karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-22 16:17:32

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 818 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 16:18:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-01-28 14:59:06
Viestit: 196
els kirjoitti:
Joo, Ari puhuu asiaa.

Lopettelen tämän turhana tältä erää, koska kerran yksikään kivettynyt ajatus ei liiku. Todettakoon kuitenkin, ettei Markulla ollut tuekseen esittään yhtään kokeellista tutkimusta, jolla olisi väitteitään tukenut...

Ei sillekään väitteelle, että kokojyvätuotteista pitäisi luopua, ole mitään riittävää tieteellistä tukea. Haitoista kyllä on. Vielä ote edellisestä viestistäni:

"Runsas rasvan käyttö kohottaa helposti veren kolesteroliarvoja. Tällä perusteella eräässä viime syksynä radiosta kuulemassani lääketieteellisessä Reseptori-ohjelmassa (YLE 1, torstaisin) kritisoitiin Atkinsin dieettiä. Sitä kuten muitakin ihmedieettejä ohjelmassa suositeltiin vain pakottavissa tilanteissa. Useimmissa tapauksissa näillä dieeteillä laihduttamaan onnistuneet henkilöt ovat lihonneet dieetin lopettamisen jälkeen uudelleen, jotkut jopa entiselleen. Dieettien toistaminen useita kertoja voi jo olla vahingollista."

Täsä ohjelmassa keskusteli lääketieteen ja ravintsemistieteiden alalta kaksi professoria ja yksi dosentti. Nimiä en muista. On selvää, etteivät he anna tukea tällaiselle dieetille, kun heillä on tiedossa paljon haittojakin siitä. Ehkä jotain onnistuineitakin tapauksia. Eivät kuitenkaan katsoneet voivansa suositella tällaista dieettiä, kun parempiakin laihdutuskeinoja on olemassa.

Ei tiedemies eikä -nainenkaan ryhdy pitämään totena mitään epävarmoja tietoja ja mielipiteitä, vaan hyväksyy löydöksen vasta silloin, kun se voidaan havaita tarkoin määritellyissä ja koordinoiduissa olosuhteissa.

Kestänee vielä kymmeniä vuosia ennen kuin tällaisen hiilihydraatteja rajoittavan dietin hyödyllisyys ja haitat selviävät. Kestihän yli 50 vuotta ennen kuin 1-typin diabeetikoilla 1 tai 2 insuliinipistosta päivässä osoittautui riittämättömäksi.

els kirjoitti:
Willett'in artikkeli Scientific Americanissa (joulu 2004 tai 2004, kaivan esiin), jossa siteerattiin niitä 60-luvun tutkimuksien dataa mm. POhjois-Karjalan, Japanin ja Kreetan ravinnon rasvapitoisuuksien suhteen kertoi, että silloin sekä P-K.n että Kreetan ravinnon rasvapitoisuus oli 40%.

Luulen silti että voin korrelaatio liittyy lähinnä voiLEIPÄÄN, ei siihen rasvaan. Peruste: kun tutkittiin suomalaisia miehiä joiden rasvamuutokset olivat lähinnä leivänpäällyksen rasvanlaatua (viittaus kovin vähän markkinoituihin beta-karoteenitutkimuksiin Suomessa 8)) ei voilla havaittu enää mitään riksiä. Framinghamin mukaan eläinrasva (ja korkeampi kokonaiskolesteroli) vähensivät sydäntautiriskiä, eivät lisänneet sitä...

Toisten tietojen mukaan juuri eläinrasva kohottaa veren kolesteroliarvoja, kasvirasva saattaa sopivassa määrin käytettynä jopa vähentää niitä. Eikös juuri Kreetalla käytetä paljon oliiviöljyä, siis kasvirasvaa. Maaperän ravintopitoisuudellakin on vaikutusta sydän- ja verisuonitautien syntyyn. Esim. Italian maaperä sekä pinta- ja pohjavesi sisältävät runsaasti kalsium- ja magnesiumsuoloja (vesi on ns. kovaa vettä). Tämä on katsottu yhdeksi selitykseksi sille, että Italiassa on verraten vähän sydän- ja verisuonitauteja. Muitakin tekijöitä on varmasti. Suomessahan vesi on niin pehmeää, että tukan pesu tavallisella saippualla onnistuu hyvin. Jo Tallinnassa saippualla pesty tukka hilsehtii veteen niukkaliukoisista kalsium- ja magnesiumsuoloista, joita saippuaioni saostaa. Shamppoon ionit eivät niitä saosta. Maaperän niukka kalsium- ja magnesiumpitoisuuskin on yksi syy siihen, että Suomessa on niin paljon sydän- ja verisuonitauteja.

