els kirjoitti:
Lätyt ja pannarit eivät ole eturuokia, vai syötiinkö niitä teillä sellaisenaan?
No ei ihan. Lätyt täytettiin jollakin, tavallisimmin jauhelihamössöllä. Mutta hätätapauksessa, jos kerta kaikkiaan tili on tyhjä ja kotona on vain jauhoja ja maitoa ja muna tai pari, lätyt käyvät mahantäytteestä ja jopa maistuvat hyvälle. Niiden päälle voi panna tietysti mitä tahansa syötäväksi kelpaavaa, mitä kaapissa on.
Els, terveellisyyttä tai ravintoaineita tässä ei tietenkään mitatakaan - ei ainakaan, jos vhh-ruoan hintaa verrataan sipsi-, naksu-, keksi-, kakku-, karkki- ja limupitoiseen ruokavalioon, niin kuin usein verrataan ja siitä juuri minä aina riehaannun. Toisin sanoen ravintoaineita ei oikeastaan kannata verrata. Vain sitä, millä saa mahan täyteen halvimmalla ja siten että ruoka ei ole täysin vastenmielistä.
els kirjoitti:
Leipä on ostettuna kallista. Kilohinta on 5-10 euroa (kun vaikka omenan hinta on vain 1-3 euroa) ja kaloreiksi laskettuna vielä hurjempi.
Ei omenoita voi määrättömästi nälkäänsä syödä, mutta leipää voi. Ja vieläpä tulee raukea kylläinen olokin. Mulle ainakin viisi ruisleipäpalaa kahvin kanssa saa sellaisen aikaan. Olkoon vain hiilarihumala, mutta se kestää kuusi-seitsemän tuntia joten siinä mielessä ajaa aterian asian. Omenat vain kiihdyttävät nälän kurnimista.
els kirjoitti:
Tai verrataan edamia: Jos halvimmillaan saat lidl'in edamin á 3,99, niin minä kaupan normirasvaisen oltermannin Prismasta hinnalla 5,90 (ja lidl'istä ilmeisesti jopa sinun hintaasi halvemmalla?). Eli rasvainen olisi halvempaa jos kumpikin olisi lidlistä?
- Mutta, mutta minun täysrasvainen oltermannini voittaa jopa sinun halpiksesi

Se minun palani nimittäin sisältää kaloreita yli melkein sinun palaasi verrattuna, mutta silti yllättävän samankaltaisen määrän valkuaista. Eli kaloreissa laskettuna (ja kaloreita me lopulta kulutamme) tuo minun kallis ja aika hyvän makuinen Oltermannini on kulutuksessa jopa halvempi...
Öh... niin siis tässä Lidlin ihana edam edustaa vhh-ruokaa, ei hiilariruokaa. Minusta Lidlin hollantilainen edam päihittää makunsa puolesta Oltermannin mennen tullen. Vain jalkahikijuustot ja sinihome voittavat Lidlin hollantilaisen edamin (jolla ei tosiaan ole muuta nimeä kuin edam). Mutta tässähän onkin jo kyse makuasioista eikä hiilari vs. vhh. Joten ei kiistellä tästä enempää.
els kirjoitti:
Vastaavsti valkuaisissa jopa camping-lenkin ja sikanaudan ero kääntyy sikanautaan - usein jopa kilohinnassa mutta aina kalorien hinnassa
Ks. yllä.
Ummsuklaa kirjoitti:
Minä tulen kylläiseksi rasvasta, en ruuan määrästä. (Ja lisäksi voin, kerman ja possunrasvan jne maku tekee kylläiseksi, tunnen syöneeni.) Voivatkohan ihmiset olla tässä suhteessa erilaisia?
Kyllä, kyllä ja kyllä! Meidän taloudessa on kaksi, jotka edelleen, jo pitkään kestäneen vhh-ruokavalion jälkeenkin aina muistelemme kaiholla hiilarien tuomaa raukeaa tyydytyksen tunnetta - joka, kuten yllä kerroin, kaiken lisäksi kesti monta monta tuntia. Proteiini-, rasva- ja kasvisaterioiden jälkeen mulla ei ikinä ole sellaista kylläistä oloa.
En sitten tiedä miten paljon on kyse suggestiovaikutuksesta. Tuntee fysiikassaan sen mihin uskoo. Molemmin päin vaikuttaa tietysti.
Shit happens.