karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-02 01:39:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 121 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: nii..
ViestiLähetetty: 2007-09-26 22:04:34 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Omasta kohastani sen verran et jos mä syön jotain "makeaa", esim. paljon sokeria ja valkoisia jauhoja sisältävää leivonnaista, mul alkaa tehdä mieli lisää sitä. Sitä tunnetta mä vaan en VOI estää. Ja sit mun jalat vaan lähtee kävelemään, menee kaapille/pöydän ääreen tai tarvittaessa jopa kauppaan asti että sais sitä makeaa lisää. Vaihtoehtoisesti moni muukin makea käy, jos vaan sattuu löytymään...Ja voin sanoa et siinä vaiheessa on aika mahdoton puhua mitään itsekurista...Luen juuri kirjaa nimeltä Sokeripommi (Bitten Jonson ja Pia Nordström), ja seison kyllä hyvin vahvasti siinä käsiteltävien asioiden takana.

Eli, tällasia saattaa olla myös syyt, miksi joku ihminen karppaa. En usko, että kenenkään elimistölle (hampaille, tai muullekaan kropalle) on hyväks syödä "kohtuudella" niitä herkkuja, etenki jos sellasta kyseistä kohtuutta ei ole (puhun nyt omakohtasesta kokemuksesta). Kyse on ainakin tuon e.m. kirjan mukaan aivoista/hormooneista/välittäjäaineista/insuliinista/verensokerista.

En ole asiantuntija, mutta itselleni koen tämän hyväksi, ja soisin myös todella usean ylipainon ja "makeiden herkkujen" kanssa painivien läheisenikin kokeilevan tätä ruokavaliota/elämäntapaa.

Toivottavasti suotte anteeks käyttämäni "makeat herkut"-määritelmän. En vaan keksi mitään muuta yhteisnimitystä viinereille, pullille, kekseille, muille leivonnaisille, karkeille ja suklaalle.

Viestin otsikko: Re: nii..
ViestiLähetetty: 2007-09-27 08:31:43 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

mackan85 kirjoitti:
Omasta kohastani sen verran et jos mä syön jotain "makeaa", esim. paljon sokeria ja valkoisia jauhoja sisältävää leivonnaista, mul alkaa tehdä mieli lisää sitä. Sitä tunnetta mä vaan en VOI estää. Ja sit mun jalat vaan lähtee kävelemään, menee kaapille/pöydän ääreen tai tarvittaessa jopa kauppaan asti että sais sitä makeaa lisää. .

Muistanko oikein että Ilkka (Salmenkaita) söi "edellisessä elämässään" sokeria lusikalla suoraan pussista kun teki makeaa mieli.
Sinä sentään kävelet kauppaan...

"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-

Viestin otsikko: Re: nii..
ViestiLähetetty: 2007-09-27 09:49:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

traanitapiiri kirjoitti:
mackan85 kirjoitti:
Omasta kohastani sen verran et jos mä syön jotain "makeaa", esim. paljon sokeria ja valkoisia jauhoja sisältävää leivonnaista, mul alkaa tehdä mieli lisää sitä. Sitä tunnetta mä vaan en VOI estää. Ja sit mun jalat vaan lähtee kävelemään, menee kaapille/pöydän ääreen tai tarvittaessa jopa kauppaan asti että sais sitä makeaa lisää. .

Muistanko oikein että Ilkka (Salmenkaita) söi "edellisessä elämässään" sokeria lusikalla suoraan pussista kun teki makeaa mieli.
Sinä sentään kävelet kauppaan...

...tai huikka kinuskikastiketta suoraan purkista... tai paistamatonta kakkutaikinaa... tai piparkakkutaikinaa pakkasesta.
Löytyyhän näitä.

