karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-22 20:48:18

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 1018 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 18:10:37 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-01-28 14:59:06
Viestit: 196
Elka kirjoitti:
Markku kirjoitti:

Täsä ohjelmassa keskusteli lääketieteen ja ravitsemistieteiden alalta kaksi professoria ja yksi dosentti. Nimiä en muista.

Eikö tämä jo riitä perusteluksi? Vai oletko opieskellut lääke- ja ravitsemustieteitä niin pitkälle, että kykynet kritisoimaan asiantuntemuksella näitä tiedemiehiä ja -naista (muistaakseni yksi noita kolmesta oli nainen).


:shock: Perusteluksi riittää radio-ohjelma, jonka "asiantuntijoiden" nimet eivät ole edes tiedossa. Kyllä käyttää media valtaa, jos näin on. :shock:




Nimet kyllä mainittiin. En niitä muista, mutta kyllä ohjelma varmasti vielä löytyy Yleisradion arkistosta.
Elka kirjoitti:
Markku kirjoitti:

On selvää, etteivät he anna tukea tällaiselle dieetille, kun heillä on tiedossa paljon haittojakin siitä. Ehkä jotain onnistuineitakin tapauksia. Eivät kuitenkaan katsoneet voivansa suositella tällaista dieettiä, kun parempiakin laihdutuskeinoja on olemassa.


Saisko vähän tietoa niistä haitoista. Kun ne "paremmat" laihdutuskeinot ei joko toimi, tai vaarantaa terveyden.

Ainakin seuraavat haitat mainittiin:
Kokojyvätuotteet sisältävät korvaamattomia hivenaineita. Atkinsin dieetti on liian rasvainen ja kolesterolipitonen.
Elka kirjoitti:
Markku kirjoitti:

Ei tiedemies eikä -nainenkaan ryhdy pitämään totena mitään epävarmoja tietoja ja mielipiteitä, vaan hyväksyy löydöksen vasta silloin, kun se voidaan havaita tarkoin määritellyissä ja koordinoiduissa olosuhteissa.


Ota vaikka vähän selvää millaisiin tutkimuksiin perustuvat nämä vähärasvaiset ja runsashiilihydraattiset suositukset. Olivat epävarmoja tietoja ja mielipiteitä.

En ryhdy epäilemään tiedemiesten sanaa.
Elka kirjoitti:
Markku kirjoitti:

Olisihan tuo kyseinen neitonen murrosiässäänkin ilman muuta pystynyt olemaan syömättä sokeria. Mutta hän halusi vain uhmata dieettiään ja syödä makeisia tai sokeripitoisia limsoja ym. niin kuin muutkin. Silmänpohjan vaurioita ehti tulla ennen kuin hän ymmärsi tyhmyytensä. Olisiko tällainen parempi vaihtoehto kuin vaurioiden estäminen ylimääräisillä insuliinipistoksilla? Jos murrosikäinen ei suostu noudattamaan dieettiään eivätkä neuvot mene perille.


Kuitenkin, ainakin vielä toistaiseksi, suurin osa suomalaisista kakkostyypin diabeetikoista ei ole teinityttöjä, joilta olisimme riistämässä heidän elintärkeää insuliiniaan. Suuremmat kustannukset (ja vastaavasti voitot toisaalla) tulevat niistä vähän ikääntynemmän väestön lääkkeistä. He eivät ehkä ole yhtä uhmakkaita, ainakaan päästyään irti sokerikoukusta

Kyseinen teinityttö oli ykkös- eikä kakkostyypin diabeetikko. Olen kuullut kahdestakin aikuisesta kakkostyypin diabeetikosta, jotka sortuivat toistuvasti ottamaan makeaa kakkua. Toiselta kuulin sen henkilökohtaisesti ja toisessa tapauksessa vaimo kertoi löytäneensä miehensä piilottamia rusinapusseja.

_________________
Markku Salonen
Kemisti, aineenopettaja


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 18:13:55 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Markku kirjoitti:
En ryhdy epäilemään tiedemiesten sanaa.

