karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-27 06:18:27

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 337 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 1017 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 10:27:15 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Ahma kirjoitti:
Olen kuitenkin havainnut, että tunteita enemmän syömiseen vaikuttaa fysiologia ja nälän/kylläisyyden hallinta, aivan kuten Pappa sanoi. Minullakin on elämässäni isoja murheita, siitä huolimatta painoni on pysynyt vakiona. Ennen olisin varmasti lihonut.

Toki tässä on valtavia eroja yksilöiden välillä. Joillakin lähes kokonaan asiaa säätää fysiologia, joillakin lähes kokonaan psykologia. Sekin on luonollista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 10:51:43 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

ED: Tuplanpoisto.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 10:52:15 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Wi kirjoitti:

TOINEN EDIT: Valitettavast olen jatkanut myös itsesyytöksiä - miten olen voinut olla niin idiootti, että en ole lähtenyt tutustumaan asioihin tarkemmin itse JO PALJON AIKAISEMMIN. Yksittäinen Atkins-kokeilukin olisi varmaan osoittanut minulle sen, että kuulun aineenvaihdunnaltani selkeästi sellaiseen tyyppiin, jolle vähärasvainen, hiilihydraattipitoinen ruokavalio ei todellakaan ole paras vaihtoehto painonhallinnan kannalta. Olin vain niin ravitsemussuositusten läpikotaisin pelottelema, että en uskaltanut lähteä moiselle tappajadieetille silloin, kun se edellisen kerran oli muodissa...

Veit jalat suustani. Näin se meni. Minulla periaatteessa olisi ollut jopa tietokin, ohitin sen vain, uskoen viralliseen "oikeaan" ravitsemusoppiin. 80 luvulla tein jopa itselleni dieetin, lskin kaiken pilkuntarkasti, joka vitamiinin, hivenaineen, jokaisen rasvagramman, jaisen kalorin. Diettini oli "tieteellisen" tarkka. Sitä kestikin jonkin kuukauden kaiken kaikkiaan. Laihduinkin ihan reilusti. Toistakymmentä kiloa. Mutta data on minulla kaikesta jossain tallessa. Pidin aivan yksityiskohtaista kirjanpitoa kaikesta. Samalla kehittelin jotain kirjoitelman tapaistakin ravitsemuksesta, vitamiineista ja muista. Ne ovat jossain tallessa. Kun vaa tietäsi missä. Perehdyin silloin ihmisen aineenvaihduntaan. Paaston ja muun fysiologiaan. Tiesin myös Atkins dieetin jota julkeasti pilkkasin vääräoppisena. Vaikka hiljaa mielessäni tiesin että periaatteessahan sen pitäisi ehkä toimia. Mutta, kieltäydyin uskomasta sitä, torjuin sen tiedon ja peittosin sen vitamiineilla ja hivenaineilla ja jopa sen selvittämisellä kuinka vähän proteiinia tarvitaan kun ravinto on oikeanlaista ja koko maailman ravinto ongelmat voitaisiin ratkaista lopettamalla harha ylimitoitetusta "amerikkalaisesta" proteiininsaantitarpeesta.

Voihan tsiisus. No, olin vain ihminen, ja tein silloisen parhaan tietoni mukaan ja tiedon arvotuksen pohjalta mielestäni juuri oikein. Tottakai arvotin asiantuntijoiden antaman virallisen tiedon korkeammalle kuin jotkij satunnaiset erikoisuudet kuten Atkins. En ymmärtänyt vielä tuolloin tiedon olemusta. En ymmärtänyt nähdä seikkoja jotka olisivat oikeuttaneet kyseenalaistamiseen. Olin siis ravintouskovainen.

Sen jälkeen sitten elämä kulki (painon noustua takasin vähitellen) omia latujaan. Ajattelin, so what, jos olen lihava, ei se minua miksikään muuta, saan olla vain juuri itseni. En enää vaivannut päätäni asialla. Minusta elämästä nauttiminen oli tärkeämpää kuin vahtia peiliä.

