karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-01 22:58:50

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 199 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 810 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 07:51:23 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

"Suomen kansa" on saanut perunasta kaliuminsa vain tosi lyhyen ajan; käytännössä suunnilleen meidän elinikämme verran. Sitä ennen ruoka oli jalostamattomampaa, ja hivenet kertyivät niistä lähteistä, jotka on nyt kuorittu pois siitä ruoasta jota syömme.

Ja samaan tapaan ja samasta syystä "Suomen kansan" merkittävin antioksidanttilähde on tällä hetkellä tutkimusten mukaan kahvi.

Eikä olisi ihan mahdotonta sekään, etteikö "Suomen kansan" miesväen yksi merkittävimmistä suonien puhdistajasta olisi perjantaipullo, varsinkin jos sitä ei ole varaa ostaa joka viikonloppu?

Minäkään en pidä mustavalkoajattelusta. Juuri siksi väitteet
halpa epäterveellinen - kallis ja terveellinen tai
halpa normiruoka - kallis karppiruoka

... ovat niin asenteellisia että on pakko vastata, jokaiseen ketjuun.

Kertauksena:
Tavallisten suomalaisten ruoka ja karppiruoka voi olla valinnoista riippunen halpaa tai kallista
Tavallisten suomalaisten ruoasta ja karppiruoasta saa väärillä valinnoilla tehtyä epäterveellistä, hinnasta riippumatta.

Mutta jos puhutaan edes virallisten suositusten hiven- ja vitamiiniehdot täyttävästä ruoasta, niin suositusrasvaisesta ruoasta ei voi tehdä halvalla terveellistä. Karppiruoan voi tehdä halvalla ja terveellisesti - jopa täkäläisen, surkeavalikoimaisen lähikaupan antimilla. Pakko ei tietenkään ole ... ja opettelua se vaatii koska reunaehdot eivät ole samat ... eikä se taivu yksi yhteen samannäköiseksi tavisruoan kanssa.

Mutta, mutta: maailmalla syödään monen näköistä ruokaa. Eikä sadan vuoden takainen suomalainen syönyt nykysuomalaisen ketsupillista makaroonilaatikkoa kurkkuviipaleilla ja tuoremaidolla/mehulla. Hän olisi voinut syödä laatikkoruokaa, jossa makaroonien energiaa oli korvattu pääosin rasvalla, makaroonien volyymi juureksilla (joissa oli muutakin kuin perunaa - eikä aina perunaa lainkaan) paistijauheliha tai B-nakit läskillä, tähdelihoilla ja munalla; kurkkusiivu lusikallisella hapankaalia tai puolukkasurvoksella - ja juoma kirnupiimällä tai kotikaljalla.
- Maultaan huonompaa? riippuu maistajasta.
- Hivenrikkaampaa? Taatusti
- Karppia? Jepjep (vaikkei se siltä heti näyttänytkään; rasva muuttaa yllättävästi makroravinnesuhteita)

Mutta elämme 2000-lukua.
Ja tuosta virallisen terveellisen ruoan kalleudesta johtuen on luonnollista, että suurin osa alkavista karpeista tekee karppiruokansa yhtä kalliista aineksista kuin mitä se tekisi virallisterveellisensä - joka on kalliimpaa kuin useimpien vanha tavisruoka. Ja takuuvarmasti elitistiset ruoka-ohjeet karppikirjoissa ja lehdissä kalliine raaka-aineineen vain vahvistavat vaikutusta. Eikä siinä ole mitään väärää tai pahaa. Se vain toimii näin.

Mutta maku voi olla jopa siinä halvassa ja terveellisessä karpissa ok, hinnan lisäksi.
Ja erityisesti oikeasti rajoitetuilla budjetilla (mm laitosruoka) tuossa on iso, iso, ISO ero.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 09:49:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Mutta jos puhutaan edes virallisten suositusten hiven- ja vitamiiniehdot täyttävästä ruoasta, niin suositusrasvaisesta ruoasta ei voi tehdä halvalla terveellistä. Karppiruoan voi tehdä halvalla ja terveellisesti - jopa täkäläisen, surkeavalikoimaisen lähikaupan antimilla.