Miksi sitten prfessori Willett ei kelpaa?


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 18:17:43 
Poissa
karppi
karppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-07 21:46:10
Viestit: 3285
Markku kirjoitti:
Kokojyvätuotteet sisältävät korvaamattomia hivenaineita. Atkinsin dieetti on liian rasvainen ja kolesterolipitonen.


Kokojyvätuotteet eivät sisällä mitään sellaisia hivenaineita, joita ei löytyisi mistään muusta peruselintarvikkeesta. Hivenainetiheydeltään kokojyvävilja ei edusta kasvikunnan huippua. Saati sitten ne markettiviljatuotteet, joissa kokojyvän osuus on oikeasti häviävän pieni.

Rasva ja kolesteroliargumentteja tässä on tullutkin. En jaksa toistaa.

Tiedemiesten kyseenalaistaminen tässä kansantautitilanteessa voi olla ihan terveellistä.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 18:25:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Markku kirjoitti:
Ainakin seuraavat haitat mainittiin:
Kokojyvätuotteet sisältävät korvaamattomia hivenaineita. Atkinsin dieetti on liian rasvainen ja kolesterolipitonen.


:lol: Ja maapallo on litteä.

Markku kirjoitti:
Kyseinen teinityttö oli ykkös- eikä kakkostyypin diabeetikko. Olen kuullut kahdestakin aikuisesta kakkostyypin diabeetikosta, jotka sortuivat toistuvasti ottamaan makeaa kakkua. Toiselta kuulin sen henkilökohtaisesti ja toisessa tapauksessa vaimo kertoi löytäneensä miehensä piilottamia rusinapusseja.


Kyllä minä huomasin, että teinityttö oli ykköstyypin diabeetikko.

Ei mikään ihme, että aikuiset sortuvat syömään makeaa kakkua, kun heille suositellaan ruokavalioa, joka pitää yllä sokerinhimoa.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 18:34:37 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-01-28 14:59:06
Viestit: 196
Elka kirjoitti:
Markku kirjoitti:
Kyseinen teinityttö oli ykkös- eikä kakkostyypin diabeetikko. Olen kuullut kahdestakin aikuisesta kakkostyypin diabeetikosta, jotka sortuivat toistuvasti ottamaan makeaa kakkua. Toiselta kuulin sen henkilökohtaisesti ja toisessa tapauksessa vaimo kertoi löytäneensä miehensä piilottamia rusinapusseja.


Kyllä minä huomasin, että teinityttö oli ykköstyypin diabeetikko.

Ei mikään ihme, että aikuiset sortuvat syömään makeaa kakkua, kun heille suositellaan ruokavalioa, joka pitää yllä sokerinhimoa.

Tämä on tosiasia, josta on vaikea ellei mahdoton päästä eroon. Miksei heille sallittaisi ylimääräistä tablettia tai pistosta, kun he siihen sortuvat??

_________________
Markku Salonen

Kemisti, aineenopettaja


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 18:39:41 
Poissa
karppi
karppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-07 21:46:10
Viestit: 3285
Ei kai siitä ole kysymys, ettei sallittaisi. Jos vahinko sattuu, niin se on paikattava.

Etenkin kakkostyypin diabeteksen hoidossa tulisi kuitenkin etusijalla olla ruokavaliohoidon, joka taitaa olla melko kaukana siitä, mitä Suomessa tällä hetkellä suositellaan. Ykköstyyppiinkin sitä voinee soveltaa, toki hieman toisin periaattein ja tarkkaan valvoen.

Monen karpin mielestä suomalaiset diabeetikon ruokavalio-ohjeet ovat syvältä. Siitä kai tässä kiistellään, vai olenko väärässä?


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 18:42:00 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-01-28 14:59:06
Viestit: 196
els kirjoitti:
Markku kirjoitti:
En ryhdy epäilemään tiedemiesten sanaa.

Miksi sitten prfessori Willett ei kelpaa?

