karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-10 22:05:35

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 136 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 14:52:46 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

mulle karkkipäivät ja silloin tällöin herkuttelu on ns. elämän suola!
vois verrata niin että en ikinä jättäis seksiä elämästäni vaan jos liuta lääkäreitä ja muita innokkaita kokeilijoita tekis listan terveysvaikutteisista syistä rajoittaa tai lopettaa sen harrastaminen. ei aina tarvi tehä niinkuin muut, täällähän sen hyvin näkee normaaliruokavaliota noudattavien ihmisten ja karppaajien välillä. karpit sattuu oleen vähemmistö.
sama voisi olla alkoholinkin kanssa, joillakin voi intohimo olla juusto tai vaikkapa shoppailu. intohimoja voi ja pitää olla elämässä.. joita odottaa ja jakaakin muiden kanssa.
jos haluan, voin olla syömättä karkkia vaikka vuoden, kaksi tai koko loppu elämäni. mutta miks ihmeessä?
en nää siihen suurempia syitä, asia on taas eri jos karkkia ja herkkuja syö päivittäin tai napsii muutamaankin kertaan viikkossa, sitten mennään jo sairauksien syntyyn ja muuhun terveyteen vaikuttavaan hommaan.

mutta kukin tyylillään. mä näin.

tuntuu vaan et jos jotain yksinkertastakin asiaa kuin itsensä hemmottelu (keinot siihenkin on jokaisella omat, oli sitten ruokaan liittyvää tai ei) puolustaa, tulee "asiantuntijoiden" haukkumiset päälle.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 14:54:39 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

marsupilami kirjoitti:
mulle karkkipäivät ja silloin tällöin herkuttelu on ns. elämän suola!
vois verrata niin että en ikinä jättäis seksiä elämästäni vaan jos liuta lääkäreitä ja muita innokkaita kokeilijoita tekis listan terveysvaikutteisista syistä rajoittaa tai lopettaa sen harrastaminen. ei aina tarvi tehä niinkuin muut, täällähän sen hyvin näkee normaaliruokavaliota noudattavien ihmisten ja karppaajien välillä. karpit sattuu oleen vähemmistö.
sama voisi olla alkoholinkin kanssa, joillakin voi intohimo olla juusto tai vaikkapa shoppailu. intohimoja voi ja pitää olla elämässä.. joita odottaa ja jakaakin muiden kanssa.
jos haluan, voin olla syömättä karkkia vaikka vuoden, kaksi tai koko loppu elämäni. mutta miks ihmeessä?
en nää siihen suurempia syitä, asia on taas eri jos karkkia ja herkkuja syö päivittäin tai napsii muutamaankin kertaan viikkossa, sitten mennään jo sairauksien syntyyn ja muuhun terveyteen vaikuttavaan hommaan.

mutta kukin tyylillään. mä näin.

tuntuu vaan et jos jotain yksinkertastakin asiaa kuin itsensä hemmottelu (keinot siihenkin on jokaisella omat, oli sitten ruokaan liittyvää tai ei) puolustaa, tulee "asiantuntijoiden" haukkumiset päälle.

Hmm, sama kommentti toiseen kertaan, miksi ihmeessä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 14:59:34 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Ja mun täytyy tarkentaa aiempaa viestiäni karkkipäivien hölmöydestä: musta on siis hölmöä pitää säännöllisiä karkkipäiviä, samoin kuin on hölmöä tehdä "karkkilakko" kuukaudeksi tms. Sen sijaan satunnainen itsensä hemmottelu esim. karkkien merkeissä on musta eri juttu, se voi tosiaan tehdä joistakin erityishetkistä juhlavia tai joskus voi fiilispohjalta todella "tarvita" jotakin erityishemmottelua.