Vaaka mäkeen ja mittanauhailua maltilla

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-27 22:21:29 
Poissa
yökarppi
yökarppi

^juu löytyy :lol:
Mä söin siirappia lusikalla purkista
Nykyään veistelen voipaketista siivun ruuanlaiton yhteydessä. Viimeksi tänään :smt081

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-29 15:21:02 
Lainaa:
Ja syöppö on niinkuin juoppo. Ellei ole syöppö, ei tarvitse pitäytyä erossa joistakin asioista (kuten hiilarit), mutta jos on syöppö, joutuu kieltämään itseltään sein ensimmäisen hiilarin (vert. ensimmäinen ryyppy alkoholistille, josta lähtee viikon ramppa kalakattaan)

Ellei ole syöppö, ei tarvitse pitäytyä erossa luonnollisista rasvoista :idea:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-29 20:12:29 
Lainaa:
Ellei ole syöppö, ei tarvitse pitäytyä erossa luonnollisista rasvoista :idea:

Siis hiilareista pikemminkin. Luonnollisista rasvoista ei tarvitse muutenkaan pitäytyä erossa.

T: toinen vieras

Viestin otsikko: Viitaten aloitukseen
ViestiLähetetty: 2007-10-31 18:58:59 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tunnettu ja tieteellisesti tutkittu tosiasiahan on, että Euroopan terveimmät ihmiset löytyvät Kreetalta.

No mitä ne kreetalaiset syö? Paljon kasviksia ja hedelmiä, yrttejä, kalaa, lammasta ja kanaa... maitotuotteet ovat rasvaista jogurttia tms. Sokeria ei juurikaan käytetä, sen sijaan hunajaa käytetään paljon. Kaikenlaiset pähkinät, manteli ja siemenet ovat kovasti suosittuja ja kaikki uitetaan runsaaseen oliiviööljyyn.

Mielestäni tuo ruokavalio ei loppujenlopuksi mitenkään kauheasti eroa vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta. Tavis suomalaisesta sen sijaan eroaa ja paljon eroaakin!

Lisäksi on mainittava mielestäni yksi merkittävä seikka, eli kreetalaiset kävelee paljon.

"Lyonin kokeilu
Kun eri tutkimuksissa todettiin kreetalaisten sairastavan poikkeuksellisen vähän ns. sivilisaatiosairauksia, alettiin väittää, ettei ansio ole suinkaan ruokavalion, vaan perimän, ilmaston jne. Siksipä ranskalainen Serge Renaud, ranskalaisen lääketieteellisen tutkimuslaitoksen INSERM-in johtaja, siirsi kreetalaisen ruokavalion Ranskaan Lyoniin.

Hän valitsi kaksi koeryhmää, joiden kaikki jäsenet olivat saaneet yhden sydäninfarktin ja uusi tai uusia oli odotettavissa. Toisen ryhmän jäsenille opetettiin kreetalainen ruoanvalmistustapa. Toiset taas alkoivat noudattaa ns. sydänruokavaliota, jota American Heart Association suosittelee. Tutkimusta oli tarkoitus jatkaa neljä vuotta, mutta se jouduttiin keskeyttämään eettisistä syistä noin kahden vuoden kuluttua, sillä sydänruokavaliota noudattaneet saivat infarkteja ja kuolivat 4­5 kertaa useammin kuin kreetalaista ruokavaliota noudattaneet. Siksi Renauld suositteli kreetalaista ruokavaliota kaikille kahden tutkimusryhmän jäsenille.

Ruokavalion idea siis toimii muuallakin kuin Kreetalla, vaikka täysin alkuperäisiä raaka-aineita ei käyttöönsä saisikaan. Sovellettavuus onkin kreetalaisen ruokavalion etuja samoin kuin herkullisuus. Vain hyvänmakuinen ruoka voi voittaa nauttijansa pysyväksi käyttäjäksi."

http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0501/6.htm

Siis kokeilkaahan valmistaa ruokaa aitokreetalaiseen tapaan ja huomaatte, kuinka paljon sitä oliiviöljyä kuluu! Desi sinne, toinen tänne ja loraus vielä päälle... Hanna Partanen saisi sydäninfraktin :twisted:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-01 03:41:27 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Unohtamatta lempeää ilmastoa ja psykososiaalisia seikkoja - riittävää sosiaalista kanssakäymistä ihmisten kesken ja kiireetöntä elämänasennetta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-01 07:12:53 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

... ja sitä että vaikka Kreetalla syödäänkin oikeasti karpisti (niiden runsaasta rasvastakin yli kolmannes on eläinrasvaa ja paikka on kuuluu maailman suurimmasta juustonkulutuksesta) ja varmasti terveellisesti...

