karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-30 14:46:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 181 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9 10 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-05 15:33:01 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Tarkoitin sitä, että aloit kirjoittaa karppaamisesta. Yleinen marina siitä että tietokoneen käyttö on vaikeaa ei oikein kuulu foorumin aihepiiriin vaan kuuluisi Off Topic-osioon.

Puhekiletä ei ole kielletty, muutama täällä kirjoittaa itämurteella, mutta hankaluutena on, että sen lukeminen on paljon hitaampaa ja vaivalloisempaa kuin yleiskielen. Siksi ainakin itse pyrin kirjoittamaan pidemmät tekstit yleiskielellä, puhekielieltä käytän lyhyissä kommenteissa.

Lisäys: Ongelma kun on siinä, että puhekieliä on Suomessa useita. Siksipä se kirjoitettu yleiskieli kehitettiin, että olisi kaikille yhteinen kieli. Itse helsinkiläisenä esim. olen kosketuksissa lähinnä mieheni raumalaiseen sukuun, joten nämä kaksi ovat murteina tutuimmat. Savoa kuuntelen ihan mielelläni, mutta kun ilmaisumuoto on minulle outo ja kirjoitetusta tekstistä puuttuu puheen oheisviestintä kuten äänenpainot sun muut, niin käytnnössä on niin, että mie-muotoiset tekstit jäävät vaillinaisesti ymmärretyiksi, jos jaksan niitä ensinkään tavata.

Tämä on tietysti oma ongelmani.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-05 15:35:56 
Poissa
karppi
karppi

Siinä se on. Kun en tiennyt, että minne pitää :lol: Ja oikeasti: oliko se niin vaarallista? laittaa väärään laatikkoon?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-05 15:52:11 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ei se ole vaarallista, teemmehän sitä kaikki koko ajan, mutta väärä laatikko lisäsi riskiä ymmrätää viesti niin, että et saa tolkkua koko karppaamisesta, kuten kävi sekä Marilynille että minulle nopealla ensilukemisella.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-05 17:08:30 
krisu kirjoitti:

TYHMÄN (?) JA HULLUN (?) PUOLUSTUSPUHEENVUORO

Kiitos, olipas erittäin kauniisti sanottu. Harva meikäläistä noin somin sanakääntein on nimitellyt, varsinkin kun en muistaakseni ole sinulle pahaa sanaa sanonut. :? Kiitoksia vaan.

edit: sori, tarkoititkin itseäsi. :lol: Nooh, en minä kyllä sinua ajatellut kun tuota omaa tekstiäni kirjoitin. Ikävää, jos sinä ajattelit niin. Höh.

Tämä on just tätä. Kun nettifoorumille kirjoittaa, että on olemassa hopeanvärisiä kaloja, niin musta kala saattaa ottaa siitä nokkiinsa (hmmm... onko kalalla nokka? Vaiko kenties turpa? :-k ). Vaikkei siis alunalkaenkaan ollut kyse siitä, etteikö myös mustia kaloja olisi olemassa. Sitä ikäänkuin tulkitsee kaikkea tekstiä, kuin se olisi suunnattu juuri minulle.

Juu ja tosiaan, ainakaan omaan silmämunaani sinun tekstisi eivät ole erityisemmin pompanneet. Et vain ole nähnyt mitä kaikkea täällä on ollutkaan! (ja mistä nuo esimerkkini tulivat) 8).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-05 17:57:54 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Lainaa:
Sen olen näitä sivuja selatessani huomannut, että Marilynilla taitaa olla ennätys hallussaan siitä, kuka on häätänyt eniten aloittelijoita pois.

Jos olet huomannut, Marilynillä taitaa olla myös ennätys siinä, kuka yli vuoden karpanneista jaksaa yhä vastailla aloittelijoiden peruskysymyksiin ;)

Rapatessa roiskuu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-05 18:03:24 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Lainaa:
Sen olen näitä sivuja selatessani huomannut, että Marilynilla taitaa olla ennätys hallussaan siitä, kuka on häätänyt eniten aloittelijoita pois.

Etpä ole sitten vielä kovin kauaa näitä sivuja selannut... 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-05 18:09:59 
Poissa
karppi
karppi

misukisu kirjoitti:
???

Tässä tapauksessa nyt koko palsta luulee että krisu on tyhmä eikä osaa lukea vaikka hän halusi vaan asentaa tikkerperin.

