karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-02 15:38:22

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 276 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 1114 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-11 18:46:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

into ituhippi kirjoitti:
Oletat siis, että espanjalaisten kokonaisenergiansaanti olisi suurempaa kuin suomalaisten? Olettamuksesi on outo ja se tuskin pitää paikkaansa, koska espanjalaiset ovat tietääkseni suomalaisia keskimäärin jonkin verran hoikempia.

Marilyn sen jo sanoikin. Ja ne, joihin uppoaa hötötkin, ovat sitten ylipainoisia, ihan niinkuin Suomessakin.

Eikä tuo sitä paitsi ole mikään olettamus, kun olen sen itse moneen kertaan todistanut. Suomessa söin yhtä paljon kuin muutkin naiset keskimäärin, mutta espanjalaisilta naisilta saan kuulla jatkuvasti, miten vähän syön.

Tai sitten luvuissa tai laskutavassa on jotain mätää. Ei ole millään mahdollista, että runsasrasvaisia tuotteita syövät espanjalaiset syövät vähemmän eläinrasvaa kuin vähärasvaisia tuotteita syövät suomalaiset, varsinkin kun annoskoot eivät ole ainakaan pienempiä. Koskaan en ole nähnyt suomalaisten naisten kiskovan sellaista määrää lihaa kuin espanjalaisten, enkä ole yhdenkään nähnyt ottavan läskireunusta pois. Ja jos KTL:nkin mukaan Suomessa eläinrasvat kertyvät pääasiassa pitsasta, niin aika kovasti pitää pitsaa vetää, että espisten ohi pääsee.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-11 19:58:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Oli pakko muokata vastaukseni pois, en viitsi lähteä oikealle sotapolulle. Tunnustusta tosiaan ansaitsevat tämän foorumin tiedonjanoiset ja asioille (sekä kaikenlaisille ihmisille) avoimena pysyvät jäsenet, joilla on aivan ihailtavan pitkä pinna. Tyydyn tästä seurailemaan taustalta vaan, oma pinna kun on mitä on.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-11 20:25:10 
Poissa
voipallo
voipallo

olin tekemisissä 80-luvulla espanjalaisen (malagasta) perheen kanssa ja jo silloin ihmettelin lihan ja läskin määrää mitä perheessä syötiin. ainoa mössö, jota sain monilla yhteisillä ateriolla (kotona ja ravintolassa) oli vehnäleipä, en koskaan törmännyt; perunaan, pastaan, riisiin (poikkeuksena paella). ihmetytti suomalainen typerys (nuorikin silloin) kun olen, kaikki se kastike ilman lisukkeita :D mukana saattoi olla munakoiso, tai melooni.
sokeria kyllä syötiin, mutta aika vähän silloisenkin suomalaisen mittapuun mukaan, leivonnaiset olivat niin äklömakeita, ettei niitä paljon pystynyt syömään ja suklaa oli juuri sitä prosenttisuklaata jota karpitkin syövät. nyt tuntuu, että suurin osa päivittäisistä hiilareista perheelle tuli äyriäisistä, vehnäleivästä ja hunajameloonista jota syötiin paljon, niin hirveesti, että sain vuosiksi kammon koko vihannekseen.

serrano-kinkkua kyllä olen pystynyt syömään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-11 20:43:47 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

On se vaan kumma miten Sveitsissä, Espanjassa, Krigistanissa, Ranskassa, Virossa, Unkarissa ja jopa Italiassa saa helposti tilattua täysrasvaista ruokaa jopa ravintoloissa - kunhan ei mene sinne Suomipojalle tarkoitettuun pitseriaan tai potut-ja-lihapullat paikkoihin...

Kenelle pitää mennä laskettamaan, miksi pari palaa ranskanpullaa ei todellakaan anna samaa vertaa hiilarikaloreita kuin 1) aamupuuro tuoremehulla ja 2) suositellut 9 viipaletta ruisleipää ja 3) kahdet kahvipullat per päivä ja 4) perinteiset kolme pottua tai lautasellinen spagettia per lounas ja päivällinen ja 5) se aikuiskarkkipussi, joka kulkee kovin monen suomalaisen matkassa monta kertaa viikossa. Kun viinaakaan ei täällä kulu etelää enempää, siis tilastojen mukaan.

