semmi kirjoitti:
saako vielä vastata?

Ole hyvä vain! Ei täällä tarvitse madella

semmi kirjoitti:
se oli muuten öljy siinä dilbertissä

ja puimuriakin tarvitsee käyttää myös silloin kun halutaan saada rehua tuotantoeläimille.
Ihanaa, kun joukkoomme on laskeutut näinkin motivoitunut hissanope, joka jaksaa väsymättömästi opettaa tietämättömiä karppeja

. Jatkoa seuraa:
semmi kirjoitti:
hieman ot: minkki on ollut suomessa jo niin pitkään, että se kyllä lasketaan jo suomen luontoon kuuluvaksi. tulokaslajista voidaan puhua kyllä, mutta minkki ei täältä enää mihinkään lähde ja ensimmäiset luontoon asettuneetkin olivat 1920-luvulla tarhoilta karanneita yksilöitä. ei voida tarkasti määritellä, mitä kuuluu suomen luontoon ja mikä tämä luonto yksiselitteisesti on. muuten jouduttaisiin vetämään keinotekoisia vuosilukurajoja tyyliin vain vuoteen 1855 mennessä esiintyneet kasvi- ja eläinlajit kuuluvat suomen luontoon ja siinä olisi biodiversiteetti kovilla

.
Marilyn: minkki on vesipeto, luonnostaan ui pitkiäkin matkoja, joten se on levinnyt saaristoon helposti. lisää ooteetä: ruotsissa minkkitarhaus tulee todennäköisesti kaatumaan juuri siihen, että siellä lakimuutos takaisi niille lajinmukaiset olot kuten juuri mahdollisuuden uimiseen ja tämä on tarhaajille kallista ja muutenkin mahdotonta toteuttaa.
*krooh*...auts!! Semmin karttakeppi heilahti
Semmi kirjoitti:
lähinnä ero siinä, että vegetaristin elämäntapa rajoittuu ruokaan
=varttivege
Semmi kirjoitti:
vegaanit välttelevät eläinperäisiä tuotteita laajennetusti; vaatteissa jne. minä kyllä olen ostanut/ottanut käytettyjä joitakin villavaatteita kierrätyskeskuksesta tai 2nd hand shopeista. ja toki niitä on jäljellä vielä ajalta ennen vegaaniuttani.
Toivottavasti ne eivät ole alusvaatteita

..
Semmi kirjoitti:
vaimonvaihto -sarjan vegaani oli kyllä supertympeä ja asiaton (läimäytti sitä koiraakin

); ainoat vähänkään sympaattisia olivat perheiden isät. kaliforniassa olisi vegen helppoa tarjota hyvä ateria sekasyöjälle, mutta nämä pupelsivat jotain ihmeellisiä virityksiä. se siitä, katsoin vain ekan jakson kun korpesi niin.
Tätä en jaksanut enää lukea.
Semmi kirjoitti:
Marilyn kirjoitti:
Kun henkilö voi pahoin nähdessään kuolleen kalan ja kalaa syöviä ihmisiä, mutta samalla haaveilee VEGAANISISTA shipseistä ja suklaasta ja limusta, voi vain ihmetellä sitä logiikkaa ainakin ekologiselta kannalta.
ainahan sitä haaveilla saa, käytännön toteutus vasta ratkaisee. ja ihminenhän vegaanikin on, oppinut elämään tässä herkuilla kyllästetyssä kulttuurissa. eivät mieliteot käy aina yksiin periaatteiden kanssa ja henkilökohtaisesti minua tympisi suunnattomasti, jos joku odottaisi minun olevan täydellinen eko-ihminen vain siksi, että teen joitakin ekologisiksi katsomiani valintoja. perus-sipsithän muuten ovat ihan vegaanisia (peruna, kasviöljy, suola). vasta kun katsoo noita maustettujen pakkauksien kylkiä, niin lisäaineet ja muut vilisevät silmissä. ja useimmat tummat suklaat myös.
.. taidan lähteä nukkumaan..XO..
Semmi kirjoitti:
Pixun kanssa mulla on ilmeisesti joku tosi paha kommunikointiongelma. mä en ymmärrä, miten mua voi ymmärtää noin väärin tai viereen

. yritetään nyt vielä:
Pixu kirjoitti:
Oletpa tosiaankin täynnä itseäsi, kun kuvittelet, että ihmiset "matelevat" edessäsi lihansyönnin takia ! Kasvattaa tämä joustavan etiikan vegeily ainakin itsetuntoa!
en minä kuvittele mitään vaan näen sen ihan selvästi, kun aterialla valitsen kasvisvaihtoehton. keskustelu menee näin:
"ootsä kasvissyöjä?"
"joo"
"etsä syö lainkaan possua/kanaa/lehmää/sitäsuntätä?"
"en"
*keskustelukumppani menee vaikean näköiseksi ja siirtelee vaivautuneesti lihoja lautasellaan*:
"mäkin kyl yleensä syön tosi kasvispainotteisesti.."
tämä keskustelu on käyty jo niin monta kertaa, että välillä tekisi mieli ottaa toista lohduttavasti kädestä ja sanoa, että "ystävä hyvä, syö nyt se ateriasi äläkä nöyristele". kyllä tuo on ihan selvää matelua tai miksikä sitä nyt haluaakaan kutsua.
Lainaan sinua, ja totean ettei ole minun syyni, jos olet tavannut yksinkertaisia ihmisiä

