karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-01 04:50:17

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 169 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 59 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-01 21:27:05 
Olenkohan missään väittänyt että yksi ainoa dieettimalli toimisi kaikille? Toivottavasti en. (No en ole.)

Itseasiassa yhdysvaltalaiset (niin kokonaisryhmänä kuin esim. keskiluokan osalta) poikkeavat arvomaailmaltaan huomattavasti suomalaisista tai ylipäätään eurooppalaisista. Eurooppalaisten (ja varsinkin suomalaisten?) on tätä vaikeaa käsittää, koska televisiosarjojen yms. perusteella sikäläinen yhteiskunta näyttää samalta kuin omamme. Suhde uskontoon, rahaan, asemaan, koulutukseen, päihteisiin, sotaan, politiikkaan, muuhun maailmaan jne. poikkeaa kuitenkin hyvin radikaalisti omastamme.

Nämä väitteet yhdysvaltalaisesta kulttuurista eivät siis ole alunperin itsekeksimiäni vaan yhdysvaltalaiseen kulttuuriin perehtyneiltä kuulemiani (luin viime syksynä Pohjois-Amerikan tutkimusta Renvall-instituutissa).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-01 21:48:32 
Kutri: Koko lowcarb-bisneksen arvoksi arvioidaan tänä vuonna 30 miljardia dollaria. Jenkeissä käytettiin 2002 vuonna yhteensä 200 miljardia dollaria reseptilääkkeisiin.

Lösin itse estimaatin, jonka mukaan v. 2002 koko laihdutusbisiness oli yhteensä 40 miljardia. Tästä low-carb oli ja on edelleen huomattavan pieni osa, jenkeissäkin, arvaan (en tiedä) että v.2002 korkeintaan 5-10%. Samasta lähteeestä näin, että vuonna 2002 atkins-konsernin liikevaihdon arvioitiin kasvaneen 0,1 miljardiin - siis hirvittävän paljon rahaa, mutta ei edes prosenttia koko potista ...

AIDS vs. diabetes on mielenkiintoinen vertailukohde; sairastuneiden määrä jenkeikssä arviolta 1:1000 (sairastuneiden suhde hiukan korkeampi, mutta elinikä alhaisempi), lääkkeiden hintaero samaa luokkaa mutta toisinpäin. Ja lääkkeiden lisäksi hoitokin maksaa (ei mukana luvuissa).

Luvut voivat olla erilaisia, jos mukaan laskee vaikka kaikki liha- jamunamarkkinat, mutta ymmärtääkseni puhuimme kuitenkin varsinaisista low-carb-tuotteistuksista. Vai puhuimmeko?

terv els
(Muuten, pari kertaa pitempää tuolla mantereella aikaa viettäneenä minustakin tuntuu kyllä siltä, että kultturieroista huolimatta jenkeissä on paljon fiksusti ajattelevia - siinä missä toisaalta Euroopastakin löytyy profit-ajattelua, jossa ollaan valmiiita hyödyntämään vähemmän tietävien hyväuskoisuutta. Meitä on moneksi, kummallakin mantereella.)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-01 21:51:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin huvittavaa kuin se onkaan pohtia Jenkit sitä, Jenkit tätä, terveellisin vaihtoehto olisi unohtaa jo ne jenkit ja katsoa omaan napaan.

Ihan kuin tässä ei olisi ongelmia omassa maassaan, että pitäisi vielä fasismiin liukuvaa liittovaltiopohjaista monen tuhannen kilometrin päässä olevaa valtaelitiltään globaaliin militarismi/merkantilismi maailmanvalloitus megalomaaniseen unelmaan kajahtanutta epäeettisesti rahanvallassa olevien tutkijoiden/lääkefirmojen runsaasti kansoittamaa maata.

Onhan jenkeissä hyvääkin, nuo vain tuli tuossa ensiksi mieleen. ;)

Tietenkin maailman pienentymisen johdosta globaali ajattelumalli on myös tärkeää, mutta enemmän poliittisesti kuin ravitsemusopillisesti ...

Ja jos suurinta rahaerää etsii lääkkeistä, sen löytää kolesterolilääkkeistä. On se ihmeellistä, että firmat vetävät suurimmat rahat luultavasti vähiten auttavista lääkkeistä... ainakin jos asiat tutkii vähän paremmin kuin että "korrresstterollli o pahhhhhaaa, iha sama lopputulokselle kuha se korrressttterolli laskee etes vähä".