Olisiko sittenkin viisaampaa syödä ruokaa joka on tehty maukkaaksi reilusti ja perinteisesti hyvänmakuisella rasvalla ja luonnonaineilla - kuten Keski- ja Etelä-Euroopassa? Eikä tarjota tylsää jauhosuurustettua ruokaa laaduttomien ja rasvattomien vihannesten kera ja sitten niiden kompensaationa älyttömämpiä rasvajauho- tai rasvatonjauho-mössöjä joiden herkuttelumaku tehdään kokonaan puhtailla sokerilla, suolalla, luontaisen kaltaisilla aromeilla ja natriumglutamaatilla. Näinhän se "herkuttelu" hoidetaan meillä, Englannissa ja jenkeissä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-12 05:31:59 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Jotkut pitävät perunoita ja lihapullia maukkaina. Rosmariinilla maustetut täyslihapihvit sen sijaan ovat vallan kamalan eksoottisia, jolleivät peräti tulisia :D Viisaudesta viis.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-12 05:49:01 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

karpaasi kirjoitti:
Jotkut pitävät perunoita ja lihapullia maukkaina. Rosmariinilla maustetut täyslihapihvit sen sijaan ovat vallan kamalan eksoottisia, jolleivät peräti tulisia :D Viisaudesta viis.

Eipä siitä ole kuin muutama vuosi, kun minusta tillisipsit tai irtsarien minttusuklaarae-pehmytsalmiakki yhtä aikaa suuhun laitettuna olivat makuvivahteiltaan täysin ohittamattomia. Ja jolloin kaupan lihapullat ja salaatinkastikkeet täysin syötäviä, jopa hyviä. Puhumattakaan melkein kaikesta (suomalaisesta) ravintolaruoasta. Enkä silti enää ihmettele, mikseivät kohteliaatkaan ulkolaiset juuri koskaan kehu nykysuomalaista ruokaa?

Ei kai sokeri-suola-glutamaatti-arominvahventeita käytettäisi, jos niillä ei saataisi syömäkelpoista ruokaa aikaiseksi? Mikseivät menisi täydestä sellaiselle, joka ei ole koskaan tottunut aitoa makua maistamaan?

Sitäpaitsi vihannekset (ilman rasvaa ja taitoa valmistettuina) tahtovat jäävät hyvin vanhojen ja hyvin nuorten kurkkuun hoitopuolen ruokaloissa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-12 14:21:25 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Poistin pari turhaa henk.koht. nimittelyä. Raja menköön siinä, vaikka taistelutantereella ollaankin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-12 14:49:28 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Lainaa:
Eipä siitä ole kuin muutama vuosi, kun minusta tillisipsit tai irtsarien minttusuklaarae-pehmytsalmiakki yhtä aikaa suuhun laitettuna olivat makuvivahteiltaan täysin ohittamattomia. Ja jolloin kaupan lihapullat ja salaatinkastikkeet täysin syötäviä, jopa hyviä. Puhumattakaan melkein kaikesta (suomalaisesta) ravintolaruoasta. Enkä silti enää ihmettele, mikseivät kohteliaatkaan ulkolaiset juuri koskaan kehu nykysuomalaista ruokaa?

Tuo oli hyvin kirjoitettu. Hyvää ruokaa on vaikea saada edes ravintolassa. Berlusconikin oli suomalaisesta ruoasta puhuessaan ihan oikeassa. Suomalaiset eivät loista kuin "terveysvaikutteisten" elintarvikkeiden kehittelyssä ja senkin homman järkevyyttä olisi aina silloin tällöin syytä kyseenalaistaa ennenkuin kaikki syömme benecol-jugurttia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-12 14:58:13 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

misukisu kirjoitti:
Hyvää ruokaa on vaikea saada edes ravintolassa.

Naulankantaan! Sen vielä ymmärtää (vaikke hyväksykään), että kuppilat käyttävät puolivalmisteita, mutta muualla se on käsittämätöntä. Ja vaikka ravintola mainostaisikin valmistavansa ruoan "tuoreista ja puhtaista kotimaisista raaka-aineista", se pilataan esimerkiksi valmiilla mausteseoksilla.

Joko suomalaiset ovat niin addiktoituneet natriumaglutamaattiin, ettei ruoka ilman sitä maistu miltään? Joissakuissa lapsiperheissähän kaupan mössölihapullat maistuvat paremmin kuin kotitekoiset.

Muoks. tässä lainaus toisesta ketjusta. Kertoo paljon suomalsesta ruoasta.
Lainaa:
Mä sain vastauksen ravintolasta.... mun syömäni ruoka sisälsi vain:
E101, E450a, E500, E415, E150g, E202, E211, E330, E412 ja tuota surullisen kuuluisaa E621:tä...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-12 20:42:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

chiman kirjoitti:
Poistin pari turhaa henk.koht. nimittelyä. Raja menköön siinä, vaikka taistelutantereella ollaankin.