.
Semmi kirjoitti:
kissoista:
Pixu kirjoitti:
.ja_sitten_Semmi_kaataa hyvällä omalla tunnolla raksuja kissan kuppiin:D ! P.S. Onko kissasikin moraaliton luuseri?
kissat eivät osaa tehdä moraalisia valintoja, ihmiset osaavat. kissa ei ajattele saalistaessaan, että tapanpa tuon jyrsijän nyt mahdollisimman nopeasti, että se ei kituisi. ihminen on moraalinen eläin.
Ja kuinka kärsivällisesti hän taas jaksaakaan opettaa

.
Semmi kirjoitti:
en laske kissojani pihalle, koska se on niille ihan liian turvaton paikka. joillakin ihmisillä tuntuu olevan se käsitys, että kaikkia eläimiä saa kohdella kaltoin (olen keskustellut ala-asteikäisten poikien kanssa, jotka heittelivät karkuun juoksevaa kissaa kivillä). lisäksi olen sitoutunut pitämään ne sisäkissoina (hesyn luovutussopimus) ja ne pelkäävät olla ulkona (eivät mene edes parvekkeelle).
Esimerkkini oli kuvitteellinen tilanne, harmi jos sinä et nähnyt siinä mitään huumoria.
Semmi kirjoitti:
enkä minä ramppaa alvariinsa työterveyshuoltajalla. jos sinulla olisi vapaa pääsy valitsemallesi erikoislääkärille koska hyvänsä, niin etkö käyttäisi sitä hyväksesi? yleensä käyn kerran vuodessa mittauttamassa veriarvojani, tänä vuonna en ole vielä käynyt mutta lukemat viime syksyltä olivat hyvät.
Minun ei tarvitse, koska syön terveellistä sekaruokaa. Ja veriarvoni on kyllä mitattu, joten älä huolehdi niistä.
Semmi kirjoitti:
hyttysiä en maininnut vitsikkyyden vuoksi vaan ihan tosissaan. sillä selvensin omia "rajojani".
Ahhah...nyt saankin sitten nukuttua yöni rauhassa.
Semmi kirjoitti:
en myöskään usko, että kukaan vegaani on mulkoillut sinua pihvilautasesi äärellä.
Voi ei...nyt MENI ne yöunet...

Semmi kirjoitti:
kaiken kaikkiaan, minun on ollut vaikea ymmärtää, miksi veganismini herättää niin paljon negatiivisuutta.
Siksi ilmeisesti, koska siihen kuuluu eräänlaisia "eettisiä" hurskastelijoita.
Semmi kirjoitti:
teistäkin kuitenkin ainakin osa vastustaa tehotuotantoa omalla tavallaan; luulisi teidän ymmärtävän ainakin hippusen eläinten oikeuksista.
luulisin että n. 99,9% karpeista ymmärtää, kaikki eivät vain koe tärkeäksi kertoa sitä sinulle.
Semmi kirjoitti:
siitä vain sitten vähän laajennetaan näkemystä, niin ymmärtäisitte, miksi minä ajattelen niin kuin ajattelen. ymmärtäminen ei tarkoita sitä, että tulisi tehdä samoin.
Semmi-kulta mussukka, minä ymmärrän sinua täydellisesti, paitsi sitä en, että sotket etiikan tähän.
Se on se kompastuskivi.
Semmi kirjoitti:
kiinnostuksen ja rakkauden eläimiin perin kotoa. vanhempani ovat kuitenkin sekasyöjiä ja tekevät selvän jaon tuotanto-, villi- ja lemmikkieläimiin. ensimmäisiä on ok syödä, toisia rajoitetusti (en usko, että söisivät siiliä tai oravaa) ja viimeisiä ei. olen päässyt tuotantoeläimiä maatiloilla näkemään muutamaan otteeseen ja päällimmäiseksi tunteeksi on useimmiten jäänyt masennus, etenkin käydessäni eräässä suursikalassa, joka sittemmin paloi (ja hengissä selvinneet eläimetkin jouduttiin lopettamaan). minun mielestäni on epäeettistä pitää sikoja sellaisissa olosuhteissa, joissa ne hädintuskin mahtuvat kääntymään. vaikka talousjärjestelmää voikin siitä osittain syyttää, uskon, että muutos lähtee yksilöstä, eikä vastuuta voi sysätä täysin järjestelmälle. en kuitenkaan usko tuputuksen tai moralisoinnin voimaan,joten siksi et kuule minun arvostelevan ateriaasi

.
Mutta mielessä on tainnut kuitenkin käydä..

?
Mnjaa...muuten ihan hyvä hommahhohhoijaa... Hyvää yötä eettiSEMMIn

!
Kipuna on kadonnut..