karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-03 23:19:32

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 09:42:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Rauhaa, rauhaa, pyydän kauniisti.

Minusta voi oikeasti olla kyse väärinymmärryksistä kun viestitään ilman että nähdään tai kuullaan toista henkilöä. Minulla ainakin on käynyt pelkästään tekstiviestaillessa ns. samanhenkisen kaverin kanssa niin, että sitä kuvittelee kuulevansa/näkevänsä (mikä aistikanava kenelläkin vallitseva) jotakin äänensävyä tai ilmettä, mitä ei todellisuudessa olekaan. Hyvät naurut on saatu jälkikäteen, kun on tartuttu luuriin ja puhuttu ko. asiasta.

Ihmiset jotka viestivät enemmän epäsuoralla tyylillä, saavat aikaan hämmennystä niissä, jotka käyttävät ns. pohojalaasta metodia: sanotaan asiat niinkun ne on. Se, minkä joku kokee v***luksi, voikin olla pelkkä neutraali toteamus. Minusta tuntuu/näyttää/kuulostaa, että niin taisi käydä edellä puidussa esimerkissäkin. .ja jotkut meistä nyt tykkäävät olla sosiaalisia ja jutellen ottaa asiasta selvää - keskustelufoorumilla kun ollaan. Mukavaa viikkoa kaikille :) !

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 09:49:00 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Olen miettinyt aivan samaa kuin hidee. Ja usein törmännyt siihen, että teksti tulkitaan vittuiluksi vaikka kirjoittaja vain yrittää olla selkeä ja lyhytsanainen. Nk. rivien väleihin on hirveän helppoa ja vaarallista sijoittaa tulkintaa, joka on lähtöisin vain ja ainoastaan omien korvien välistä.

Hyvää tekstiä Louskalta ja papalta.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 10:55:30 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Makarios kirjoitti:
Tämä on hankala kysymys. Itse en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että vastauksen antamisen sijasta kehotetaan käyttämään hakua. Samalla "vaivalla" kirjoittaisi sen vastauksenkin. Monissa keskusteluryhmissä kehittyy usein tietty väärinkorostunut ylemmyydentunne. Äärimmäisyyksissään se voi johtaa hyvän asian karttamiseen ja kysyjän karkottamiseen eli siihen, että tässä tapauksessa ylimieliset karpit jätetään vapaasti uimaan omaan lammikkoonsa omine sisäpiiriviisauksineen.

Tämä meikäläisen mielipiteenä, joka varmasti ärsyttää sekin joitakuita. Tarkoitus ei kuitenkaan ole herättää kiukkua vaan ajattelua.

Mä kokeilin tätä logiikkaa joskus sitkeästi opettajiin "kun sä tiedät, niin mikset vain suoraan kerro mulle vastausta" ne opet oli jostain syystä sitä mieltä, että jos mä joudun itse etsimään sen vastauksen ja ajattelemaan, niin mä opin paremmin tai jotain. Kai mä jotain tiedonhausta opinkin, kun mun ei ole tarvinnut koko karppauksen aikana aloittaa kysymys-ketjuja foorumilla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 11:26:02 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

(s)karppaaja kirjoitti:

Ja kaikki pidempään foorumilla ollet voisivat muistella niitä ensimmäisiä viestejä joita tänne on kirjoittanut, löytynee helposti kun katsoo omat viestit. Aika moni meistä on kai niitä tyhmiä täällä kysellyt?

Ja edelleen ne käytöstavat voisi muistaa vaikka kuinka pännisi. En minä ainakaan oikeassa elämässä ole tyly ihmisille. Jos joku lapseni kaverin vanhemmista kysäisee että "onko niillä huomenna luistelua vai hiihtoa" niin en todellakaan vastaa mitään SVO (=soita vittu opelle) jos kerran vastauksen tiedän.

Vain pieni osa kirjoittajista aloittaa uusia kysymysketjuja, mutta he ovatkin sitten sitäkin näkyvämpiä.

Aivan eri asia vastata kysymykseen kyllä vai ei? kun kysyä karppilammessa "voinko/saanko/kannattaako/apua/mitä teen?" Tämä ei ole mitään exactia tiedettä, karppaustapoja on monia ja on sula mahdottomuus antaa yleispäteviä ohjeita toiselle tietämättä taustoista mitään. Ainoa keino on ajatella itse. Mikä on minulle sopiva karppaustapa, kun otan huomioon oman tilanteen ja tavoitteet? Jos joku kysyy kuinka monta hiilaria on kaalissa vastaus on lyhyt ja ytimekäs ja nopeasti kirjoitettavissa. Jos joku kaipaa henkilökohtaista valmentajaa antamaan siunauksen jokaiselle suupalalle, aikaa kuluu huomattavasti enemmän.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 11:31:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Luetun ymmärtäminen on joillekin vaikeaa. Minä en kehottanut käyttämään hakua enkä varsinkaan millään KVH termeillä. Kerroin vain mielipiteeni vastauksena ihmettelyyn, ettei "täällä tunnu saavan vastausta". Jos olisin tarkistanut, että kysymys oli esitetty ensimmäisen kerran lauantai-iltana kuudelta ja jo sunnuntaiaamuna kymmeltä tivataan, että miksei tule vastausta, olisin kyllä varmaan maininnut toisenkin syyn. Olisiko se sitten kysyjän mielestä ollut parempi vastaus, tuskin.