Hän on vain yksi monesta tiedemiehestä. Kunnioitan kyllä hänen tutkimustyötään. Harvoin mikään yksittäinen teoria osoittautuu sellaisenaan oikeaksi.

Oheinen riskitesti
http://www.diabetes.fi/testit/riskitesti/
kyllä osoittaa, etteivät hiilihydraatit ole vaarallisia. Liikalihavuus on suurin syy aikuisiän diabetekseen.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 18:45:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Wi kirjoitti:
Monen karpin mielestä suomalaiset diabeetikon ruokavalio-ohjeet ovat syvältä. Siitä kai tässä kiistellään, vai olenko väärässä?


Niin minustakin.

Markku kirjoitti:
"Tämä on tosiasia, josta on vaikea ellei mahdoton päästä eroon."


Tämä nyt on niin pielessä kuin olla voi.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 19:03:04 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-05-21 13:22:17
Viestit: 198
Markku kirjoitti:
Liikalihavuus on suurin syy aikuisiän diabetekseen.

Ja liikalihavuuden suurin syy on nopeasti imeytyvät hiilidydraatit.
ps. ei pitäisi sekaantua väittelyyn, mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen. Siksi onkin hyvä laihduttaa alakarppaamalla :wink:


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 19:37:28 
Katsoiko Markku ollenkaan tuota ruotsalaisten tutkimusta? Minut ainakin mykisti nuo käppyrät: painonlasku ja verensokeritasot. Molemmilla tutkimusryhmillä oli samat kalorimäärät ravinnossaan, mutta se ryhmä, joka noudatti virallisterveellistä ruokavaliota, laihtui vähemmän ja verensokeritasot putosivat vähemmän.

Ja erot eivät olleet mitään hiuksenhienoja, vaan todella tuntuvia. Miten ihmeessä joku voi tuon jälkeen vilpittömästi toitottaa, että virallisterveellinen ruokavalio on kakkostyypin diabeetikoille parasta? Ai niin, toki voi jos sulkee silmänsä ja elää mielipiteineen viime vuosikymmenellä kuullun radio-ohjelman asiantuntijoiden kertoman varassa... Ovatko nämä samaiset asiantuntijat viitsineet tehdä tuollaista tutkimusta Suomessa? Mikseivät ole? :roll:


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 20:01:22 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Meillähän on hyvin edustava asiantuntijajoukko vähän väliä äänessä, osa mediassa aika useinkin, aika moni kuulija/lukija pitää heitä kiistämättömina asiantuntijoina, toki en minä sano etteivätkö he tietyssä mielessä täytäkin asintuntijuuden kriteeteritä. Mutta se ei takaa sitä että he olisivat viisaalla tavalla oikeassa. Otetaan vaikka tuo yksi peliketju: Paha musta aropuska joella.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 21:25:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-10-18 00:50:12
Viestit: 1630
Markku kirjoitti:
Kävin opiskeluaikanani vuonna 1982 tutkimuksissa Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiössä (YTHS). Laboratoriokokeissa minulla todettiin vain laktoosi-intoleranssi ja sekin lievänä. Ei maitotuotteista luopuminen eikä siirtyminen hyla-tuotteisiin auttanut paljoakaan. YTHS:n lääkäri sanoi vain, että jos sipuli aiheuttaa vatsavaivoja, sen käyttöä täytyy vain vähentää. Aika vähän sipulia syönkin, valmistuotteisiin lisätty sipuli ei yleensä aiheuta ongelmia. Valkosipulia ja laktoosiakin vatsani kestää yleensä paremmin kuin tavallista sipulia.


YTHS kyllä edustaa huippuosaamista. Minulle gyne kertoi, että
olen Suomessa ainut ihminen, jolla on PCOS , mikä on täyttä
sontaa. Minulle myös esitettiin (eri lääkäreitä) vaikka mimmoisia
teorioita siitä, miksi minulla on pilvissä oleva testoarvo (esim. että
valmentajani piikitti mua tietämättäni steroideilla :o). Kyllästyin
Töölön YTHS:n meininkiin niin paljon, että pyysin lähetteen HYKSiin,
kun he eivät kyenneet auttamaan sen jälkeen, kun toinen gyne
totesi minulle, että hänen mielestä ainut lapsettomuushoito mitä hormonihäiriöinen tarvitsee on aikaa, "koska olet vielä nuori".

