karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-22 22:04:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 62 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-19 12:14:10 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Koben nauta on niin hirvittävän hintaista, että syöntimäärillä tuskin on mitään ravitsemuksellista merkitystä. Mutta maailman parasta se kyllä on.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-19 12:23:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
... ja Matsuhito on kuulemma vielä tuplaten Kobea kalliimpaa, kuulemma.
Mutta tämä kertoikin asenteesta ja arvostuksista - tai siitä mikä oli keisarin ruokaa 8)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-21 23:42:25 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-12-12 21:27:10
Viestit: 230
into ituhippi kirjoitti:
els kirjoitti:

(Ps. huomasitko sinulle jättämäni PUfa-kysymyksen? Olisi kiva saada siihen gramma- tai prosenttivastaus)


Huomasin. Alakarppaus on siitä mielenkiintoinen ravintokokeilu, että sen pitkäaikaisvaikutuksista ei ole juuri tutkimustuloksia. Niinpä rasvan käytössä alakarppaajat tekevät nyt itsellään aitoja ihmiskokeita. Tulokset nähdään joskus myöhemmin sairastuvuusluvuissa ja kuolleisuusluvuissa. Varmaan jotkin karppaustavat osoittautuvat terveellisemmiksi ja toiset epäterveellisemmiksi. 8)


Tässä esimerkiksi pari lainausta ihmeteltäväksi. Kun diabetestä nykyään on alettu pitämään rasva aineenvaihdunnan häiriönä, niin mikä selitys tähän löytyisi. Ovatko inuitit voineet velä lisätä rasvan käyttöä. Näyttöä on jos haluaa nähdä.

Vilhjalmur Stefansson is also a figure of considerable interest in dietary circles, especially those with an interest in very low-carbohydrate diets. Stefansson documented the fact that most Inuit lived on a diet of about 90% meat and fish, often going 6-9 months a year on nothing but meat and fish--essentially, a zero-carbohydrate diet. He found that he and his fellow European-descent explorers were also perfectly healthy on such a diet. When medical authorities questioned him on this, he and a fellow explorer agreed to undertake a study under the auspices of the Journal of the American Medical Association to demonstrate that they could eat a 100% meat diet in a closely-observed laboratory setting for the first several weeks, with paid observers for the rest of an entire year. The results were published in the Journal of the AMA, and both men were perfectly healthy on such a diet, without vitamin supplementation or anything else in their diet except meat.[1]
Stefansson's personal papers and collection of arctic artifacts are maintained and available to the public at the Dartmouth College Library.
Stefansson is frequently quoted as saying that "adventure is a sign of incompetence."

[edit] References

Aboriginal people in Canada have a rate of diabetes that is three to five times higher than the general Canadian population. Aboriginal children are also now being diagnosed with type 2 diabetes, a condition that in the past occurred mainly in older persons. Diabetes is an epidemic here in Canada to other Aboriginal people and researchers are worried that the same thing will happen to Inuit. Already a great increase of Diabetes is showing among Inuit. In 1991 a survey was conducted and Inuit had a rate of 1.9% of the population with diabetes. Then in 1999, a survey in Labrador concluded that Inuit in Labrador had a rate of 4% of the population had diabetes


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 00:19:15 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-05 01:36:24
Viestit: 2703
into ituhippi kirjoitti:
Alakarppaus on siitä mielenkiintoinen ravintokokeilu, että sen pitkäaikaisvaikutuksista ei ole juuri tutkimustuloksia.


Minkälaisen ruokavalion pitkäaikaisvaikutuksista sitten olisi olemassa tutkimustuloksia? Viitteitä?

_________________
Ravitsemus ja terveys | Vähähiilihydraattinen ruokavalio | VHH-kirjoja


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 01:10:38 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Olikohan se Ravnskovin kirjassa, kun mainittiin, että alhainen kolesterolitaso lisäsi aivoverenvuotojen riskiä. Samoin se tuntuu lisäävän itsetuhoista tai väkivaltaista käyttäytymistä.

Lisäys (netistä luettua):

"Japanissa asuvilla japanilaisilla kolesteroliarvot ovat hyvin pienet ja sydäninfarktikuolleisuus on ollut vain 1/7 Yhdysvaltain vastaavasta. Sitä vastoin ovat Japanissa kuolemaan johtavat aivoverenvuodot yleisempiä kuin muissa maissa. Aivoverenvuotojen riski osoittautui korkeaksi etenkin niillä, joilla oli hyvin pieni kolesteroliarvo. Myöhemmin on osoitettu, että aivoverenvuodon riski pienen kolesteroliarvon omaavilla japanilaisilla ei ole tyypillinen etninen ominaisuus, vaan sama riski oli myös Yhdysvaltoihin muuttaneilla japanilaisilla, mutta vain silloin, kun verenpaine oli korkea."

