden mukaan niin silloin ON sokeripolttoinen ja joutuu syömään vähän väliä. Samoin kuin THL:n suolaohjeet ovat myös sisäisesti konsistentteja: JOs syö sianlihotusmääriä hiilihydraatteja, kuten THL suosittaa, onkin pakko pistää suolankäyttö aivan minimiin. |
|
| Julkaisija: | Yufina [ 2016-10-28 11:24:05 ] |
| Viestin otsikko: | Re: "Yksi ateria päivässä ei ole luonnollinen rythmi" |
Kun VTn vastainen syöminen ei ole enää luonnollista syömistä. Ja VTn mukaisella ruualla tulee jo 3-4 tunnin jälkeen huutava nälkä, niin eihän nälässä kärsiminenkään ole normaalia, joten helppo on vetää johtopäätös. Tarkoitus varmaan on että ruokateollisuus saa myytyä jatkuvalla syötöllä ruokaa. |
|
| Julkaisija: | Toisinsyöjä [ 2016-10-28 11:28:45 ] |
| Viestin otsikko: | Re: "Yksi ateria päivässä ei ole luonnollinen rythmi" |
Suomi olikin se ainoa pohjoismaa, jossa EI jäävätty ravintosuosituksia laativasta työryhmästä elintarviketeollisuuden edustajia... Yhteenlaskettuna tämä ja yksi toinen 'asiantuntijoiden' avautuminen ovat aika karmiva yhdistelmä: "pitää syödä 3-4 tuniin välein" + "einekset ovat usein terveellisempiä, kuin kotiruoka" Mutta tuottava yhdistelmä kyllä lääke- ja elintarviketeollisuudelle. (Syönpä muuten brunssini ihan tässä kohtapuoleen, aamun rasvakahvi on riittänyt oikein hyvin tähän asti. ) |
|
| Julkaisija: | NiilinKaimaani [ 2016-10-28 11:30:25 ] |
| Viestin otsikko: | Re: "Yksi ateria päivässä ei ole luonnollinen rythmi" |
Jatkuvan laiduntamisen ohjeet ovat tulleet vasta joskus 90-luvulla tai sen jälkeen. Vielä 80-luvulla pidettiin laiskana ja ahneena ja katsottiin vähän pitkään, jos oli koko ajan syömässä. Vain diabeetikot saivat ruokaa kolmen tunnin välein. |
|
| Julkaisija: | Leenuliinutiinu [ 2016-10-28 12:48:33 ] |
| Viestin otsikko: | Re: "Yksi ateria päivässä ei ole luonnollinen rythmi" |
"Usein esimerkiksi netissä ja erilaisten erikoisruokavalioiden piirissä erikoista ruokarytmiä ja annoskokoja perustellaan sillä, että ruuansulatus on yksilöllinen. Heli Kuusipalo kuitenkin sanoo, että ihmisen fysiologia toimii terveillä ihmisillä vastaavalla tavalla. Keskustelussa otetaan usein kantaa tunnepohjaisella kokemustiedolla, ja reagoidaan virallisia suosituksia vastaan, vaikka ne itse asiassa antavat vapaat kädet, ja jopa kannustavat ihmisiä itselleen sopivien ruokavalioiden toteuttamiseen." Lukeeko joku muu tässä ristiriitaisen viestin? Ruuansulatus on kaikilla samanlainen, mutta suositukset antavat kuitenkin vapaat kädet? Eli onko se sitten yksilöllisesti toteutettavissa vai ei?? Kuvituskuva oli muuten taas hyvä esimerkki niistä artikkelissa mainituista marjoista ja hedelmistä... ranskalaisia hampurilaisen kanssa. |
|
| Julkaisija: | KristiinaK [ 2016-10-28 13:26:17 ] |
| Viestin otsikko: | Re: "Yksi ateria päivässä ei ole luonnollinen rythmi" |
Joo, ehkä ei ole, mut... jos mie alan syömää sen 3-4 h välein, en mie muuta kerkeiskää... ja napostelut vaan lisääntys. Jolleki se sopii, kaikille ei. Ruokavalioski oltava silloin vikaa, kun joutuu syömää noin usein, vaikkei olisi oikea nälkäkää. |
|
| Julkaisija: | Hector Servadac [ 2016-10-28 13:34:26 ] |
| Viestin otsikko: | Re: "Yksi ateria päivässä ei ole luonnollinen rythmi" |
Jos ajatellaan, miten luonnontilassa söisimme... Olisiko meillä jatkuvasti 3-4 tunnin välein ateria tassuissa? Joitain kasveja kai melkein aina löytyisi järsittäviksi, mutta suositusten mukainen monipuolinen ateria proteiineineen rasvoineen kaikkineen? Luonnollisempaa taitaisi olla, ettei aina ehkä edes joka päivä syödä... Se vaarallinen verensokerin lasku on ihan puppua. Kyllä kai se on totta, että pitkästä syömättömyydestä tulee huono olo, jos on tottunut jatkuvaan ketjusyömiseen ja hiilihydraatin tankkaamiseen. Mutta - muistanko oikein, korjatkaa vaan jos tarpeen - verensokeri ei koskaan laske itsekseen niin alas että se olisi jotenkin vaaraksi: vain insuliinia ottavilla diabeetikoilla niin voi käydä, jos tulee otetuksi liikaa lääkettä. Kokoaikainen syöminen on itseään ruokkiva kehä, mutta voi siitä poiskin hypätä ja voida silti hyvin. No, ei "silti", vaan siis voida nimenomaan viimeinkin hyvin. Olen pohtinut, että ennen ns. normaalisti syödessäni (ja syödessäni usein, kun ei pystynyt olla syömättäkään) suuri osa energiastani varmaan meni