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-01 22:01:42 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti

Kutri kirjautumatta kirjoitti:
Suhde uskontoon, rahaan, asemaan, koulutukseen, päihteisiin, sotaan, politiikkaan, muuhun maailmaan jne. poikkeaa kuitenkin hyvin radikaalisti omastamme.

Nämä väitteet yhdysvaltalaisesta kulttuurista eivät siis ole alunperin itsekeksimiäni vaan yhdysvaltalaiseen kulttuuriin perehtyneiltä kuulemiani (luin viime syksynä Pohjois-Amerikan tutkimusta Renvall-instituutissa).

Kukas sitä on sanonut ettei USAlaisten arvomaailma ole erilainen kuin meidän? Totta hemmetissä se on, ja pitäisi sen näkyä jopa noissa telkkuohjelmissakin erittäin selvästi.

Nyt vaan pitäisi jonkin instanssin kertoa, että mikä arvomaailma on absoluuttisesti hyvä ja oikea että päästään tekemään vertailuja ovatko keskivertojenkit alemmalla tasolla kuin suomalaiset. Olisikohan se Renvall-instituutti joka osaa kertoa meille tämän ainoan totuuden? Vai pitäisikö kysäistä myös vaikka joltakin yhdysvaltalaiselta tutkimuslaitokselta ovatko samaa mieltä?

"Muutenkin uskon Jenkkien olevan "menetetty kansa" ... öhh. OK?

Et sitten taida tuntea henk.koht. yhtään "keskivertojenkkiä"? Samanlaisia tolloja taapertajia ne ovat siellä kuin mekin täällä, omine iloneen ja huolineen, viitekehys on vaan erilainen.

EDIT: edelleenkin puhumme käsittääkseni jenkeistä tavallisena kaduntallaajana, eikä sen nykyisen poliittisen johdon edesottamuksista.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-02 06:20:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kutri kirjautumatta kirjoitti:
Itseasiassa yhdysvaltalaiset (niin kokonaisryhmänä kuin esim. keskiluokan osalta) poikkeavat arvomaailmaltaan huomattavasti suomalaisista tai ylipäätään eurooppalaisista. Eurooppalaisten (ja varsinkin suomalaisten?) on tätä vaikeaa käsittää, koska televisiosarjojen yms. perusteella sikäläinen yhteiskunta näyttää samalta kuin omamme. Suhde uskontoon, rahaan, asemaan, koulutukseen, päihteisiin, sotaan, politiikkaan, muuhun maailmaan jne. poikkeaa kuitenkin hyvin radikaalisti omastamme.

Itse tuolla pahalla mantereella käyneenä ja euroopassakin matkustaneena on pakko todeta, että ei se jenkkien arvomaailma (siis niiden tavallisten pulliaisten) eroa kovinkaan paljoa meidän saatika muiden eurooppalaisten arvomaailmasta. Jos nyt esimerkiksi ottaa tuon uskonnon. Tämän asian suhteen eroa löytyy sentään hieman. Perusjenkki kuuuluu yleensä johonkin kirkkoon ja pyrkii käymään siellä ainakin kerran vuodessa (yleensä joulukirkossa), mutta toivottavasti kaikki tiesivät sentään sen, että koulussa ei sitä uskontoa opeteta kuten meillä. Sitten jos tätä jenkkien uskonnollisuutta lähdetään vertaamaan esim. italialaisiin tai kreikkalaisiin niin väittäisinpä, että eroja ei enää olekaan muuten kuin, että jenkkilässä uskontoja on rutosti enemmän.
Suhde rahaan, asemaan, koulutukseen, päihteisiin ja sotaan ei juurikaan eroa omistamme ja tämä ei ole mitään tutkimustietoa vaan ihan oman käden tietoa asiasta. Paljon tuli noista asioista keskusteltua jenkkien kanssa, kun siellä olin, koska oletin (tietysti) heidän poikkeavan paljonkin meistä.
Suhde muuhun maailmaan ja sen tuntemus on sitten heikkoa, mutta tämäkin johtuu koulutusjärjestelmästä, eli siellä on pakollisina aineina (usein) am. historia, am. kirjallisuus ja am. maantieto.
Sitten olen valitettavasti huomannut, kuinka esim. Suomi ja suomalaiset ottavat mallia jenkkien typerimmistä puolista... Siellä on oikeesti paljon hyvääkin, miksi siis kopioida niitä huonoja ideoita tänne... Mitä taas jenkkisarjoihin ja leffoihin tulee, niin mielestäni ne poikkeavat kovinkin paljon suomalaisesta kulttuurista (eivätkä kuvaa välttämättä kovin hyvin sikäläistäkään, kuten mielestäni vastaavat suomalaisetkaan eivät kuvaa suomalaista kulttuuria).
Ehkä olen liian hyväsydäminen kun mielestäni mitään kansakuntaa ei voi mollata perustuen joihinkin asioihin, joita yleisesti "faktoina" viljellään. Vasta sitten kun on itse elänyt jossain maassa maan tavalla ja "natiiveihin" tutustuen vähintään puoli vuotta, voi sanoa, että kylläpäs ne on tyhmiä (tosin tässä vaiheessa ei enää olekaan tätä mieltä enää (yleensä)).
Edelleenkin olen siis sitä mieltä, että kyllä ne suomalaiset kopioi tuon vähähiilarisen laihdutuksenkin sieltä ja siksi suurinosa kansalaisista ei valitettavasti pääse pysyvään painonpudotukseen. Eli tässäkin asiassa tulemme käyttäytymään samoin kuin parjatut jenkit, vaikka kuinka väitämme itseämme "viisaammiksi" ja "paremmiksi".