En väitä vastaan, miksi väittäisin?

els kirjoitti:
Eikä sadan vuoden takainen suomalainen syönyt nykysuomalaisen ketsupillista makaroonilaatikkoa kurkkuviipaleilla ja tuoremaidolla/mehulla. Hän olisi voinut syödä laatikkoruokaa, jossa makaroonien energiaa oli korvattu pääosin rasvalla, makaroonien volyymi juureksilla (joissa oli muutakin kuin perunaa - eikä aina perunaa lainkaan) paistijauheliha tai B-nakit läskillä, tähdelihoilla ja munalla; kurkkusiivu lusikallisella hapankaalia tai puolukkasurvoksella - ja juoma kirnupiimällä tai kotikaljalla.
- Maultaan huonompaa? riippuu maistajasta.
- Hivenrikkaampaa? Taatusti
- Karppia? Jepjep (vaikkei se siltä heti näyttänytkään; rasva muuttaa yllättävästi makroravinnesuhteita)

En väitä vastaan. Miksi väittäisin?

els kirjoitti:
Mutta elämme 2000-lukua. Ja tuosta virallisen terveellisen ruoan kalleudesta johtuen on luonnollista, että suurin osa alkavista karpeista tekee karppiruokansa yhtä kalliista aineksista kuin mitä se tekisi virallisterveellisensä - joka on kalliimpaa kuin useimpien vanha tavisruoka. Ja takuuvarmasti elitistiset ruoka-ohjeet karppikirjoissa ja lehdissä kalliine raaka-aineineen vain vahvistavat vaikutusta. Eikä siinä ole mitään väärää tai pahaa. Se vain toimii näin.

els kirjoitti:
Mutta maku voi olla jopa siinä halvassa ja terveellisessä karpissa ok, hinnan lisäksi.
Ja erityisesti oikeasti rajoitetuilla budjetilla (mm laitosruoka) tuossa on iso, iso, ISO ero.

Els kuitenkin väittää näillä minua vastaan. Täytynee ajan kanssa pohtia mistä on kyse.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 10:16:13 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

En väitä sinua vastaan, varsinkaan tuon jälkeen.
Väitän "karppi on kallista" myyttiä vastaan.

Ja syyni tähän tuulimyllytappeluun (jos et vielä arvannut?) on suomalainen laitosruoka,
jota kuulemma ei voi tehdä paremmaksi, koska rahaa ei ole.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 10:22:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirrimirri kirjoitti:
rsisko kirjoitti:
Meidän perheen ruokalasku olisi suurempi minun karppaukseni myötä, koska vain minä karppaan. (tästä meillä myös ajoittain taitetaan peistä - mutta en mene siihen nyt) Einekset, pullat, jäätelö ja sipsit sekä karkkipäivät ovat edelleen muun perheen ruokavaliossa.

Jäin ihmettelemään miten sun syömiset voi olla kalliimpia kuin muun perheen, jos muut syövät kallita eineksiä, pullaa, jäätelöä, sipsejä ja karkkeja? Mitä sä oikein sit syöt?