-yupik


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-22 22:30:25 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
http://www.endotext.org/diabetes/index.htm

Tässä on (nettilähteeksi) aika "hyvä" melko asenteeton tietolähde, jos haluaa kaivautua hiukan endokrinologiaan ja hivenen tarkemmin tutkia insuliinia ja glukagonia yms kaikkea mukavaa tai oikeastaan siis epämukavaa. Tokihan ei mikään kummoinen mutta avoimeksi ilmaiseksi tietolähteeksi varsin ok oloinen. On sitte aika yksityiskohtiinkin menevää. Voi selkiyttää hiukan käsityksiä insuliininkin toiminnasta ja siitä kuinka se polttaa glukoosia ;)

Sanoisin että hyvin huolella kannattaa lukea kappale glukagonista -- myös ne hiukan varovammin lähes rivien välissä sanotut...niin siis insuliinin ja muun lisäksi niin pysytään suunnilleen lähellä tätä vuosituhatta... ;)

Oliks tää Markulle... may be ;)


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 00:15:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-02-24 20:51:08
Viestit: 430
Onpa ihan pitkin päivää mietityttänyt tämä Sokeri-Markku.

Esimmäinen ihmetyksen aihe: Mitä sinä Markku täällä teet? Yritätkö valistaa ressukoita harhautuneita - mm. rasvojen vaaroista, viljojen ylivertaisuudesta jne? Karppaajien perustelut tutkimuslinkkeineen ja nimeltämainittuine tutkijoineen ovat kyllä kirkkaasti parempia. Tämä porukka tietää ihmeteltävän hyvin perustelut valinnoilleen. Minä vähän väliä hämmästelen, miten karpit ehtivät niin paljon lukemaan, jopa kääntämään artikkeleita! Kiitos miljoonasti, Wi, siitä käännöksestä!

Toinen ihmetys: Jossain vaiheessa Markku mainitsi olevansa tutkija. Myös Els on tutkija, ties kuinka moni muukin. Ja tutkimuksen ja tieteen tekemisen periaatteista monella ei-tutkijallakin on varmaan aika hyvä käsitys. - Markku, ihmettelen suuresti lukkiutunutta asennettasi ja sitä, että joiltakin asioilta suljet silmäsi. Sinulle annetaan upeita linkkejä, ja kuitenkin taas esität saman perustelemattoman - tai kumotun - väitteesi. Onko se tutkijan tapa toimia?

Loppupäätelmä tässä blondatussa päässäni: Markku saa - ei kukaan ole sitä kieltänyt aikaisemminkaan - kiusata kroppaansa syömällä sokeripullia jolloin insuliinit villiintyvät ja sitten pistää vähän lisää lääkettä jotta tilanne rauhoittuisi. Näinhän monet haluavat tehdä. Hoidetaan arvoja, ei omaa kokonaista itseä. Jos ei halua, ei voi. Näinhän se monessa asiassa on, niin myös ruokavaliossa.

Ja ne, jotka haluavat joko hoitaa itseään tai pienentää ongelmien syntymisen riskiä, tehkööt sen - varsinkin kun tietävät mitä tekevät! Minä ainakin näin virallisen keski-iän saavuttaneena haluan lopultakin hoitaa kehoani (siinä ohessa mielikin voi paremmin) sillä ravinnolla, joka sille sopii ja lisää terveyttä, ei sairautta. Sanotaan, että tässä iässä mikään ei enää parempaan päin mene, vaan katsos, sinimarja on jättänyt pois kaikki lääkitykset (allergia-, mieliala-) ja on silti hengissä ja jopa hyvissä sielun ja ruumiin voimissa. Jopa hipiä on tasoittunut - ei hullumpaa 45-vuotiaana!

