Anonymous kirjoitti:
marilyn kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Tiukkapipoinen asenne ruokaan / elämään sairastuttaa kehon varmemmin kuin eläin- tai kasvirasvat tai E-aineet.
Tiukkapipoinen kaloreiden vahtaus ja pointsien tai rasvojen laskeminen siis?
Karpatessa mun pipo ei ainakaan kiristä, muita se välillä tuntuu kiristävän, että voin ottaa rennosti ja samalla voida hyvin.
Olet ilmeisesti terve poikkeus? Tuolla yleisen keskustelun puolella oikein kauhulla luin kuinka ihmiset kirjoittelee, että on niin vaikea käydä kylässäkin kun joutuu kieltäytymään sokerisista herkuista jne. Siis mun mielestä jos ruokavalio alkaa hallitsemaan tuolla tavalla jopa sosiaalista elämää niin vituilleen menee. Mutta kuten sanoin tuossa alussa niin tämä ei nähtävästi tarkoita sinua ollenkaan, joten älä ota henkilökohtaisesti.
Alku aina hankalaa. Jos henkilö toteuttaa ruokavaliota, saattaa se alkuun opetellessa aiheuttaa harmaita hiuksia. Ihan samalla tavalla pohtivat ne allergikot, jotka joutuvat vahtimaan etteivät vahingossa saa pähkinää tms. ruokansa joukossa. Tai ne painonvartijat, jotka pääpyörällä laskevat pisteitä (se on muuten vaikeaa laskea pisteitä toisten tekemistä ruoista, joista ei voi tietää kuinka paljon niissä on mitäkin) kokeiltu on ja huomattavasti vaikeammaksi todettu.
Monilla ihmisillä on sen verran tiukassa se tavoite, ettei pahoiteta toisten mieltä, että syötäisiin vaikka pieniä kiviä, jos niitä olisi tarjolla.
Karppaus ei ole sen haastavampaa kuin aiemmin, kun piti seurata vähälaktoosista ruokavaliota, kyläillessä piti kysellä onko tarjottava hylaa jne.
Kuka hallitsee, jos suurimpana ongelmana tuntuu olevan se, kuinka ympäristö reagoi kieltäytymiseen. Ruokavalio on syytön, jos yksilön käyttäytymistä pyritään säätämään niin, että muut määrittelevät sen, mitä on hyväksyttävää syödä ja koska.
Edit: jos näet noin suurena ongelmana sen, kuinka ruokavalio häiritsee sosiaalista elämää, niin käypä aikasi kuluksi kertomassa vegaaneille sama viesti, ne varmasti riemuitsee, kun sanot että ihan vituilleen menee niidenkin elämä, kun turhanpäiten keksivät sellaisia rajoitteita elämäänsä. Poikkeapa samalla mainitsemassa asiasta muslimeille, kun välttävät sitä sianlihaa.
Edit2: Oletko tosiaan sitä mieltä, että mun pitää syödä ihan mitä vaan, koska se on helpompaa, vaikka tulisin siitä sairaaksi ja toimintakyvyttömäksi? Ah, mun mielestä mun sosiaalista elämää rajoittaa huomattavasti enemmän kaasuvaivat, ripulointi, nukahtelu ja kiukkuisuus, kuin valinnat syömisen suhteen