Täysin kirjoitti:
Mannerheim kirjoitti:
Tunnettu ja tieteellisesti tutkittu tosiasiahan on, että Euroopan terveimmät ihmiset löytyvät Kreetalta.
No mitä ne kreetalaiset syö? Paljon kasviksia ja hedelmiä, yrttejä, kalaa, lammasta ja kanaa... maitotuotteet ovat rasvaista jogurttia tms. Sokeria ei juurikaan käytetä, sen sijaan hunajaa käytetään paljon.
Kun viimeksi katsoin WHO:n tilastoja, Kreetalla näytti olevan enemmän diabetesta kuin Suomessa.
Eikö hunaja ole sokeria?
Miksi vhh:lla on hedelmä- ja kasvisrajoituksia?
Eli en nyt ollenkaan ymmärrä, mitä tällä yrität selittää. Tietosi ovat a) vanhentuneita ja b) ristiriitaisia.
No tähänhän on helppo löytää selitys siitä, että Kreetaakin on vallannut länsimainen pikaruokakulttuuri, jolloin ei enää voida puhua perinteisestä kreetalaisesta keittiöstä. Vielä muutama vuosikymmen sitten Kreetalla ei esim. tunnettu käsitystä "laitoskeittiö" - kaikki tehtiin itse.
Toisekseen vhh-ruokavalio ei käsittääksenikään tarkoita automaattisesti hiilarit nolla- linjaa. Enkä minä nyt väitäkään, että kreetalainen keittiö olisi joku vhh-paratiisi, vaan tarkoitin sitä, että normisuomalaiseen ruokavalioon verrattuna kreetalaisessa ruokavaliossa on hyvin paljon sellaista, joka on täysin nurinkurista meidän virallisiin oppeihimme.
Siis, väitän edelleen, että perinteinen kreetalainen ruokavalio on terveellinen. Siitä on olemassa myöskin tutkittua tietoa. Se, että mielestäsi minun väitteeni on vanhahtanut, koska nykyään ruokavalion länsimaistuttua kreetalaisetkin ovat alkaneet sairastua näihin kaikenlaisiin elintasosairauksiin, on mielestän kummallinen, koska nuo sairaudethan eivät nimenomaan johdu perinteisestä kreetalaisesta ruokavaliosta vaan yhteys siihen, että stifado on vaihdettu mäkkärin puppuihin, on varsin ilmeinen. Samoin kuin tuo mahdollinen liikkumisen vähentyminen, jota tosin en itse ole huomannut siellä, missä olen liikkunut.
Mutta ehkäpä nämä ovat jotain uskon asioita. Itse siltikin nautin tulevaisuudessakin kreetalaisen keittiön herkuista ihan jo siksi, että niiden kokkailusta tulee hyvä mieli ja kotiin ihanat tuoksut