Oikeasti ihmettelen, miksi niin monet uskovat sokeasti lääkäreihin ja lääkkeisiin ja kaikenmaailman terapeutteihin - onko se laiskuutta ottaa itse selvää asioista vai sitä, ettei rohjeta ottaa vastuuta itsestä? Minun elämänlaatuani on suuresti parantanut juuri se, että koen nyt ottavani itse terveydestäni vastuun. Elämänhallintaa, nääs...

Mutta Markkuseni, kukaan ei halua ottaa sinulta insuliinia pois, väärät luulot sen sijaan voisi halutakin moni poistaa!

t. kohta kypsä blåbär

edit: korjasin joitain kirjoitusvihreitä...

_________________
Ihminen, joka haluaa, keksii keinot. Ihminen, joka ei halua, keksii selitykset.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 09:32:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-03 11:42:41
Viestit: 1791
Markku kirjoitti:
Siihen aikaan ykköstyypin diabeetikot ottivat päivittäin vain 1 tai 2 pistosta ja sokeri oli ehdottomasti kielletty. Ei tämä diabeetikkolapsi niitä karkkeja kuitenkaan ottanut, vaikka mieli teki. Toiset halusivat tuottaa hänelle vain pahaa mieltä.

Nykyäänhän ei tällainen kiusanteko enää onnistu, kun voi ottaa ylimääräisen piikin. Allergia ja diabetes ovat aivan eri asioita.

Kirjoituksesi viesti on, että totta kai sokeria pitää saada syödä jos se kerran voidaan hoitaa piikillä (vaikkei enää kyseessä olekaan oikeasti piikki, kai). Että elämä ilman sokeria on liian kamalaa jotta sitä keneltäkään voisi vaatia - elämä ilman mitä tahansa allergisoivia tuotteita ei ole ollenkaan niin kamalaa

Nyt en enää ymmärrä asennettasi, Markku! En ollenkaan.

Sanot bussikuskiesimerkistä, ettei sitä voi yleistää. Ei sitä olekaan tarkoitettu muuksi kuin havaintoesitykseksi. Se, että tapaukset ovat yksilöllisiä, on selviö, mutta ei tietenkään ole perustelu sille, että syödään sokeria ja sokerin vaikutukset eliminoidaan piikillä.

els kirjoitti:
Jos luettelen, mitä päivässä syön ja joku ravitsemusperäteippi tarkastaa sen niin se sanoo jees ja hyvä. Jos kerron että rajoitan hiilihydraatteja niin se sama tyyppi sanoo että kuiduton ja paha ja paharasvainen.

Heh, näinhän se menee.

Markku kirjoitti:
Olisihan tuo kyseinen neitonen murrosiässäänkin ilman muuta pystynyt olemaan syömättä sokeria. Mutta hän halusi vain uhmata dieettiään ja syödä makeisia tai sokeripitoisia limsoja ym. niin kuin muutkin. Silmänpohjan vaurioita ehti tulla ennen kuin hän ymmärsi tyhmyytensä. Olisiko tällainen parempi vaihtoehto kuin vaurioiden estäminen ylimääräisillä insuliinipistoksilla? Jos murrosikäinen ei suostu noudattamaan dieettiään eivätkä neuvot mene perille.

Totta kai on annettava pistoksia, ei siitä ole kyse. Virallissuosituksista on kyse - ja siitä, kannustavatko virallissuositukset terveellisiin vai turmiollisiin elämäntapoihin. Jos joku ei noudata sellaista elämäntapaa, mikä olisi suotuisin ja terveellisin, on vaurio tietenkin korjattava lääketieteen keinoin. En minä terveysfasismia kannata.

Muutoin minusta on edelleenkin kohtuutonta tivata Markulta tutkimusviitteitä. Jos hän on saanut käsityksensä virallisilta auktoriteeteilta, se riittää perusteluksi sille että on vakuuttunut. Uskon asiahan tämä hiilihydraattiasia toistaiseksi on, siis sen uskon, kenen sanaan luottaa.

