karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-05-15 18:16:33

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-04-27 11:54:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-09-16 20:11:02
Viestit: 539
Paikkakunta: Turku
Eli olin tuossa vuoden verran jo 24/24 -pätkäpaastolla helmikuusta 2009 helmikuuhun 2010, mutta mulla jotenkin aina aikaero sotkee pasmat sen suhteen, joten Suomeen palattuani siirryin kuin automaattisesti "tavalliseen" ruokailurytmiin. Nyt taas ärsyttää, koska mulla pätkis pitää kaikkein tehokkaimmin naposteluhimot kurissa, joten päätin hypätä takaisin tuohon hyväksi havaitsemaani 24/24 -rytmiin.

Olen myös kokeilujen kautta todennut, että mulle parhaiten sopiva pätkäisyaika on puoliltapäivin, ei iltaisin, joten siihen lähdin taas kerran. Söin eilen aamulla ennen puoltapäivää tuhdin annoksen jauhelihawokkia, ja sitten koko iltapäivän ja illan join vain paljon nesteitä (vesi / laimea light-tiivistemehu) ja jonkin verran kahvia.

Pari havaintoa tästä ekasta vuorokaudestani:

Tänä aamuna heräsin normaalisti vähän ennen kuutta kun poikaystävän piti lähteä töihin. Yleensä mä olen se, joka pirteänä pomppaa ylös jo ennen kuin kello soi, mutta nyt heräsin vasta herätyskelloon ja olo oli kuin en olisi nukkunut yhtään... en ensin tajunnut miksi, koska olin nukkunut tasan yhtä paljon kuin aina ennenkin: sitten ymmärsin että kehoni varmaan temppuilee väsymyksellä kun ei 'saanut yhtään ruokaa' edellisenä päivänä... Tämä menee hyvin nopeasti ohi, mutta muistan että ekat päivät on aina melko väsyneitä.

Samoin eilen illalla oli aivan karmiva "nälkä", vaikka tiedän varsin hyvin ettei se johtunut mitenkään varsinaisesta energianpuutteesta... ilmeisesti kun keho on tottunut saamaan ruokaa muutamien tuntien välein, se alkaa vinkumaan kun sitä ruokaa ei yhtäkkiä tulekaan puoleen vuorokauteen. :roll: (sivuhuomautuksena, poikaystävä oli kovin ihmeissään kun en hyökännyt nappaamaan sitä pakollista yhtä palaa suklaalevystä jonka se toi mukanaan, ihan, "ootko sä kipee?" :lol: ...en viitsinyt selittää sille pätkäilystä ihan vielä, ajattelin katsoa kuinka pian se huomaa tämän rytmin :mrgreen: )

No, nyt kun sitten kello tänään tökkäisi puoltapäivää, seisoin jääkaapin edessä irvistellen - hitto kun ei vaan ole nälkä... Eilen illalla kyllä oli, nyt ei oikein tee mieli mitään. En todellakaan yritä näännyttää itseäni pätkiksellä (en edes yritä laihtua, tämä vain muuten sopii mulle), joten tiedän että pakko sitä on jotain syödä kun edellinen kerta oli edellisenä aamuna noin 28 tuntia taaksepäin. Mielenkiintoista havainnoida tätä pätkäilyn alkua jälleen kerran, ymmärrän miksi joku luopuu pätkiksestä alkuhankaluuksien takia - itsekään en jaksais ellen tietäisi että kyllä se tästä paranee pian. Kuitenkin jo kaksi kertaa ollut pätkäpaastolla, ensin 6kk ja sitten tosiaan vuoden. Mulle se sopii, kunhan tää elimistö nyt pääsis taas jyvälle siitä :wink:

Kaipa mä kohta teen itselleni munakkaan, nyt vaan istun tässä särpimässä kahvia ja kärsin pienestä päänsärystä joka mitä ilmeisimmin johtuu energianpuutteesta... Mitä te muut pätkäilijät teette silloin kun ei vaan tee mieli mitään vaikka hyvin tietää että pitäis syödä?

_________________
'Good advice is useless; the wise need none and the dull won't listen.'
jonkintyylistä alakarppia elokuusta -06 eteenpäin. BMI 22.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-04-28 07:14:46 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
Toi tekis itelleki hyvää... ja yleensä kesän korvilla noi mennyki... kun ei vaan ole nälkä...
Jos tuollanen tilanne tullu, ni jonkun rasvalisän ottanu, vaikka voita paketista...

