Pixu kirjoitti:
semmi kirjoitti:
olen myös täysin raitis enkä tupakoi, ja uudessa seurassa tätä on joskus vaikeaa käsittää: "ota nyt huikka!" "minäkään en kyllä juo yleensä kuin pari tuopillista.." jne. tämä on kovin kiusallista. toiset syyllistävät, toiset kokevat alemmuutta, neutraalisti suhtautuu vain yleensä toinen kasvissyöjä.
Onpas harvinaisen tiukkis vege...ei edes napanteri kelpaa

? Sehän olisi jopa terveellistä; paukku päivässä pitää lääkärin loitolla

. No, jos joku haluaa oman etiikkansa takia elää epäterveellisesti, niin sehän on jokaisen oma asia. Annan sinulle hyväksyntäni

.
tällä ei ole mitään tekemistä etiikkani kanssa

. alkoholin mausta en pidä, enkä pitänyt siitä, millaiseksi olo tuli yhdenkin miedon lasillisen jälkeen joten jätin sitten kokonaan pois.
Pixu kirjoitti:
Pienetär tässä kiteyttää sen, mikä minua erityisesti rassaa tässä vege/etiikka höpinässä. Kun tullaan sanomaan, että siksi en syö lihaa, kun se ei ole eettistä

. Vastapuolelle tulee sellainen olo, että minä ilmeisesti olen sitten epäeettinen?
tätä juuri tarkoitin matelemisella. omien periaatteidensa perustelu ei tarkoita automaattisesti sitä, että vastapuoli on moraaliton luuseri. kyse silloin on vain ja ainoastaan minusta ja suhteestani ruokaan, ei sinusta ja periaatteistasi.
etiikkani pohjautuu siis siihen, että
minä koen eläimillä olevan oikeus omaan elämäänsä. tämä on _perusperiaatteeni_. se saa lisätukea kun tiedän, miten tuotantoeläimet on jalostettu elämään normaalia lyhyemmän elämän. lisäksi suurin osa elää ahtaasti ja luokattomasti; porsaat ja kanat esimerkiksi. kaksi senttiä suuremmat karsinat tai häkit ovat vain kosmeettinen parannus.
Pixu kirjoitti:
Sitten kuitenkin syötetään toisella kädellä mm. kissalle lihaa, eikä se olekaan enää yhtään epäeettistä..

voi hyvänen aika; eikö sinusta sitten? siitähän haloo nousee, kun vegaani ruokkisi kissaa kasvisruoalla. kuten totesin jo aiemmassa viestissäni, lemmikkieni hyvinvointi on riippuvainen sekasyönnistä. nämä ovat rescue-eläimiä, eli osallistun omalla pienellä panoksellani käsiin räjähtäneen eläin-vailla-kotia -ongelman hoitoon. ei tästä varmaan tarvitse tämän enempää jauhaa, sillä johan tuolla jo joku totesi, että oikealla vegaanilla ei ole lemmikkejä. ks. edellisen viestini alusta kohta numero 8.
Pixu kirjoitti:
Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin kaksinaismoralismi.

. Mikä pakko siihen vegeilyyn on etiikka sotkea, kun se tosipuheissa ei pidä paikkaansa kuin osittain? "Harjoitamme vegetarismia osittain eettisesti, niin että itse emme syö lihaa

, mutta syötämme sitä lemmikeillemme

..." ei voi muutakuin ihmetellä, että onpas joillakin sitten joustava etiikka

.
suurimmaksi osaksi vastaus tähän on jo edellisessä kappaleessa, mutta kenelläkään ei ole "puhdas moraali" ja etiikka on myöskin AINA tulkinnanvaraista. esimerkiksi minun kohdallani se menee siinä, että vaikka mielestäni eläimillä onkin oikeus omaan elämäänsä ja olla tulematta syödyksi lyhyen ja synkän elämän jälkeen, niin hyttysiä läimin surutta hengiltä. kuten olen jo sanonut, kyse ei ole yli-ihmisyydestä.
edellisessä viestissä listaamiini syyllistämiskeinoihin ei ole siis tullut mitään uutta ja virkistävää

.
Pixu kirjoitti:
Eli turha sössöttää siitä etiikasta, te ette ole sen eettisempiä kuin sekasyöjätkään. Sitä asiaa ei muuta mikään lista, jossa vääristelet toisten kannaottoja omiisi sopiviksi.
siinä ei ole mitään vääristelyä, vaan ne ovat tähän keskusteluun osallistuneiden mielipiteitä. ihmiset tuntuvat kirjoittavan asioita sen kummemmin ajattelematta.
huomaan, että sinä olet siis alusta lähtien käsittänyt kaiken väärin. ajattelet -aivan kuten totesin pienettärelle- että sinä olet vegaanien mielestä jotenkin huonompi ihminen ja epäeettisempi kun syöt lihaa. etiikkoja ei voi minun nähdäkseni kuitenkaan verrata, koska ne ovat täysin subjektiivisia. minä en siis ajattele, että minun etiikkani on parempi tai minä olen eettisempi ihminen kuin sekasyöjä. tiedän kyllä vegetaristeja, jotka ovat tuomitsevia - myös toisia vegejä kohtaan - mutta näitä poliiseja näyttää olevan myös teidän ravitsemusideologianne parissa