... niin Lyonin ihme ei johtunut kovin suurelta osalta Kreetasta tai voin kieltämisestä vaan siitä, ettälyonilaiselta testiryhmältä poistettiin ruokavaliosta ennen kaikkea silloiset teknotransrasvamargariinit, ja jauholeivonnaisten kovetetut kasvirasvat, samalla kun niiltä poistettin valkojauholeivonnaiset (eli tavallinen kaupan tarjonta). Ja lisättiin kalaa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-01 08:12:22 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

rantaiso kirjoitti:
Unohtamatta lempeää ilmastoa ja psykososiaalisia seikkoja - riittävää sosiaalista kanssakäymistä ihmisten kesken ja kiireetöntä elämänasennetta.

Nimenomaan!

Paljon olen matkustellut, mutta missään ei sellaista ilmapiiriä ole kuin kreetalaisissa pikku-kylissä!! Mahtavia ihmisiä ja MAHTAVAA ruokaa :smt110

Viestin otsikko: Re: Viitaten aloitukseen
ViestiLähetetty: 2007-11-01 13:17:12 
Mannerheim kirjoitti:
Tunnettu ja tieteellisesti tutkittu tosiasiahan on, että Euroopan terveimmät ihmiset löytyvät Kreetalta.

No mitä ne kreetalaiset syö? Paljon kasviksia ja hedelmiä, yrttejä, kalaa, lammasta ja kanaa... maitotuotteet ovat rasvaista jogurttia tms. Sokeria ei juurikaan käytetä, sen sijaan hunajaa käytetään paljon.

Kun viimeksi katsoin WHO:n tilastoja, Kreetalla näytti olevan enemmän diabetesta kuin Suomessa.

Eikö hunaja ole sokeria?

Miksi vhh:lla on hedelmä- ja kasvisrajoituksia?

Eli en nyt ollenkaan ymmärrä, mitä tällä yrität selittää. Tietosi ovat a) vanhentuneita ja b) ristiriitaisia.

ViestiLähetetty: 2007-11-01 14:59:08 
Täysin kirjoitti:
Mannerheim kirjoitti:

No mitä ne kreetalaiset syö? Paljon kasviksia ja hedelmiä, yrttejä, kalaa, lammasta ja kanaa... maitotuotteet ovat rasvaista jogurttia tms. Sokeria ei juurikaan käytetä, sen sijaan hunajaa käytetään paljon.

Kun viimeksi katsoin WHO:n tilastoja, Kreetalla näytti olevan enemmän diabetesta kuin Suomessa.

Eikö hunaja ole sokeria?

Eli en nyt ollenkaan ymmärrä, mitä tällä yrität selittää. Tietosi ovat a) vanhentuneita ja b) ristiriitaisia.

Juuri näin, oon samaa mieltä. Ja mun käsityksen mukaan kreetalaiset eivät myöskään kävele paljoa nykyaikana. Autot, skootterit ja moottoripyörät on vallanneet kaikki paikat ja vuorilla paljon kävelevä pitkäikäinen paimen on vain muinaismuisto 50-ja 60-luvulta.

ViestiLähetetty: 2007-11-01 15:27:49 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Täysin kirjoitti:

Tää on aika tulkinanvarainen juttu. Mä en koe, että mun vhh rajoittaisi kasviksia, koska syön niitä yhtä paljon kuin ennenkin ja enemmän kuin moni muu lähipiirissä. Hedelmiä syön suunnilleen yhtä paljon kuin aiemmin, mutta hiukan toisin valikoiden.

Sellaiselle, joka on oppinut puputtamaan välipaloiksi nälkäänsä monta hedelmää päivässä silkasta rasvattomuuden riemusta, tapahtuu hiilaritietoisella muutos, kun ryhtyy välipala banskujen sijaan panostamaan kunnolliseen monipuoliseen ja täyttävään ateriaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-02 00:50:11 
Poissa
yökarppi
yökarppi

^mä oon samaa mieltä!

ViestiLähetetty: 2007-11-02 11:23:52 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Täysin kirjoitti:
Mannerheim kirjoitti:

Eikö hunaja ole sokeria?

