karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-24 15:52:46

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 230 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 912 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 11:10:29 
[quote="Pappa"]
"Kovat" rasvat on kiva puheenaihe. Se muuttuu tylsäksi kun joku pyytää nimeämään ne ja luettelemaan kunkin nimetyn haittakäyttäytyminen elimistössä. Tai edes niiden joukon haittakäyttäytyminen.

Missä nämä "tietäjät" nyt on... vai menikö tärkeä rasvaton tärkkelys väärään kurkkuun.[/quote

Pirun huono muisti sinulla ainakin on...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 11:27:32 
Pappa kirjoitti:
"Kovat" rasvat on kiva puheenaihe. Se muuttuu tylsäksi kun joku pyytää nimeämään ne ja luettelemaan kunkin nimetyn haittakäyttäytyminen elimistössä. Tai edes niiden joukon haittakäyttäytyminen.

Mitä ne kovat rasvat sun mielestäs on?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 11:37:08 
phe kirjoitti:
oisko transsien saanti taas nousussa?

Oisko lihavuus lisääntynyt???

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 11:51:00 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Anonymous kirjoitti:
phe kirjoitti:

No ei. Läskit ovat lisääntyneet, mutta teolliset transsit ovat vähentyneet enemmän tai vähemmän tasaisesti sieltä 50-luvulta lähtien. Niistä vain puhutaan nykyisin hiukkasen enemmän kuin ennen. Ja vasta nyt ensimmäiset maat (Tanska, USA) alkavat rajoittaa niitä myös lakiteitse - meillä niistä vasta varovasti puhutaan 8)

Sen sijaan hivenettömiksi ja nopeiksi jalostettujen hiilihydraattien määrä (on kyse sitten tärkkelyksestä tai sokereista) on kyllä kasvanut ja kasvaa edelleen iloisesti käsi kädessä tämän lihavuusepidemian kanssa, ja vieläpä maasta ja maanosasta riippumatta. Niitä ei ollut näin paljoa edes pula-ajan korvikemössöissä...

terv. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 12:01:19 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

vieras taas kirjoitti:
Pappa kirjoitti:

Missä nämä "tietäjät" nyt on... vai menikö tärkeä rasvaton tärkkelys väärään kurkkuun.

Pirun huono muisti sinulla ainakin on...

Muisti??

Näkö sensijaan taitaa olla huono kun en näe sellaista lueteloa luonnollisten ravintoaineiden ihmisen terveydelle vahingollisista rasvoista. Ehkä sinulla on tarkempi näköelin.

No helpotetaanpa. Saisiko luettelon niistä rasvoista joita tarkoitetaan suositusten niillä rasvoilla joita olisi saatava se enintään 10%.

Kun se luettelo on sitten tuossa minunkin nähtävillä kysyn jokaisen niistä kohdalla erikseen: missä ja koska ja millä tavalla juuri kyseisen on osoitettu olevan haitallinen. (juu tiedän että tämä on kiusallista mutta jotenkin tämä olisi "purettava" ... )

Joten se lista pliis......

Edit: quotet kuntoon..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 12:01:53 
els kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
phe kirjoitti:

No ei.

terv. els

Ihan mielenkiintoinen kannanotto, että lihavuus ei ole lisääntynyt. :shock: :o Tuota en ole ihan äsken kuullut. Vissiin tämä noususuunnassa olevan BMI-trendi onkin vaan sitä, kun lihasmassa kasvaa eikä siis läski. :?

Huvittaa kyllä, että kun joku on päättänyt, että juu transsi-salaliitto on kaiken pahan alku ja juuri, niin sitä mielipidettä ei muuteta millään eikä muita vaihtoehtoja oteta edes harkintaan. :lol: :lol: :lol: Työ ootta ihan mahdotonta populaa. :lol: :lol: :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 12:04:27 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Käydään nyt vaan asia kerrallaan erikseen läpi. Ne haitalliset rasvat. Nimet?

katsotaan sitten erikseen muita tekijoitä joita on myös olemassa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 12:04:40 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Tämä yllämainittu nyt ainakin on selvä trolli, kun ei osaa edes kokonaisia lainauksia tehdä. Mode, tuon saisi vaikka poistaa. Se ei lisää mitään tähän ketjuun. Ja tämän viestin saa poistaa sen mukana 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 12:11:25 
els kirjoitti:
Arkkitehti kirjoitti:
Einomies kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:

Riippumatta nyt siitä, mitä tuosta yllämainitusta väitetään järkeväksi, tunnen monta väintäin yhtä arvostettua lääketieteen ja ravitsemuksen ammattilaista, jotka puhuvat eläinrasvan puolesta ja nopeita hiilihydraatteja vastaan.
terv els

Mainitse joku nimeltä, kun heitä kerran on niin monta.