Pakkotilanne astui kuvaan vasta vuonna 2004 jota ennen jo olin jonkin aikaa ollut huolissani mutta muut asiat menivät yli tämän huolen. Lihoin edelleen siis. Ja kiihtyvällä vauhdilla, kunnes olin selkä seinää vasten. Tässä vaiheessa ei sitten ollut mahdollisuutta "harjoitella" että onnistuisiko nälkäkidutus. Riittäisikö aika ja mahdollinen hidas, epävarma tulos. Tiesin että parissa viikossa voin saada jonkin varmuuden miten minun kohdalla toimii ketogeeninen. Asia selkisi paljon nopeammin. Kokemus on, edelleenkin sanottuna, uskomaton. Tiesin, mutta se että oikeasti koin sen itse antoi aiheen kumota monta vanhaa luuloa tai aina sivuutettua tiedon tapaista. Ajan vain tarvi olla näemmä "kypsä". Kiukkuinen olen siitä etten uskaltanut tai alkanut vain aiemmin. Kiukkuinen olin siitä että uskoin monia asiantuntijana pitämiäni ihmisiä sekä ammatin että muun käsityksen perusteella. Uskoin myös virallista terveydenhuoltoa järjestelmänä. (vaikka usein kiukuttikin kun havaitsi monenmoista huuhaata silläkin sektorilla, se pilleriuskonto kun on kaiken ylittävä)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 10:57:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nist kirjoitti:
mandariinista meni enemmän pisteitä kuin appelsiinista. :shock: Syyksi ilmoitettiin, että appelsiinia on niin vaikea kuoria.. (kuluu vissiin enemmän kaloreita sen kuoria nyppiessä? :lol: )

Entäs jos sen mandariinin kuoris kumirukkaset kädessä, sillohan se on yhtä vaikeaa kuin applarin kuoriminen ilman rukkasia...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 10:58:28 
Näinhän usein on, että hehkutetaan intoa pullollansa sen yhden ja ainoan oikean laihtumistavan puolesta, laihtumisen alkuun kun on päästy, niinä kuherruskuukausina. Veikkaanpa että näitä entisiä paikkareidenkin (tai kasvisruokavalion, kaalisoppakuurin, vissydieetin, rasvasieppareiden tms) puolesta alkuinnossa hehkuttajia löytyy tältäkin palstalta. Nyt vain hehkutus on siirtynyt eri leirin puolelle. Mennään hieman aikaa eteenpäin, niin useita täällä hehkuttaneita ns. "LowCarp-systeemin takia epäonnistuneita" löytyy luultavasti sättimässä vanhaa pahaa jossain uudessa lahkossa.

Vikahan ei tietenkään voi olla siinä, että söisi esim. niihin aika yleisiin ja itsestäänselviin syihin, joista Pullahiirikin puhuu. Mutta kaikkein raskaintahan on päätös- ja valintavastuun ottaminen, oman itsensä sisälle katsominen, siihen nimenomaiseen alkusyyhyn perehtyminen. Korvien välistä se laihtuminenkin lähtee sitten kuitenkin lopulta, on ne aputyökalut mitä hyvänsä paikkareiden tai atkinsin väliltä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 10:58:39 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Pullahiiri kirjoitti:

Näistä monet eivät ole itse laihduttaneet paikkareissa vaan paikkareiden vaillinaisilla ohjeilla. .

Täällä yksi ryhmät ja muut perusteellisesti kokenut.

Pullahiiri kirjoitti:
Äläkä yleistä, tämä kiinnostamiskohta liittyi vain ja ainoastaan tuohon kohtaan tuossa keskustelussa papan kanssa, eikä sillä ole mitään tekemistä yleisellä tasolla sen kanssa vaivaudunko ottamaan asioista selvää vaiko en. .

Olen täällä todennut, että pitkään karpanneilla on keskimääräistä paljon laajempi tuntemus ravitsemuksesta kuin keskiverto väestöllä, täällä jaetaan ja keskustellaan jatkuvasti uusista ja vanhoista tutkimuksista.

Pullahiiri kirjoitti:
Minä olen laihduttanut paikkareissa kunniajäseneksi vaikken olekaan täydellisellä itsekurilla varustettu järjestelmällinen tiukkapipo. Liikuin myös samaan aikaan paljon ja söin normaalia ruokaa. En saanut ahmimiskohtauksia, en palellut, en voinut huonosti. Laihduttuani olin pirteä, enkä kärsinyt mistään ihme hh-oireista vaikka söinkin ihan perusruokaa, joka sisälsi hiilareita leipäpainotteisesti..

Kyllä, kuten olen monesti täällä toitottanut, joillekin vähärasvainen runsashiilihydraattinen sopii vallan mainiosti.