Olen ilmaissut itseäni epäselvästi. Eli kysymys on siitä, että minun syömiseni ovat kalliita, koska ne tulevat tavallisen ruokalaskun päälle. Eikä muukaan perhe aina syö olutta, sipsejä tai karkkia, vaan kerran viikossa keskimäärin, leipää, pullaa ja eineksiä he syövät melkein joka päivä kyllä. He - muut perheenjäsenet siis - eivät halua karsia omista syömisistään minun hyväkseni, eikä ruokalaskua ole oikein varaa kasvattaa. En siis syö ollenkaan kalliisti karppinakaan, vaan lanttua, sikanautaa, kaalia ja kastikelihaa pääasiassa, sekä voita ja välillä kermaa. Näistä tulee kuitenkin toistakymmentä euroa suurempi viikottainen kauppalasku. Ja se parikymmentä euroa on jostain muusta pois. Jostakin, jonka joku muu tarvitsee. Kun minä voisin syödä samaa kuin muut, niinkuin paikkariaikoina, jolloin oli helpompaa, kun kaikki söivät samaa. Se, etten laihtunut, on sivuseikka. Kysehän oli vain mielenlujuuden puutteesta...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 10:41:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä katselen tätä "Karppi on kallista - myyttiä" ihan arkisesta perheenäidin näkökulmasta, jossa oleellisia reunaehtoja ovat ruuanlaittoon käytettävissä oleva aika ja energia, perheenjäsenten erilaiset makumieltymykset ja halu tarjota perheellekin vaivihkaa tai suoraan aikaisempaa glykeemisesti matalakuormaisempaa ruokaa.

En lainkaan väitä elsin argumentointia vastaan. Karppia on varmasti mahdollista tehdä halpana, mutta lapsukaisilta ja isännältä tulee läski, kaali ja suppilovahverot korvista, jos niitä on ruokalistassa yhtään nykyistä enempää.

Vaihtelevan, monipuolisen, maistuvan ja yksinkertaisen ruuanlaiton edellytyksenä tuntuu olevan kalliimpien peruselintarvikkeiden osuuden lisääminen aterioiden valmistuksessa. Olen mielestäni onnistunut tekemään karppiruuista vaihtelevia ja herkullisia, mutta halvalla sitä en ole vielä onnistunut tekemään. Aikaisempaa vitamiinirikkaampaa ja ravitsevampaahan meidän ruokamme tietenkin on, siksihän tätä teen. Vaikka tietysti aikaisemminkin pyrin terveellisen ruokaan, silloisen tietämykseni mukaan, samoin reunaehdoin.

Arki vaatimuksineen on kuitenkin aika kaukana teoreettisesta rasvalla elää ideasta. Ainakin meikäläisen ideapankissa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 10:57:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Samoilla linjoilla Paukan kanssa. Varsinkin jos on muuta perhettä (lapsia) ja jos muu perhe syö virallisterveellisemmin.

Mulla alussa tosiaan ruokalasku pieneni reilusti, kun karsin kaiken turhakkeen pois, jota todella oli. Vähitellen sitten muutenkin kiinnostuin ruoasta ja laadukkaista elintarvikkeista, joten ruokalasku alkoi ihan tietoisestikin kasvaa. Meillä ajan puutteen takia panostetaan usein ennenkaikkea ruokailuun ja luodaan sillä pieniä elämyksiä, ja silloin siihen kuluu rahaa. Syödään kyllä tosiaan ravitsevammin ja terveellisemmin ja mielestäni myös vähemmän. Kauppalasku ei siis ole lopulta kutenkaan kamalasti suurempi, ja ihan helposti voisin tehdä ruokaa halvemmallakin, mutta nyt siihen ei ole suurta tarvetta. Mä olen myös sellainen että saatan innostua jostain ruoka-aineesta ja syödä sitä pitkään ja koko ajan erilaisina variaatioina ennenkuin kyllästyn kuukaudeksi ja sitten taas... :roll: (esim.kaali..)

MUOKS: niin sitä piti vielä sanomani että nämähän ovat niitä kuuluisia valintakysymyksiä. Kaikessahan voi säästää, mutta usein jonkin toisen asian kustannuksella. Ja kukin mieltymystensä ja elämäntilanteensa mukaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 11:00:55 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

paukka kirjoitti:
Vaihtelavan, monipuolisen, maistuvan ja yksinkertaisen ruuanlaiton edellytyksenä tuntuu olevan kalliimpien peruselintarvikkeiden osuuden lisääminen aterioiden valmistuksessa.