Sinähän tässä aloit "saavutuksillasi" ensin kehumaan, että jos ensin esittelisit itsesi.

Itse asiassa, minä en ole kehunut mitään, kysyin vain elsiltä kysymyksen. Ilmeisesti täällä ei saa kysyä mitään, saati sitten kyseenalaistaa. :roll: Voin silti esitellä itseni, eli olen äitiyslomaileva arkkitehti, joka on kiinnostunut monista asioista. 8)

Eikös tuo Walter C Willett Harvardista kelpaa? Lienee maailman tämän hetken kuuluisin epidemiologi - ja USDA'n ruokapyramidin kyseenalaistaja. Sitten olis kardiologiproffaa (vaikkapa Agatston), kardiologi-tohtoria (Roope Atkins'in lisäksi niitä on muitakin, osa todella nimekkäitä), endokrinologi-tohtoria (tiedän ainakin kolme), ja vino pino muuten vaan tohtorin tutkinnon saaneita.

Suomestakin tiedän suoralta kädeltä ainakin neljä professoria tai emeritusta, joiden mielipiteet ovat varsin karppia. Lääkäreitä on jo kymmeniä, ellei satoja - ja noita miekankalistelijatohtoreita löytyy jopa täältä karppifoorumilta.

Anonymiteetin suojassa on vaikeaa sanoa enempää - mutta ethän sinäkään sanonut 8). Itse asiassa, tuon saman anonymiteettiuden suojassa sinulla on vieläpä vapaus kertoa itsestäsi juuri niin paljon ja totta kuin haluat. Mutta nuo ensimmäisen kappaleen kaverit ovat kaikki julkaisseet asiasta kirjoituksia, ja vielä ihan omissa nimissään 8)

terv els
/edit jokunen typo/

Sori, et onnistunut vielä tällä vakuuttamaan. :wink: Jos viittasit muhun tuolla omissa nimissään kirjoittaneet-kommentilla, niin harvemmin arkkitehdit julkaisee ruokavalioon ja ravitsemukseen liittyviä kirjoja. Toisin kuin suomalaiset ortopedit. :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 12:14:52 
Vakuuttumaan mistä?
Siitä että karppia tukee joku sinua enemmän koulutettu tai arvostettu? :lol:
Itsehän arvostuslistasi laadit...

Vai siitä etten sano suomalaisia nimiä anonyymipalstalla?
Ethän sinäkään sano omaasi - eikä mikään takaa että olet se mitä väität 8). Rekkaudu sisään ja lähetä omalla nimelläsi yksityispostia, niin voin kertoa ainakin omani.

terv els eirek

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 12:21:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anonymous kirjoitti:
Olen saanut paljonkin järkevää aikaan.............Mä saan suht hyvää palkkaa, työkaverit on mukavia, olen saanut nimen moneen lehteen, radioon ja telkkaan, iso osa ihmisistä pitää mua asiantuntijana, mulla on takana vaikuttava taustataho, joka takaa sen, että se mitä mä sanon merkkaa monelle aika paljon.

Mikset siis esittäydy nimelläsi, jos ja kun nimesi merkkaa niin paljon? Kyllä tänne "asiantuntijoita" aina mahtuu :wink: Säälittävää sen sijaan mielestäni on nimettömänä ja ylimielisenä kehuskella saavutuksistaan!

Anonymous kirjoitti:
Mulla on väitöskirja ja tohtorinhattu, jolla voi keekoilla lapsille, iso liuta julkaisuja arvostetuissa kansainvälisissä julkaisuissa. Kun menen ulkomaille kongressiin, mulla on siellä paljon tuttuja tutkijakollegoita. Mun juttuja siteerataan tutkimusmaailman lisäksi tavallisten kuolevaisten maailmassa. Mun työn ansiosta moni muukiin tutkii samaa alaa, kun on huomattu että se on tärkeä juttu. Siinäpä vähän alkajaisiksi. Ei ois ala-asteen ope uskonut vielä 20 vuotta sitten mikä musta tuli. Aika hyvä minä. =D> Pistäkää paremmaks. :twisted:

:-s
Minkä vuoksi tulet arvostusta täältä hakemaan, jos kerran Sinua tiedemaailmassa niin suuresti arvostetaan?
Luuletko, että ala-asteen opesi piileksii keskuudessamme? :lol:

No, huvinsa kullakin...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 12:35:05 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Arkkitehti kirjoitti:
Toisin kuin suomalaiset ortopedit. :lol:

Minkäs verran tunnet suomalaista lääketieteen koulutusjärjestelmää.