Itse tosin hemmottelen itseäni jollain ihan muulla kuin karkilla, en ole niistä ikinä niin piitannut ja nykyisin maistuvat lähes vastenmielisiltä. Mulla hemmottelu voi olla esim. palanen suklaata tihkuvaa kaakkua. Tosin paaaljon useammin mehukas porkkana tai ihanat kohmeiset vadelmat. Ja tämä tarina on tosi :)

Ja tosiaan, loogisesti, viksuinta minusta onkin löytää sellaisia nautintoja, jotka on myös terveellisiä ja nauttia niistä sopivasti vaikka joka päivä. Mutta hei, mun sädekehä on nyt niin kirkas että täytyy mennä suojaan..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 15:02:51 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

miksen vois olla syömättä karkkia???
ei siihen kuulkaa tarvita kun oma päätös, ei mitään erillisiä ruokavalioita.
sori nyt vaan mutta jos joku arvostelee muiden elämäntapaa niin ei tarvitse kaukaa etsiä.

mikä helv*** kohu jostain karkkipäivästä? kohtuutta ja kohtuutta, "kaksi karkkia elokuviin"-tyyliin. just tollasta laskemista ei jaksa kukaan. ainakaan mä.

sokeria pitää välttää, näinhän se on. ja kohtuudella joo. kaikilla omat käsitykset mikä on kohtuutta. kaippa se sitten on eri asia laihduttajilla ja ihan muuten vaan karppaajilla.

joku kysyi että miks ylipäätänsä aloin karppaan? juurikin sen takia että olin kuullut niin hyvää palautetta siitä, olotilasta, virkeydestä ja muusta. mun kohdalla ei toteutunut ihan noin, mutta miksei vois kokeilla ja jatkaa lievemmällä vaihteella.

ja se on ihan sama sisältääkö joku oma intohimo sokeria vai ei. kyse on periaatteesta. eri ihmisillä, ne on eri asioita. onhan niitäkin vääriä ja oikeita. mutta hohhoh

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 15:06:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Misukisu sanoi: "Elämästä pitää nauttia. Nautinto voi olla esim. pala tummaa suklaata aterian jälkeen."

Joo, ja jollekin se nautinto on se karkkipäivä. Eikä karkkipäivä tarkoita sitä, että koko päivä sitten vedetään sitä karkkia. Jokaisella on ERI nautinto, esim. se sun punkku on mulle tosi YÖK! Mitä sitä toisten nautintoja kritisoimaan?

Yleensäkin mun mielestä karppisivujen ilmapiiri on tosi kielteinen. Hyvä että täällä uskaltaa neuvoa kysyä, kun tuomitaan ihan lyttyyn. Ja tuomitsijat on niin hyviä ja oikeessa.

Joskus musta tuntuu, että täähän on kuin joku uskonto, tai PV. Samalla lailla niihin hurahdetaan ja muita sitten tuomitaan. Itse karppausta harrastaneena (jollain tasolla nytkin, koska vatsani ei siedä viljoja) suhtaudun näihin karppihihhuleihin jotenkin... no en tiedä. Tuntuu vaan, että osa porukasta pettää jollain tasolla itseään oikein urakalla. Eniten on pistäneet silmään nämä ruuan korvikkeet. Ei kuulkaas se kuukkakaalimuusi maussa pääse lähellekään perunamuusia. Voihan sekin hyvää olla, mutta ei ne samalta maistu, vaikka joku kuinka niin väittäisi. Tai mistä sen tietää, kun tarpeeksi uskoo. Toimiihan ne lumelääkkeetkin.

Sitten ihmetellään, että miten ne "hiilarimussut" voi maistua hyvältä, vaikka on ne varmasti ennen maistuneet hyvältä lähes jokaisen karpin suussa. Ja nyt tulee kuoro "ei mun vaan" -huutoja. Ihmetellään, että miten sen joulukinkun voi kuorruttaa, kun ei saa käyttää korppujauhoja (paljonko sitä elimistöön asti siitä kuorrutteesta joutuu??), ja samaan hengenvetoon hehkutetaan, kun ei tarvitse syömisiään laskea ja saa nauttia ruuasta. Kyllä se musta on laskemista ja korvikkeiden hakua, ei nauttimista.