On kummallista, että muka asiasta kiinnostunut ei voi käyttää muutamaa minuuttia lukeakseen ketjua (jonka häntä ja muita kysyjiä varten varta vasten etsin ja nostin), jossa asia on perinpohjin selvitetty, "ei ole aikaa", mutta ehtii kyllä opettamaan, haukkumaan ja vääristelemään muiden kirjoituksia. Edelleen olen sitä mieltä että kirjoitukseni "muokkaus" muotoon, jonka lukija itse siihen keksi ja sen esittäminen sitten eteenpäin muka minun ajatuksinani on kaukana asiallisesta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 11:34:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Rauhoitu jo, Elka.

Tämä taisi jäädä sinulta lukematta: "Eilen oli sovintosunnuntai, joten senkin merkeissä pyydän anteeksi."

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 11:45:28 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Lisää makaroonia jee, höttöä ilman mitään ravitsemuksellista sisältöä :twisted:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 11:48:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

marilyn kirjoitti:
[
Aivan eri asia vastata kysymykseen kyllä vai ei?

Lähinnä noita tapauksia tarkoitinkin ja ymmärsin että Makarios puhui samasta asiasta, koska kysehän oli niistä joihin voisi antaa vastauksen samalla vaivalla kuin kirjoittaa "käytä hakua".

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 11:54:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

(s)karppaaja kirjoitti:
marilyn kirjoitti:
[

Lähinnä noita tapauksia tarkoitinkin ja ymmärsin että Makarios puhui samasta asiasta, koska kysehän oli niistä joihin voisi antaa vastauksen samalla vaivalla kuin kirjoittaa "käytä hakua".

Minulle hän esitti kysymyksen, johon kunnollisen vastauksen antaminen edellyttäisi lähes esseen kirjoittamista. Ja vaikka lyhyesti vastasinkin ja kerroin, mistä löytyy lisää tietoa, hän ryhtyi kuittailemaan.

Olen täysin rauhallinen, enkä kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 11:55:34 
Poissa
karppi
karppi

Palasin omille alkulähteilleni, lähes.

KVH :wink: :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 11:56:37 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

(s)karppaaja kirjoitti:
marilyn kirjoitti:
[

Karppaukseen liittyen ei ole juurikaan noita yksinkertaisia kyllä/ei kysymyksiä.

Vaikka tieto olisi päässä ja näppärät sormet, niin täsmä-vastausten ja ohjeiden kirjoitteluun saa kulumaan paljon aikaa.

Mun mielestä Great Girl antoi loistavia esimerkkejä netinkäytöstä. Kukaan ei saa palkkaa täällä ravitsemusneuvonnasta, silti aina on riski, että antamastaan vastauksesta huolimatta saa kuulla kunniansa, koska vastaus ei ole kysyjän mieleen tai vastaus tulee liian hitaasti tms.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 11:56:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elka kirjoitti:
Minulle hän esitti kysymyksen, johon kunnollisen vastauksen antaminen edellyttäisi lähes esseen kirjoittamista. Ja vaikka lyhyesti vastasinkin ja kerroin, mistä löytyy lisää tietoa, hän ryhtyi kuittailemaan.

Ai jaa, tuo on mennyt minulta kyllä aivan ohi :?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 11:59:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

marilyn kirjoitti:
Karppaukseen liittyen ei ole juurikaan noita yksinkertaisia kyllä/ei kysymyksiä.

Minusta taas välillä on tuntunut että forumi on pullollaan "paljonko hiilareita xxx:ssa on" tai "mistä saa parta-äijää" kysymyksiä :wink:

No, eihän noihin tietysti vastata kyllä/ei, mutta lyhyesti kuitenkin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 12:04:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elka kirjoitti:
Olen täysin rauhallinen, enkä kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön.

Jep. Ja mitähän jäi yhä huomaamatta?

Minä ainakin lopetan tämän veivaamisen tähän. Jos olet niin täynnä pyhää vihaa, ettet kiukultasi kuule, kun sinulta pyydetään anteeksi, minä en sille voi mitään. Noin vain myrkytät oman päiväsi.

Carpe diem, carp in dies

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 13:12:32 
Poissa
maallikkokarppi
maallikkokarppi

Viisainta olisi olla osallistumatta tähänkin soppaan mutta koskapa viisaus on selvänäköisyyttäni ennenkään päässyt sumentamaan..? :wink:

Omana mielipiteenäni haluan vain (ehkä hiukan OT:nakin) tähän kommentoida, että "anteeksipyyntö" jota edeltää oman oikeassaolemisen pönkitys ja moukarointi ja ikään kuin korkeamman moraalisen aseman korostaminen (minä olen nyt niin suuri ihminen että otan tässä ensimmäisen askelen ja pyydän anteeksi) ei ole minusta koskaan vaikuttanut kauhean vilpittömältä.