Pullahiiri kirjoitti:
Atkins tai vastaava ei ainakaan minulle ole yhtään sen helpompi laihdutustapa .

Ja tämän tiedät kokemuksesta, vai?

Lainaa:
Marilyn:
Tässä tietysti erotuksena se, että me olemme tietysti oikeassa :wink: :lol:

Pullahiiri kirjoitti:
Aivan oikein, tälläistä fanaattista uskoahan tämä hehkutuksenne näyttää olevan, sellaista ettette kestä minkäänlaista kritiikkiä vaan otatte kaiken henkilökohtaisesti. Niin yleensä tuppaa käymään tälläisissa lahkomentaliteetin omaavissa sisäpiireissä. Sinäkin vääristelet asioita melkoisen mallikkaasti..

Sinäkin vääristelet, olit jättänyt tuosta lainauksesta ne hymiöt pois joilla osoitin mielestäni selvästi itseironiaa (osaan nauraa itselleni ja tälle lahkolaisuudelleni)

Pullahiiri kirjoitti:
Pitkäaikaisia tutkimuksia asiasta ei ole tehtynä sattuneista syistä. .

Se ettet tiedä joistain tutkimuksista, ei tarkoita etteikö niitä olisi olemassa :wink:

Pullahiiri kirjoitti:
Minulle ratkaisu ei ole sinänsä mikään ruokavalio, sillä isojen murheiden uhatessa mitkään ruokavaliot eivät minua pidä ruodussa. Mutta se onkin jo eri stoori.

Ruoski vain itseäsi, mutta täällä on tosiaan monia, jotka ovat aiemmin olleet samassa tilanteessa. Omalta kohdalta mainitsen vielä sen, että mielialat ovat tasoittuneet niin paljon (koska verensokeri ei heittelehdi) joten elämässäni on kriisejä huomattavasti vähemmän kuin aiemmin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 11:12:33 
els eirek kirjoitti:
Etsihän se yleisen osaston aloittamani ketju, lääkkeistä yms. Juttu on julkaistu tänään Lancetissa ja uutisoitu BBC:n nettisivulla. Jutellaan sitten lisää... terv els

Juuh, etsinhän minä ja siellä (BBC) sanotaan: "An arthritis drug removed over safety concerns last year could have been linked to thousands of heart problems, and even deaths, researchers estimate.

The Food and Drug Administration study in the Lancet said Vioxx could have caused up to 140,000 cases of coronary heart disease in the US since 1999."

Olen kanssasi samaa mieltä tässä asiassa laajemmin, mutta silti (ja siksikin) datan pitäisi olla dataa, eikä sinne päin! Minusta tuo 140 000 tarkoittaa sydänongelmia, ei kuolemantapauksia. Vai onko BBC lainannut väärin alkuperäistä julkaisua?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 11:16:47 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Anonymous kirjoitti:
Näinhän usein on, että hehkutetaan intoa pullollansa sen yhden ja ainoan oikean laihtumistavan puolesta, laihtumisen alkuun kun on päästy, niinä kuherruskuukausina. Veikkaanpa että näitä entisiä paikkareidenkin (tai kasvisruokavalion, kaalisoppakuurin, vissydieetin, rasvasieppareiden tms) puolesta alkuinnossa hehkuttajia löytyy tältäkin palstalta. Nyt vain hehkutus on siirtynyt eri leirin puolelle. Mennään hieman aikaa eteenpäin, niin useita täällä hehkuttaneita ns. "LowCarp-systeemin takia epäonnistuneita" löytyy luultavasti sättimässä vanhaa pahaa jossain uudessa lahkossa.

Vikahan ei tietenkään voi olla siinä, että söisi esim. niihin aika yleisiin ja itsestäänselviin syihin, joista Pullahiirikin puhuu. Mutta kaikkein raskaintahan on päätös- ja valintavastuun ottaminen, oman itsensä sisälle katsominen, siihen nimenomaiseen alkusyyhyn perehtyminen. Korvien välistä se laihtuminenkin lähtee sitten kuitenkin lopulta, on ne aputyökalut mitä hyvänsä paikkareiden tai atkinsin väliltä.

Paitsi että: Tämä ei ole laihdutuskuuri! Toki niinkin tätä voi käyttää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 11:30:20 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Pappa kirjoitti:
Paitsi että: Tämä ei ole laihdutuskuuri! Toki niinkin tätä voi käyttää.