Nist,
Tästä tulee se tyhmä :lol:

Ja koska en osaa lainata tähän samaan laatikkoon muiden sanomisia, saat uuden laatikon kohta.

nimim. hämmästynyt polkupyöräilijä Härmälästä

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-05 18:13:09 
Poissa
karppi
karppi

mörkö1 kirjoitti:
Vastustan kyllä ylenmääräistä kärttyilyä ihmisille näin netissä. Jos joku uusi tulee ja on sekava, mistä me tiedämme mikä häntä vaivaa. Esim maanisessa vaiheessa olevan henkilön viestit saattavat olla hyvinkin tajunnanvirtaa. Tai masentuneella sekavia ja katkonaisia jne. jne.

:)

Nist, täältä tulee hullu. Lauseesi vain herätti ajatuksia, niiden kanssa askartelin. Ja ihan huumorimielessä molemmat :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-05 18:18:47 
Poissa
karppi
karppi

Mirka kirjoitti:
Ei se ole vaarallista, teemmehän sitä kaikki koko ajan, mutta väärä laatikko lisäsi riskiä ymmrätää viesti niin, että et saa tolkkua koko karppaamisesta, kuten kävi sekä Marilynille että minulle nopealla ensilukemisella.

Tähän saatte kanssani tottua! Vähän sama asia: voikun olis viulu! Ja kun saa sen soittimen, sanoo: voi, kun osais soittaa! Ajattele sen viulun kohdalle tietokone mun kohdalla :lol: Mitään en saavuta, jos en koko ajan yritä, mutta hampaat irvessä ei voi olla. Ja puolustukseen voisi lisätä: kaikilla ei ole aikaa istua tuntitolkulla koneella lueskelemassa, se on sitten jostain muusta elämänalueesta pois. Nytkin lapset kärttävät minua pelaamaan monopolia, vaikka kernaasti lukisin ketjuja....koira seisoo polvet ristissä remmi suussa oven pielessä ja sauna kohta palaa! Hyvää illanjatkoa :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-05 19:12:29 
Sulla on krisu asenne kohdallaan! Mukavia löylyhetkiä!

P.S. Mun tikkerperin asennuksesta Hoover laitto oikeen vitsiä omille kotisivuilleen. Otsikko oli "Vuoden laihduttaja?", koska mulla luki siinä jotain et: 564kg lost..... :lol:

Ihanaa pyhäinpäivää kaikille!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-05 19:51:57 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi

Krisu, on samaa mieltä Mirkan kanssa yleiskielen käytöstä. Yleiskielen käyttö on viestinnän onnistumisen kannalta tärkeää. Kaikki Suomessa osaavat sitä. Puhekieli on rasittavaa luettavaa (minun mielestäni, ja olen ammattikirjoittaja) ja sitä pitää melkein lukea ääneen, että ymmärtää, mitä kirjoittaja tarkoittaa. Slangi- ja murreilmaisut ymmärretään myös helposti väärin. Vai miten ymmärtäisit, jos kirjoitaisin esimerkiksi, että "NN, oot sie vuan melekoone lohjake!!??" tai "Ol vistoa"?

Ja jos tosiaan peräänkuulutetaan kohteliaisuutta ja tapoja, asia voidaan ajatella myös näin, että:

a) On kohteliasta tutustua porukan tunnelmaan, keskustelutyyliin ja eri keskusteluosoihin ennen aloittamista. Monilla foorumeilla on jopa liittymisehtona parin viikon "lukujakso". Karpit on sääntöjen suhteen hyvin vapaamielinen ja helpostilähestyttävä foorumi. Ja eihän sitä koskaan menisi esim. uuteen työporukkaan tai ystäväpiiriin kuin tunnustellen, millainen "ilmasto" siellä on?

b) Foorumille tosiaan liittyy koko ajan uutta porukkaa. Ei yksi harhautunut viesti maailmaa kaada, mutta jos kaikki uudet postaavat viestejään minne sattuu, niin moderaattoreilla on kova työ siirrellä viestejä (ei ole kovin kohteliasta tuhlata toisten aikaa) ja itse asiat hautautuvat harhautuneiden viestien alle. Tästä syystä yritetään olla kurinalaisia osioiden aihevalinnoissa, eikä se ole missään tapauksessa henkilökohtaista. Viestitulvasta johtuen täällä on näitä eri osioita - jotta jokainen helpommin löytäisi oikean paikan kysymyksilleen ja löytäisi helpommin vastauksia. Eri osiot helpottavat myös mekaanisesti toimivaa hakua ja säästvät meille kaikille arvokasta aikaa - elämää kun tosiaan on foorumin ulkopuolellakin. :wink:

Paras vertaus foorumin säännöille ovat liikennesäännöt; ne koskevat kaikkia, mahdollistavat yhteisen toiminnan ja on loppujen opuksi oman edun mukaista noudattaa niitä.