Lähde: http://www.antioxidant.fi/art_kolestr.html

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 07:54:32 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Nykyisen, rasvakammoisen, kasvirasvapitoisen, viljapoihaisen ruokavalion terveyshaitoista joka tapauksessa on epidemiologista näyttöä - sekä länsimaiden sairastuvuusluvuissa. Ja samanlaisia elintasotauteja näkyy muinaisten egyptiläisten ja kiinalaisten hautalöydöksissä, kokojyvistä ja hedelmistä huolimatta.

Diabetes on yksi niitä sairauksia, jota näyttää aiemminkin löytyneen vain ja ainoastaan viljaa ja kasvisruokaa korostavista kulttuureista.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 08:26:58 
Poissa
Välimeren karppi
Välimeren karppi
Avatar

Liittynyt: 2007-04-02 18:41:41
Viestit: 1401
rantaiso kirjoitti:
Lisäys (netistä luettua):

"Japanissa asuvilla japanilaisilla kolesteroliarvot ovat hyvin pienet ja sydäninfarktikuolleisuus on ollut vain 1/7 Yhdysvaltain vastaavasta. Sitä vastoin ovat Japanissa kuolemaan johtavat aivoverenvuodot yleisempiä kuin muissa maissa. Aivoverenvuotojen riski osoittautui korkeaksi etenkin niillä, joilla oli hyvin pieni kolesteroliarvo. Myöhemmin on osoitettu, että aivoverenvuodon riski pienen kolesteroliarvon omaavilla japanilaisilla ei ole tyypillinen etninen ominaisuus, vaan sama riski oli myös Yhdysvaltoihin muuttaneilla japanilaisilla, mutta vain silloin, kun verenpaine oli korkea."


Nyt unohtui kokonaisuus. 4/5 aivohalvauksista on verisuonitukoksista johtuvia ja vain 1/5 verenvuodoista johtuvia. Vaikkakin japanilaisilla on ollut perinteisesti runsaasti aivoverenvuotoja, heidän aivohalvausten määrä kokonaisuutena ei ole kuitenkaan ollut kovin korkea, koska alhaisen kolesterolin takia heillä ei ole ollut paljonkaan aivoveritulppia.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 12:49:14 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Luepas huvikses kokonaan tuo juttu, josta tuo pätkä on lainattu. Olen ymmärtänyt, että vastustat kaikkea sellaista tietoa, joka näyttää olevan vastoin virallista näkemystä ja virallisia suosituksia.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 13:27:23 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-05 01:36:24
Viestit: 2703
JariJ kirjoitti:
into ituhippi kirjoitti:
Alakarppaus on siitä mielenkiintoinen ravintokokeilu, että sen pitkäaikaisvaikutuksista ei ole juuri tutkimustuloksia.


Minkälaisen ruokavalion pitkäaikaisvaikutuksista sitten olisi olemassa tutkimustuloksia? Viitteitä?


Vastaanpa itse retoriseen kysymykseeni, kun ituhippi ei halunnut vastata.

Minkään ruokavalion terveellisyydestä ei ole ykkösluokan pitkäaikaista tutkimusnäyttöä. Hassu juttu on kuitenkin siinä, että pitkäaikaisnäytön puutetta käytetään argumenttina yleensä valikoivasti vain tiettyjä ruokavalioita vastaan.

_________________
Ravitsemus ja terveys | Vähähiilihydraattinen ruokavalio | VHH-kirjoja


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 13:54:16 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
No mutta onhan noita pitkäaikaistutkimuksia olemassa, mm. se Harvard.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 14:21:01 
Poissa
Välimeren karppi
Välimeren karppi
Avatar

Liittynyt: 2007-04-02 18:41:41
Viestit: 1401
rantaiso kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että vastustat kaikkea sellaista tietoa, joka näyttää olevan vastoin virallista näkemystä ja virallisia suosituksia.


Väärin olet ymmärtänyt.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 14:41:48 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-05 01:36:24
Viestit: 2703
Mirka kirjoitti:
No mutta onhan noita pitkäaikaistutkimuksia olemassa, mm. se Harvard.