_________________
Markku Salonen
Kemisti, aineenopettaja


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 16:23:56 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Markku kirjoitti:
Joskus diabetes voidaan saada tasapainoon pelkän vähähiilihydraattisen ruokavalion avulla. Aina se ei onnistu, 1-tyypin diabeteksen hoidossa hyvin harvoin. Jokaiselle diabeetikolle laaditaan yksilökohtainen hoito-ohjelma lääkärin johdolla. Yhdelle henkilölle laadittu ohjelma ei sovellu välttämättä toiselle.



Minulla kun on jostain syystä sellainen tunne, että ruokavaliohoitoa ei edes tarjota vaihtoehtona, vaan kaikki saavat jotakuinkin saman ohjeen ruoan laadusta ja lääkityksestä.

Tunnen naisen, jonka kouluikäisellä on diabetes ja nainen on erittäin hyvin tutustunut alan julkaisuihin ja kirjallisuuteen (tietenkin niihin virallisiin ohjeisiin), jostain syystä nainen on sitä mieltä, että ilman hiilihydraatteja hänen lapsensa kuolisi. Toisaalta usein tapahtuu niin, että lapsi esim. syö koulussa pussillisen karkkia ja lopun päivää äiti vuoroin mittailee, vuoroin piikittää ja järjestää lapselle välipaloja tauotta. Omituista kyllä samainen nainen välttää itse sokereita, koska hän pitää valkoista sokeria turhana ja epäterveellisenä.

Allekirjoitan papan sanoman, itsekin tunnen monella tavalla allergisia jotka kykenevät jo noin 4-5v. iästä lähtien sanomaan ei allergian aiheuttajilleen. Lisäksi nykyään on huomattavasti enemmän vaihtoehtoja myös ruokarajoitteisille, toisin kuin ehkä 80-luvulla, lähes kaikkea saa sokerittomana.

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 16:25:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-10-18 00:50:12
Viestit: 1630
marilyn kirjoitti:
Tunnen naisen, jonka kouluikäisellä on diabetes ja nainen on erittäin hyvin tutustunut alan julkaisuihin ja kirjallisuuteen (tietenkin niihin virallisiin ohjeisiin), jostain syystä nainen on sitä mieltä, että ilman hiilihydraatteja hänen lapsensa kuolisi. Toisaalta usein tapahtuu niin, että lapsi esim. syö koulussa pussillisen karkkia ja lopun päivää äiti vuoroin mittailee, vuoroin piikittää ja järjestää lapselle välipaloja tauotta. Omituista kyllä samainen nainen välttää itse sokereita, koska hän pitää valkoista sokeria turhana ja epäterveellisenä.


Voi kiesus, toi nainen ei ole selvästi ymmärtänyt mitään, mitä
on lukenut. Jo tuo tauton välipalansyöttäminen itsestään aiheuttaa
verensokeriongelmia.

-yupik


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 16:31:20 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-01-28 14:59:06
Viestit: 196
yupik kirjoitti:
Markku kirjoitti:
Sellaisenkin tarinan olen kuullut radiossa esiintyneeltä diabetes-lapselta, että toiset hänelle kiusaa tehden tarjosivat karkkia. Tällaiset kiusanteot ovat tovottavasti harvinaisia.


Ehkä juuri sen takia, kun uskoo sokeasti lääkärinsä sanomaan,
että saa syödä sokeria ja muita roskahiilareita, kunhan
ottaa ylimääräisen pistoksen
, ei siitä seuraa mitään. Se on
ikään kuin sallittu, kun taas allergisilla lapsilla ei ole tätä
mahdollisuutta, he tietävät alusta pitäen, että X on minulle
myrkkyä, en syö sitä, en uhraa elämääni hetkellisen typeryyden
tai mielihalun takia.

