karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-25 06:14:21

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 112 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-20 11:15:32 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

On luonnollisesti, mutta olisin valehdellut jos olisin sanonut margariinitiedotuksen ilmoittavan <1% kun siellä kerran lukee <1g :P

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-20 11:26:29 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Mustille: Tässä margariiniasiassa menee nyt kaksi asiaa rinnakkain ja vähän ristiin, tai kolme. Kaikki vaikuutavat kun kyse on ihmisravinnosta
- Yksi on teolliset transsit,
- toinen on kovetettujen kasvirasvojen vs. luonnonrasvojen rasvaprofiili (siis se, mitä ne tyydyttyneet rasvat ovatkaan)
- ja kolmas on ne muut aineet, joita rasvoissa on (siis muut kuin rasvahapot)

Transseista:

Näitä syntyy kasvirasvojen kovetuksessa sivutuotteena, eikä niitä voida mitenkään ihan kokonaan eliminoida, mutta niiden määrään voidaan vaikuttaa paljonkin, säätämällä sitä valmistusprosessia. Joten en lähtisi epäilemään noita margariinitiedotuksen lukuja; eiköhän tuo alle gramma / 100g pidä paikkaansa. Mutta jos ja kun transsit näyttävä olevan noin 20 kertaa keskimääräisiä tyydytettyä kasvirasvoja vaarallisempia, tuo vajaa grammakin vastaa pahimmillaan jo 20 lisägrammaa keskimääräistettyä tyydytettyä

Rasvaprofiilista:

Nyt tullaan siihen toiseen vaiettuun juttuun: Vain pitkäketjuiset tyydytetyt rasvahapot ovat haitallisia, vaikkapa kolesterolin kannalta. Ja margariinien kovetuksessa syntyy nimenomaan näitä - koska kasviöljyjen rasvahapot ovat niitä pitkiä - toisin kun eläinrasvojen ja kookoksen rasvahapoista suuri osa. Eli kovetettujen kasvirasvojen tyydytetyt rasvahapot ovat yleensä luonnonrasvojen tyydytettyjä huonompi vaihtoehto.

Ja siitä muusta, mitä luonnonrasvoissa / margariineissa on.

- Luontaiset:
* Kasviöljyt juodutaan puhdistamaan ennen prosessia, koska luonnonrasvoissa on paljon entsymaattista aktiivisuutta, joka haittaisi mm säilyvyyttä. Muistatko pari viikkoa sitten kerrotun uutisen, jonka mukaan rypsistäkin on löydetty tuhlehduksia ehkäisevää yhdistettä. Ja sen jälkeen kerttottiin, että tämä yhdiste jää siiheen rehuksi menevään jätteeseen, joka jää öljynpuristuksen jälkeen yli? 8) Se että näin käy, ei enää ole prosessitekninen juttu: jotta saadaan säilyvää ja jatkotoimet kestävää öljyä, siitä on puhdistettava pois kaikki, niin myrkylliset kuin elämälle tärkeätkin aktiiviosat. Tai se öljy ei kestä.
* Luonnonrasvat jalostamattomissa pakkauksissan sisältävät myös ne tärkeät hivenet.

- Lisätyt
* Siellä kemiallisissa puhdistuksissa, kuumennuksissa ja kovetuksissa noihin öljyihin jää uudenlaisia jäämiä, joista osa ei ole lainkaan terveellisiä.

Lopputulos: Ei se nykyisin kaupattava keiju varmaan sen vaarallisempaa ole kuin jauhot ja sokerikaan. Mutta yhtä tyhjää ja turhaa se on. Ja kun jostain on kuitenkin kalastettava ne pakolliset makroravinteetkin joka päivä, niin tuollaisten köyhdytettyjen ruoka-aineiden käyttö ei tunnu kovin järkevältä...

terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-20 11:42:11 
Poissa
sitkeäsissi
sitkeäsissi

Kiitos, els... Olen siis aivan samaa mieltä kuin sinäkin, että aivan turha näitä tekemällä tehtyjä rasvoja on syödä, kun kunnon aineitakin on saatavilla. Minun täytyy vain saada hyvät perusteet päähäni, kun joudun mahdollisesti ilmaisemaan mielipiteeni näistä moskarasvoista. Siis mahdollisimman maalaisjärjellä ymmärrettävät perusteet - eiköhän ne tuossa sinun vastauksessa tulleetkin. :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-20 11:51:03 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

els kirjoitti:

Rasvaprofiilista:

Nyt tullaan siihen toiseen vaiettuun juttuun: Vain pitkäketjuiset tyydytetyt rasvahapot ovat haitallisia, vaikkapa kolesterolin kannalta.
terv els

Löytyykö tähän jokin oikea peruste ihmisen fysiologiasta?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-20 12:25:12 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Pappa kirjoitti:
els kirjoitti:
Rasvaprofiilista:
Nyt tullaan siihen toiseen vaiettuun juttuun: Vain pitkäketjuiset tyydytetyt rasvahapot ovat haitallisia, vaikkapa kolesterolin kannalta.
terv els

Löytyykö tähän jokin oikea peruste ihmisen fysiologiasta?

Sinullahan, pappa on yleensä ollut esittää ne fysiologiset perusteet.

Minulla vain kemiaa ja koetuloksia. Ja kun en tuosta fysiologiasta tämän enempää tiedä, niin on pakko tyytyä niihin. Tässä tapauksessa ne kuitenkin minulle ihan hyvin 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-20 13:46:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pappa kirjoitti:
"Sunnuntai
500 g
Kasvirasvat ja -öljyt (osa kovetettu), vesi,
suola (1,0 %), emulgointiaineet (E471, soijalesitiini),
maitoproteiinivalmiste, happamuudensäätöaineet
(E330, E500), A- ja D-vitamiinit"

Mainintana on kuitenkin <1% transrasvojen osalta. (en ota kantaa sen uskottavuuteen)

EDIT: oho, se onkin <1 g

kyllä tuo 1% tarkoittaa VAIN suolan määrää jos kyseessä on Sunnuntai-margariini
lähde

eikä siinä edes ilmoiteta Kasvirasvat ja -öljyt (osa kovetettu), vesi määriä

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-20 13:52:00 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Suola siellä ilmoitetaankin 1%.

Trans ilmoitetaan <1g.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-20 13:54:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kun tuosta lähde linkistä katsot ja painat siellä sivulla "Lue tai tulosta tarkemmat tuotetiedot "

on eri tieto

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-20 13:56:07 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Olkoot. Minä luen margariinitiedotuksen pdf muotoista julkaisua jonka linkin laitoin alkuperäiseen. Asia koski sitä ja vain sitä.
Ja mikä lähdelinkki. laittamani linkki vie pdf dokumenttiin eikä mihinkään webbisivulle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-20 14:00:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pappa kirjoitti:
Olkoot. Minä luen margariinitiedotuksen pdf muotoista julkaisua jonka linkin laitoin alkuperäiseen. Asia koski sitä ja vain sitä.

tuo minun lähde linkki on raision Sunnuntai margariini tehtaan oma sivu, eikä siellä ilmoiteta ollenkaan kovetetun rasvan osuutta, joka voi olla kuinka paljon tahansa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-20 14:09:48 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Ari kirjoitti:
kun tuosta lähde linkistä katsot ja painat siellä sivulla "Lue tai tulosta tarkemmat tuotetiedot "

on eri tieto

Mutta aika hankalaa on tällaisen viestin yhteydessä miettiä mihin viittaa mainintasi "tuosta lähde..." ;) on vähän sama kuin kuuloelinpuhelimessa näyttäisin vastapuolelle käsilläni puhuessani että "näin korkea"

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-20 14:11:41 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Ari kirjoitti:
Pappa kirjoitti:

tuo minun lähde linkki on raision Sunnuntai margariini tehtaan oma sivu, eikä siellä ilmoiteta ollenkaan kovetetun rasvan osuutta, joka voi olla kuinka paljon tahansa.

Ei mainitakaan. Kovetettu kasvirasva ei ole myöskään transrasvamäärä. Kovetettu kasvirasva saattaa sisältää transrasvaa paljon, vähän tai lähes ei ollenkaan.

EDIT: margariinitiedotus kuitenkin ilmoittaa Sunnuntain transrasvapitoisuudeksi alle 1g/100g tuotetta ja jollei muuta ilmene uskon sitä toki aina pienin varauksin. Toisaalta aika pianhan he käryäisivät tai olisivat kärynneet tuosta jollei se olisi totta koska transimääriä on aika helppo mitata sopivilla mittalaitteilla.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 112 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6

Kaikki ajat ovat UTC+02:00