karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-21 16:20:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 14:26:22 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Eli luultavasti joogassakin kyse olisi sitten sen stressiä poistavassa vaikutuksessa, jos tuosta haluaa vetää jotain johtopäätöksiä. Sinänsä on ihan tiukkaa, jos elämästä nauttimisella voi saada enemmän aikaa kuin esim. ruokavaliotaan säätämällä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 15:43:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En mä halua elää satavuotiaaksi. Eikä lihansyönti ole jäykistänyt mua, (astanga)jooga sujuu nyt karppina paremmin kuin silloin, kun aloitin joogan ja siirryin kasvissyöntiin. Olen fyysisesti notkeampi ja voimakkaampi, ja hengityksenkin keksin oikeasti vasta vajaa vuosi sitten aloitettuani joogan uudelleen pitkän tauon jälkeen. Sitä en tiedä, miten "matalaenergisiä värähtelyjä" musta lähtee, mutta ei yhtään tunnu sille, että pitäisi siirtyä kasvissyöntiin. Kuitenkin satunnainenkin tupakanpoltto jäi joogan uudelleen aloitettuani ja alkoholin kulutus pieneni entisestään, ne ei enää tunnu hyvältä vaan oikeastaan todella pahalta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-19 16:28:13 
Poissa
sintti
sintti

Suzi kirjoitti:
Eikä lihansyönti ole jäykistänyt mua, (astanga)jooga sujuu nyt karppina paremmin kuin silloin, kun aloitin joogan ja siirryin kasvissyöntiin. Olen fyysisesti notkeampi ja voimakkaampi, ja hengityksenkin keksin oikeasti vasta vajaa vuosi sitten aloitettuani joogan uudelleen pitkän tauon jälkeen.

Sama täällä. Kun joulutauon jälkeen aloitin taas astangan, ja olin sillä välin aloittanut karppauksen, jooga sujui ihan eri tavalla kuin ennen. Kehitystä on parin kerran aikana tuntunut tapahtuvan enemmän kuin koko viime syksynä. Johtunee suurelta osin siitä, että joogatuntini alkaa klo 15.30, mikä oli ennen sitä normaalia iltapäiväväsymysaikaa => keskittymiskyky aika olematon.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-20 18:18:38 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Mirka kirjoitti:
Mutta kaiken kaikkiaan Intia on yksi maailman sairaimmista kansakunnista! Samalla eli heikolla elintasolla kiinalaiset ovat eläneet keskimäärin merkittävästi pidempään ja terveempinä, kertoi minulle WHO:n tutkija. Ei keksinyt tähän muuta selitystä kuin kiinalaisten monipuolisemman ruokavalion, kun runsaiden kasvisten lisäksi myös elukkaa syödään.

Olisikohan tuossa ihan koko selitys kuitenkaan? Kiinassahan on pyritty sentään järjestämään jonkinmoinen terveydenhuolto kaikille, varallisuuteen katsomatta. Intiassa tilanne on paljon epätasaisempi. Yhden lapsen politiikka ehkä edistää ruoan riittävyyttä. Odotettavissa olevassa eliniässä on vain kahdeksan vuoden ero (Intia 64, Kiina 72), ja Intia ei tässä ole mitenkään maailman lyhytikäisimpien joukossa.

Toisekseen intialaisten lihansyömättömyyttä liioitellaan. Ensinnäkin maassa on paljon muslimeja, jotka toki syövät lihaa. Sitten hinduillakin lihattomuus on ennen muuta bramiinikastin juttu. Hallitsija-sotilaskastiset syövät lihaa, ja keskikastit jäljittelevät jompaakumpaa noista ylemmistä. Alakastiset ja kastittomat syövät lihaa, milloin saavat (kovin usein ei ole varaa tietenkään), jopa naudanlihaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-20 20:15:15 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Olen miettinyt samoja, mutta: 8 vuoden tilastollinen ero on huikea. Myös Kiinassa köyhälistö (varsinkin maaseudulla) elää ja on tosiasiassa pitkälti elänyt terveydenhuollon ulottumattomissa. Tilanne oli Maon kaudella ja vähän sen jälkeen tasaisempi, mutta viimeiset reilu kymmenisen vuotta elintasoerot ovat juuri Kiinassa maailman jyrkimmät, siis Intiaa jyrkemmät, ellei aivan hiljattain ole asiaan tullut muutosta.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-20 21:19:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Toope kirjoitti:
Toisekseen intialaisten lihansyömättömyyttä liioitellaan. Ensinnäkin maassa on paljon muslimeja, jotka toki syövät lihaa. Sitten hinduillakin lihattomuus on ennen muuta bramiinikastin juttu. Hallitsija-sotilaskastiset syövät lihaa, ja keskikastit jäljittelevät jompaakumpaa noista ylemmistä. Alakastiset ja kastittomat syövät lihaa, milloin saavat (kovin usein ei ole varaa tietenkään), jopa naudanlihaa.