-yupik[/b]

Yllä olevan ohjelman tästä kiusanteosta kuulin kevättalvella 1975 ollessani armeijassa. Siihen aikaan ykköstyypin diabeetikot ottivat päivittäin vain 1 tai 2 pistosta ja sokeri oli ehdottomasti kielletty. Ei tämä diabeetikkolapsi niitä karkkeja kuitenkaan ottanut, vaikka mieli teki. Toiset halusivat tuottaa hänelle vain pahaa mieltä.

Nykyäänhän ei tällainen kiusanteko enää onnistu, kun voi ottaa ylimääräisen piikin. Allergia ja diabetes ovat aivan eri asioita.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 16:31:49 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
yupik kirjoitti:
marilyn kirjoitti:
Tunnen naisen, jonka kouluikäisellä on diabetes ja nainen on erittäin hyvin tutustunut alan julkaisuihin ja kirjallisuuteen (tietenkin niihin virallisiin ohjeisiin), jostain syystä nainen on sitä mieltä, että ilman hiilihydraatteja hänen lapsensa kuolisi. Toisaalta usein tapahtuu niin, että lapsi esim. syö koulussa pussillisen karkkia ja lopun päivää äiti vuoroin mittailee, vuoroin piikittää ja järjestää lapselle välipaloja tauotta. Omituista kyllä samainen nainen välttää itse sokereita, koska hän pitää valkoista sokeria turhana ja epäterveellisenä.


Voi kiesus, toi nainen ei ole selvästi ymmärtänyt mitään, mitä
on lukenut. Jo tuo tauton välipalansyöttäminen itsestään aiheuttaa
verensokeriongelmia.

-yupik


Kyseessä oli tilanne, jossa lapsi oli sotkenut tasapainonsa täysin tuolla karkkipussilla ja samana päivänä oli lisäksi heillä urheilua sisältävä leirimatka. Äiti parka oli kaiken muun stressin lisäksi aivan ylikierroksilla tuon pistos-mittaus-välipala rumban takia.

Olen hyvin hienovarovaisesti puhunut aiheesta sokerin vaikutus verensokeriin, mutta naisella on todella sellainen käsitys, että hänen lapsensa kuolee ilman hiilihydraatteja. Lopetin keskustelun hedelmättömänä.

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 16:37:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-10-18 00:50:12
Viestit: 1630
Markku kirjoitti:
yupik kirjoitti:
Markku kirjoitti:
Sellaisenkin tarinan olen kuullut radiossa esiintyneeltä diabetes-lapselta, että toiset hänelle kiusaa tehden tarjosivat karkkia. Tällaiset kiusanteot ovat tovottavasti harvinaisia.


Ehkä juuri sen takia, kun uskoo sokeasti lääkärinsä sanomaan,
että saa syödä sokeria ja muita roskahiilareita, kunhan
ottaa ylimääräisen pistoksen
, ei siitä seuraa mitään. Se on
ikään kuin sallittu, kun taas allergisilla lapsilla ei ole tätä
mahdollisuutta, he tietävät alusta pitäen, että X on minulle
myrkkyä, en syö sitä, en uhraa elämääni hetkellisen typeryyden
tai mielihalun takia.

-yupik[/b]

Yllä olevan ohjelman tästä kiusanteosta kuulin kevättalvella 1975 ollessani armeijassa. Siihen aikaan ykköstyypin diabeetikot ottivat päivittäin vain 1 tai 2 pistosta ja sokeri oli ehdottomasti kielletty. Ei tämä diabeetikkolapsi niitä karkkeja kuitenkaan ottanut, vaikka mieli teki. Toiset halusivat tuottaa hänelle vain pahaa mieltä.

Nykyäänhän ei tällainen kiusanteko enää onnistu, kun voi ottaa ylimääräisen piikin. Allergia ja diabetes ovat aivan eri asioita.


Sori, lainasin huolimattomasti. Tarkoitus oli lainata tämän pätkän:

Markku kirjoitti:
Joskus 1980-luvulla eräs nuori diabeetikko kertoi televisiossa avoimesti saaneensa pysyviä silmänpohjanvaurioita, kun ei halunnut murrosiässä noudattaa ankaraa dieettiään. Ei (ollut ainakaan vielä silloin) kuitenkaan sokeutunut. Todennäköisesti hän otti vielä murrosiässä vain 1 tai 2 insuliinipistosta. Tämä määrä osoittautui riittämättömäksi samoihin aikoihin, kun todettiin, että vain harva insuliinihoitoa pysyvästi tarvitseva oli elänyt 1-2 pistoksella päivässä 50 vuotta kauemmin. Lähes kaikki alle 10-vuotiaana 1-tyypin diabetekseen sairastuneet olivat kuolleet ennen 60-vuotispäiväänsä.


