karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-02 22:32:07

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 199 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 510 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 08:22:35 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Koska kuitenkin niihin halpoihin tavisruokiin on jostain saatava se 10% lihaa, niin hyväksynet tuohon mukaan edes sen camping-lenkin tai nakit ja jonkin juuston? Täysin ilman lihaa kun eivät taviksetkaan elä?

Tai sitten katsotaan kahdessa ryhmässä:
1. Miten kalliita ovat energia-raaka-aineet eli rasva+hiilarit
2. Miten kallista on valkuainen (edes se 10 prossaa, jolla elän nytkarppinakin)

Sopiiko?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 08:32:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Koska kuitenkin niihin halpoihin tavisruokiin on jostain saatava se 10% lihaa, niin hyväksynet tuohon mukaan edes sen camping-lenkin tai nakit ja jonkin juuston? Täysin ilman lihaa kun eivät taviksetkaan elä?

Tietty. Juustoista pitänee ottaa kevytjuusto, kun sitähän tavikset joka tapauksessa syö? Lidlin hollantilainen rasvainen edam (24 %) taitaa pärjätä tässä hyvin. Sen kilohinta on 3,99 e.

els kirjoitti:
Tai sitten katsotaan kahdessa ryhmässä:
1. Miten kalliita ovat energia-raaka-aineet eli rasva+hiilarit
2. Miten kallista on valkuainen (edes se 10 prossaa, jolla elän nytkarppinakin)
Sopiiko?

Nämä jakautuvat siten, että vhh-tyypit kuluttavat enemmän rasvaa ja hiilarityypit enemmän hiilareita ja molemmat yhtä paljon valkuaisia? Tätä on jotenkin vaikea mieltää ruoiksi.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 08:42:11 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Toki jakautuvat, mutta sekä tavisten että meidän on pakko saada kummankin täyteen sekä päivän energiatarve että ainakin tuo 10 prossaa valkuaista. Tai 15%, joka kuulemma on suomalaisten keskiarvo. Ilman noita ei vertailua voi minusta tehdä.

Toinen mahdollisuus on katsoa halvan päivän kokonaisuutta kummassakin - niin että ruoista saa sekä energian että tuon valkuaisen. Ja että ruoka on jotain oikeasti syömäkelpoistakin. Siis sellainen menuu, jota itse voisi kuvitella köyhinä aikoina käyttävänsä myös oikeasti (joko ennen tai nyt)?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 08:57:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No tuo tuntuu helpolta.

Minä ehdotan seuraavaa halpaa päivämenyytä hiilarinsyöjille - kalorit ja makrot pitäisi tietysti laskea, uhhuh koetan Finelistä ja muokkaan tähän jos saan mietityksi kaikki lisukkeet ja päälliset:

aamupala voileipää TAI kaurapuuroa
eväslounas töissä kaksi voileipää
illallinen valkosipuliperunoita TAI uuniohrapuuroa
iltapala voileipä tai pari

Ei tästä varmaan valkuaisia tule tarpeeksi, mutta on aivan todellinen köyhien aikojen päivämenyy (paitsi ettei me ikinä kaurapuuroa aamulla ole syöty).

Shit happens.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 09:08:55 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Tuo ylempi ei nyt kelpaa, kun kerran piti mukana olla ne valkuaisetkin!
Muuten se kertoo vain, miksi tuolla ehkä sairastuttiin?

Perenna kirjoitti:
valkosipuliperunat ja perunat yleensä
lätyt ja pannarit
leipä

Valkosipuliperunat ja perunat yleensä voi korvata samoilla euroilla ja senteillä kun käyttää annokseen saman juuressilppua (sipulia, lanttua, porkkanaa, punajuurta) jonka määrä on noin 50% perunan määrästä, mutta jotka ennen laatikoksi tekoa kuullottaa voissa, niin että tilavuus täyttyy ainakin 75 prosentiksi alkuperäistä ruokaa. Tämä on sitten jo niin maukasta, että kerman ja valkosipulien määränkin voi puolittaa (ja tällä maksetaan se voi). Ja kaiken kukkuraksi lopputulos on niin rasvaista että 75% annos tekee saman ähkyn kuin ne alkuperäiset valkosipuliperunat.

Lätyt ja pannarit eivät ole eturuokia, vai syötiinkö niitä teillä sellaisenaan?
Jos niin nokitan voilla - jota ainakin itse voin syödä vaikka sellaisenaan...