No tehdään nyt vielä selväksi tämäkin. Käy kasvirasvalla, varastoi kasvirasvaa = vihannes. Syö eläinrasvaa, varastoi eläinrasvaa = eläin. Ei ollut tarkoitus ryhtyä nimittelemään toista, vaan karrikoiden osoittaa epäloogisuus ajattelutavassa. Nähdäkseni vähän suotta nyt intouduit moderoimaan, mutta mikäs siinä.

*muoks. varmaan sarkasmin korostamisen välineenä olisi toimineet nämä :wink: :D ? Pahoittelut tosiaan, olisihan se pitänyt ymmärtää, että tekstin voi tulkita monella tavalla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-13 01:00:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

misukisu kirjoitti:

Tuo oli hyvin kirjoitettu. Hyvää ruokaa on vaikea saada edes ravintolassa.

Itse en tilaa ravintolassa naudan pihvejä, koska ne ovat lähes aina huonompia kuin itse paistetut. Kaiken huippu oli "me ei vaihdeta pottuja vihanneksiin torerossa" syömäni ulkofilepihvi. Pihvi oli nuijittu niin rikki, että kaikki mehukkuus oli karannut paistettaessa. Pinta oli onnistuttu saamaan niin karkeaksi, että kieli tuli helläksi samaan tyyliin kuin pussillisella turkinpippureita (karkki). Tämä siitä huolimatta, että yllytin jättämään pihvin mahdollisimman raa´aksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-13 08:45:42 
Tiukkapipoinen asenne ruokaan / elämään sairastuttaa kehon varmemmin kuin eläin- tai kasvirasvat tai E-aineet.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-13 08:48:29 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Anonymous kirjoitti:
Tiukkapipoinen asenne ruokaan / elämään sairastuttaa kehon varmemmin kuin eläin- tai kasvirasvat tai E-aineet.

Tiukkapipoinen kaloreiden vahtaus ja pointsien tai rasvojen laskeminen siis?

Karpatessa mun pipo ei ainakaan kiristä, muita se välillä tuntuu kiristävän, että voin ottaa rennosti ja samalla voida hyvin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-13 08:59:23 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Anonymous kirjoitti:

Varsin todennäköistä. 8)

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-13 09:10:55 
marilyn kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:

Karpatessa mun pipo ei ainakaan kiristä, muita se välillä tuntuu kiristävän, että voin ottaa rennosti ja samalla voida hyvin.

Olet ilmeisesti terve poikkeus? Tuolla yleisen keskustelun puolella oikein kauhulla luin kuinka ihmiset kirjoittelee, että on niin vaikea käydä kylässäkin kun joutuu kieltäytymään sokerisista herkuista jne. Siis mun mielestä jos ruokavalio alkaa hallitsemaan tuolla tavalla jopa sosiaalista elämää niin vituilleen menee. Mutta kuten sanoin tuossa alussa niin tämä ei nähtävästi tarkoita sinua ollenkaan, joten älä ota henkilökohtaisesti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-13 09:27:10 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Anonymous kirjoitti:
marilyn kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:

Olet ilmeisesti terve poikkeus? Tuolla yleisen keskustelun puolella oikein kauhulla luin kuinka ihmiset kirjoittelee, että on niin vaikea käydä kylässäkin kun joutuu kieltäytymään sokerisista herkuista jne. Siis mun mielestä jos ruokavalio alkaa hallitsemaan tuolla tavalla jopa sosiaalista elämää niin vituilleen menee. Mutta kuten sanoin tuossa alussa niin tämä ei nähtävästi tarkoita sinua ollenkaan, joten älä ota henkilökohtaisesti.

Alku aina hankalaa. Jos henkilö toteuttaa ruokavaliota, saattaa se alkuun opetellessa aiheuttaa harmaita hiuksia. Ihan samalla tavalla pohtivat ne allergikot, jotka joutuvat vahtimaan etteivät vahingossa saa pähkinää tms. ruokansa joukossa. Tai ne painonvartijat, jotka pääpyörällä laskevat pisteitä (se on muuten vaikeaa laskea pisteitä toisten tekemistä ruoista, joista ei voi tietää kuinka paljon niissä on mitäkin) kokeiltu on ja huomattavasti vaikeammaksi todettu.