-yupik


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 16:40:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-10-18 00:50:12
Viestit: 1630
marilyn kirjoitti:
Kyseessä oli tilanne, jossa lapsi oli sotkenut tasapainonsa täysin tuolla karkkipussilla ja samana päivänä oli lisäksi heillä urheilua sisältävä leirimatka. Äiti parka oli kaiken muun stressin lisäksi aivan ylikierroksilla tuon pistos-mittaus-välipala rumban takia.

Olen hyvin hienovarovaisesti puhunut aiheesta sokerin vaikutus verensokeriin, mutta naisella on todella sellainen käsitys, että hänen lapsensa kuolee ilman hiilihydraatteja. Lopetin keskustelun hedelmättömänä.


Voisit käyttää Papan inuitteja siinä esimerkkinä. Heidän ruokapyramiidin ei edes kuulu mitään sokeria tai viljaa ja aiemmin heidän dietissä
ei ollut järin minkälaisia hiilareita (marjat olivat lähes ainut lähde).

-yupik


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 17:19:09 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
yupik kirjoitti:
marilyn kirjoitti:
Kyseessä oli tilanne, jossa lapsi oli sotkenut tasapainonsa täysin tuolla karkkipussilla ja samana päivänä oli lisäksi heillä urheilua sisältävä leirimatka. Äiti parka oli kaiken muun stressin lisäksi aivan ylikierroksilla tuon pistos-mittaus-välipala rumban takia.

Olen hyvin hienovarovaisesti puhunut aiheesta sokerin vaikutus verensokeriin, mutta naisella on todella sellainen käsitys, että hänen lapsensa kuolee ilman hiilihydraatteja. Lopetin keskustelun hedelmättömänä.


Voisit käyttää Papan inuitteja siinä esimerkkinä. Heidän ruokapyramiidin ei edes kuulu mitään sokeria tai viljaa ja aiemmin heidän dietissä
ei ollut järin minkälaisia hiilareita (marjat olivat lähes ainut lähde).

-yupik


no, 1tyypin diabeetiikko lienee hieman eri lähtökohdissa kuin terve inuiitti.

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 17:24:10 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
marilyn kirjoitti:

no, 1tyypin diabeetiikko lienee hieman eri lähtökohdissa kuin terve inuiitti.


Mut paljonko I-tyypin diabeettikko tarvitsee hiilihydraatia. Olisikohan yksi herra tohtori joka itsekin on diabeetikko lausahtanut asiasta jotain...

Insuliinia toki tarvitaan, mutta... se hiilari ;) Mihin, paljonko? :)

http://www.diabetes-normalsugars.com/book/mylife.shtml


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 17:55:55 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Pappa kirjoitti:
marilyn kirjoitti:

no, 1tyypin diabeetiikko lienee hieman eri lähtökohdissa kuin terve inuiitti.


Mut paljonko I-tyypin diabeettikko tarvitsee hiilihydraatia. Olisikohan yksi herra tohtori joka itsekin on diabeetikko lausahtanut asiasta jotain...

Insuliinia toki tarvitaan, mutta... se hiilari ;) Mihin, paljonko? :)

http://www.diabetes-normalsugars.com/book/mylife.shtml


En viitannut nyt exactiin hiilarin tarpeeseen, vaan yupik kehoitti käyttämään inuiitteja esimerkkinä. Tuosta inuiitti ruokavaliosta olen toki tuolle diabeetikon äidille kertonut, jos henkilö ei ole vastaanottavainen "vaihtoehto" hoidoille, näkee hän puheessa inuiiteistä diabetes-keskustelussa hyvin vähän logiikkaa.