Taas mä en tajua, että miksi muka safkan pitää olla kaikenaikaa jotenki niin kovin vaihtelevaa? Siksikö kun kouluruoka on... :smt043

Enneku mä tulin taloon niin Mies söi kolmena päivänä viikossa makaroonilaatikkoa ketsupilla, kahtena valmispizzaa ja kahtena uunimakkaraa ja ranskalaisia. Nyt se syö pari kertaa viikossa mun tekemää ruokaa (harrastusten takia ei jokapäivä) ja muina päivinä edelleen sitä samaa makaroonilaatikkoa (koska olen asettanut ehdottoman kiellon valmispizzoille) -paitsi öbaut kerran kuussa tuorepastaa.
Jos kysyn, että mitä ruokaa laitettais, niin vastaus on että pastaa.
(Paitsi jos on perjantai, ehdottaa "lettuja" eli tortilloja.)
Arvatkaa missä se useimmiten käy lounaalla...

Mun käsityksen mukaan useimmat ihmiset syö normaalisti n. 20 eri juttua (eri merkkisiä irtokarkkeja ei lasketa eri jutuiksi, mä en laske erilaisia vihanneksia..., irtistensyöjät varmaa laskeekin...).
Paitsi sit jouluna ja laivan noutopöydästä.

Musta ei siis ole mitenkään kummallista, että syödään päivästä toiseen samaa safkaa.
Niinhän mäkin olen tehnyt kautta aikain. Nyt on menossa purkkikalaa-lounaaksi-vaihe...
(but hey, that's just me!)

"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 11:04:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

traanitapiiri kirjoitti:
Musta ei siis ole mitenkään kummallista, että syödään päivästä toiseen samaa safkaa.
Niinhän mäkin olen tehnyt kautta aikain. Nyt on menossa purkkikalaa-lounaaksi-vaihe...
(but hey, that's just me!)

Juu tästäkin olen samaa mieltä. Vaihtelevuus on ihan mukavaa mutta ei mitenkään jokapäiväinen pakko, IMO. Velipoika joskus kotona asuessaan valitti jos illalla piti syödä samaa ruokaa kuin päivällä, sanoin sille että sut on liian hyvään totutettu! :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 11:04:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kun meillä lisättiin karppamisen myötä rasva ruokavalioon niin yllätyksekseni liha/makkara-annokset putos puoleen. Ei vaan uppoa kun tulee maha täyteen. Meillä syötiin mahdollisimman vähärasvaisia, siis kalliita, lihoja ja makkaroita. Ihan normaali satsi kahdelle hengelle:12 perunaa ja kilo filettä, muutama tomaatti ja kurkunsiivu.voi kyäk, miten nuo on saanut ahdettua sisuksiinsa :shock: . Jos oli grillimakkaraa niin sitä meni paketti per nenu, nyt riittää yksi makkara mulle ja ukolle kaksi. Kevytmargariinia meni lootakaupalla leivän päälle. Leipää taas meni roskikseen kun siippa ei syönyt kuin tuoretta (eipähän saa enää kuin satunnaisesti hapankorppuja :twisted: ). Jos taas vertaa eineksiin niin karppaaminen on tosi halpaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 11:09:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

turbo-orvokki kirjoitti:
Jos vertaa eineksiin niin karppaaminen on tosi halpaa.

Tämä on totta ja ilmeisen tuttua monessa perheessä, siis tuo einesten käyttö. Mä en ole koskaan ollut niiden ystävä, varmaankin osittain siksi että olivat mielestäni kalliita eikä niistä nälkä lähde. Tässähän onkin mietittävä mitä vertaa, niinkuin on edellä todettu, itsetehtyä edullista virallisterveellistä ja karppia vai teollisia juttuja ja kalliita karppeja ja virallisterveitä vai ilmaiseksi ruokansa saavia vai että mitä.
(Jooooo mun pitäis jo töihin palata mutta vänkään tällä turhuuksia. Antakee armoa..)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 13:12:13 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Paukalla oli hyvin kerrottu se, miten meilläkin kävi.