=D> =D>

Tästä tulikin mieleen, etten muista koskaan saaneeni paikkareissa mitään tietoa sopivan painon ylläpidosta :-k

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 11:32:28 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Wi, minä kyllä ihmettelisin enemmän Paikkareita kuin virallista tahoa, vähärasvaista ruokavaliota ei ole tietääkseni suositeltu ainakaan kymmeneen vuoteen. Syinä heikko viihtyvyys/noudatettavuus ja kohoavat triglyseridit. Tai näin minulle kerrottiin rav.tieteen luennolla 1995. Myyttiä vähärasvaisuudesta pitää yllä kaupallinen tiedotus, eli elintarviketeollisuus kevyttuotteineen, mainostajista riippuvien lehtien ruokasivut, toimittajat -ja PV.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 11:50:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pullahiiri kirjoitti:

Jospa palattaisiin alkuun eli syyhyn, miksi kirjoitin tähän viestiketjuun. Sain tarpeekseni siitä, että täällä suurin osa suhtautuu lihomiseensa siten, ettei ota vastuutaan omasta painostaan vaan näkee lihomisensa syyn vain ja ainoastaan yhteiskunnassa

Minun on hyvin vaikea tässäkään vaiheessa ottaa vastuuta omasta painostani, kun on niin kuin Pappa ilmaisi, aineenvaihdunnan pelkkiä poikkeamia on niin paljon että niiden lukemiseen menisi loppuikä. Minä toimin nyt hyvin karkeiden yleistysten varassa siis karpatessani. Mun oma kehoni on mulle liian monimutkainen laite, että sen ajamisen oppisi edes 35 vuodessa!

Se, että yhteiskunta on toitottanut ruokavaliota, joka kuitenkin selkeästi lihottaa (esimerkiksi suositellaan leipää ja jopa sokeria) on heidän vastuullaan täysin. Oikea tieto on ollut suorastaan eliminoituna suomalaisesta mediasta.

Pullahiiri kirjoitti:

Niin ja kyllä minäkin laihduttaisn varmaan ihan mielellään atkinstyyppisesti, jos voisin olla 100%:sen varma siitä, ettei se turmele terveyttäni joskus vuosien päästä ja pystyisin sitä noudattamaan tiukasta hh:n rajoituksesta huolimatta.

Joskus vuosien päästä? Saatat kävellä auton alle tänään. Autosta puheenollen, oletkin niellyt niitten hiukkaspäästöjä pienen ikäsi ja vasta nyt ne on huomattu hirveän epäterveellisiksi ja niitä aletaan rajoittaa.

Pullahiiri kirjoitti:
Näyttää siltä, että olet siirtynyt uskonlahkosta toiseen ja ihan oma-aloitteisesti.

Ei uskonlahkossa ole sinällään mitään pahaa. Paha tulee vasta siinä vaiheessa kun homma rupeaa mättämään ja inkvisitio syyllisten etsimiseksi alkaa. (Tässä yhteydessä haluankin sanoa: Heippa Pianonvaijerit!)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 11:53:44 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Mirka kirjoitti:
Myyttiä vähärasvaisuudesta pitää yllä kaupallinen tiedotus, eli elintarviketeollisuus kevyttuotteineen, mainostajista riippuvien lehtien ruokasivut, toimittajat -ja PV.

Näin asian painopisteen uskoisin minäkin olevan. Mutta, ns virallispuolelta se on peräisin jota mainostajat ylläpitävät ja hyödyntävät. Ja myös virallispuolella on vanhoja jäöäriä jotka hokevat samaa vanhaa rasvamantraa. Virallispuolen ihmisiä on myös työelämässä toistamassa vanhoja oppejaan. ravitsemusneuvojia ym. Lääkäreitäkin.

Uusi tieto laajenee vähitellen ja vaikutus tulee viiveellä. Myös KTL voisi remontoida ravitsemussuosituksiaan. Ja tulee sen myös tekemään. Hyvin pian tulee muutoksia. Mutta niiden on oltava joukkotasolle annettuna kuitenkin melko "loivia". Sensijaan se mitä pitäisi tehdä olisi vähähiilihydraattisen paleotylisen ravitsemuksen hyväksyminen ja suosittelu jollekin kohderyhmälle virallisesti. Se olisi iso askel. Mahdollisesti sillä oikein kohdennettuna saataisiin valtava parannus kansanterveyteen. Juuri täsmäkohdentamalla se niille joita se pahaiten auttaisi. Toinen seikka on pikahiilarimainonnan hillitseminen kohderyhmänä nuoriso.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 12:03:24 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Pikkupaskiainen kirjoitti:
els eirek kirjoitti:
Etsihän se yleisen osaston aloittamani ketju, lääkkeistä yms. Juttu on julkaistu tänään Lancetissa ja uutisoitu BBC:n nettisivulla. Jutellaan sitten lisää... terv els