Olen itse lukenut Bernsteinin sivustoja ja kertonut tuttavalleni tästäkin esimerkistä, aika ei ilmeisesti ole kypsä ja aihe on arka. äitinä hän ilmeisesti tuntee syyllisyyttä lapsensa sairaudesta (äidithän tunnetusti syyllistää itseään kaikesta). Tuntuu myös olevan niin, että suurimmassa hädässä olevat turvaavat kaikista voimakkaimmin viralliseen sanaan ja tohtorin tuomioon, vaikka juuri silloin olisi oikea hetki kerätä tietoa ja yrittää ymmärtää sairautta ja eri hoitokeinoja. Mutta hiljalleen...

( :cry: turhautunut olen, keskustelut tämän diabeetikon äidin kanssa sekä läheisen syöpäsairaan kanssa ovat olleet hedelmättömiä, kaikesta tarjotusta todistusaineistosta huolimatta)

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 17:59:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Nyt on niin, että juuri senverran olen papan kanssa eri mieltä, että minusta aika monelle diabeetikolle ne "aivohiilarit" eli hitaat ja siitä vielä protskuilla ja rasvalla hidastetut 100 grammaa +- jotain eivät ole pahasta vaan saattavat suorastaan auttaa tilannetta. Koska ne vähentävät osan puliveivausta. Eli kannatan sitä pehmeämpänä ratkaisuna näihin metabolisiin ongelmiin - erityisesti silloin kun kyseessä ei ole ahmimishäiriöt tai suora sokeriaddiktio.

Mutta tuon jälkeenkin olen monta vertaa lähempänä pappaa kuin Diabetesliittoa ja Markkua. Joka Markku ei ole vieläkään esittänyt yhtäkään tutkimusta väitteittensä tueksi. Vaan vaan väitteitä. Jos tiedät, niin perustele, ja tutkimustiedoilla, ei YLEn ohjelmilla. Kysyin itse YLEn Prisman jälkeen haastatellulta Hakalata, eikä hän osannut perustella yhtään sen kummemmin... Kuten eivät muutkaan, toistaiseksi. Joten aikuisten oikeasti palan halusta kuulla niitä perustelua. Niin että annan tulla Markku. Tai hanki joku joka tekee sen puolestasi. Muuten seisotte nähdäkseni edelleen täysin savijaloilla.

Ja koskapa tuo Uppsalan tutkimus käsitteli 2-diabeetikkoja (etkö oikeasti huomannut, Markku? Ja jos huomasit, miksi siirryit saman tien ykkösiin?? Joita ei ymmärtääkseni ollut sinun suvussasikaan ja joita tämä keskustelu ei ole koskenut, lukuunottamatta mainintaa lääkäri-tohtori Bernsteinista, joka sattuu sellainen olemaan), edellä mainittu oma ohletukseni liittyi siis aikuisiän eli kakkosdiabetekseen.

terv els

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 18:07:07 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
els kirjoitti:
Nyt on niin, että juuri senverran olen papan kanssa eri mieltä, että minusta aika monelle diabeetikolle ne "aivohiilarit" eli hitaat ja siitä vielä protskuilla ja rasvalla hidastetut 100 grammaa +- jotain eivät ole pahasta vaan saattavat suorastaan auttaa tilannetta. Koska ne vähentävät osan puliveivausta. Eli kannatan sitä pehmeämpänä ratkaisuna näihin metabolisiin ongelmiin - erityisesti silloin kun kyseessä ei ole ahmimishäiriöt tai suora sokeriaddiktio.



terv els


En minä ole tämänkään kanssa millään tavoin ristiriidassa. ;) Miksi ihmeessä olisin.

Aivan optimaalisin tilannehan saattaisi olla se että osaa annostella juuri sopivan määrän hiilihydraattia ja sopivalla nopeudella. ;)

Minähän tuolla vain esitin (hiukan hypotettisen kysymyksen) ajattelun "virkistämiseksi"... paljonko I-tyypin diabeettikko tarvitsee hiilihydraattia.... aivan vain generoidakseni ajattelua sen jatkuvasti hoetun hiilihydraattimantran sijalle yleisesti...että ei pidettäisi niin itsestäänselvinä asioita... vaikka nyt satuinkin ottamaan sen tuohon lainauksen yteyteen mutta tiesin ettei lainattu ottanut sitä kohdistettuna.. ;)

EDIT: ja siis lisäyksenä todellakin se että I-tyyppi ei tosiaan ihan kuulunut aiheeseen. Monet vetävät I-tyypin esiin kun keinot lopuvat hiilariperusteissa II- tyypin osalta.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 18:18:13 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
marilyn kirjoitti:

En viitannut nyt exactiin hiilarin tarpeeseen, ...