Kyllähän siitä voi jotakin suuntaa antavaa tietoa saada, mutta varsinaisesti alakarppaajia siinä ei tutkittu.

_________________
Ravitsemus ja terveys | Vähähiilihydraattinen ruokavalio | VHH-kirjoja


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 15:10:03 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Olihan siinä alakarppejakin seurattu, löytyy linkeistä. Siitä oli keskustelu myös Fogelholmin blogissa, etkö muista?

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 20:48:26 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-05 01:36:24
Viestit: 2703
Puhummekohan me molemmat tästä? Onhan se tietysti parasta olemassa olevaa epidemiologista näyttöä alakarppauksen suuntaisesta ruokavaliosta ja sydänterveydestä.

_________________
Ravitsemus ja terveys | Vähähiilihydraattinen ruokavalio | VHH-kirjoja


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 20:52:36 
Poissa
Välimeren karppi
Välimeren karppi
Avatar

Liittynyt: 2007-04-02 18:41:41
Viestit: 1401
JariJ kirjoitti:
Puhummekohan me molemmat tästä? Onhan se tietysti parasta olemassa olevaa epidemiologista näyttöä alakarppauksen suuntaisesta ruokavaliosta ja sydänterveydestä.


"When vegetable sources of fat and protein are chosen, these diets may moderately reduce the risk of coronary heart disease."


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 20:54:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
May or may not.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 20:57:08 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
into ituhippi kirjoitti:
JariJ kirjoitti:
Puhummekohan me molemmat tästä? Onhan se tietysti parasta olemassa olevaa epidemiologista näyttöä alakarppauksen suuntaisesta ruokavaliosta ja sydänterveydestä.

"When vegetable sources of fat and protein are chosen, these diets may moderately reduce the risk of coronary heart disease."

Paitsi että varsinaisten tutkimustietojen perusteella vegeperäinen proteiini ei ollut pätkääkään parempaa kuin eläinperäinen. Eli tuo oli vain ja ainoastaan tulkintaa, ei faktatietoja.

Mutta vegeproteiinin kanssakin tulee aina myös hiilareita. Ja kuinka ollakaan, tuossa(kin) tutkimuksessa sekä hiilarien määrä että niiden aiheuttaman glykeeminen kuorma korreloivat enemmän kuin mikään muu riskin lisääntymisen kanssa... teknotransseja lukuunottamatta; mutta kai jopa kai mekin olemme sentään samaa mieltä sekä toistemme että Harvardin kanssa?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 21:02:10 
Poissa
Välimeren karppi
Välimeren karppi
Avatar

Liittynyt: 2007-04-02 18:41:41
Viestit: 1401
els kirjoitti:
into ituhippi kirjoitti:
JariJ kirjoitti:
Puhummekohan me molemmat tästä? Onhan se tietysti parasta olemassa olevaa epidemiologista näyttöä alakarppauksen suuntaisesta ruokavaliosta ja sydänterveydestä.

"When vegetable sources of fat and protein are chosen, these diets may moderately reduce the risk of coronary heart disease."

Paitsi että varsinaisten tutkimustietojen perusteella vegeperäinen proteiini ei ollut pätkääkään parempaa kuin eläinperäinen. Eli tuo oli vain ja ainoastaan tulkintaa, ei faktatietoja.


Jos katsot tutkimuksen dataa, tuohon johtopäätökseen on vahvat perusteet. Jos haluaa nähdä, eikä pidä karppilärpäkesilmälappuja silmillä.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 21:11:40 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-05 01:36:24
Viestit: 2703
into ituhippi kirjoitti:
Jos katsot tutkimuksen dataa, tuohon johtopäätökseen on vahvat perusteet. Jos haluaa nähdä, eikä pidä karppilärpäkesilmälappuja silmillä.


Muiden silmälaput taitaa huomata helpommin, jos itselläkin on sellaiset.

... Tai ehkä niihin omiin silmälappuihin ei toivon mukaan kiinnitetä niin paljon huomioita, jos osoittelee koko ajan muiden silmälappuja.

_________________
Ravitsemus ja terveys | Vähähiilihydraattinen ruokavalio | VHH-kirjoja


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 21:33:50 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Innolla on ne virallis-terveelliset silmälaput silmillään. On se vaan niin helppoa kulkea valtavirrassa, mutta vaikeempaa on täällä saada ihmisiä vakuuttumaan noista tieteellisistä "totuuksista".

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 62 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)