Juuh, etsinhän minä ja siellä (BBC) sanotaan: "An arthritis drug removed over safety concerns last year could have been linked to thousands of heart problems, and even deaths, researchers estimate.

The Food and Drug Administration study in the Lancet said Vioxx could have caused up to 140,000 cases of coronary heart disease in the US since 1999."

Olen kanssasi samaa mieltä tässä asiassa laajemmin, mutta silti (ja siksikin) datan pitäisi olla dataa, eikä sinne päin! Minusta tuo 140 000 tarkoittaa sydänongelmia, ei kuolemantapauksia. Vai onko BBC lainannut väärin alkuperäistä julkaisua?

No niinpä se olikin, sori - ja hyvä kun tarkistit. Lancetin jutun mukaan Vioxx on aiheuttanut tilastollisesti 88.ooo - 140,000 sydänkohtausta eikä kuoleman johtaunutta sydänkohtausta, kuten aiemmin virtheellisesti siteerasin (tarkennus New Scientist'in uutisoinnista). Koska tällaisia saattaa sattua muillekin kuin minulle, olisi kiva, jos muutkin viitsisivät laittaa kunnon lähdeviitteet ketjuihin mukaan (eikä tämä nyt tarkoita sellaista nimetöntä huitaisua jostain kehonetistä).

Mutta jatkoa: Luku toki on edelleen "shocking". Eikä sen nielemistä tee yhtään helpommaksi toinen tutkimus (lähde Archives of Internal Medicine (vol 165, p 171), jossa

... the study indicates that 63% of the growth in the use of Cox-2 inhibitors in the US was in patients who were at low risk of GI side effects, who should not have been prescribed the drugs in the first place. The researchers examined records from two US national databases which tracked patient visits to their doctor between 1999 and 2002.

"A higher number of patients were exposed to potential harms than if [the drugs] were limited to the particular group of the population where it is most proven," says Randall Stafford at Stanford University School of Medicine in California, US, one of the team. He adds that overuse of a drug in this way is not limited to Cox-2 inhibitors.

"We found a nationwide shift away from older, inexpensive drugs with better established safety and efficacy to newer, costly drugs with no real history," adds Caleb Alexander at the University of Chicago, US, another team member.

Stafford says this "therapeutic creep" may be due to aggressive marketing and also the misconception amongst doctors and patients that because a drug is new, it must be better than older drugs. He points out that the FDA's main criterion for a drug's entry into the market is that it performs better than a placebo - rather than showing superior efficacy to existing drugs.

Mitä tähän pitäisi sanoa?
Eläköön eläköön lääkeyhtiöiden tarjoamat koulutuspalvelut?
Ja tapa jolla lääketutkimusta ja uusien lääkkeiden hyväksyntää kontrolloidaan? terv els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 12:12:05 
Eilisessä Akuutti-ohjelmassa infektiolääkäri valitteli sitä, kun lääkärit määräävät erittäin kevyesti laajakirjoisia, uusia ja kalliita antibiootteja, kun moneen tapaukseen kävisi halpa penisilliini. Laajakirjoisten antibioottien käyttö edesauttaa resitenttien bakteerikantojen muodostumista. MRSA on ongelma Suomessakin. Totesi lääkäri myös, että näistä vanhoista edullisista menetelmistä ei kukaan enää puhu.

Ja miksiköhän näin?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 12:32:23 
Poissa
karppi
karppi

Pullahiiri kirjoitti:
Jospa palattaisiin alkuun eli syyhyn, miksi kirjoitin tähän viestiketjuun. Sain tarpeekseni siitä, että täällä suurin osa suhtautuu lihomiseensa siten, ettei ota vastuutaan omasta painostaan vaan näkee lihomisensa syyn vain ja ainoastaan yhteiskunnassa tai painonvartijoissa ja hehkuttaa täällä vääriä tietoja esim. paikkareiden toiminnasta.