Jos hän ei olisi ortopedi vaan erikoistumaton lääkäri. Olisiko hän lääketieteen lisensiaattina pätevämpi kuin sitten kun on tuosta erikoistunut lisäksi erikseen ortopediaan, entä jos hän olisi lääketieteen tohtori ja tutkinut vaikkapa hiusten kasvun yhteyttä äidin isän tupakointiin. Olisiko hän nyt sitten asiantuntija jota uskoisit vaikka sen suhteen kuinka aivojen eri alueiden etsyymitasot muuttuvat kun sopeutuvat ketoaineiden käyttön lisäämiseen osana tarvitsemaansa energiaa. Tai uskoisit jos hän sitten sanoisi että tyydyttyneet eläinrasvat ovat pahoja lisäämään sv tautiriskiä. Vähensikö se jollain tavalla hänen läketieteellistä osaamistaan ja pätevyyttään kun hän erikoistui ortopediaan vai mihin sillä viittaat.

Uskon että hänen tietämyksensä ravitsemuksesta sekä ihmisen ravitsemukseen liittyvästä aineenvaihdunnasta ei edes paljoakaan perustu saamaansa lääketieteen ammattikoulutukseen vaan hänen muuhun perehtyneisyyteensä asiassa.. Tiedäthän paljonko lääketieteellisessä koulutuksessa kerrotaan asiasta?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 13:18:36 
els kirjoitti:
Tämä yllämainittu nyt ainakin on selvä trolli, kun ei osaa edes kokonaisia lainauksia tehdä. Mode, tuon saisi vaikka poistaa. Se ei lisää mitään tähän ketjuun. Ja tämän viestin saa poistaa sen mukana 8)

Ensinnäkin tämä on Taistelutanner. Otsikko oikein pyytää trollamaan. Jos sitten päätät taas itsevaltiaana: "Hei tytöt, poistetan tämä trolli", on se vastoin tämän palstan ideologiaa ja siksi sitä muuten ei poistettu :lol:

Mutta lakkaisit käyttämästä tuota "poistetaan" korttia aina, kun argumenttisi on kävellyt nurkkaan.

Asiaan: Selkeästi kannustat palstalaisia syömään virallisen ravitsemuksen vastaisesti lähes joka asiassa. Suosikaa kovaa rasvaa, suolaa etc. Niin onko tullut mieleen ettet ole vastussaa ohjeistasi, vaan sivuston ylläpitäjä? Mikään pääsivulla oleva "vastuuvapauslasuseke" ei päästä ylläpitäjää vastuusta, vaan ylläpitäjä vimekädessä vastaa sivustolla kirjoitetusta tekstistä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 13:38:45 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

vieras taas kirjoitti:
Asiaan: Selkeästi kannustat palstalaisia syömään virallisen ravitsemuksen vastaisesti lähes joka asiassa. Suosikaa kovaa rasvaa, suolaa etc.

Ja taas tuo "kova rasva". Mitä tarkoitat sillä?

Kokeiles kauanko pärjäät ilman natriumin riittävää saantia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 13:56:25 
Anonymous kirjoitti:
Mä saan suht hyvää palkkaa

Hihii, ei siellä KTL:lla mitenkään huimat palkat ole, edes erikoistutkijoilla...

Siinähän "keekoilet"! :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 13:57:29 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Tehdäänpä ketjun välitilinpäätös. Tähän asti vahvimmat perustelut nykyisille ravintosuosituksille ovat tässä:
Ilkimys kirjoitti:
Lukaisepa jostain miten paljon rasvaa ja kovaa rasvaa suomipoika ja -tyttö sai 1960-luvulla. Onko se vähemmän kuin tänään??? Katsopa svt-ilmaantuvuuksia samalla gapilla. Onko niissä eroa??? Logiikka on sitä mitä kaikilla ei ole. :lol: :lol: :lol:

vieras taas kirjoitti:
Kansa syö alle 50%E hiilareita, rasvaa yli 30%E, josta kovia rasvoja aivan liikaa ja sillä sipuli. ... Kun rasvankäyttö on laskenut, niin samassa on laskenut sv-sairaudet.

