els kirjoitti:
Joo, Ari puhuu asiaa.
Lopettelen tämän turhana tältä erää, koska kerran yksikään kivettynyt ajatus ei liiku. Todettakoon kuitenkin, ettei Markulla ollut tuekseen esittään yhtään kokeellista tutkimusta, jolla olisi väitteitään tukenut...
Ei sillekään väitteelle, että kokojyvätuotteista pitäisi luopua, ole mitään riittävää tieteellistä tukea. Haitoista kyllä on. Vielä ote edellisestä viestistäni:
"Runsas rasvan käyttö kohottaa helposti veren kolesteroliarvoja. Tällä perusteella eräässä viime syksynä radiosta kuulemassani lääketieteellisessä Reseptori-ohjelmassa (YLE 1, torstaisin) kritisoitiin Atkinsin dieettiä. Sitä kuten muitakin ihmedieettejä ohjelmassa suositeltiin vain pakottavissa tilanteissa. Useimmissa tapauksissa näillä dieeteillä laihduttamaan onnistuneet henkilöt ovat lihonneet dieetin lopettamisen jälkeen uudelleen, jotkut jopa entiselleen. Dieettien toistaminen useita kertoja voi jo olla vahingollista."
Täsä ohjelmassa keskusteli lääketieteen ja ravintsemistieteiden alalta kaksi professoria ja yksi dosentti. Nimiä en muista. On selvää, etteivät he anna tukea tällaiselle dieetille, kun heillä on tiedossa paljon haittojakin siitä. Ehkä jotain onnistuineitakin tapauksia. Eivät kuitenkaan katsoneet voivansa suositella tällaista dieettiä, kun parempiakin laihdutuskeinoja on olemassa.
Ei tiedemies eikä -nainenkaan ryhdy pitämään totena mitään epävarmoja tietoja ja mielipiteitä, vaan hyväksyy löydöksen vasta silloin, kun se voidaan havaita tarkoin määritellyissä ja koordinoiduissa olosuhteissa.
Kestänee vielä kymmeniä vuosia ennen kuin tällaisen hiilihydraatteja rajoittavan dietin hyödyllisyys ja haitat selviävät. Kestihän yli 50 vuotta ennen kuin 1-typin diabeetikoilla 1 tai 2 insuliinipistosta päivässä osoittautui riittämättömäksi.
els kirjoitti:
Willett'in artikkeli Scientific Americanissa (joulu 2004 tai 2004, kaivan esiin), jossa siteerattiin niitä 60-luvun tutkimuksien dataa mm. POhjois-Karjalan, Japanin ja Kreetan ravinnon rasvapitoisuuksien suhteen kertoi, että silloin sekä P-K.n että Kreetan ravinnon rasvapitoisuus oli 40%.
Luulen silti että voin korrelaatio liittyy lähinnä voiLEIPÄÄN, ei siihen rasvaan. Peruste: kun tutkittiin suomalaisia miehiä joiden rasvamuutokset olivat lähinnä leivänpäällyksen rasvanlaatua (viittaus kovin vähän markkinoituihin beta-karoteenitutkimuksiin Suomessa

) ei voilla havaittu enää mitään riksiä. Framinghamin mukaan eläinrasva (ja korkeampi kokonaiskolesteroli) vähensivät sydäntautiriskiä, eivät lisänneet sitä...
Toisten tietojen mukaan juuri eläinrasva kohottaa veren kolesteroliarvoja, kasvirasva saattaa sopivassa määrin käytettynä jopa vähentää niitä. Eikös juuri Kreetalla käytetä paljon oliiviöljyä, siis kasvirasvaa. Maaperän ravintopitoisuudellakin on vaikutusta sydän- ja verisuonitautien syntyyn. Esim. Italian maaperä sekä pinta- ja pohjavesi sisältävät runsaasti kalsium- ja magnesiumsuoloja (vesi on ns. kovaa vettä). Tämä on katsottu yhdeksi selitykseksi sille, että Italiassa on verraten vähän sydän- ja verisuonitauteja. Muitakin tekijöitä on varmasti. Suomessahan vesi on niin pehmeää, että tukan pesu tavallisella saippualla onnistuu hyvin. Jo Tallinnassa saippualla pesty tukka hilsehtii veteen niukkaliukoisista kalsium- ja magnesiumsuoloista, joita saippuaioni saostaa. Shamppoon ionit eivät niitä saosta. Maaperän niukka kalsium- ja magnesiumpitoisuuskin on yksi syy siihen, että Suomessa on niin paljon sydän- ja verisuonitauteja.