Krisu, on samaa mieltä Mirkan kanssa yleiskielen käytöstä. Yleiskielen käyttö on viestinnän onnistumisen kannalta tärkeää. Kaikki Suomessa osaavat sitä. Puhekieli on rasittavaa luettavaa (minun mielestäni, ja olen ammattikirjoittaja) ja sitä pitää melkein lukea ääneen, että ymmärtää, mitä kirjoittaja tarkoittaa. Slangi- ja murreilmaisut ymmärretään myös helposti väärin. Vai miten ymmärtäisit, jos kirjoitaisin esimerkiksi, että "NN, oot sie vuan melekoone lohjake!!??" tai "Ol vistoa"?
Ja jos tosiaan peräänkuulutetaan kohteliaisuutta ja tapoja, asia voidaan ajatella myös näin, että:
a) On kohteliasta tutustua porukan tunnelmaan, keskustelutyyliin ja eri keskusteluosoihin ennen aloittamista. Monilla foorumeilla on jopa liittymisehtona parin viikon "lukujakso". Karpit on sääntöjen suhteen hyvin vapaamielinen ja helpostilähestyttävä foorumi. Ja eihän sitä koskaan menisi esim. uuteen työporukkaan tai ystäväpiiriin kuin tunnustellen, millainen "ilmasto" siellä on?
b) Foorumille tosiaan liittyy koko ajan uutta porukkaa. Ei yksi harhautunut viesti maailmaa kaada, mutta jos kaikki uudet postaavat viestejään minne sattuu, niin moderaattoreilla on kova työ siirrellä viestejä (ei ole kovin kohteliasta tuhlata toisten aikaa) ja itse asiat hautautuvat harhautuneiden viestien alle. Tästä syystä yritetään olla kurinalaisia osioiden aihevalinnoissa, eikä se ole missään tapauksessa henkilökohtaista. Viestitulvasta johtuen täällä on näitä eri osioita - jotta jokainen helpommin löytäisi oikean paikan kysymyksilleen ja löytäisi helpommin vastauksia. Eri osiot helpottavat myös mekaanisesti toimivaa hakua ja säästvät meille kaikille arvokasta aikaa - elämää kun tosiaan on foorumin ulkopuolellakin.
Paras vertaus foorumin säännöille ovat
liikennesäännöt; ne koskevat kaikkia, mahdollistavat yhteisen toiminnan ja on loppujen opuksi oman edun mukaista noudattaa niitä.
Ja lopuksi, kiva kun jäit tänne, Krisu, kyllä tänne sekaan mahtuu!