Leipä on ostettuna kallista. Kilohinta on 5-10 euroa (kun vaikka omenan hinta on vain 1-3 euroa) ja kaloreiksi laskettuna vielä hurjempi.

Tai verrataan edamia: Jos halvimmillaan saat lidl'in edamin á 3,99, niin minä kaupan normirasvaisen oltermannin Prismasta hinnalla 5,90 (ja lidl'istä ilmeisesti jopa sinun hintaasi halvemmalla?). Eli rasvainen olisi halvempaa jos kumpikin olisi lidlistä?
- Mutta, mutta minun täysrasvainen oltermannini voittaa jopa sinun halpiksesi 8) Se minun palani nimittäin sisältää kaloreita yli melkein sinun palaasi verrattuna, mutta silti yllättävän samankaltaisen määrän valkuaista. Eli kaloreissa laskettuna (ja kaloreita me lopulta kulutamme) tuo minun kallis ja aika hyvän makuinen Oltermannini on kulutuksessa jopa halvempi...

Vastaavsti valkuaisissa jopa taviksen camping-lenkin ja karpin sikanaudan etu kääntyy kirkkaasti sikanautaan (kilohinta ihan ilman tarjouksia on meikäläisen ostoparatiisissa noin 4€) - usein jopa kilohinnassa mutta aina kalorien hinnassa, etenkin koska tuo sikanauta paistetaan voissa tai öljyssä joka lisää edelleen kaloreita vaan ei kilohintaa 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 09:16:16 
Poissa
sintti
sintti

Samaa mieltä kuin els. Periaatetasolla kyse ei ole proteiinista tai kasviksistakaan (ei tärkkelyksiset) koska molempia ihmisen pitää syödä joka tapauksessa. Energia vain tulee karpatessa rasvasta hiilarin sijaan. Näin voi sanoa jos joku väittää tätä proteiinidieetiksi. Kyse on siis hinnoissakin hiilarin ja rasvan erosta.

Minä tulen kylläiseksi rasvasta, en ruuan määrästä. (Ja lisäksi voin, kerman ja possunrasvan jne maku tekee kylläiseksi, tunnen syöneeni.) Voivatkohan ihmiset olla tässä suhteessa erilaisia?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 09:37:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:

No ei ihan. Lätyt täytettiin jollakin, tavallisimmin jauhelihamössöllä. Mutta hätätapauksessa, jos kerta kaikkiaan tili on tyhjä ja kotona on vain jauhoja ja maitoa ja muna tai pari, lätyt käyvät mahantäytteestä ja jopa maistuvat hyvälle. Niiden päälle voi panna tietysti mitä tahansa syötäväksi kelpaavaa, mitä kaapissa on.

Els, terveellisyyttä tai ravintoaineita tässä ei tietenkään mitatakaan - ei ainakaan, jos vhh-ruoan hintaa verrataan sipsi-, naksu-, keksi-, kakku-, karkki- ja limupitoiseen ruokavalioon, niin kuin usein verrataan ja siitä juuri minä aina riehaannun. Toisin sanoen ravintoaineita ei oikeastaan kannata verrata. Vain sitä, millä saa mahan täyteen halvimmalla ja siten että ruoka ei ole täysin vastenmielistä.

els kirjoitti:
Leipä on ostettuna kallista. Kilohinta on 5-10 euroa (kun vaikka omenan hinta on vain 1-3 euroa) ja kaloreiksi laskettuna vielä hurjempi.

Ei omenoita voi määrättömästi nälkäänsä syödä, mutta leipää voi. Ja vieläpä tulee raukea kylläinen olokin. Mulle ainakin viisi ruisleipäpalaa kahvin kanssa saa sellaisen aikaan. Olkoon vain hiilarihumala, mutta se kestää kuusi-seitsemän tuntia joten siinä mielessä ajaa aterian asian. Omenat vain kiihdyttävät nälän kurnimista.

els kirjoitti:
Tai verrataan edamia: Jos halvimmillaan saat lidl'in edamin á 3,99, niin minä kaupan normirasvaisen oltermannin Prismasta hinnalla 5,90 (ja lidl'istä ilmeisesti jopa sinun hintaasi halvemmalla?). Eli rasvainen olisi halvempaa jos kumpikin olisi lidlistä?
- Mutta, mutta minun täysrasvainen oltermannini voittaa jopa sinun halpiksesi 8) Se minun palani nimittäin sisältää kaloreita yli melkein sinun palaasi verrattuna, mutta silti yllättävän samankaltaisen määrän valkuaista. Eli kaloreissa laskettuna (ja kaloreita me lopulta kulutamme) tuo minun kallis ja aika hyvän makuinen Oltermannini on kulutuksessa jopa halvempi...