jatkuvaan ruuansulatteluun. Varmaan siksi olin aina väsynyt. Nyt kun syö VHH:sti ja harvemmin, pysyy paljon paremmin virkeänä! Eikä verensokerit heittele, ei tule mitään huonoa oloa vaikka olisi tunteja syömättä. Tavallisesti syön kyllä vähän useammin, mutta tarvittaessa ei ole mikään ongelma olla vaikka 6-7 tuntia syömättä. Suunnilleen siinä 6 tunnin kohdalla alkaa tulla olo, että jaa, pitäisikö sitä välillä jotain ehkä syödäkin. Eikä vieläkään mitään pyörryttävää hätänälkää. Tämä siis päivällä: yön yli voi mennä vielä pidempäänkin. Voin olla vaikka yön ja aamun syömättä ja syödä "aamiaista" 1-2 aikaan, eikä mitään oireita. Ei olisi onnistunut hiilariaikoina, myönnetään ilman muuta. Mutta varmaan kohta joku asiantuntija osaa kertoa senkin, että tämä hyvä olo ja jaksaminen on pelkkää katalaa hämäystä ja ruokavalioni on oikeasti todella pahaksi verensokerilleni. |
|
| Julkaisija: | Toisinsyöjä [ 2016-10-28 13:42:19 ] |
| Viestin otsikko: | Re: "Yksi ateria päivässä ei ole luonnollinen rythmi" |
Heljä Suuronen-Gleibin kirjassa Kivikautinen Ruokavalio nimenomaan sanotaan että riippumatta siitä mihin aikaan päivästä syö, niitä ruuansulatusnesteitä erittyy parhaiten illalla. Syynä se 200 000 vuotta metsästäjä-keräilijänä, joiden ruokajärjestys on suunnilleen tämmöinen: Aamulla syödään edellisillan tähteitä, tai sitten ei yhtään mitään. Päivän aikana napsitaan metsästys- ja keräilyhommien lomassa ehkä suuhun joku marja tai toukka, mutta suurin osa päivän syömisistä tapahtuu sitten illalla, kun syödään päivän aikana keräillyt/metsästetyt ruuat. (Kyseinen kirja sisältää hyvän lähdeviiteluettelon ja tuollekin tiedolle siellä taisi joku lähde olla.) |
|
| Julkaisija: | mlv [ 2016-10-28 14:16:25 ] |
| Viestin otsikko: | Re: "Yksi ateria päivässä ei ole luonnollinen rythmi" |
Monesti se jatkuva syömistarve myös kertoo ravinteiden puutteesta eli kun välipalat ja myös usein ateriat ovat tyhjiä kaloreita niin kroppa vaatisi kunnon ruokaa. Ja kun katsoo oikein koostettua karppiateriaa niin nopeasti ne päivän tarpeet tulevat yhdellä ateriallakin. Kotona tulee syötyä 2 ateriaa + aamiaiseksi lchf kahvi, mutta ei yhden aterian päivät vaikkapa matkoilla tee heikkoa. Kyllä muillakin diabetes lääkkeillä kuin inskoilla yhdistettynä kovaan treeniin saa verensokereita turhan alas, osalla niistä puoliintumisaika sen verran pitkä että suositellaan lääkäriä jos tulee tuntemuksia. Mutta silloin ei vika taida olla harvoin syömisessä, vaan liian iso annos lääkettä tarpeeseen verrattuna. |
|
| Julkaisija: | JR62 [ 2016-11-13 18:57:56 ] |
| Viestin otsikko: | Re: "Yksi ateria päivässä ei ole luonnollinen rythmi" |
Jos "terveen" ihmisen verensokeri laskee "liian alas", niin silloin hänen perussokerinsa taitaa olla jo liian korkealla. Taitaa olla jo insuliiniresistanssi päällä ja jo matkalla kohti D2:sta. |
|
| Julkaisija: | els [ 2016-11-13 20:12:50 ] |
| Viestin otsikko: | Re: "Yksi ateria päivässä ei ole luonnollinen rythmi" |
No mutta millä muullakaan meistä tehtäisiin hyviä kuluttajia? Vaatimius jatkuvaan ruokkimiseen kolmen tunnin välein (kuin vauvoja) on ehdottomasti nerokkain keino kulutuksen kasvattamiseen. |
|
| Julkaisija: | JR62 [ 2016-11-15 22:47:25 ] |
| Viestin otsikko: | Re: "Yksi ateria päivässä ei ole luonnollinen rythmi" |
Pointsit Helille siitä, että tekee itse kuten saarnaa. Kuvistaan päätellen. |
|
| Julkaisija: | Tramppa [ 2016-11-24 19:52:27 ] |
| Viestin otsikko: | Re: "Yksi ateria päivässä ei ole luonnollinen rythmi" |
JR62 kirjoitti: Pointsit Helille siitä, että tekee itse kuten saarnaa. Kuvistaan päätellen. No niinpäs näyttää tekevän. Jösses sentään. |
|
| Julkaisija: | Leenuliinutiinu [ 2016-11-25 22:36:06 ] |
| Viestin otsikko: | Re: "Yksi ateria päivässä ei ole luonnollinen rythmi" |
Nyt vasta luin tuon artikkelin. Siinähän Kuusipalo väittää, että 5% energiasta olisi suositus!! " Me kannatamme sitä, että 5 prosenttia kokonaisenergiasta saisi tulla sokerista – ja tämä on WHO:n suositus myöskin. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että vähennetään ruokavaliosta kaikki lisätty sokeri, Kuusipalo toteaa." Tämähän EI PIDÄ PAIKKAANSA! Se on edelleen tietääkseni 10%. Asiantuntijat ovat siis keskenään eri mieltä? |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|