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-04-28 08:31:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-09-16 20:11:02
Viestit: 539
Paikkakunta: Turku
Onnistuin sitten syömään eilen ihan kunnon aterian iltapäivällä, joten hyvin se sit loppujenlopuksi meni. :)

Toisen aamun havaintoja: nyt on sitten vatsa ihmeissään että missä tahdissa tätä ruokaa tänne oikein työnnetään, joten eipä osaa päättää missä tahdissa (ja muodossa!) tavaraa pitäis tunkea ulospäin... :roll: vatsa ollut koko aamun kipeä ja olen jo juossut kolme kertaa vessassa kakkosella vaikkei kello ole vielä edes kymmentä... no on ainakin kevyt olo, tosin nyt pitää sit tempoa nestettä oikein urakalla ettei kuivu kasaan, melkoisen vetistä kamaa kun on ulos tullut. Pitänee koittaa vielä syödä jotain ennen puoltapäivää vaikka runsaan aamiaisen vedinkin, koska en tiedä paljonko mistään syömästäni on loppujenlopuksi imeytynyt... :D

Huoh, tottuis elimistö taas niin menis nää alkuärsytykset ohi. :?

_________________
'Good advice is useless; the wise need none and the dull won't listen.'
jonkintyylistä alakarppia elokuusta -06 eteenpäin. BMI 22.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-04-29 09:36:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-09-16 20:11:02
Viestit: 539
Paikkakunta: Turku
Noniin, kolmas päivä ja johan alkaa elämä voittaa... :D

Maha ei ole kenkkuillut eilisen aamun jälkeen, tosin sen saa sitten nähdä mitä se tekee iltapäivällä kun lykkään sinne jonkun juustokermamunakkaan =P~ ...Ensimmäisen paastovaiheen jälkeen vallinnut äklötys tuntuu kaikonneen, ainakin toistaiseksi on ihan sellainen fiilis että voi hyvin syödä jotain.
Myöskin väsymys on väistymässä (siitä huolimatta että ne PRKLEEN TPS-FANIT LOILOTTI HUNAJATA TUOLLA NAAPURITALOSSA YÖMYÖHÄISEEN SAAKKA JA KUUDELTA PITI TAAS NOUSTA... sorry. Yksi syy lisää inhota jääkiekkoa. #-o ).
Yleisesti ottaen tuntuu että elimistö on taas sopeutumassa takaisin tähän rytmiin - tällä kertaa se tapahtui huomattavasti nopeammin kuin viimeksi, ehkä elimistöllä siis on jonkinlainen muisti näistä kaikista mitä olen sillä kokeiluttanut :mrgreen:

Näillä mennään siis! Tuntuupa hyvältä olla takas pätkiksellä 8)

_________________
'Good advice is useless; the wise need none and the dull won't listen.'
jonkintyylistä alakarppia elokuusta -06 eteenpäin. BMI 22.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-05-05 13:02:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-05-29 12:39:36
Viestit: 508
Tulin kurkkimaan kun kerään tietoa tästäkin vahtoehdosta 8) Tuntuu että voisi sopia minulle... Mutta mutta, yksi asia vaivaa... voiko aamulla juoda aamukahveja vai sotkeeko se tuon paaston? Iskee kamala päänsärky jos en aamupäivällä saa kahvia... Omaan elämäntilanteeseen kun sopisi paremmin tuo katkaisu klo 18. Mutta siis, mitä mieltä, kun "välitunteina" nautitaan vain nesteitä, niin sopiiko siihen kahvi?

_________________
Sokerialkkiksen päiväkirja
No poo experiment


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-05-06 07:03:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-09-16 20:11:02
Viestit: 539
Paikkakunta: Turku
No mä olen ainakin nauttinut kahvia melko surutta eikä se ole mun elämääni ja/tai paastoani sen kummemmin sotkenut :D Tietysti sekin riippuu että kuinka tähdellisesti haluaa pätkistä noudattaa - mulla kun siitä tuli elintapa yli vuodeksi niin en jaksanut nipottaa niin paljon kuin olisin jos pätkäily olis ollut ns. "kuuriluontoista". Eli mä juon ihan kyllä kahvia / teetä / laimeaa light-mehua (joka toki nostaa insuliinia hieman, mutta kun Turun vesijohtovettä ei juo hevonenkaan irvistelemättä niin se teelusikallinen mehutiivistettä juomalasilliseen on melkein pakko laittaa :lol: ), eikä se mun olooni ole vaikuttanut.