Hmm, minusta täällä varsin moni on ottanut vastuuta omasta painostaan, monet jopa useita kertoja elämänsä aikana. Virallisterveellisen linjan vastavirtaan uiminen vaatii ehkä jopa keskimääräistä enemmän henkilökohtaista vastuunkantokykyä.

Omassa tapauksessani oman kehoni fysiologiset signaalit aivoilleni ovat vhh-ruokavaliolla kertakaikkiaan aivan toisenlaiset verrattuna vähärasvaiseen, korkeahiilihydraattiseen ruokavalioon. Motivaation taso on omasta sisäisestä perspektiivistäni katsoen AIVAN SAMA KUIN AINA ENNENKIN, olen aina halunnut laihtua.

Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, enkä todellakaan halua kiistää sitä, etteikö lihomisenkin syy voisi monissakin tapauksissa olla täysin psyykkinen. Omassa tapauksessani tämä tuntui kuitenkin erityisen ikävältä selitykseltä, olenhan selvinnyt aivan toisen tasoisista psyykkisistä ongelmista kohtuullisen selville vesille - ja väittäisin, että omat psyyken hallintakeinoni ovat keskimääräistä vahvemmat.

Lainaan vielä kerran itseäni viisaampia tuosta Taubesin artikkelista:

"Jos vaihtoehtoinen hypoteesi on oikeassa, se osoittaa vahvasti, että etenevä ylipainoepidemia Amerikassa ja muualla ei johdu yksinkertaisesti kollektiivisesta tahdonpuutteesta ja liikunnan vähentymisestä, kuten meille on kerrottu. Pikemminkin syynä on – kuten myös Atkins ja Barry Sears (The Zone -dieettioppaan kirjoittaja) ovat esittäneet – julkisterveyden asiantuntijat, jotka ovat tietämättä, mutta hyvin aikein, kehottaneet meitä syömään juuri niitä ruokia, jotka lihottavat – ja ohjeita on noudatettu. Söimme ohjeiden mukaan enemmän rasvattomia hiilihydraatteja, jotka vuorostaan tekivät meidät nälkäisemmiksi ja edelleen – lihottavat. Yksinkertaisesti: jos vaihtoehtoinen hypoteesi pitää paikkansa, vähärasvainen ruokavalio ei ole terveellinen ruokavalio. Käytännössä vähärasvainen ruokavalio on luonnostaan runsashiilihydraattinen ja tämä puolestaan voi johtaa ylipainoon ja jopa sydänsairauksiin. ”Suurelle osalle ihmisistä, ehkä 30-40%:lle, vähärasvaisen ruokavalion vaikutus on päinvastainen, kuin mitä on toivottu”, sanoo Elefthrio Maratos-Flier, lihavuustutkimuksen johtaja Harvardin arvostetusta Joslin Diabetes Centeristä. ”Sillä on suorastaan paradoksaalinen vaikutus, se saa ihmiset lihomaan.”"

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 12:41:13 
Sitä tässä vaan ihmettelen että miten ihminen herää vasta sitten todellisuuteen kun paino huitelee 160 kg tuntumassa. Minkään tahon suositukset ei pakota ketään ihmisistä työntämään suuhunsa sapuskaa siihen tahtiin että paino nousee tollasiin lukemiin. Aikuinen terve ihminen on itse vastuussa siitä minkälaiseksi itsensä syö.

Luulisi "muita älykkäämmän" ymmärtävän että tarttis tehdä jotain vähän aikaisemmin. Kuin myös ymmärtävän että omista syömisistään ja kiloistaan on ihan itse vastattava. Olisi varmaan helpompi päästä ylimääräsistä kiloistaankin kun myöntäis itselleen tosiasiat ja lopettaisi itsensä silmään viilaamisen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 12:44:51 
Poissa
karppi
karppi

Mirka kirjoitti:
Wi, minä kyllä ihmettelisin enemmän Paikkareita kuin virallista tahoa, vähärasvaista ruokavaliota ei ole tietääkseni suositeltu ainakaan kymmeneen vuoteen. Syinä heikko viihtyvyys/noudatettavuus ja kohoavat triglyseridit. Tai näin minulle kerrottiin rav.tieteen luennolla 1995. Myyttiä vähärasvaisuudesta pitää yllä kaupallinen tiedotus, eli elintarviketeollisuus kevyttuotteineen, mainostajista riippuvien lehtien ruokasivut, toimittajat -ja PV.