Kyllä mä sanoisin että siellä pääasiassa kasvissyöjiä kuitenkin ollaan. Totta, että köyhät ostavat halvalla nautaa, mutta ne keskiluokkaiset piirit missä mä liikuin, kun siellä asuttiin puolitoista vuotta, niin kyllä siellä kasvissyönti jyräsi.

Viestin otsikko: Jooga ja ruokavalio
ViestiLähetetty: 2007-02-26 12:43:21 
Heipä hei. Etsin itsekin tässä ruokaohjeita googlettamalla ruokavalio ja jooga, mutta aika vähäiseksi jäivät tulokset. Ajattelin kuitenkin laittaa oman panokseni viime viikonlopun kestäneeltä joogakurssilta, jonka yhtenä monen tunnin aiheena oli ruoka. (Tästä tulee pitkä juttu.)

Ensinnäkin ravinnosta saatava energia jaetaan kolmeen "kvaliteettiin", joista yksi sisältää roskaruokaa (joka saa siis ihmisen voimaan pahoin), toisena oli lihapitoinen, melko länsimaalainen syöntikulttuuri, ja kolmantena tämä tuoreita vihanneksia ja hedelmiä sisältämä ruokavalio, joka siis antaa ihmiselle energiaa ruoka-ainesten "elinvoimaisuudesta". Se, ettei syö lihaa, muuttaa ihmisen entsyymituotannon erilaiseksi. Koko kroppa alkaa toimia kuulema eri tavalla, mutta siihen menee se pari kuukautta totuttelua jonka aikana laihtuu ja voi tuntea enemmän nälkää jne.

Samoin mitä lähempää ruoka-aineet saisi hankittua (esim. omalta paikkakunnalta tai suomalaista luomua), sitä parempi. Tähän toki löytyy muitakin syitä kuin elinvoimaisuus, hyvänä esimerkkinä kuljetuslentokoneiden saastuttavuus.

Ohjaajamme painotti, että mitä käsittelemättömämpi ruoka, sitä elinvoimaisempi se vielä on. Tämä ei nyt siis tarkoita, että perunatkin tulisi syödä raakana, vaan höyryttäminen ja keittäminen ok, kunhan itse ainekset eivät kärsi sen liiallisuudesta. Tämähän on ohjenuora ruoanlaittamisessa yleensäkin!

Toinen juttu mistä hän puhui, olivat vääristä ruoka-aineyhdistelmistä johtuvat puutostilat ja haitat. Eli se, kun syödään tuhatta eri ainesta samassa paketissa. Esimerkiksi tomaattia ja kurkkua tulisi syödä siinä mielessä erikseen, että yksittäisinä ne vaikuttavat omalta osaltaan paremmin, eivätkä ne "kumoa" toistensa hyviä vaikutuksia. Toinen oli tämä että ei hapanta ja makeaa samassa - mutta mietitäänpä esimerkiksi hedelmäsalaatteja, joissa on sekä omenaa että banaania - ja hyvältä se maistuu. Tässäkin tulee mukaan se Patanjalin kahdeksan asteikon tie, jossa mainitaan ahneus... :)

Sitten joku oli kuulema sanonut, että tulisi syödä ruokaa, joka pilaantuu helposti, mutta ennen kuin se pilaantuu. Esimerkiksi piimässä on paljon hyviä bakteereja ja vastaavaa, mutta kaikkihan tiedämme vanhan piimän ällöttävän olemuksen!

Ai niin, ja ruoan kanssa ei tulisi juoda nestettä, vaan mieluummin joko puoli tuntia ennen tai puoli tuntia jälkeen aterioinnin. Tämä johtuu siitä, että vatsahapot ja -laukkunesteet joutuvat kovaan työhön jos enne pureskele ruokaa kunnolla. Siksi omien sylkirauhasten erittämän nesteen tulee saada pehmittää ruoka.