Juu et, huomasithan ne hymiötkin... :)

Mutta tosi kurja tuollainen tilanne kun itse tietää että voisi auttaa ja kuitenkaan ei "voi"... Minua on ainakin jonkun kerran turhauttanut jokin samankaltainen tilanne... tosin ihan aikuisten suhteen. lapsi tuntuisi vielä pahemmalta.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 18:27:52 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Pappa kirjoitti:
Eli kannatan sitä pehmeämpänä ratkaisuna näihin metabolisiin ongelmiin -

terv els



Tähän vielä erikseen: Minä en kannata edes sitä.

Kannatan sitä ratkaisua joka kullekin sopii parhaiten -- toimii. ;)

Kun vaan tietäs mikä se on...onneksi en ole vastuussa... ;)


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 18:59:32 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Markku kirjoitti:
Perenna kirjoitti:
Mirka kirjoitti:
Perenna, lue edes se lopussa ollut juttu bussinkuljettajasta.

No sen verran täytyi minunkin suostua näkemään vaivaa. :D

Jopa kannatti lukea.
Uppsalan tutkimustiivistelmä kirjoitti:
One example was the case of a bus driver, who had been referred to the clinic. A poor diabetes control had necessitated commencement of insulin therapy, and, according to Swedish laws, this disqualified him from holding a passenger service vehicle license. The patient was offered to test the LCD which he accepted. Two weeks later he was able to discontinue the insulin treatment and resume his profession.


(Suom.: Eräs esimerkki oli bussinkuljettaja, joka oli lähetetty klinikalle. Hänen oli ollut pakko aloittaa diabeteksensa insuliinihoito, ja Ruotsin lain mukaan hän menetti matkustajien kuljetukseen oikeuttavan ajolupansa. Potilaalle ehdotettiin siirtymistä kokeeksi vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle, mihin hän suostui. Kaksi viikkoa myöhemmin hän voi luopua insuliinihoidosta ja palata takaisin työhönsä.)

Tiivistelmässä sanotaan myös: The present observations show that a simple change of the caloric proportion of carbohydrates, protein and fat in the diet is an effective tool in the management of type 2 diabetes.

(Suom.: Tehdyt havainnot osoittavat, että yksinkertainen ruokavalion hiilihydraatti-, proteiini- ja rasvaosuuksien muutos toimii tehokkaasti kakkostyypin diabeteksen hoidossa.)

Markku, kommentoi tätä ole kiltti!

Ei hän ole ainutlaatuinen tapaus. Joskus diabetes voidaan saada tasapainoon pelkän vähähiilihydraattisen ruokavalion avulla. Aina se ei onnistu, 1-tyypin diabeteksen hoidossa hyvin harvoin. Jokaiselle diabeetikolle laaditaan yksilökohtainen hoito-ohjelma lääkärin johdolla. Yhdelle henkilölle laadittu ohjelma ei sovellu välttämättä toiselle.

Joskus 1980-luvulla eräs nuori diabeetikko kertoi televisiossa avoimesti saaneensa pysyviä silmänpohjanvaurioita, kun ei halunnut murrosiässä noudattaa ankaraa dieettiään. Ei (ollut ainakaan vielä silloin) kuitenkaan sokeutunut. Todennäköisesti hän otti vielä murrosiässä vain 1 tai 2 insuliinipistosta. Tämä määrä osoittautui riittämättömäksi samoihin aikoihin, kun todettiin, että vain harva insuliinihoitoa pysyvästi tarvitseva oli elänyt 1-2 pistoksella päivässä 50 vuotta kauemmin. Lähes kaikki alle 10-vuotiaana 1-tyypin diabetekseen sairastuneet olivat kuolleet ennen 60-vuotispäiväänsä.

Nykyään useimmat 1-tyypin diabeetikot ottavat ainakin 3-4 insuliinipistosta päivittäin. Sokeriakin voi syödä, jos muistaa ottaa ylimääräisen pistoksen. Ehkä tämäkin nuori neitonen olisi säästynyt silmävaurioiltaan, jos olisi edes ottanut ylimääräisen pistoksen nauttiessaan makeaa.