Öh... niin siis tässä Lidlin ihana edam edustaa vhh-ruokaa, ei hiilariruokaa. Minusta Lidlin hollantilainen edam päihittää makunsa puolesta Oltermannin mennen tullen. Vain jalkahikijuustot ja sinihome voittavat Lidlin hollantilaisen edamin (jolla ei tosiaan ole muuta nimeä kuin edam). Mutta tässähän onkin jo kyse makuasioista eikä hiilari vs. vhh. Joten ei kiistellä tästä enempää.

els kirjoitti:
Vastaavsti valkuaisissa jopa camping-lenkin ja sikanaudan ero kääntyy sikanautaan - usein jopa kilohinnassa mutta aina kalorien hinnassa

Ks. yllä.

Ummsuklaa kirjoitti:
Minä tulen kylläiseksi rasvasta, en ruuan määrästä. (Ja lisäksi voin, kerman ja possunrasvan jne maku tekee kylläiseksi, tunnen syöneeni.) Voivatkohan ihmiset olla tässä suhteessa erilaisia?

Kyllä, kyllä ja kyllä! Meidän taloudessa on kaksi, jotka edelleen, jo pitkään kestäneen vhh-ruokavalion jälkeenkin aina muistelemme kaiholla hiilarien tuomaa raukeaa tyydytyksen tunnetta - joka, kuten yllä kerroin, kaiken lisäksi kesti monta monta tuntia. Proteiini-, rasva- ja kasvisaterioiden jälkeen mulla ei ikinä ole sellaista kylläistä oloa.

En sitten tiedä miten paljon on kyse suggestiovaikutuksesta. Tuntee fysiikassaan sen mihin uskoo. Molemmin päin vaikuttaa tietysti.

Shit happens.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 09:40:42 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Perenna kirjoitti:
els kirjoitti:

No ei ihan. Lätyt täytettiin jollakin, tavallisimmin jauhelihamössöllä. Mutta hätätapauksessa, jos kerta kaikkiaan tili on tyhjä ja kotona on vain jauhoja ja maitoa ja muna tai pari, lätyt käyvät mahantäytteestä ja jopa maistuvat hyvälle. Niiden päälle voi panna tietysti mitä tahansa syötäväksi kelpaavaa,
mitä kaapissa on.

No sitten: Jos täytetään jauhelihamössöllä, niin se on otettava mukaan.
Jos ei täytetä, niin lätyt voi erinomaisen hyvin korvata tuolla voilla - tai voilla jossa on hippunen suolapähkinöitä.

Se täyttäisi mahan - eli pitäisi nälän poissa pitkään, mikä kai oli tässä tarkoituskin?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 09:43:20 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Perenna kirjoitti:
Kyllä, kyllä ja kyllä! Meidän taloudessa on kaksi, jotka edelleen, jo pitkään kestäneen vhh-ruokavalion jälkeenkin aina muistelemme kaiholla hiilarien tuomaa raukeaa tyydytyksen tunnetta - joka, kuten yllä kerroin, kaiken lisäksi kesti monta monta tuntia. Proteiini-, rasva- ja kasvisaterioiden jälkeen mulla ei ikinä ole sellaista kylläistä oloa.

Ja juuri tässä väitän vain, ettet ole vielä koskaan kokeillut ruokaa, jossa on riittävän vähän proteiinia ja riittävän paljon tyydytettyä luonnonrasvaa...
Eikä se ole ihme, koska juuri kukaan edes karpeissa ei ole.
Se kun on niin väärin 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 09:44:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Perenna kirjoitti:
els kirjoitti:

No ei ihan. Lätyt täytettiin jollakin, tavallisimmin jauhelihamössöllä. Mutta hätätapauksessa, jos kerta kaikkiaan tili on tyhjä ja kotona on vain jauhoja ja maitoa ja muna tai pari, lätyt käyvät mahantäytteestä ja jopa maistuvat hyvälle. Niiden päälle voi panna tietysti mitä tahansa syötäväksi kelpaavaa,
mitä kaapissa on.