Ei näillä vielä Kuuhun mennä :roll: Miksei syy hyvään svt-kehitykseen ole esim. lihan ja kasvisten suosimisessa viljan sijaan? Sekin näkyy tilastoista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 14:49:20 
chiman kirjoitti:
vieras taas kirjoitti:
Kansa syö alle 50%E hiilareita, rasvaa yli 30%E, josta kovia rasvoja aivan liikaa ja sillä sipuli. ... Kun rasvankäyttö on laskenut, niin samassa on laskenut sv-sairaudet.

Ei näillä vielä Kuuhun mennä :roll: Miksei syy hyvään svt-kehitykseen ole esim. lihan ja kasvisten suosimisessa viljan sijaan? Sekin näkyy tilastoista.

Kun en tiedä. Tällä hetkellä se vaan näyttäisi siltä. Jos hiilarit sadoissa tutkimuksissa todetaan syypääksi, niin sitten muutetaan suuntaa. Nyt tuon hiilariteorian kannalla ovat muutamat kellokkaat. Kellokkuus on paras tapa erottua tutkijamassasta. se on kai se Galileiteoria; olen erimieltä, niin minut huomataan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 14:51:48 
Muuten ihan vaan ohimennen. Kun vierailla on paljon asiaa, kannattaisi rekkautua, jotta mielipiteet saisivat osoitteet. Aina voi rekkautua ulos, tai vaihtaa nikkiä jos huvittaa. Se ei siis sido mihinkään, mutta helpottaa myös vieraiden viestien ymmärtämistä -> kommunikaatiota.

Hiukka edit...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 15:18:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Anonymous kirjoitti:
kekexxx kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:

Taidan olla tekemisissä tutkimuksen kanssa, toisin kuin täällä valtaosa. Sorry poijaat! :P

No, oletko saanut mitään järkevää aikaiseksi? Lisätään stressiä: pidä huolta, että olet ottanut huomioon kaikki vaikuttavat tekijät. Siitä huolimatta työsi on todennäköisesti täysin yhdentekevää. Aiheutat ehkä muutamia kymmeniä kuolemia, mutta hei, elämä on! Kato pitää uskoa siihen mitä tekee. Eihän sitä voi tehdä munakasta rikkomatta vähän munia. Monet ihmiset lukevat juttusi ja toimivat niiden mukaan; aikamoinen vastuu - painavakin.

Olen saanut paljonkin järkevää aikaan. \:D/ \:D/ Mulla on työpaikka, jossa voi surffailla netissä ja tapella karppien kanssa. :lol: Mä saan suht hyvää palkkaa, työkaverit on mukavia, olen saanut nimen moneen lehteen, radioon ja telkkaan, iso osa ihmisistä pitää mua asiantuntijana, mulla on takana vaikuttava taustataho, joka takaa sen, että se mitä mä sanon merkkaa monelle aika paljon. Mulla on väitöskirja ja tohtorinhattu, jolla voi keekoilla lapsille, iso liuta julkaisuja arvostetuissa kansainvälisissä julkaisuissa. Kun menen ulkomaille kongressiin, mulla on siellä paljon tuttuja tutkijakollegoita. Mun juttuja siteerataan tutkimusmaailman lisäksi tavallisten kuolevaisten maailmassa. Mun työn ansiosta moni muukiin tutkii samaa alaa, kun on huomattu että se on tärkeä juttu. Siinäpä vähän alkajaisiksi. Ei ois ala-asteen ope uskonut vielä 20 vuotta sitten mikä musta tuli. Aika hyvä minä. =D>

Pistäkää paremmaks. :twisted:

Minäkin osaan ihan opistopohjalta keksiä yhtä paljon skeidaa ja pistää jopa paremmaksi O:) (sun 'saavutukset' on turhan ympäripyöreitä).

Eli annas paukkua jotain painavampaa tavaraa :twisted: !

P.S. Taidat olla Jumala, kun tiedät noinkin tarkkaan ihan tavallisten (!)kuolevaisten siteeraukset :) ...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-09-16 15:31:45 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

ja mä en nyt anna periksi: eli, antakaapas kuulua ny vaan niiden luonnollisten ravintoaineiden ihmiselle haitallisten "kovien" rasvojen nimet ihan kunnolla.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 230 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 912 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00