No, osittain voin olla kyllä aivan samaa mieltä, media ja Paikkarit tuota rasvahypeä vaalivat aivan erityisesti. Painon hallinnassa on kyllä virallinenkin linja nimenomaan rasvoista karsiminen, vaikka ns. normaaliruokavaliosuositus sisältääkin ihan kohtuullisen määrän rasvaa. Ohessa ote Käypä hoito -materiaalista, johon KTL:n sivuillakin viitataan kohdassa Lihavuus.

Lainaa:
Rasvat vähiin, kuidut kunniaan
Niukkaenergiainen ruokavalio sisältää yleensä 1 200 - 1 500 kilokaloria vuorokaudessa. Paino vähenee tällöin tavallisesti 4 - 12 kiloa 4 - 36 kuukaudessa. RASVAN VÄHENTÄMINEN ON TEHOKKAIN TAPA PIENENTÄÄ RUOAN ENERGIAMÄÄRÄÄ. PAINONHALLINNASSA PARHAITEN TOIMIIKIN RASVOJEN TARKKAILU ILMAN KALOREIDEN LASKENTAA.

Ruokavalio koostetaan yksilöllisesti: annosten kokoa pienennetään ja vähennetään rasvan kokonaissaantia tai vähennetään ainoastaan rasvojen osuutta. Hiilihydraattien suhteellinen osuus voi vaihdella melko paljon ilman, että muutokset oleellisesti vaikuttavat painoon.

Hiilihydraattien laatu ei vaikuta laihtumisnopeuteen, eikä sokerin käyttö niukkaenergiaisen ruokavalion osana heikennä laihtumistulosta ainakaan lyhyellä aikavälillä. Väestötutkimusten mukaan sokerin käytön ja lihavuuden välillä ei ole yhteyttä.

Sydän- ja verisuonitautien vaaratekijöiden kannalta on edullista suosia kuitupitoista ruokavaliota, kuten täysjyväviljaa, kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Kuitulisä saattaa tehostaa painon vähenemistä ja vähentää nälän tunnetta.

Mielenkiintoisia ovat myöskin KTL:n toisaallakin lainatut ravitsemukselliset tavoitteet (omia kommentteja joukossa):

Lainaa:
Valtion ravitsemusneuvottelukunta on asettanut kuusi tavoitetta suomalaisten ravitsemuksen parantamiseksi:

tasapainoinen ravintoaineiden saanti :?:
energian saannin ja kulutuksen tasapainottaminen (Finravinto-tutkimuksen mukaan tässä ei ole mitään vikaa)
hiilihydraattien suhteellisen osuuden lisääminen :shock:
kovan rasvan saannin vähentäminen (suomalaiset syövät rasvaa vähiten Euroopassa, mikä lienee kovan rasvan kohdalla tilanne)
natriumin saannin vähentäminen (joo-o :roll: )
alkoholin kulutuksen pitäminen kohtuullisena (Miten niin pitäminen kohtuullisena? Eikös suomalaisten ongelma ole nimenomaan kulutuskäyttäytyminen eikä kokonaiskulutus.)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 12:58:28 
Poissa
karppi
karppi

Anonymous kirjoitti:
Sitä tässä vaan ihmettelen että miten ihminen herää vasta sitten todellisuuteen kun paino huitelee 160 kg tuntumassa. Minkään tahon suositukset ei pakota ketään ihmisistä työntämään suuhunsa sapuskaa siihen tahtiin että paino nousee tollasiin lukemiin. Aikuinen terve ihminen on itse vastuussa siitä minkälaiseksi itsensä syö.

Käsittääkseni liki jokaisen yli satakiloisen palstalaisen historiaan on kuulunut painonpudotusyrityksiä (ja onnistumisiakin). On sitten eri asia, pidetäänkö sellaista ihmistä, jonka sokeriaineenvaihdunta on raiteltaan, terveenä vai sairaana.