Se, kelle karppaustehoaa, niin onnea vaan, hieno juttu! Mutta se tosiaan risoo, ettei eriäviä mielipiteitä uskota.

Esim. itse olen sanonut, etten ole karpatessa pirteä, vaan väsyttää ja palelee. Heti huudetaan, että teet väärin. Vauhtia on otettu mun vanhasta ruokapäiväkirjasta ja aiemmista kommenteista, vaikka ei ole hajuakaan, että teenkö enää niin vai en.

Puuh, sainpas vähän sanottua, kun on jo pitkään tehnyt mieli.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 15:15:28 
Kotisiili kirjoitti:
Joskus musta tuntuu, että täähän on kuin joku uskonto, tai PV. Samalla lailla niihin hurahdetaan ja muita sitten tuomitaan. Itse karppausta harrastaneena (jollain tasolla nytkin, koska vatsani ei siedä viljoja) suhtaudun näihin karppihihhuleihin jotenkin... no en tiedä..

:lol: Ihana ketju!

Tähän jotenkin sopii hyvin tämä tänään naftaliinista kaivamani ketju.

Pointti on, ettei tämän tarvitse olla niin tiukkapipoista. Misukisukin myönsi, että hänellä on huono päivä. Sillon tulee tussahdettua. Lukekaa tuo ketju ja nauttikaa. Ei elämän tarvitse olla tiukkapipoista itsensä kiduttamista. Jos kituu, niin pitää höllentää pantaa. Jollekin se pannan höllentäminen on ketokarpista siirtyminen hyväkarppailuun, jollekin karkkipäivä kerran viikossa, jollekin se on punaviinilasilliset kerran tai joskus vähän useamminkin viikossa... :oops:

Naatitaan elämästä, kerran täällä vaan ollaan, jookoskookos? :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 15:29:17 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Joo, mulla on hiton huono päivä. Hyvä kun kotisiili pääsi purkautumaan.

Tänään en edes yritä näytellä että entisenä "narkkarina" pystyisin ymmärtämään kohtuukäyttäjiä. Mutta en tuomitsekaan. Voihan olla, että joku pystyy tuollaiseen "kohtuukäyttöön" ihan rehellisesti, itselleen valehtelematta.

Ja rakastan kaikenlaisia nautintoja, tarkoitus ei missään nimessä ole vastustaa niitä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 15:32:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tänks, Nist :D

Hernesadetta odotellessa... 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 15:44:42 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Jokohan tämä olisi taistelutannerkamaa *siirto*.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 15:47:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kotisiili kirjoitti:
Eniten on pistäneet silmään nämä ruuan korvikkeet. Ei kuulkaas se kuukkakaalimuusi maussa pääse lähellekään perunamuusia. Voihan sekin hyvää olla, mutta ei ne samalta maistu, vaikka joku kuinka niin väittäisi. Tai mistä sen tietää, kun tarpeeksi uskoo. Toimiihan ne lumelääkkeetkin.

:lol: Juu, ei maistu ei.. kukkismuusi on hyvää, mutta kyllä mä meinaan silti ottaa vähän pottumuusia jouluna..

Ruoan korvikkeista en silti puhuisi. Minä olen saanut omasta mielestäni vain hyvä vinkkejä tehdä ruokaa eri tavalla ja eri aineksista. Minä "korvaan" kyllä makaroonin nykyään kasviksilla, mutta kyllä rehut on mun mielestä enemmän ruokaa ja se makarooni sitä ruoan korviketta. Varsinkin jos ravinneaineista lähtee analysoimaan. Ja maussakin! :wink:

Henk.koht. minäkään en ole ymmärtänyt näitä, jotka viikon karppaamisen jälkeen julistavat suurella äänellä, etteivät enää koskaan pistä suuhunsa hiilarimössöjä. Saahan sitä toki innostua, ei siinä mitään. Mutta turhan hehkuttamisen vois joskus jättää vähemmälle...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 16:20:26 
Minä olen samaa mieltä, että jokainen karppaa tyylillään ja niinkuin jo aikaisemmin kirjoitin tärkeintä on löytää se oma juttu. Mulla se ei ole tiukin mahdollinen ja karkkipäivä ei kuullosta mitenkään väärältä/oudolta. Itse olen iloinen, että joka päivä ei tarvitse taistella ja sortua sokeriin, mutta toisaalta välillä voi sen tehdä hyvällä omatunnolla ja todella nauttien niinkuin ketjun aloittajakin ilmeisesti.