Kokeilemalla selviää parhaiten omat mieltymykset katkaisuajankohdan ja muun suhteen, sekä kuinka paljon joku kahvi sitten vaikuttaa olotilaan. Ottaa vaan rennosti kuten muunkin karppaamisen, mikäs kiire tässä mihinkään... :wink:

_________________
'Good advice is useless; the wise need none and the dull won't listen.'
jonkintyylistä alakarppia elokuusta -06 eteenpäin. BMI 22.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-05-06 08:20:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-05-29 12:39:36
Viestit: 508
^Näipä :) kiitos vastauksesta! Kyllä se oma tyyli varmaan tässä ajan kanssa löytyy, mutta olisi Luoja saanut luoda mulle ees hieman enemmän kärsivällisyyttä :lol: Tässä nautin kookos-kerma-kahviani kuten joka aamu... en ole luopumassa siitä, ainakaan toistaiseksi (:

_________________
Sokerialkkiksen päiväkirja
No poo experiment


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-05-07 09:27:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-09-16 20:11:02
Viestit: 539
Paikkakunta: Turku
Njoo, tässä vappu sotki mun pätkäpaastoilun viikonlopuksi, mutta muuten olen koittanut pitää kiinni tuosta 24/24-rytmistäni... Ihan ei ole päässyt täydelliseksi aina nuo paastovaiheet kun on iskenyt nälkä (yleensä jollen ole syömisvaiheessa syönyt "tarpeeksi") - no, sit mietin että enhän mä tätä nyt itseäni kiduttaakseni tee :D
Mutta kuitenkin ruokailuvälit on kuin huomaamatta kivunneet taas ainakin 10-12h päähän toisistaan, ja paastovaiheella nälän iskiessä olen syönyt vain jotain pientä, kuten desin jogurttia kermalla tai vaikka salaatinlehden jonka päällä juustoa, voita ja kinkkua. :)

Kyllä tämä harvempi ateriarytmi sopii mulle vaan niin paljon paremmin... poikaystävä tosin ihmettelee kun en ole koko ajan puputtamassa jotain :mrgreen: ...kai sitä pitää jossain kohtaa valaista tästä uudesta muutoksesta mun ruokavaliokenkkuiluissa. (Voin kuvitella sen silmien pyörityksen ja huokauksen, "jaaha, taas pitää kaikki tehdä aina vaikeimman kautta..." :lol: Karppauksen se ottaa ihan hyvin ja tekee aina pyytämättä ihan karppia ruokaa, mutta nyt tulee vielä tää pätkis ja mun hieno no poo -kokeilu josta olen jo saanut muutaman hyväntuulisen hymähdyksen... :mrgreen: Mutta hyvin se mua tuntuu silti kestävän vaikka mulla onkin näitä kaikenkarvaisia ruokavalio-shampootonelämä-yms -kokeiluja :smt049 )

_________________
'Good advice is useless; the wise need none and the dull won't listen.'
jonkintyylistä alakarppia elokuusta -06 eteenpäin. BMI 22.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-05-07 10:06:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-05-29 12:39:36
Viestit: 508
^ihana <3 :D

Kokeilen nyt itse sellaista, että meen päivän tonne viiteen-kuuteen saakka ilman ruokaa (aamulla aamukahveet ja päivän mittaan teetä -kermalla ja kookosöljyllä molemmat, ja tietysti paljon vettä) ja sitten syön tukevasti, ison salaatin ja lihaa ja vihanneksia ja jotain jälkkäriäkin, illalla vielä jotain "pientä" sitten (esim. kananmunia/munavoita). Pari päivää siis vasta takana, joten vielä en osaa sanoa juuta enkä jaata. Ihan hyvin pärjää ilman aamupalaa/lounasta, ja liikkuakin jaksaa :) molempina päivinä on tullut jossain vaiheessa päivää pieni nälkä, mutta kun ei ole ollut mahdollista syödä mitään, niin se on mennyt ohi sitten aika nopsaa. Ja voi olla ihan tottumiskysymys. Vielä tuntuu hyvälle, katsotaan mihin suuntaan tämä tästä kehittyy, että olisiko parempi kokeilla tuollaista 24/24 -pätkistä kuitenkin.

_________________
Sokerialkkiksen päiväkirja
No poo experiment


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)