Ei muuta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 13:12:34 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

(s)karppaaja kirjoitti:
Niin, ajattelepa sitä, että moinen virhe sattui jopa sinulle, kokeneelle netissä surffaajalle. Eikö ole ymmärrettävää että myös me tavikset joilla ei juurikaan ole kokemusta keskustelupalstoista aiemmin voimme tehdä samoja virheitä?

Niin sattui. Mutta nyt ei puhutakaan samoista virheistä.

Minä en alkanut valittamaan siitä että minulle ei suoraan vastattu vaan kehotettiin jatkamaan toisessa ketjussa. Minä en avannut ketjua tietäen että aiheesta puhuttiin jo toisessa ketjussa. Minä en suoltanut sen seitsemää uutta aloitusta sen takia etten vaan jaksa lukea vanhoja ketjuja läpi.

Minä yritin. Nyt puhutaan niistä itsekkäistä jotka eivät viitsi lukea edes FAQ:ia ja törmäilevät kuin vasikat kevätlaitumella. Ja kun niille rassukoille ei edes saa sanoa mitään niiden törmäilyistä kun kaikki on vittuilua ja itsekkyyttä. Pitää vaan sietää ja antaa teetä ja sympatiaa ja pitkiä hermoja ja kestää muutenkin huonosti toimivan haun vaikeutumista jne jne... Ja sitten kun ei sano tarpeeksi nätisti ja kirjoita taas samaa asiaa (linkkiä vanhaan keskusteluun ei missään nimessä saa laittaa, se on vittuilua) uudestaan ja uudestaan, ilman palkkaa, saa haukut.

Minulla on tällä hetkellä pari askarruttavaa asiaa ja olen varma että foorumilla niistä on puhuttu. Mutta koska en jaksa ruveta etsimään, olkoon se minun ongelmani. Jos ei itse viitsi sen vertaa, ei tarvitsekaan tietää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 13:20:03 
Poissa
maallikkokarppi
maallikkokarppi

Voisiko perustaa erityisen KVH-ketjun jossa saa kysyä mitä vaan (no nyt on Off topicissa jo parikin sellaista, mutta ajattelin nimenomaan karppausaiheisia kysymyksiä) meitä laiskoja varten? 8)

Se ei tietenkään korjaa asiaa uusien osalta, jotka eivät koko ketjun olemassaolosta voi tietää, mutta me vähän pitempään foorumilla hengailleet, joilla on peruskysymys johon haulla kenties voisi löytyä vastaus, voisimme sellaisen suojissa kysyä... Ja siellä voisivat käydä ne konkarit vastailemassa, joilla on ylenpalttisesti aikaa ja lehmän hermot. :)

Päikkyynkin tosin voi niitä kysymyksiä kirjoitella, ja olen kyllä positiivisesti yllättynyt siitä miten nopeasti sinnekin usein saa vastauksen, vaikka sitä kuvittelee itselleen vain kirjoittelevansa. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 13:29:08 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Kun löydät karpin jolla on määrättömästi tietoa sekä aikaa ja ne lehmän hermot, niin laita hälle kysymys privana :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 13:32:50 
Poissa
vapaakarppi
vapaakarppi

marilyn kirjoitti:
Kun löydät karpin jolla on määrättömästi tietoa sekä aikaa ja ne lehmän hermot, niin laita hälle kysymys privana :wink:

Ai mää vai?

Ei ole hengenhätä ja mieluummin kaivan noita itte. Jos joltain kysyy niin saattaa tulla jopa liian suodatettua tietoa.

Katellaan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 13:39:46 
Poissa
paleokatti
paleokatti

hillapuuri kirjoitti:
Viisainta olisi olla osallistumatta tähänkin soppaan mutta koskapa viisaus on selvänäköisyyttäni ennenkään päässyt sumentamaan..? :wink:

Omana mielipiteenäni haluan vain (ehkä hiukan OT:nakin) tähän kommentoida, että "anteeksipyyntö" jota edeltää oman oikeassaolemisen pönkitys ja moukarointi ja ikään kuin korkeamman moraalisen aseman korostaminen (minä olen nyt niin suuri ihminen että otan tässä ensimmäisen askelen ja pyydän anteeksi) ei ole minusta koskaan vaikuttanut kauhean vilpittömältä.

Komppaan hillapuuria. Ja tuo viimeisinkin kommentti jossa vielä viimeisiksi sanoiksi lyödään vyön alle "pyhällä vihalla", kiukulla ja myrkyttelyjutuilla, vetää meikäläisenkin korvat punaiseksi.

Onneksi Elka on niin pitkän linjan karppipalstalainen, että me vakkarit tiedämme asian oikean laidan.
Mutta onhan nämä väännöt hyviä, opimme tuntemaan uusiakin...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00