Kaiken kaikkiaan, riippunee paljon siis henkilön/perheen ruokatottumuksista ennen ja jälkeen karpin, kumpi on halvempaa, kumpi kalliimpaa. Toiset kun ovat karppaamisen myötä lisänneet lihaa, toiset vähentäneet jne.

Lasken tänään tämän päivän karppauksen hinnan, tuloksia luvassa illalla :), saa alkuperäiseen kysymykseen jonkinlaisen vastauksen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 13:39:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No, saahan tuolta "Kauppakuitissani"-ketjustakin jonkinlaisen käsityksen. Tosin kaikki eivät laita summaa viestinsä loppuun.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 18:43:05 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

turbo-orvokki kirjoitti:
Kun meillä lisättiin karppamisen myötä rasva ruokavalioon niin yllätyksekseni liha/makkara-annokset putos puoleen.

Niin meilläkin - tai siis puoleen aiempien vuosien karppiruoasta.
... mutta toistaalta nykyruoan lihankäyttö osuu yllättävän lähelle meidän vähälihaista 90-lukua, jolloin 300g A-nakkipaketista riitti aina kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Nykyisin samalla ruokitaan joskus 2-4 aikuista, ja edelleen karpaten

Miten?
- 90-luvulla ne nakit oli silputtu pataan, jonka runkona oli rakettimakaroonia tai riisiä, lihaliemikuutio, öljytilkassa kuullotettu sipuli ja pikkutölkki maissia (tai pussi hernemaissipaprikaa tai kokonainen silputtu, kuullotettu purjo). Ja sen kanssa syötiin leipää, jotta saatiin kalorit täyteen.
- Nykyisin samat nakit on silputtu, ruskistettu rasvassa ja upotettu pataan jossa on rasvassa kuullotettua juuressilppua (sekoitus sipulia, kaalia, porkkanaa, hapankaalia, joskus lanttua tai punajuurta tai selleriäkin) ja kaupan grillibroilerin (á 3.99, eilinen ruoka) luista yms keitettyä lientä (josta riittää useampaankin pataan), ja mausteina suunnilleen samat kuin ennenkin mutta vähemmän. Jos perheen neljäskin jäsen ilmaantuu, lisään ruokamassaa paistamalla mukaan munan kullekin...

Hinta nykyisin?
- Juurekset pataan, annos 150g/40kcal/20c
- Nakit kolmeen pekkaan, annos 100g/240kcal/43c
. (... sikanautajauhispihvit á 100g maksaisivat saman; 90-luvun paistijauhelihapihvit jatkettiin korppujauhoilla ja munalla)
- Rasva edellisiin on kalleimmillaan paketista, annos 50g/450kcal/20c
. (... mutta tavallisemmin käytän puoleksi jämäliharasvaa + voita eli 10c/annos; halvimmillaan se on ollut 0c naapureilta kerättyä kinkkuihraa)
- Liemi maksaa sähkönkulutuksen verran (on halvempaa kuin liemikuutio)
- Salaatti halpeni, kun opin käyttämään kausitavaraa; nyt se olisi kaalia, hapankalia, porkkanaa, sipulia, ituja, omenaa (annos 150g/50kcal/20c)
- Salaatinkastike ripaus suolaa, pippuria, maustemitta omenaviinietikkaa, hiukan rypsiöljyä; alle 2c

Kaloreita noin 780, valkuaista 15-20g, hiilareita 15g, hinta 0.90-1.00 jos syöjiä on kolme
ja 730 kaloria ynnä 1.10c, jos syöjiä on neljä eli lisämunilla (luomut on 30c/kpl; tavallisilla munilla päästäisiin alle kolmen hengen aterian)