Mutta vaikka se ihmeelliseltä kuulostaakin karkkipäivänäkin saatan monesti valita sen karppivaihtiksen eli tumman suklaan tai kermarahkan, koska aika usein ne entiset herkut ei maistukaan niin hyvälle kuin aiemmin.

Lisäksi tuli mieleen, että olisi tärkeää kun kysyy neuvoja forumilla kertoisi myös juuri painonsa, bmi.nsä, tavoitteensa ja mahd. urheilut, koska vastauksiin ne vaikuttavat paljonkin. Edellinen oli tarkoitettu ihan yleisluontoiseksi kommentiksi eikä henk. koht. kenellekään.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 16:22:19 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

ja olin siis edellisen viestin kirjoittaja

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 16:25:44 
Poissa
karppikokki
karppikokki

Selenicereus kirjoitti:
Kotisiili kirjoitti:
Eniten on pistäneet silmään nämä ruuan korvikkeet. Ei kuulkaas se kuukkakaalimuusi maussa pääse lähellekään perunamuusia. Voihan sekin hyvää olla, mutta ei ne samalta maistu, vaikka joku kuinka niin väittäisi. Tai mistä sen tietää, kun tarpeeksi uskoo. Toimiihan ne lumelääkkeetkin.

:lol: Juu, ei maistu ei.. kukkismuusi on hyvää, mutta kyllä mä meinaan silti ottaa vähän pottumuusia jouluna..

mie olin ennen ihan perunamuussihöperökin, mut oikeesti, käsi sydämellä, kukkismuussi on parempaa. mut mikä on Vielä Parempaa... : Lanttumuussi. ai hitto. niiii-iiin paljon parempaa ku pottusellanen.

meni vähän ooteeksi mut eikaisemittään :D

Hannan soppa

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 16:36:48 
Poissa
hörhökarppi
hörhökarppi

Höh, tässä sitä taas ollaan. Marsupilami iloksemme kirjoitteli kuulumisiaan, niin jo yritään taas kaikki vääntää paskaksi! :shock: 8)

*tulipas poltettua ruoka pohjaan oikein kunnolla, kun jäin tätä lukemaan. onneks ei sentään palohälytin alkanut huutaa*

terveisin nimimerkki "uuninsa grilliä testannut" Sirutar....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 16:52:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Miusta tuo Marsupilamin aloitus todellakin oli omien kuulumisien kertomista, mutta hyvä kun siitä virisi tällainen mielenkiintoinen keskustelu... :wink: Erityisesti tuo karkkipoliisit-linkki on tosi 8) . :D

Marsupilami nähtävästi voi pitää karkkipäivänsä, eikä häneltä mopo karkaa käsistä. Ja muutoinhan hän tuntuisi elelevän ihan suht hyväkarpisti, joka sopii hänen kropalleen. Hienoa, että oma tyyli on löytynyt! Siihenhän jokainen meistä pyrkii.... :D Pidä vain siitä kiinni Marsupilami!

Sitä paitsi, eikös siitä ole ollut jossain vaiheessa puhettakin( ja jossain kirjassakin kuulutettua, en vaan muista kuka missä ja minä vuonna....), että jollekulle VOI TEHDÄ hyvää ravistella elimistöään jollakin hiilaripaukulla esim. juuri viikonloppuna. Marsupilamillehan tuo karkkipussi voi olla juuri se ravisuttava tekijä, joka toimii hänen kohdallaan... :-k Etenkin kun se kuuluisa mopo pysyy hallinnassa eikä tarkoita karkkikaupan rikastuttamista ja oman talouden konkurssiin syömistä.. :wink:

Mutta kannattaa todellakin ottaa huomioon, että kaikki eivät voi näin tehdä, ja silloin on viisainta pysytellä karkista yms. herkuista kokonaan erossa. Sen takia ainakin itse varoittelisin säännöllisistä karkkipäivistä, koska ne VOIVAT JOILLAKIN muuttua koko päiväisiksi, joka päiväisiksi ja lopulta elämän tavaksi pari pussia per päivä. Ja siinä on karppi kyllä suossa.... :?

