meerika kirjoitti:
Mutta mitä aiheeseen tulee, eli sokeri vs. tärkkelykset,
Hei! Mainitsit minutkin alussa. Vastaan myöhässä, loman (ja siunatun nettipimennon) takia.
Taidetaan olla tällä hetkellä mirkan kanssa vähän eri linjoilla ruokavalinnoissa, vaikka VHH'ta kumpikin harrastaakin. Näin on käynyt ehkä siksi että kropat kremppoineen ovat erilaisia - tai ehkä siksi kokeilemme nyt eri asioita? Oli miten oli, kumpikin viihtyy tyylissään, niin että puhun tässä omista ja perheeni valinnoista, enkä anna yleisohjeita. Meillä homma perustuu sokerikuorman pakolliseen vakiointiin, jotta pysyimme kunnossa, joten meillä tärkkelysten poisjättö on tältä osin varsin ymmärrettävä valinta.
Asiaan: Olen kasvattanut aterioiden ruokaisuutta, mutta tärkkelysten tai volymetrisen lautasenkasvatuksen sijaan se on tehty aika puhtaasti rasvalla

Possunrasvassa ja/tai voissa kuullotetut kasvikset ovat monta kertaa parempia rasvattuina kuin kuivina; salaattiin mahtuu öljyn lisäksi usein myös pähkinöitä/kookosta, kahviin kermaa, jälkiruokaan fasua ja/tai kermaa ja/tai kunnon juustoa.
Jos välipalaa tarvitaan, se on tässä talossa pähkinöitä, juustoa tai metukkaa (siis käytännössä jotain rasvaista ja hiilaritonta eli lähes veren sokeritasapainoon vaikuttamatonta tavaraa). Hedelmiä syömme siinä missä marjojakin, mutta vain aterioilla. Linssejä ja papuja täällä käytetään mutta oikeastaan vain talvella. Leivon karppiakin kovin harvakseltaan, enkä muuta enää juuri koskaan.
Määristä: sain juuri lomalla kulumaan kuudessa päivässä ja keskimäärin kolmen aikuisen ruokahuoltoon puoli kiloa voita, kilo pähkinöitä; pari litraa kermaa, pari desiä öljyjä ja melkein kilon juustoa - ja nuo tulivat rasvajogurtin, täysmaidon, normaalirasvaisten lihojen ja suklaan lisäksi. Toki mukaan mahtui myös melkoinen vuori rehua (sipulia, kaaleja, porkkanaa, ituja, salaatteja, kurkkua, tomaattia, paprikaa ....), muutama kilo kesämärjoja, jokunen pullo viiniä - ja mausteeksi muutama muna, vähän majoneesia, yksi appelsiini, yksi sitruuna, paljon yrttejä, balsamicoa ja tilkka hunajaa.
Toistaiseksi tässä rasvataloudessa maku on ollut suurin voittaja. Tai se ainakin kilpailee ykkössijasta terveyden kanssa? Suurin hankaluus on ollut se, ettei kunnollista, normaalirasvaista (eli suomalaisittain siis hyvin rasvaista) ja marinoimatonta lähituotettua lihaa tahdo oikein löytää jokapäiväiseen käyttöön...