Hiilihydraatteihin liittyvää nälänhallintamekanismin rapautumista on mielestäni täysin turha kommentoida sellaisen ihmisen, joka ei ole asiaa henkilökohtaisesti kokenut. Tällaisia onnekkaita ihmisiä, joilla ei ole suurempia vaikeuksia jälkiteollisen yhteiskunnan hiilihydraattipöperötuputuksessa, on arviolta 25% populaatiosta. Asiasta voi kyllä keskustella, mutta pelkkänä itsekurikysymyksenä en missään tapauksessa halua asiaa pitää nykyisten tietojeni (jotka toki vielä toistaiseksi ovat varsin vaatimattomat) valossa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 13:25:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anonymous kirjoitti:

Luulisi "muita älykkäämmän" ymmärtävän että tarttis tehdä jotain vähän aikaisemmin. Kuin myös ymmärtävän että omista syömisistään ja kiloistaan on ihan itse vastattava. Olisi varmaan helpompi päästä ylimääräsistä kiloistaankin kun myöntäis itselleen tosiasiat ja lopettaisi itsensä silmään viilaamisen.

Niin tai henkilö uskoo tekevänsä oikein, syövänsä oikein ja olevansa vain heikkoluonteinen, vaikka käykin esim. Painonvartijoissa ja paino ei vain laske. Kukaan ei kerro vaihtoehtoja. Lääkäri puhuu painonvartijoista, media hypettää painonvartijoita ja jopa viranomaiset hehkuttaa kuinka hyviä tuloksia sillä saa aikaiseksi. Luulisi jopa kaupallisella firmalla olevan sen verran vastuuta, että jos tämä 160 kiloinen tulee kerta toisensä jälkeen laskemaan Pointseja, että kertoo muista vaihtoehdoista, ja että PV ei ole välttämättä oikea keino hänelle.

Useinmiten PV:n jälkeen seuraavana askeleena on sitten tyyliin panta mahan ympärille, vaikka välilläkin on vaihtoehtoja. Sen voi sanoa, että kukaan ei kuole, vaikka puolivuotta Atkinssilla eläisikin, painolle se voi tehdä ihmeitä. Lääketieteellisenä hoitonakin annetaan paljon vaarallisempia ja epäterveellisempiä asiota (esim. radioaktiivinen säteily)

Laihtumisessa on hyvin tärkeätä myös se henkinen motivaatio, ei oikein innosta jollei tuloksia tule ja olo on huono ja hattuuntunut. Senkin vuoksi vaihtoehdot ovat tärkeitä. Tämä nyt vaan sattuu olemaan vähä- ja hyvähiilihydraattinen keskustelupalsta, joten tietysti täällä sitä hehkutetaan. Aika monella on taas karvaita kokemuksia Painonvartijoista, joten se aiheuttaa kritiikkiä ko. firmaa vastaan. On hyvä muistaa, että se on kaupallinen organisaatio, kuten joku laihduttavia sähköanturotakin myyvä firma, jonka tehtävä on tuottaa osakkeenomistajille mahdollisimman paljon voittoa. Ei niitä kiinnosta laihtuuko jokin Tuhti Tyttö Iivantiiran Ypykästä, kunhan hän kiikuttaa sen kymmeneurosensa kassaan.

Aivan, ihmisten pitäisi oikeasti ottaa enemmän vastuuta itsestään. Meidät vain on kasvatettu tähän pohjoismaiseen hyysäysyhteiskuntaan, jossa meidät on totutettu siihen, että aina joku ajattelee asiat sinun puolestasi, vastuu on yhteiskunnassa. Jos joku meneee pieleen niin kukkahattutätien armeija on valmiina syyttämään kaikkia mahdollisia tahoja epäonnistumisesta, ja sanomaan epäonnistujalle, että ei se ollut sinun vikasi. Paitsi tietysti laihduttamisessa. Jos et onnistu Virallis Tieteellisellä Pv ohjeella, vika on sinussa itsessäsi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-26 13:25:16 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Näin juuri. Oma tilanteeni oli pahimmillaan vain BMI 27, mutta ruokamäärän vähentäminen ei kertakaikkiaan onnistunut hereillä pysyen. Jos, ja kun, vähensin syömistä yhtään, olin sängyn pohjalla. Ja minä en ollut pullahiiri enkä sokeriaddikti! Söin erittäin virallisterveellisesti ja proteiiniakin suorastaan runsaasti. Nämä Kutrit tai Patrikit (ruokavaliot siis) eivät kertakaikkiaan riittäneet minun aineenvaihdunnalleni. Painonvartijoiden systeemiä katselin jostakin kirjasta hetken, ja totesin että ei tule kuuloonkaan minun kropallani.

KTL:stä tulee aika ristiriitaista tekstiä. Iso talo, ehkä sinnekin mahtuu variaatiota.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 337 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 1017 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00