Ja jälkkäriksi (jota meillä harrastettiin aina; 90-luvulla se oli annos jäätelöä, muutama keksi, brungergin suukko tai rivi suklaata)
- nyt se voi olla rivi suklaata, (25g, 22c), tai pala juustoa (30g, 20c) tai suolapähkinöitä (50g, 20c)
...ja huom, huom jälkkäri paikkaa valkuaisia (5-15g lisää)

Että tuotako syömme? Juuri nyt ehkä kerran viikossa, eikä ihan noin riisuttuna versiona: mukaan kuuluu lasi punaviiniä (luksusta, noin euro), säilykkeitä kuten puolukkasurvosta ja kesäkurpitsarelishiä (kummatkin lahjatuotteista itsetehtyjä, hinta pari c/lusikallinen) ja usein kuplavettä (luksusta, 50c) ynnä kermakahvia (15c?).

Mutta ilman viiniä ja kuplavettä puhutaan alle puolentoista euron VHH-päivällisestä, joka täyttää helposti puolet päivän kaloritarpeesta, varsin hyvin vitamiinit ja hivenet ja pitää pitempään kylläisenä, niin ettei tarvitse jatkuvaa välipalailua. Kaiketi ekstreemiä, vaan ei kovin eksoottista tai erikoista - eikä kai niin kovin kallista?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 20:59:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ihmettelen tuota teidän aikaanne joka menee ruokalistojen suunnitteluun! Mitä kummaa te oikein vehtaatte sen ruoan kanssa? Senkun menee kauppaan, nappaa ostoskoriin leipäjuustoa ja jauhelihaa ja kalaa ja kasviksia ja kananmunia, mitä milloinkin. Ei siinä mitään suunnitelmia tai laskelmia tarvitse.
Minulla halpeni ainakin ruokaostokset kun aloin karpata, noin vuosi sitten. Tässä vähän vertailuhintoja, tämän päivän kauppareissulta Valintatalostani.
Rasia kirsikkatomaatteja= 0,99
Leipäjuusto, tämän päivän leimalla= 0,95
Ulkolainen kurkku= 0,75
Kananmunat 12 kpl= 1,35
Kalkkunaleike OK= 1,99
Edamia rasvaisena= 2,85
Partajugurtti, iso pönttö= 2,50.
Valion mansikkakeitto, litra= 1,45
Raejuustopurkki, pyöreä= 0,99
Pakastekalapakkaus= 1,65
Kun taas ennenaikaan olisin ostanut leipää, suklaata, keksejä, valmiin kanaviillokin by Saarioinen, rasvattoman jugurttilitran, lakupussin, ranskalaiset perunat, makeutettua tuoremehua ja cream crackereita. En edes muista nyt näiden hintoja enää, mutta kalliita ovat.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 22:36:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Mutta jos jollain on tosi tiukkaa rahasta, ruokalistoja suunnittelemalla voi säästää. Ei ehkä voikaan mennä kauppaan ja ottaa mitä vaan jos vaihtelua kaipailee ja jos on useampi hlö perheessä tarvii sitä ruokaakin hieman toisenlaiset määrät...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-20 23:07:28 
Poissa
voipallo
voipallo

Sorry, menee asian vierestä, mutta onko toi yleinen hintataso Iitissä?

Helsinkiläisenä nuukailijana huomioin Valintatalonne halvat hinnat :shock:

― Kurt Vonnegut

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-21 06:48:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tämä on jo vähän OT ketjun aiheeseen nähden, mutta tuikkaanpa repliikin kuitenkin.

Perunasta on ollut paljon puhetta, ja minä olen ajautunut itsellenikin yllätykseksi suureksi perunan puolustajaksi. Toistettakoon taas tässäkin viestissä, että meidän taloudessa ei perunaa syödä juuri lainkaan.

Nostin esiin aiemmin tässä ketjussa sen, että peruna on ollut Suomen kansan tärkeimpiä kaliumlähteitä. Ks. Finelin eniten-lista.

Katsotaanpas sitten millä karppaaja voisi perunan korvata kaliumin lähteenä.