Ja lopuksi, kiva kun jäit tänne, Krisu, kyllä tänne sekaan mahtuu!

Viestin otsikko: clive
ViestiLähetetty: 2005-11-05 23:19:42 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Nist kirjoitti:
krisu kirjoitti:

TYHMÄN (?) JA HULLUN (?) PUOLUSTUSPUHEENVUORO

Kiitos, olipas erittäin kauniisti sanottu. Harva meikäläistä noin somin sanakääntein on nimitellyt, varsinkin kun en muistaakseni ole sinulle pahaa sanaa sanonut. :? Kiitoksia vaan.

Jos näitä väärinymmärryksiä sattuu jatkuvasti näinkin yksinkertaisissa lauseissa, niin suosittelen kyllä Nist:ille hitaampaa lukutahtia, viestin uudelleenlukemista kirjoituksen jälkeen ja vaikkapa tehokkaan lukemisen kurssia (sellainen ei-akateeminen).

Kun näyttää nyt kuitenkin siltä, että palstan enemmistö osaa sen adaptiivisen lukutaidon ja kohteliaan käytöksen, niin tuollainen epäkohteliaisuus sekä välinpitämättömyys viestien lukemisessa rupeaa vaikuttamaan häiriköinniltä. (tyyliin, kohtelu mitä Krisu sai, ja jopa edellinen viesti - vaikka siihen tulikin editti)

Ehdotan, että tuollaiset viestit moderoidaan pois asiallisella puolella ja (aluksi) kirjoittajaa huomautetaan. Kyllä Siperia sitten opettaa, kun napautetaan epäkohteliaisuudesta nikki pariksi viikoksi hyllylle. Täällä moden tosiaankaan pidä ketään kumarralla, vaan varataan viesti asialliselle, joskus kovallekin, keskustelulle.

Henkilökohtaisuudet pois! Kohteliaisuus kunniaan! - tuolla yleisellä

Viestin otsikko: Re: clive
ViestiLähetetty: 2005-11-06 00:04:06 
pahak kirjoitti:
suosittelen kyllä Nist:ille hitaampaa lukutahtia, viestin uudelleenlukemista kirjoituksen jälkeen ja vaikkapa tehokkaan lukemisen kurssia (sellainen ei-akateeminen).

Kun näyttää nyt kuitenkin siltä, että palstan enemmistö osaa sen adaptiivisen lukutaidon ja kohteliaan käytöksen, niin tuollainen epäkohteliaisuus sekä välinpitämättömyys viestien lukemisessa rupeaa vaikuttamaan häiriköinniltä.

No huhhuh. Mikä ihme nyt täällä on onkelmana? Mä jätin tahalleen tuon alkuperäisen tuohon, jotta näkisi, miten helposti sitä voi ymmärtää väärin. Ja mikäs sun ongelmas on? Mulla ja krisulla on kaikki ookoo. Mikä ihme tätä ketjua vaivaa? Jatkuvasti pitää nähdä piruja seinillä, vaikkei niitä siellä olekaan.

Höhh.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-06 10:10:16 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi

Jäiköhän pahaklta huomaamatta, että Nist on itse mode.

Eiköhän tämä asia ole nyt loppuun purtu. Lähdetään kaikki Siperiaan! 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-06 10:14:25 
Poissa
punttisikakarppi
punttisikakarppi

Tytti kirjoitti:
Eiköhän tämä asia ole nyt loppuun purtu.

Tainnu olla ajat sitten... Mutta jos ihmiset nyt välttämättä haluaa tapella tyhjästä, niin tapelkoot nyt sitten. Ehkä se on terapeuttista.