. minua eivät poliisin tai tuomarin työt kiinnosta, menee ihan tarpeeksi aikaa oman ja lemmikkieni ravitsemukseni kyttäämisessä.
sitten Eofisin kysymyksiin:
Eofis kirjoitti:
Mitä veganismilla tavoitellaan?
minä en henkilökohtaisesti halua tukea eläinten ruoaksi tappamista. muiden vegaanien tavoitteita en voi eritellä.
Eofis kirjoitti:
Mitä sellaista veganismilla saavutetaan jota tiedostavalla sekasyönnillä ei saavuteta (luontaista kiertoa viljelyssä käyttävien pientilojen tukeminen, lähi- ja luomuruoka, järvikalat, riista)?
vähemmän ruoaksi joutuneita eläimiä.
Eofis kirjoitti:
Olisiko hyvä asia, jos kaikki maailman ihmiset alkaisivatkin vegaaneiksi? Miksi?
toivoisin olevani niin viisas, että osaisin vastata tähän. vaikka saisin muotoiltua jonkun alkeellisen mielipiteen, niin seuraavat kysymykset olisivat kuitenkin muotoa "no mitä niille kaikille lehmille/muille eläimille sitten tehtäisiin.." enkä osaisi vastata siihenkään.
ja Pratt halusi saivarrella

:
Pratt kirjoitti:
Teen muuten todennäköisesti enemmän eläinten hyvinvoinnin eteen kuin monet (oma termi) "perusvegaanit" harjoittamalla ihmisten elintapojen johdosta kasvaneiden ylisuurten eläinpopulaatioiden karsintaa. Näihin kuuluvat mm. varikset, lokit, ketut, minkit, supit.
teet kyllä osasi, mutta on pelkkä uskonasia, onko se enemmän kuin perusvegaanin työ eläinten hyvinvoinnin eteen.
Elka kirjoitti:
"Unohdit" kuitenkin kertoa, että nämäkään järjestöt eivät suosittele veganismia ilman vitamiinilisiä korvaamaan ne vitamiinit, jotka täysin puuttuvat ruokavaliosta. Etkä ole vastannut Nistin mielenkiintoiseen kysymykseen, mistä vegaaniäidin sikiö saa koliinia?
en "unohtanut" mitään, koska pidän itsestään selvänä, että oikein koostettu ja sellaisena suositeltu vegaaniruokavalio sisältää vitamiinilisät.
mitä tulee koliiniin niin google tietää varmaan lisää, mutta tässä ensi hätään:
Lainaa:
many plant-based foods also contain choline, including soy products, peanuts, beans, tomatoes, cauliflower, iceberg lettuce, oats, Brazil nuts, potatoes, oranges, and lentils. An 8-ounce glass of whole milk contains 9.7 milligrams of choline, only one-third of that found in a serving of iceberg lettuce
ja ilmeisen hyvin on pärjätty, kun vegaaniäidit ovat terveitä lapsia maailmaan saattaneet. mutta unohdin taas, että nämä eivät ole mielestänne mikään todiste, sillä "haitat näkyvät vasta myöhemmin" (ks edellisen viestin kohta 2)

.
Elka kirjoitti:
Ei tässä iässä enää toimi "mitä ei halua uskoa, sitä ei nähdä".
kognitiivinen dissonanssi on puhdas psykologinen reaktio, jonka esiintyminen ei vähene iän myötä.
lapsityövoimasta:
Elka kirjoitti:
Ei kannettu vesi kaivossa pysy. Suosittelen miettimään ihan itse, varsinkaan kun en ole ryhtymässä mihinkään "kilpalaulantaan", enkä toisaalta kaipaa kenenkään arviota tekemisistäni.

jotain tämäntyyppistä odotinkin vastaukseksi.
Elka kirjoitti:
Rajoitat ilmeisesti kuitenkin hiilareita jonkin verran.
en syö sokeria juuri lainkaan, koska olen huomannut, että verensokerini heilahtelut pysyvät siten paremmin kurissa. vaaleasta pullamössöleivästä en ole koskaan pitänyt. täysjyvätuotteita käytän sen verran kuin mieli tekee, samoin perunoita, pastaa, puuroja. tämänkokoiseen ihmiseen ei niitä kuitenkaan niin älyttömiä määriä mahdu, kun ottaa päivän muut syömiset huomioon.
Elka kirjoitti:
Täällä keskustellaan usein ravitsemuksen vaikutuksesta käyttäytymiseen. On puhuttu siitä muuhunkin rikollisuuteen liittyen, kuin turkistarhaiskuihin.
veganismi ei vaikuta ihmisen käyttäytymiseen siten, että sen seurauksena alettaisiin tekemään turkistarhaiskuja.