phe kirjoitti:
Mihin ne hiilarit sitten joutuu, jollei ne varastoidu? Jos syön nyt 499 grammaa hiilaria, ja glykogeenivarastot on täynnä, jääkö se hiilari sitten lillumaan verensokerina verenkiertoon vai mitä sille tapahtuu jollei siitä läskiäkään tule?
Taisi Manninen "unohtaa" mainita että tyhjillä glykogeenivarastoille sinne saadaan hujautettua tyypillisesti suuruusluokkaa puolisen kiloa tarvitsematta muuttaa muihin varastomuotoihin.
Veritilassa (oletus 5 litraa) on kerrallaan glukoosia 5mmol/l pitoisuudella noin 4,5 grammaa. Kun se nousee 10mmol/l (aika korkea) on siinä luonnollisesti 9 grammaa glukoosia. Joten veri ei todellakaan voi toimia käytännössä "vähääkään" glukoosi"varastona".
Insuliinin erityksen toimiessa sekä kudosten reagoidessa oikein siihen ottaa luonnollisesti glykogeenivarastojen täytyttyä rasvakudos vastaan edelleen glukoosia. No, eipä sitä sielä glukoosina kauankaan säilytellä

Jos tuossa glukoosin siirrossa sinne olisi pulmaa (esim siirtonopeus ei riitä) ja glukoosista olisi liikatarjontaa on keinot aika vähissä. Voi maksaparkaa...niin juu ja ne triglyt, hiilarimässyllähän niitä saa "edullisesti" kohoteltua kuten tunnettua (maksassa: glukoosia rasvaksi). Ja jos siinäkin olis maksalla jokin kyvyttömyysongelma tuupata niitä triglypaketteina (VLDL) pihalle niin voi rasvamaksaparkaa...
Artikkleissaan Fååkelholmi jossain hiukan ivallisesti vihjaa joidenkin tahojen fysiologian puutteelliseen tuntemukseen (proteiini - insuliini) ja siinä hän on varsin oikeassa kai... tässä kyllä saman kritiikin voisi kohdistaa Manniseen. Opiskele lisää, nuorena se kannattaa tehdä...
Paitsi että, VT, jos lainaat vuosien takaa herraa joka on sen jälkeen opiskellut lisää niin voisit tietenkin sen mainita. Kyllähän noita kaikenlaisia juttuja voisi vuosien takaa poimia ja moni on ennen asioiden oivaltamista päästellyt sammakoita. Niin ainakin minä olen tehnyt, ja oppia lissää saatuani myös olen ylpeä siitä että kääntelen takkia sen mukaan kun oppi lisääntyy. Joten olis ihan korrektia jos noin kovassa oppimisvaiheessa olevan ihmisen siteeraus saisi ainakin vuosiluvun höysteeksi. En minä ainakaan voisi BillG siteerata sanomalla tänä päivänä että BG mukaan "640kt keskusmuistia tulee riittämään kaikkiin tarpeisiin" mainitsematta vuosilukua tai vuosikymmentä jolloin tuo nuorukainen niin lausahti.