Kutri kirjautumatta kirjoitti:
Itseasiassa yhdysvaltalaiset (niin kokonaisryhmänä kuin esim. keskiluokan osalta) poikkeavat arvomaailmaltaan huomattavasti suomalaisista tai ylipäätään eurooppalaisista. Eurooppalaisten (ja varsinkin suomalaisten?) on tätä vaikeaa käsittää, koska televisiosarjojen yms. perusteella sikäläinen yhteiskunta näyttää samalta kuin omamme. Suhde uskontoon, rahaan, asemaan, koulutukseen, päihteisiin, sotaan, politiikkaan, muuhun maailmaan jne. poikkeaa kuitenkin hyvin radikaalisti omastamme.
Itse tuolla pahalla mantereella käyneenä ja euroopassakin matkustaneena on pakko todeta, että ei se jenkkien arvomaailma (siis niiden tavallisten pulliaisten) eroa kovinkaan paljoa meidän saatika muiden eurooppalaisten arvomaailmasta. Jos nyt esimerkiksi ottaa tuon uskonnon. Tämän asian suhteen eroa löytyy sentään hieman. Perusjenkki kuuuluu yleensä johonkin kirkkoon ja pyrkii käymään siellä ainakin kerran vuodessa (yleensä joulukirkossa), mutta toivottavasti kaikki tiesivät sentään sen, että koulussa ei sitä uskontoa opeteta kuten meillä. Sitten jos tätä jenkkien uskonnollisuutta lähdetään vertaamaan esim. italialaisiin tai kreikkalaisiin niin väittäisinpä, että eroja ei enää olekaan muuten kuin, että jenkkilässä uskontoja on rutosti enemmän.
Suhde rahaan, asemaan, koulutukseen, päihteisiin ja sotaan ei juurikaan eroa omistamme ja tämä ei ole mitään tutkimustietoa vaan ihan oman käden tietoa asiasta. Paljon tuli noista asioista keskusteltua jenkkien kanssa, kun siellä olin, koska oletin (tietysti) heidän poikkeavan paljonkin meistä.
Suhde muuhun maailmaan ja sen tuntemus on sitten heikkoa, mutta tämäkin johtuu koulutusjärjestelmästä, eli siellä on pakollisina aineina (usein) am. historia, am. kirjallisuus ja am. maantieto.
Sitten olen valitettavasti huomannut, kuinka esim. Suomi ja suomalaiset ottavat mallia jenkkien typerimmistä puolista... Siellä on oikeesti paljon hyvääkin, miksi siis kopioida niitä huonoja ideoita tänne... Mitä taas jenkkisarjoihin ja leffoihin tulee, niin mielestäni ne poikkeavat kovinkin paljon suomalaisesta kulttuurista (eivätkä kuvaa välttämättä kovin hyvin sikäläistäkään, kuten mielestäni vastaavat suomalaisetkaan eivät kuvaa suomalaista kulttuuria).
Ehkä olen liian hyväsydäminen kun mielestäni mitään kansakuntaa ei voi mollata perustuen joihinkin asioihin, joita yleisesti "faktoina" viljellään. Vasta sitten kun on itse elänyt jossain maassa maan tavalla ja "natiiveihin" tutustuen vähintään puoli vuotta, voi sanoa, että kylläpäs ne on tyhmiä (tosin tässä vaiheessa ei enää olekaan tätä mieltä enää (yleensä)).
Edelleenkin olen siis sitä mieltä, että kyllä ne suomalaiset kopioi tuon vähähiilarisen laihdutuksenkin sieltä ja siksi suurinosa kansalaisista ei valitettavasti pääse pysyvään painonpudotukseen. Eli tässäkin asiassa tulemme käyttäytymään samoin kuin parjatut jenkit, vaikka kuinka väitämme itseämme "viisaammiksi" ja "paremmiksi".