Ai niin ja ohjaajamme painotti, että ruoan on maistuttava hyvältä. Tähän vaikuttavat mm. juuri tuo pureskelu ja maustaminen. Myöskin se, ettei syö ennen kuin on oikeasti nälkä, on suositeltavaa. Jos syöt ennen kuin ruoansulatusjärjestelmä on lopettanut yhden ruokailun sulattamisen, se jättää sen kesken ja aloittaa uuden alusta. Kropalle tulee kuitenkin tarjota pieniä välipaloja, esimerkiksi se hedelmä, kun se sitä tarvitsee esimerkiksi energian puutteen takia. Elimistö ei saa ruveta "pelkäämään", ettei ravintoa ole tarvittaessa saatavilla ja mennä säästökuurille.

Joogahan on siinä mielessä hyvä juttu, että se ei pakota ketään tekemään mitään eikä juuri kielläkään. Ohjaaja painottikin, että tärkeintä on löytää itselle hyvät keinot pysyä terveenä ja nauttia. :)

Oikea romaani tuosta näytti tulevan, mutta siinä nyt ne perusasiat kuitenkin. Päivänjatkoa!

Tuulia

PS Kuulin, että joku joogi syö päivässä vain litrasta täysimaitoa tehdyn juustokimpaleen ja hedelmän. Ja se oli vielä 90-vuotiaana Suomessa pitämässä joogakursseja! Aikamoista itsekuria, eikö?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-26 12:45:56 
Ai niin ja unohdin! Lihansyönnistä sen verran, että kalassa on "laiskaa energiaa" kun taas esim naudan ja kanan lihassa "dynaamista" energiaa. Kalahan valuu eteenpäin virtojen mukana kun eläimen on tehtävä oikeata työtä liikkuakseen nopeasti. (Tämä oli taas jonkun gurun näkemys) Eli kalasta saat rauhallisuutta ja uneliaisuutta, muusta lihasta "voimaa".

Tuulia

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-26 13:13:34 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Lainaa:
Esimerkiksi tomaattia ja kurkkua tulisi syödä siinä mielessä erikseen, että yksittäisinä ne vaikuttavat omalta osaltaan paremmin, eivätkä ne "kumoa" toistensa hyviä vaikutuksia. Toinen oli tämä että ei hapanta ja makeaa samassa - mutta mietitäänpä esimerkiksi hedelmäsalaatteja, joissa on sekä omenaa että banaania - ja hyvältä se maistuu.

Minä kun muistelin, että eri makuja piti kaikkia kuitenkin saada, painottaen sitä oman "tyypin" makua. En koskaan kuitenkaan ymmärtänyt millä periaatteella jotkin ruoat jaettiin kaphaan, pittaan ja vataan. Lisäksi muistaakseni eri lähteissä ruoat on vielä tyypitetty joskus eri tavoin! Kaikenkaikkiaan tuo systeemi vaikutti aika monimutkaiselta ja perustelemattomalta.

Lainaa:
PS Kuulin, että joku joogi syö päivässä vain litrasta täysimaitoa tehdyn juustokimpaleen ja hedelmän. Ja se oli vielä 90-vuotiaana Suomessa pitämässä joogakursseja! Aikamoista itsekuria, eikö?

Tuskin. Joogaamiseen täällä liitetty itsekuri on länsimaista "otsasi hiessä sinun on leipäsi syötävä"-mentaliteettia. Oikean joogin valinnat ja askeettisuus syntyvät sisältäpäin, eivätkä siten ole esimerkki itsekurista tai itsensä riistämisestä. Eli ne valinnat tulevat sitten myöhemmin harjoittelun myötä, jos ovat tullakseen. Esimerkkinä monet täälläkin, jotka tuntevat joogaillessaan mielihalua muuttaa ruokavaliotaan kasvispainotteisemmaksi. Jäin vaan miettimään paljonko juustoa tulee litrasta täysrasvaista lehmänmaitoa? Varmaan ihan tarpeeksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-26 14:13:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

misukisu kirjoitti:
[Jäin vaan miettimään paljonko juustoa tulee litrasta täysrasvaista lehmänmaitoa? Varmaan ihan tarpeeksi.

Vähän yli 100g edam-tyyppistä tai muuta "kovaa" juustoa ja vähän enemmän raejuustoa tms. tuorejuustoa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-26 15:36:40 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Anonymous kirjoitti:
Ai niin ja unohdin! Lihansyönnistä sen verran, että kalassa on "laiskaa energiaa" kun taas esim naudan ja kanan lihassa "dynaamista" energiaa. Kalahan valuu eteenpäin virtojen mukana kun eläimen on tehtävä oikeata työtä liikkuakseen nopeasti. (Tämä oli taas jonkun gurun näkemys) Eli kalasta saat rauhallisuutta ja uneliaisuutta, muusta lihasta "voimaa".