Viestin otsikko: Joo..
ViestiLähetetty: 2005-11-06 11:12:05 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Perenna kirjoitti:
Mirka kirjoitti:
...sisältökysymysten sijaan heti alkajaisiksi aloitetaan marina vaikeuksista tietokoneen peruskäytössä.

Mites se linkin teko? :wink:

Oho kirjoitti:
kiva googlettaa ja saada 500000 vastausta

Googen hakutulokset on rankattu aika hyvin siten, että parhaat ovat alussa. Niitä kauempana olevia ei kannata ruveta aukomaan, paitsi jos ajankulua kaipaa.

els kirjoitti:
(Ai niin, enkä minäkään osaa vielä sitä tikkuria asetella...)

NONNI! Tämä ei elsille vaan niille jotka käskevät menemään muualle tietotekniikkaa opettelemaan.

Toi googlen "parhaat ovat alussa" ei pidä kutia ja rankkaus on syvältä jos haluaa löytää jotain muutakin kuin rankattuja juttuja....siis muun kuin rankatun löytäminen on välillä estetty. Tästä syystä jatkuvasti on käytettävä muita hakukoneitakin ja silti löytymättä jää mieletön määrä tärkeää tietoja joka kuitenkin sitten on hakukoneiden indekseissä. Kärkipään löydöt perustyvat linkitysmääriin ei tiedon hyödyllisyyteen...se valitetavasti onkin mahdotonta.

Tässä on tavallaan kysymys eräänlaisesta sensuurista.

Viestin otsikko: Re: Joo..
ViestiLähetetty: 2005-11-06 21:50:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oho kirjoitti:
Toi googlen "parhaat ovat alussa" ei pidä kutia ja rankkaus on syvältä jos haluaa löytää jotain muutakin kuin rankattuja juttuja....siis muun kuin rankatun löytäminen on välillä estetty. Tästä syystä jatkuvasti on käytettävä muita hakukoneitakin ja silti löytymättä jää mieletön määrä tärkeää tietoja joka kuitenkin sitten on hakukoneiden indekseissä. Kärkipään löydöt perustyvat linkitysmääriin ei tiedon hyödyllisyyteen...se valitetavasti onkin mahdotonta.

Tässä on tavallaan kysymys eräänlaisesta sensuurista.

Joo mä tiedän. Totta kaikki. Alan tietokannat eli deep web ovat must jos haluaa joltain alalta syvemmin tietoa. Ns. tavalliseen satunnaistiedon tai jonkun yksittäisen tiedonmurun tarpeeseen kuukkelin rankkaus riittää useimmiten eikä tarvitse käydä läpi hakutuloksen viittäsataa tuhatta sivua. Hakulauseen rustaaminen Googleen on kyllä joskus tuskallista kun pitää arvailla mitä sivujen tekijät on voineet kirjoittaa, mutta voi hakusanoja kumminkin lisätä ja kaventaa tulosta.

Kattava tiedonhaku, sellainen että haluaa kaiken olennaisen, mitä aiheesta on kirjoitettu, on kova homma. Tämmöisessä on kuukkelia parempi joku linkkihakemisto jos ihan tyhjästä joutuu alkamaan ja jos ei ole alan tietokantoja käytössä. Siihen kuluu aikaa ja takapuolilihasta.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-07 01:43:45 
Poissa
blondikarppi
blondikarppi

misukisu kirjoitti:
Jos olet huomannut, Marilynillä taitaa olla myös ennätys siinä, kuka yli vuoden karpanneista jaksaa yhä vastailla aloittelijoiden peruskysymyksiin ;)

Tätä minäkin olen oikein ihmetellyt! Että hän jaksaa yhä vääntää rautalangasta! En yhtään ihmettele jos siinä joskus alkaa jo käämi huhkuun punasena :lol: !

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-07 22:50:20 
Poissa
karppi
karppi

Nist kirjoitti:

Sigu on keksitty, ja sitä kandee käyttää hyväksi, jos haluaa tulla kohdelluksi hellemmällä kädellä.

Soon mää täällä taas. Että mikä on sigu?

nimim. " yx vaa"

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-11-07 23:46:16 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

krisu kirjoitti:
Että mikä on sigu?

Tuo teksti, jossa esim. Liilialla lukee "aina pitää ainakin kysyä kuuluvasti"mitä?"". Omaa siguaan pääsee muokkaamaan käyttäjätiedoista ruudun yläreunan linkistä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 181 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9 10 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00