Mitä tulee viljan ravintoaineisiin: kokojyvävilja on oivallinen kaliumin lähde, jota on vaikea korvata.

_________________
Timo Kuuselaa mukaillen: Epidemiologisten tutkimusten jälkianalyyseille näytään pantavan liikaa totuusodotuksia.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 09:45:02 
Perenna kirjoitti:

Mitä tulee viljan ravintoaineisiin: kokojyvävilja on oivallinen kaliumin lähde, jota on vaikea korvata.


Hih! Tähän oli pakko tarttua. Kaliumin suhteen kokojyvärukiista jauhettu jauho on kaliumpitoisuudessaan sijalla 100. Jopa sipsit sisältävät yli tuplasti enemmän kaliumia kuin hype-ruis. Karpeille pähkinät, pavut ja vaikkapa mineraalisuola ovat hyviä kaliuminlähteitä.

Lihassakin on vähintään yhtä paljon kaliumia kuin täysjyvärukiissa.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 10:00:26 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-05-21 13:22:17
Viestit: 198
Perenna kirjoitti:
Muutoin minusta on edelleenkin kohtuutonta tivata Markulta tutkimusviitteitä. Jos hän on saanut käsityksensä virallisilta auktoriteeteilta, se riittää perusteluksi sille että on vakuuttunut. Uskon asiahan tämä hiilihydraattiasia toistaiseksi on, siis sen uskon, kenen sanaan luottaa.

Kyse ei ole siitä, etteikö luottaisi jonkun alan asiantuntijaan. Kyse on siitä, että nämä asiantuntijat eivät ole proteiinidieettiin perehtyneitä asiantuntijoita. Kunnollinen proteiinidieettiin perehtyminen vaatisi vuosien paneutumisen. Jos alalta ei ole julkaissut yhtään tutkimusta, ei ole asiantuntija.

Dosenttitason asintuntijuus vaatii kymmeniä alan artikkeleitä. Tämän takia uskon, että yksikään suomalainen ei ole nimenomaan proteiinidieetin asiantuntija. Sitäsivuavia asiantuntijoita kuitenkin varmasti löytyy, kuten laihdutuksen, diabeteksen yms. alalta. Asintuntijuuden määritelmä on kuitenkin tiedetasolla aika tiukka.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 10:00:42 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Ruishiutaletta puoli kiloa tai puoli kiloa lihhoo. kaliumia about sama lasti. Kumman valitset.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 10:08:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-03 11:42:41
Viestit: 1791
Pappa, puoli kiloa lihaa on kamala köntti. En minä sellaista määrää saa syödyksi päivässä. Mutta tietysti tarvittava kalium kertyy eri ruoista, en sitä tarkoita. Viljat vain ovat sellainen ruoka-aine, jota on helppo pistellä paljon. Minä olen kokenut kaliumin saannin hiukan huolenpitoa vaativaksi asiaksi sen jälkeen kun hiilareita vähensin.

Muokkaus: en huomannutkaan, että Pappaa ennen oli jo kommentteja.

Nist: ihan sama kuin Papalle: viljoja on helppo syödä paljon.

Maria: näin varmasti on, mutta virallinen auktoriteetti on mahtava voima. Maallikkoa ei voi moittia siitä, että hän uskoo, mitä arvovaltaisesti sanotaan. Varsinkin jos vielä uhkaillaan hengen ja terveyden menetyksellä.

Olette varmaan kaikki lukeneet sen "oppimistutkimuksen", jossa testattiin mitä kaikkea ihminen tekee kun auktoriteetti käskee? Se on aika järkyttävä tutkimustulos.

_________________
Timo Kuuselaa mukaillen: Epidemiologisten tutkimusten jälkianalyyseille näytään pantavan liikaa totuusodotuksia.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.


Ylös
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-07-23 10:18:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
Kyllä minä selviäisin päivässä paremmin puolesta kilosta lihaa kuin 8-9 annoksesta ruispuuroa.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 352 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 1018 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)