No tuohan ei ole totta, että kalat vain virtojen mukana valuisivat eteenpäin :lol: Eipä ole tainnut koskaan se joogi nähdä vastavirtaan ponnistelevia lohia, eikä edes laiturilta katsellut rasvatyynessä vedessä puikkiviä ahvenenpoikasia. Jospa kyse on pikemmin siitä, että vesielementti ayurvedassa liittyy rauhalliseen flegmaattiseen kapha-doshaan, ja kapha-tyyppisten ihmisten tulee näin ollen välttää kaikkea turhan vesipitoista ja myös vedessä eläviä olioita.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-26 18:19:29 
misukisu:

Ohjaaja painotti, että kaikkea SAA syödä (jooga kun ei pakota), mutta nuo on vaan ideaaleja. Tosin voihan nuo olla vanhentunutta tietoa: ohjaaja oli 70-vuotias naishenkilö, joka perusti Kuopioon joogan "keskuksen" aikoinaan. siinä ajassa on varmasti ehtineet käsitykset muuttua. Ei siinä mitään!

Sitä paitsi nuohan on vain yhden joukon näkemys asiasta. Ei Veda-kirjallisuus käsittele ruoka-asiaa juurikaan, 300eaa on tuskin ollut kovin paljoa varaa valita kuinka ruokailunsa järjestää.

T.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-26 18:21:23 
Toope:

mä en itse ota tuohon kalajuttuun kantaa, ajoo älä huoli, ymmärrän kyllä että kalat on pirun nopeita (esim hauki kun se aikoo napata jonkun kivan suupalakalan). :D siinä vaan oli jonkun intialaisen joogin näkemys asiasta.

t

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-01 17:14:43 
Poissa
sintti
sintti

Onks mun viestit kadonneet täältä mystisesti vai kirjoitinkohan jonnekin muualle Astangajoogan ja lihansyönnin ristiriidasta?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-01 18:52:58 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Eivät ole kadonneet, kirjoitit toiseen ketjuun.

Viestin otsikko: Re: Kerran Nepalissa
ViestiLähetetty: 2007-05-02 10:21:18 
Pangolin kirjoitti:
jain juttusille yhden miehen kanssa joka mainosti joogaa tosi innoissaan. Olisin luullut hanta ulkonaon perusteella ehka 45-50-vuotiaaksi mutta han olikin jo 70v. Ei keskusteltu siita etta mita syo ja mita ei, mutta han sanoi etta joogan avulla hanen mieskuntonsa on huomattavasti parempi kuin muilla samanikaisilla. (Nepalissahan saa olla useampi vaimo jos vain on varaa).

Itse en pida gheesta (saa vatsan sekaisin, kai liian rasvaista mulle) mutta tunsin hyvin yhden naisen joka ei syonyt mitaan vihanneksia, ainoastaan riisia ja gheeta.

Mä luulen,että jos Suomessakin sais olla useampi vaimo, siis virallisesti, niin taitais se mieskunto säilyä parempana ja pidempään täälläkin joka jannulla :wink:

ViestiLähetetty: 2007-05-02 10:37:03 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Anonymous kirjoitti:

Mä luulen,että jos Suomessakin sais olla useampi vaimo, siis virallisesti, niin taitais se mieskunto säilyä parempana ja pidempään täälläkin joka jannulla :wink:

:shock: :shock:

Kyllä se on niin, että mieskunto loppuu ennen kuin naiskunto, että miten siitä riittäisi vielä jaettavaksi 8)

:lol:

ViestiLähetetty: 2007-05-02 10:44:02 
marilyn kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:

:shock: :shock:

Kyllä se on niin, että mieskunto loppuu ennen kuin naiskunto, että miten siitä riittäisi vielä jaettavaksi 8)

:lol:

Henkimaailman hommeleita.......Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-05-03 11:47:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En pidä kovin merkittävänä objektiivista elinikää vaan subjektiivista,kuinka pitkältä elämä tuntuu :lol: .Jos ankarasti pidättäytyy lihallisista iloista (kuten jotkut joogit) niin saattaa tuntea eläneensä jo hyvinkin kauan :twisted:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00