Monilla ihmisillä on sen verran tiukassa se tavoite, ettei pahoiteta toisten mieltä, että syötäisiin vaikka pieniä kiviä, jos niitä olisi tarjolla.
Karppaus ei ole sen haastavampaa kuin aiemmin, kun piti seurata vähälaktoosista ruokavaliota, kyläillessä piti kysellä onko tarjottava hylaa jne.

Kuka hallitsee, jos suurimpana ongelmana tuntuu olevan se, kuinka ympäristö reagoi kieltäytymiseen. Ruokavalio on syytön, jos yksilön käyttäytymistä pyritään säätämään niin, että muut määrittelevät sen, mitä on hyväksyttävää syödä ja koska.

Edit: jos näet noin suurena ongelmana sen, kuinka ruokavalio häiritsee sosiaalista elämää, niin käypä aikasi kuluksi kertomassa vegaaneille sama viesti, ne varmasti riemuitsee, kun sanot että ihan vituilleen menee niidenkin elämä, kun turhanpäiten keksivät sellaisia rajoitteita elämäänsä. Poikkeapa samalla mainitsemassa asiasta muslimeille, kun välttävät sitä sianlihaa.

Edit2: Oletko tosiaan sitä mieltä, että mun pitää syödä ihan mitä vaan, koska se on helpompaa, vaikka tulisin siitä sairaaksi ja toimintakyvyttömäksi? Ah, mun mielestä mun sosiaalista elämää rajoittaa huomattavasti enemmän kaasuvaivat, ripulointi, nukahtelu ja kiukkuisuus, kuin valinnat syömisen suhteen :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-13 09:27:27 
Lainaa:
Tuolla yleisen keskustelun puolella oikein kauhulla luin kuinka ihmiset kirjoittelee, että on niin vaikea käydä kylässäkin kun joutuu kieltäytymään sokerisista herkuista jne.

Mun mielestä sokeriset herkut ei ole mulle herkkuja. Mun herkut on aivan muuta. :koki:

Toinen vieras

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-13 10:14:22 
Lainaa:
Edit: jos näet noin suurena ongelmana sen, kuinka ruokavalio häiritsee sosiaalista elämää, niin käypä aikasi kuluksi kertomassa vegaaneille sama viesti, ne varmasti riemuitsee, kun sanot että ihan vituilleen menee niidenkin elämä, kun turhanpäiten keksivät sellaisia rajoitteita elämäänsä. Poikkeapa samalla mainitsemassa asiasta muslimeille, kun välttävät sitä sianlihaa.

Edit2: Oletko tosiaan sitä mieltä, että mun pitää syödä ihan mitä vaan, koska se on helpompaa, vaikka tulisin siitä sairaaksi ja toimintakyvyttömäksi? Ah, mun mielestä mun sosiaalista elämää rajoittaa huomattavasti enemmän kaasuvaivat, ripulointi, nukahtelu ja kiukkuisuus, kuin valinnat syömisen suhteen :wink:

Nooh, kuten sanoin, älä ota henkilökohtaisesti, jokaisella lienee oikeus valintaan. Sosiaalinen eristäytyminen oli mun pointtini tuossa alkuperäisessä kirjoituksessa. Toi muslimivertaus oli muuten aika mauton.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-13 10:23:35 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Miten niin mauton? Ruokavaliorajoituksia on tavattomasti, eri syistä. Uskonto on niistä yksi. Muslimien rajoitukset ovat sentään pientä tiukan linjan juutalaisiin (eri kattilat maidolle ja lihalle jne.) ta hinduihin verrattuna. Kastijärjestelmä jos mikä niitä sosiaalisia suhteita rajoittaa. :lol:

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-06-13 10:35:21 
Mirka kirjoitti:
Miten niin mauton? Ruokavaliorajoituksia on tavattomasti, eri syistä. Uskonto on niistä yksi. Muslimien rajoitukset ovat sentään pientä tiukan linjan juutalaisiin (eri kattilat maidolle ja lihalle jne.) ta hinduihin verrattuna. Kastijärjestelmä jos mikä niitä sosiaalisia suhteita rajoittaa. :lol:

No hei c'mon, mä kirjoitin tuolla aiemmin kylässä käymisestä ja kahvipöydän sokerisista herkuista ja te alatte puhumaan kaikenmaailman muslimien sun muiden ruokarajoituksista. Enpäs arvannut, että keskustelu vois ajautua tuollaiselle raiteelle. Sattuuhan niitä junaonnettomuuksiakin :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 276 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 1114 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00