Jos sokeria ja ylimääräisiä pistoksia ei voida sallia, miten murrosikäinen saadaan silloin vastustuksestaan huolimatta noudattamaan dieettiään? Sellaisenkin tarinan olen kuullut radiossa esiintyneeltä diabetes-lapselta, että toiset hänelle kiusaa tehden tarjosivat karkkia. Tällaiset kiusanteot ovat tovottavasti harvinaisia.

Oliko tämä sinusta, Perenna, riittävä perustelu Markun kannalle?

Kyselee els, jolla on viisi vuotta ollut ruokittavana aikuisten lisäksi kaksi ei-diabeetikkoa mutta silti hyväkarppiteiniä?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 19:20:55 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Oletko Markku sitä mieltä, että ruokavaliohoitoa ei kannata suositella/harkita, koska sen toteuttaminen on vaikeaa?
Teinit ja lapset ovat kykenemättömiä vastustamaan kiusauksia?

Vaikkakin tämä on mielipide asia, en voi käsittää, miten ihmiset voivat olla niin kaavoihin kangistuneita? Itse ole muuttanut ruokavaliotani useasti elämäni aikana, viimeisimpänä askeetikko aikani Robinsonissa, eikä koskaan ole ollut ongelmia (ainoastaan viimeisin painonvartija ruokavalion aikainen nälkä tuotti harmia).

Toisaalta ehkä meistä osa on muutoksiin helpommin sopeutuvia kuin toiset.
Arvatkaas kummalla tyylillä on päässyt pitemmälle, jos katsotaan historiaa :wink:

Psyykkiseltä kannalta voin vallan mainiosti elää syömällä ihan mitä tahansa, jos olosuhteet ovat siihen sopivat, enkä joudu näkemään nälkää. Nykypäivänä vaihtoehtoja on niin paljon, että nykyihminen on pilalle hemmoteltu. Toki on mukavaa nautiskella likööriä kahvin kera, mutta jos se on vaihdettavissa viiniin, olen aivan yhtä tyytyväinen. Joskus todella tekee mieli suklaakonvehteja, mutta mukillinen tuhtia kaakaota miellyttää maku ja nautinto hermoja aivan samalla tavalla kuin konvehdit.

Elämä on täynnä valintoja ja toki motiiveja on monenlaisia, yleensä terveys on niitä vahvimpia motiiveja elämäntapojen muutoksiin.

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 19:33:30 
els kirjoitti:
Joka Markku ei ole vieläkään esittänyt yhtäkään tutkimusta väitteittensä tueksi. Vaan vaan väitteitä. Jos tiedät, niin perustele, ja tutkimustiedoilla, ei YLEn ohjelmilla.


Markku, kiitos, minäkin odotan perusteluitasi?

Ja tuohon "murrosikäisten" aiheeseen. Murrosikäinenkin kykenee olemaan ilman sokeria. Uskotkos? Ihan samaan tapaan kuin vaikka yhdeksänvuotias poikani kykenee olemaan ilman hedelmiä. (Hän on allerginen lähes kaikille hedelmille). Ei siinä ole mitään kummallista. Kun on tottunut olemaan ilman, niin ei joudu "kieltäytymään" yhtään mistään.

Serkkuni poika sairastuin ykköstyypin diabetekseen yksivuotiaana. Hän tottui olemaan ilman nameja, kun häntä ei oltu siihen vielä koskaan totutettu. Sitten hän sairastui leukemiaan. Seuravaksi hän tottui siihen, että sairaalalomillaan hän ei saanut mennä uimaan mökillä, niinkuin muut serkkunsa (koska niitä letkuja tuli sieltä ja täältä kehosta). Lapsi ja nuori tottuu yllättävän moneen asiaan. Ja näistä asioista tulee ihan itsestäänselvyyksiä, ellei sitten käy niin, että aikuiset "säälivät" ja tekevät kielletyistä asioista kamalan houkuttelevia....

Exäni, ykköstyypin diabeetikko, ei koskaan himoinnut karkkejani, vaikka söin niitä hänen silmiensä edessä. Hän ei ollut niihin tottunut, niin ne eivät kiinnostaneet. Niin yksinkertaista se on.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 19:50:26 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Olen jo useampaan kertaan miettinyt tätä "ankaraa ruokavaliota".

