Huih!

Millaisen viestiketjun löysinkään tupsahtaessani tänne pitkän paussin jälkeen. Itse olen koko lähes puolivuotisen alakarppaamisen jälkeen leiponut tasan kerran: kookoskeksejä. Mascarponesuklaata olen tehnyt kaksi kertaa. Muuten ole ollut ilman makeita herkkuja. Mikä on todellakin suorastaan yliluonnollista, kun vertaa siihen aikaan jolloin suklaapatukka päivässä piti Nistin tiellä..
Mutta... Koska normaalien alakarppiherkkujen teko normaalilla tavalla ei ole ongelma, niin ymmärrän miksi makeiden alakarppiherkkujen teko voi olla. Makealle kun ei ole muita korvikkeita kuin kenomakeuttajat. Makeanhimo myös on tavallaan ohjattu geenehimme:äidinmaidosssa on noin 7% sokeria. Koska se edistäää insuliiinineritystä, joka taas edistää ruokahalua, joka taas saa vauvan syömään enemmän, joka taas saa vauvan säilymään hengissä- Loogista.
Itse olen sitä mieltä, ettei aspartaamissa ole mitään vikaa. Perustelu on seuraava: Olen työssä rokotteiden parissa. Jos ajatellaan raskaanaolevia ja rokotteita, niin linja on varovainen. Rokotteita suositellaan varmuuden vuoksi raskaanaoleville VAIN, jos taudin riski on oleellisesti suurempi kuin TEOREETTINEN riski, jonka rokote voi olla. Sensijaan keinomakeuttajista aspartaami ja asesulfaami K ovat sallitttuja raskaanaoleville, kun taas sakariini ja syklamaatti eivät ole.
Minä vedän siis sen johtopäätöksen, että aspartaami on turvallisempaa raskaanaolevalle kuin rokottaminen

Rokotteista löytyy tilastoitua tietoa vahingossa raskaanaolevien rokottamisesta (varsinaisia kliinisiä tutkimuksiahan ei voi tehdä eettisistä syistä), ja yhtään sikiövauriota ei näistä vahingossa rokotetuista ole löytynyt... Jos aspartaamissa ei edes ole tälläistä "suhteellinen vasta-aihe"-käsitettä, niin sen täytyy olla turvallista.
Sen sijaan sokeria pidän myrkkynä. Ihan jo pelkästään ajatellen sen vaikutusta insuliinineritykseen ja vaikkapa kariesbakteereiden karnevaaleihin...
Tupakkaa sen sijaan pidän kaikista pahimpana myrkkynä. Kuinka moni aspartaamista kieltäytyvä polttaakaan tupakkia?