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-02 06:23:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ahma kirjoitti:
Omassa kärryssäni ei erikoistuotteita juuri näy, lukuunottamatta suklaata, oliiveja ym.,

Onko oliivi erikoistuote? Minulle se on peruselintarvike.

Hyvistä tuotteista muuten: Gero Geick Labskausin bratwursteja on muuten myynnissä Stokkalla. Sikahyviä, lihaa 90% ei lisäaineita.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-02 06:41:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

glenni kirjoitti:
Itse tuolla pahalla mantereella käyneenä ja euroopassakin matkustaneena on pakko todeta, että ei se jenkkien arvomaailma (siis niiden tavallisten pulliaisten) eroa kovinkaan paljoa meidän saatika muiden eurooppalaisten arvomaailmasta.

Jenkit ovat pahan valtakunta aivan kuin Atkinsin dieetti on epäterveellinen. :wink:

Kolme vuotta asuin Yhdysvalloissa. Sikäläisiin verrattuna suomalaiset olivat typeriä, auktoriteettiuskovaisia juntteja jotka voisivat yhtä hyvin asua vaikka Marsissa.

Siis suomalaisethan ihan kritiikittömästi polvistuvat kaiken maailman virka-atamaanien eteen ja uskovat ihan kaiken huuhaan mitä syötetään. Alakarppi on suosittua Yhdysvalloissa koska ihmiset epäilevät viranomaisia (jotka edelleen ovat nihkeitä alakarppaukselle). Suomessa uskotaan että on terveellistä syödä mainoksissa pyöriviä perunoita, aivan kuin Suomi on Euroopan Japani, maailman korruptoimattomin maa jolle Lenin antoi itsenäisyyden, demokratian ja ihmisoikeuksien paratiisi jne.

Abu Ghraib on uutisissa koska Yhdysvalloissa on jotensakin riippumaton tiedonvälitys ja Fahrenheit 9/11 on suosittu elokuva nyt kun se on ajankohtainen. Suomessa on ihan vastaavia tapahtunut kuin Abu Ghraibissa ja kuinka monta järjestelmälle kriittistä elokuvaa olette nähneet? Kuinka moni on nähnyt sen elokuvan missä muinaissuomalaiset tappavat saamelaisia?

glenni kirjoitti:
Mitä taas jenkkisarjoihin ja leffoihin tulee, niin mielestäni ne poikkeavat kovinkin paljon suomalaisesta kulttuurista (eivätkä kuvaa välttämättä kovin hyvin sikäläistäkään, kuten mielestäni vastaavat suomalaisetkaan eivät kuvaa suomalaista kulttuuria).

Joo eivät kuvaa ja ihmiset tietävät sen, mutta suomalaisille asia pitäisi ilmeisesti kertoa erikseen, kun suomalaiset ovat ainoina niin köyhiä etteivät voi matkustaa amerikkaan toteamaan asiaa omin silmin.

glenni kirjoitti:
Edelleenkin olen siis sitä mieltä, että kyllä ne suomalaiset kopioi tuon vähähiilarisen laihdutuksenkin sieltä ja siksi suurinosa kansalaisista ei valitettavasti pääse pysyvään painonpudotukseen. Eli tässäkin asiassa tulemme käyttäytymään samoin kuin parjatut jenkit, vaikka kuinka väitämme itseämme "viisaammiksi" ja "paremmiksi".