Jos luettelen, mitä päivässä syön ja joku ravitsemusperäteippi tarkastaa sen niin se sanoo jees ja hyvä. Jos kerron että rajoitan hiilihydraatteja niin se sama tyyppi sanoo että kuiduton ja paha ja paharasvainen.

Ekassa tapauksessa k.o. henkilö laski taulukoista, mitä söin - ja toisessa uskoi mielikuviaan. Kumpi on oikeampi?

Siis miksi ruokavalio on ankara, jos aina-niin-maukkaat potut, leipä ja pasta korvataan vihanneksilla, pähkinöillä suklaalla, kermajäätelöllä ja viinillä??? Ja jos vähärasvaisten valkuaislähteiden sijaan syödäänkin kokorasvaisia tuotteita. Mun päähän ei mahdu vastausta tähän ristiriitaan. Nist, etkö lainaisi sitä uskomatonta blondi-aivosoluasi hetkeksi!

terv. els

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 19:58:49 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
els kirjoitti:
Mun päähän ei mahdu vastausta tähän ristiriitaan. Nist, etkö lainaisi sitä uskomatonta blondi-aivosoluasi hetkeksi!

terv. els


Kun on yksinkertainen, niin ymmärtää yksinkertaisia asioita.
Sen takia asia on niin kristallin kirkas joillekin :lol:

Terveisin marilyn blondi :D

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-21 20:07:14 
els kirjoitti:
Ekassa tapauksessa k.o. henkilö laski taulukoista, mitä söin - ja toisessa uskoi mielikuviaan.

Nist, etkö lainaisi sitä uskomatonta blondi-aivosoluasi hetkeksi!


*ojentaa Elsille vähänkäytetyn aivosolun*

Tuo lihavoitu on tässä se pointti. Uskoa mielikuviaan. Minulla oli tasan vuosi sitten mielikuva. Mielikuva Atkinsista, että se on vaarallinen ja humpuukia. Että kukaan itseään kunnioittava alan ammattilainen ei edes pieraise siihen suuntaan. Kun aloitin karppaukseni toitotin kaikille, etten "missään nimessä aio mennä niin "överiksi" kuin joku atkinssi...." Vaan kuinkas kävikään?

Koulutukseltani siis olen terveydenhoitaja. Meille ravitsemusopin tunneilla painotettiin, ettei näihin ätkinssöneihin sun muihin ihmedieetteihin voi luottaa, nehän eivät tuo kuin kuuriluontoista helpotusta, ei niitä kukaan voi loppuikäänsä noudattaa. Ja vaarallisiakin ne ovat! Suonet poksahtaa ja ketoasidoosi rapauttaa aivot. Hrrrr. Pelottavaa. Ei. Rasvaa tulee sinun välttelemän ja hiilareita popsiman. Pullaakin saat syödä, koska täytyyhän elämässä olla nautintoja..

Lainasinpa sitten ensimmäisen Atkins-kirjan kirjastosta. Vuodelta yks ja kaks ennen suurta nakkisotaa. Tuota kirjaa oli aika moni pekoninäppi sormeillut ennen minua, niin rasvaiset olivat sen kirjan kellastuneet lehdet. Mutta se ei minua haitannut. Minut pysäytti se, että Roope puhui asiaa! Kyllä hävetti, että olin kaikki nämä vuodet kuvitellut, että ätkinssoni on pelkkää rasvaa ja laardia ja kaikki rehut on pannassa. Nolottaa vieläkin niin, että olen valmis tunkemaan pieniä neuloja kynsieni alle häpeästä - että uskoin siihen mitä minulle opetettiin!

Minä siis uskoin niitä mielikuvia, joita minulle syötettiin.

Anteeksi.

edit: oleellista tässä on se, että kun mielikuva on riittävän vahva, niin sitä ei ylimielisyydessään edes "viitsi" ottaa selvää asiasta. Eli nämä Atkinsia henkeen ja vereen vastustavat eivät oikeasti tiedä höykäsen pöläystä koko asiasta. "Kyllä rotanmyrkylläkin laihtuu"-asenne kuvaa aika paljon.... :?


Ylös
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 818 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)