Niin, ja se sokeri... Juu... Eihän se terveellistä ole... Ja mistä se karkki on tehty...Hmm...
Mutta kukin valitkoon oman herkuttelutyylinsä!! Itse ostin juuri tänään rahkaa ja kermaa kaupasta...Tarkoituksena herkutella viikonloppuna... Ja AAARGH, laitanpa sötkötykseen vielä MAKEUTUSAINETTAKIN.... :oops: :roll: :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-08 16:56:53 
Poissa
hörhökarppi
hörhökarppi

Se "turkuraattorikäännös" siellä karppipollareitten lopussa oli magee 8)
Persana, ruoat paloi, mutta täytyy laittaa uutta tulemahan...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-09 07:44:33 
juu ei se karkkipäivä kaikille edes sovi. itsellenä se on pieni piristys viikon lopussa. ostan perjantaina tai lauantaina pienen namipussin herkkukarkeillani varustettuna, jos mieli tekee voi onstaa isommankin. usein siitä jää kyllä yli, kun ei enää niin paljoa pysty syömäänkään. säästän loput seuraavaan viikonloppuun ja näin pysyy ainakin omalla kohdallani mukavasti tasapainossa.
eikä karkkipäivä kerran viikossa tarkoita että on aina syötävä koska "saa". jos ei tee mieli karkkia, teenkin jotain hyvää ruokaa ja herkuttelen sillä. ei se niin tarkkaa ole.

joillain namipäivät riistäytyy käsistä ja se menee siihen että vedetäänkin koko päivä karkkia. mulle riittää pikku pussi jota nautiskelen poikaystävän kanssa illalla tv:tä katsellessa, ei sen kummempaa.
ja on totta, että kuitenkin tulee valittua joskus niitä karpimpia vaihtoehtoja kun haluaa karkilla herkutella.

itselläni tuo herkuttelu on paljon kiinni urheilemisesta. jos olen innostunut koko viikon kuntoilemaan ahkerasti, en viitsi "pilata" saavutuksiani" mässäilyllä, toisaalta joskus voi ajatella että kun kerran on paljon kuntoillut, voi vähän syödäkin karkkia.
töissä syön muutenkin lounaaksi aina salaatin ja illalla kevyesti kotona, joten yhden päivän ravitelu ei tee pahaa ollenkaan, päinvastoin niinkuin mainittiinkin - se käynnistää jotenkin uudestaan eikä tule yksitoikkoiseksi..

nyt vihdoin perjantai, mutta ei taida karkkia tehdä mieli, kuntosalille suuntaan tänään mielummin kuin makuuniin :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-09 07:49:09 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

multahan oli siis tuo edellinen viesti.. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-09 09:26:33 
Minulla ei ole mitään rajaa karkinsyönnissä. Makuunista ostan iiison pussin ja syön sitä välillä voiden huonosti jne. Seuraavalle päivälle saattaa jäädä pari kovaa karkkia, mutta syön nekin heti aamulla. Sokerikänneistä tulee minulle sairaalla tavalla hyvä olo. Eli eipä viiti joka viikko karkkia ostella. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-12-09 09:28:17 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

"Lounaaksi salaatin ja illalla kevyesti kotona."

Hohhoijaa. Eipä ihme että kalorilisä, mikä tahansa, parantaa vointia. :shock: Oma tulkintani karppaamisesta on nimenomaan, että ei syödä kevyesti, vaan kolme tuhtia ateriaa päivässä niin että nälkä lähtee!

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 136 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00