No tähänhän on helppo löytää selitys siitä, että Kreetaakin on vallannut länsimainen pikaruokakulttuuri, jolloin ei enää voida puhua perinteisestä kreetalaisesta keittiöstä. Vielä muutama vuosikymmen sitten Kreetalla ei esim. tunnettu käsitystä "laitoskeittiö" - kaikki tehtiin itse.

Toisekseen vhh-ruokavalio ei käsittääksenikään tarkoita automaattisesti hiilarit nolla- linjaa. Enkä minä nyt väitäkään, että kreetalainen keittiö olisi joku vhh-paratiisi, vaan tarkoitin sitä, että normisuomalaiseen ruokavalioon verrattuna kreetalaisessa ruokavaliossa on hyvin paljon sellaista, joka on täysin nurinkurista meidän virallisiin oppeihimme.

Siis, väitän edelleen, että perinteinen kreetalainen ruokavalio on terveellinen. Siitä on olemassa myöskin tutkittua tietoa. Se, että mielestäsi minun väitteeni on vanhahtanut, koska nykyään ruokavalion länsimaistuttua kreetalaisetkin ovat alkaneet sairastua näihin kaikenlaisiin elintasosairauksiin, on mielestän kummallinen, koska nuo sairaudethan eivät nimenomaan johdu perinteisestä kreetalaisesta ruokavaliosta vaan yhteys siihen, että stifado on vaihdettu mäkkärin puppuihin, on varsin ilmeinen. Samoin kuin tuo mahdollinen liikkumisen vähentyminen, jota tosin en itse ole huomannut siellä, missä olen liikkunut.

Mutta ehkäpä nämä ovat jotain uskon asioita. Itse siltikin nautin tulevaisuudessakin kreetalaisen keittiön herkuista ihan jo siksi, että niiden kokkailusta tulee hyvä mieli ja kotiin ihanat tuoksut :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-02 14:04:07 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Mutta kreetalaiset syövät myös makeita jälkiruokia, sitä mä vähän ihmettelen. Kyproksella tutustuin mm. supermakeisiin marmeladi-karkkeihin, joita kuulemma syödään kaikkialla Kreikassa ja Turkissa. Olivat pölysokerissa pyöriteltyjä. Nimeä en tähän hätään muista millään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-02 14:10:37 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

lokumiksi kutsutaan ainakin turkissa.

Nyt pitää muistaa, ettei karkkia syödä pitkin päivää, kuten monet täällä suomessa tuntuvat tekevän. Iltapäiväkahvilla ei ole pullaa jne.

Ne ällömakeat ovat pieniä ja vain jälkiruokia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-02 14:19:34 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

rantaiso kirjoitti:
Mutta kreetalaiset syövät myös makeita jälkiruokia, sitä mä vähän ihmettelen. .

Mitä ihmettelemistä siinä on? 8) Oikein hyvän ja rasvaisen ruoan jälkeen nuo tappavat ruokahalun lopuksi illaksi. Eikä niitä ainakaan alunperin tuollakaan syöty muulloin kuin silloin.

Tuo menetelmä sinänsä toimii muuten ihan hyvin ainakin näillä suomalaisilla murkinoilla - ainakin minulla. Mutta se kyllä edellyttää (minulla siis 8)), että ne ateriat ovat oikeasti rasvaisia ja vähätärkkelyksisiä. Ja ettei aterioiden välillä syö oikeasti mitään - ei edes mitään laittimehua tai purkkaa... eikä lipittele edes kahvia/teetä eikä ehkä edes vettä jatkuvasti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-02 14:33:30 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Niitä ei taidata tosiaan syödä kuin sen tukevan aterian päätteeksi eikä mitään älyttömiä määriä. Meillähän karkkia puputetaan tyhjäänkin mahaan, jolloin se tosiaan nostaa voimakkaasti sitä verensokeria.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-03 20:54:35 
rantaiso kirjoitti:
Niitä ei taidata tosiaan syödä kuin sen tukevan aterian päätteeksi eikä mitään älyttömiä määriä. Meillähän karkkia puputetaan tyhjäänkin mahaan, jolloin se tosiaan nostaa voimakkaasti sitä verensokeria.

Olipas yleistys. Kreetalla ei varmaan kukaan ikinä koskaan ole ottanut makeaa tyhjään mahaan, ja meillä näin tekee kaikki paitsi valaistuneet?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 121 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00