Oletus: joka päivä syödään kaksi perunaa. Tämä ei ennen pastaa ja riisiä ollut mitenkään tavatonta, pikemmin tavallista. Pannaan hatusta että ne painaisivat 150 g yhteensä. Niistä saa vajaa 640 mg kaliumia.

Mistä joka päivä syötävästä tai juotavasta elintarvikkeesta saisi 640 mg kaliumia?

Parsakaalia 160 g tai kukkakaalia 170 g tai kaakaojauhetta 20 g tai sika-nauta-jauhelihapihvejä reilu 200 g. Jauhelihapihvit ja parsakaali muodostavat aterian jossa on tuplaten vaadittava kalium-määrä. Munia tarvittaisiin puoli kiloa.

Eipä noissa ongelmaa sinänsä ole - minä juon tuhtia kaakaota kaksi tai kolme mukillista päivässä, á 20 g kaakaojauhetta. Ketjuun aiheeseen palatakseni: kalliimmaksi ne tietenkin tulevat kuin kaksi perunaa.

Ai niin: eihän tuossa tietenkään ole koko se kalium, mikä ruoassa tulisi päivässä saada.

Shit happens.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-21 07:12:34 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Etkö lukenut niitä hifistelypuolen ketjuja, joihin laitoin omia ruokapäiviäni - kun muistelen ettäniitä kommentoitkin? Niissä jokaisessa oli kaliumia riittävästi, vaikka sieltä miten puuttuivatkin suuret yksittäiset lähteet.

Jo
- puolesta litrasta teetä tulee 70 mg (14 mg/100g juomaa)
- ja jokaisesta kahvikupillisesta saa yli 100 mg, eli kahdesta mukillisesta (puoli litraa) tulee jo 500 mg (99mg/100g juomaa).
- yksi sipuli, yli 200mg (220mg/100g)
- pari pientä porkkanaa tai osa isosta, 400mg (390mg/100g)
- 10 grammaa persiljaa, ja taas kertyi 80mg...
- Ja jos käytät mineraalisuolaa, tulee jokaisesta grammasta 170 mg (päivän tarve on useampi gramma) Itse käytän merisuolaa, josta tulee noin kolmannes tuosta...

Eli sitä kertyy oikeasti vähän kaikkialta (lihasta, vihanneksista, juomista, suolasta) jos syö monipuolisesti ja jos syö vähän käsiteltyä ruokaa. Ei sitä varten tarvitse etsiä noita "pommeja"

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-21 07:16:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kylläkyllä, mutta en syö samaa kuin sinä (kuten olet monta kertaa huomauttanutkin) ja päivät vaihtelevat. En millään jaksa laskea kaikkea päivän aikana syötyä, vaikka Finelin avulla se olisi helppoakin. Kunhan nyt tuota perunan osuutta laskeskelin.

Muoks: Muistatkos kun sinä itse laskit ketjussa Heitänpä haasteen päivän sapuskoista minun syömiseni ja tulos oli, että en saa kaliumia tarpeeksi. Se jäi juuri noiden kahden potun verran vajaaksi, jolloin ruvettiin ideoimaan mikä olisi se vakiosyöminen, minkä voisin syödä joka päivä normaalisyömisten ja aterioiden lisäksi kaliumvajeen korjaamiseksi. Siinä päädyttiin kaakaoon, kiitos Mirkan, ja kaakaota olenkin ryypiskellyt.

Shit happens.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-21 07:27:21 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Mutta nuo kai olivat silti sinustakin ihan tavallisia suomalaisia ruoka-aineita?
Ja aika halpojakin vielä?

Juuei, ymmärrän hyvin ettei kaikki ruoka ole halpaa. Lohi, hanhenmaksa, kaviaari, shamppanja, tryffelit ja tuoreet eksoottiset hedelmät pysynevät aika arvokkaina varmaan aina ja ikuisesti. Eksoottiset hedelmät ovat sentään halpoja edes siellä etelässä...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 199 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 810 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00