No sitten: Jos täytetään jauhelihamössöllä, niin se on otettava mukaan.
Jos ei täytetä, niin lätyt voi erinomaisen hyvin korvata tuolla voilla - tai voilla jossa on hippunen suolapähkinöitä.

Se täyttäisi mahan - eli pitäisi nälän poissa pitkään, mikä kai oli tässä tarkoituskin?

Tietysti täyte otetaan mukaan laskelmiin. Hätätapauksessa kuitenkin VOI syödä pelkkää lättyä. Voin kanssa on sama kuin omenoiden: en minä suostu syömään voita lusikalla ateriakseni. En ole kokeillut, mutta en tältä istumalta usko että voin lusikoimisella tulisin kylläiseksi, ellen ehkä siten että oksentaisin enkä voisi vähään aikaan syödä mitään. :x

Shit happens.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 09:47:03 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Perenna kirjoitti:
Tietysti täyte otetaan mukaan laskelmiin. Hätätapauksessa kuitenkin VOI syödä pelkkää lättyä. Voin kanssa on sama kuin omenoiden: en minä suostu syömään voita lusikalla ateriakseni. En ole kokeillut, mutta en tältä istumalta usko että voin lusikoimisella tulisin kylläiseksi, ellen ehkä siten että oksentaisin enkä voisi vähään aikaan syödä mitään. :x

^^ Ja voit sanoa tuon vaikket ole kokeillut :lol:
Tiedätkö, minäpä voin, kevyesti - ja sitä on kerrottu ennekin tehdyn.
Kannattaisi ehkä kokeilla joskus?

Se nimittäin on kuin onkin nälkäiselle älyttömän hyvä ja halpa mahantäyte 8)
Ja - nälkäisistähän tässä oli kyse?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 09:54:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin, no, muistanhan minä miten isäni joi kalanmaksaöljyä suoraan pullon suusta ja oikein makusteli ja maiskutteli. Hän PITI kalanmaksaöljystä.

Mutta jos kumminkin lähdettäisiin siitä mitä ns. tavis voi syödä? Luulen että kaikille tarkoitetuksi, yleiseksi halvaksi vhh-ruokaehdotukseksi ei juuri tästä näkökulmasta käy se, että syödään lusikalla voita.

Muoks: kerratkaamme:

Yritämme selvittää sitä, tuleeko vhh-ruoka kalliimmaksi kuin hiilariruoka.

Tarkoitus olisi löytää sellaisia vhh-ruokia, jotka eivät töki jokapäiväisestikään syötynä. Jotakin perunan ja leivän ja jauhoruokien tapaista, joilla saa mahan täyteen ja joiden syöminen ei ole vastenmielistä.

Toistaiseksi minulla halvat vhh-ruoat ovat ruvenneet tökkimään nopeasti, jos niitä joutuu syömään tiuhaan samoja.

Shit happens.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 09:57:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Tai lasketaanko toisin: puoli leipää on noin 250g?
Hinta 0,5-3 euroa (halpikset toki halpiksina eli tuon alapäässä)
ja kaloreita noin 500
Söitkö sellaisenaan?

Jos niin:
- Tahna tai sekoitus jossa on 40g voita (300 kcal) ja 30g suolapähkinöitä (200 kcal) maksaa 16c voista ja 12c suolapähkinöistä maksaa 50 senttiä.
Kalorit ovat siis samat ja sekä minulla että muilla perheen jäsenillä kylläisyden tuntu on ollut vielä muutaman tunnin päästäkin huippuhyvä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 10:00:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Myönnän että tuollaiset sapuskat eivät ole tulleet mieleen. Hieman ekstreemiltä se tuntuu.

Shit happens.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 10:01:15 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Perenna kirjoitti:
Mutta jos kumminkin lähdettäisiin siitä mitä ns. tavis voi syödä? Luulen että kaikille tarkoitetuksi, yleiseksi halvaksi vhh-ruokaehdotukseksi ei juuri tästä näkökulmasta käy se, että syödään lusikalla voita.

Jos taas mennään siihen mitä tavis voi tai ei voi syödä, ollaan jo aika heikoilla vesillä. Tavis on ennen maailmassa sujuvasta ja maiskutellen syönyt mm possunläskiä. Se ettei sitä nyt uskalla edes maistaa saattaa johtua jostain muusta kuin makusyistä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 10:05:07 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Perenna kirjoitti:
Myönnän että tuollaiset sapuskat eivät ole tulleet mieleen. Hieman ekstreemiltä se tuntuu.

Enkä sanonutkin, että tässä on nyt vähän eroa lähtökohdissa?

Tuo "ekstreemi" juttu on sellaista jota olen (tosin pienempinä annoksina) syönyt puoli vuotta lounaaksi. Olen tarjonnut sitä yhdessä karppimiitissä ja yhdessä sukujutussa juustosiivujen sisään käärittynä mukana yhtäällä omenanpala ja toisaalla pikkuinen kurkkusiivu)

... ja kummasskin tapauksessa porukka kilvan kiitteli makua ja siellä sukujuhlassa nuo loppuivat ennen makeita tarjouksia.
Oletko varma, että nälkäinen tavis olisi jotenkin krantumpi?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 10:05:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo joo. Elukan silmät ja aivotkin ovat hyvää ravintoa. Ilmeisesti emme pääse yhteisymmärrykseen ns. tavallisesta ruoasta, joten vänkäämme eri asioista.

Joissakin muissa yhteyksissä te gurut olette ilman muuta myöntäneet, että hiilareita suositellaan kansalle siksi että ne ovat halpaa mahantäytettä.

Turhauttavaa.

Shit happens.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 10:07:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Olen tarjonnut sitä yhdessä karppimiitissä ja yhdessä sukujutussa juustosiivujen sisään käärittynä mukana yhtäällä omenanpala ja toisaalla pikkuinen kurkkusiivu)

No eihän tuo ole ateria! Se on mauste tai lisuke! En minä Dijon-sinappiakaan lätkäise lautasellista ruokailijan eteen sillä perusteella että hän on sitä kehunut niin äärettömän hyvänmakuiseksi.

Shit happens.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 10:10:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Perenna kirjoitti:
els kirjoitti:
Olen tarjonnut sitä yhdessä karppimiitissä ja yhdessä sukujutussa juustosiivujen sisään käärittynä mukana yhtäällä omenanpala ja toisaalla pikkuinen kurkkusiivu)

No eihän tuo ole ateria! Se on mauste tai lisuke! En minä Dijon-sinappiakaan lätkäise lautasellista ruokailijan eteen sillä perusteella että hän on sitä kehunut niin äärettömän hyvänmakuiseksi.

Laskepa uudestaan: puoli leipää tai noita sen verran että 70g täyttyy?
Voipaketin viivoista voi katsoa, miten vähältä sen 70g näyttää - mutta kaloreissa saat silti aterian verran.
Ja minusta ateria (varkinkin köyhälle ja nälkäiselle) on juuri kaloreita.
... vaikka sitten teellä täydennettynä - kuten köyhät ovat aikojen sivu tehneet...

JOs voit väittää puolta leipää ateriaksi, niin miksi tämä ei kävisikään???

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-18 10:27:21 
Poissa
sintti
sintti

OT Tajusin itsekin vasta joitain kuukausia sitten miten ihanalta maistuu possunläski! Enkä voi jakaa tätä kasvissyöjäystävieni kanssa kun yliminä heti vaimentaa. Tunnen itseni fundamentalistiksi ja hurahtaneeksi jo voinkin tyrkyttämisestä. Onneksi mieheni on vähemmän protestanttisesta ja "modernista" kulttuurista. Hän käyttää liharuuanvalmistuksessa läskikerrostumat hyväksi ja kaapii leivällä padanpohjasta kaikki rasvat viimeiseen pisaraan ja kun paistaa jotain voissa niin sitä on sellainen lammikko etten minäkään voi uskoa silmiäni. Hän tarvitsee sekä leivän että rasvan kyllääntyäkseen ja on langanlaiha.

Jos tosiaan tulisin onnelliseksi hiilarimätöstä niin en edes yrittäisi olla karppi. Mutta mulla se onnentunne kestää sekunnin syömisen päähän ja sitten on paha olo, makeannälkä ja väsymymystokkura. Rasvaruoka taas saa aikaan sellaisen tunteen kuin joku olis sytyttänyt lampun päässä: raukea mutta virkeä, täynnä muttei ähky.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 199 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 510 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00