Minä taas olen sitä mieltä että Suomi, Albania ja Moldavia ovat Euroopan viimeiset takapajulat jotka "antautuvat" alakarppaukselle. Mutta ei se mitään, Kuuban ohella me olemme amerikkalaisturisteille eksoottinen matkakohde, vähän niin kuin meille olivat ne maat aikoinaan joissa maksuvälineenä kävivät sukkahousut ja kondomit.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-02 06:51:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Minä elän käsityksessä, että tilastollisesti Jenkkilässä ja Suomessa on aika iso ero. Siellä on suuri, käytännössä lukutaidoton populaatio, meillä ei. Sitten jos verrataan sikäläistä keskiluokkaa ja täkäläistä, erot kutistuvat huomattavasti pienemmiksi. Edelleen olen ymmärtänyt, että jenkkilässä alueelliset kulttuurierot ovat niin suuret, että olisi järkevämpää verrata jenkkilää EU:hun kuin Suomeen. Oliko sen nyt SanFransiscossa, jossa tuttumme kävi, ja sanoi "jokaisen" kadulla näkyvän ylipainoisen siellä olevan turisti... paikalliset kun ovat ylpeitä hoikkuudestaan.

Hankaluus alakarpin kannalta on se, että sekä virallinen taho että kaupallinen media omista syistään tuottaa vääristeltyä kuvaa. Eli tämä on todellakin muutaman suopean toimittajan, kirjoittajan ja internetin varassa, puoli undergroundia kuten Ilkka totesi. Meitä ei oikein puolusta kukaan eikä mikään, toistaiseksi vain muutama tutkimus. Tässä on kuulkaa hei jotakin alkukirkollista!

San Franciscossa jokainen kadulla näkyvä ON turisti.
Kaikki yleistykset eli siis lähinnä ylistykset mitä minä olen "tiennyt" Suomesta ovat osoittautunut valheellisiksi, joten eiköhän täältäkin löydy niitä lukutaidottomia. Aika suuri osa mustalaisista on lukutaidottomia ja eiköhän niitä löydy maahanmuuttajienkin keskuudesta.
Yhdysvalloissa keskiluokka on huomattavasti vauraampaa kuin Suomen keskiluokka ja köyhälistökin on usein vauraampaa kuin Suomen köyhälistö. Ehkä voimmekin olla ylpeitä siitä meillä on maailman parhaiten koulutetut työttömät?
Se mitä puhut alueellisista kulttuurieroista Yhdysvalloissa kyllä pitää paikkansa.

Mitä tulee loppukappaleeseesi, se on mielenkiintoinen ja olen samaa mieltä. Skarppina pitää olla jos aikoo menestyä alakarppina. Mutta matopurkki on avattu eikä matoja saada purkkiin takaisin ellei sitten hankita isompaa purkkia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-02 06:55:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

ilkka kirjoitti:
Ihan kuin tässä ei olisi ongelmia omassa maassaan, että pitäisi vielä fasismiin liukuvaa liittovaltiopohjaista monen tuhannen kilometrin päässä olevaa valtaelitiltään globaaliin militarismi/merkantilismi maailmanvalloitus megalomaaniseen unelmaan kajahtanutta epäeettisesti rahanvallassa olevien tutkijoiden/lääkefirmojen runsaasti kansoittamaa maata.

Onhan jenkeissä hyvääkin, nuo vain tuli tuossa ensiksi mieleen. ;)

Ai, mä luulin että sä puhuit EU:sta. 8)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-02 08:24:52 
Vastataanpa nyt vielä...

Ensinnäkin: onkohan joiltain mennyt jotenkin "ohi", että ihan jokainen mun viestini ei ole hyökkäys lowcarb-elämäntapaa kohtaan? Ja että ihan jokaisella viestillä ei ole tarkoitus mollata jotain tahoa? :lol:

Hei, en noilla kulttuurieroilla tarkoittanut lähteä vetämään mitään "huonompi-parempi" -arvoasetelmia tai johtopäätöksiä. Kuten vaihtarivuoteni motto oli: "it's not good, it's not bad, it's just different". Ja se, että jokaisessa kansakunnassa on tosi fiksuja ja tosi tyhmiä ihan samassa suhteessa lienee sellainen itsestäänselvyys, että tuntuu oudolta että joku edes vaivautuu "kertomaan" siitä ikään kuin uutisena. (Joo, mulla on monta fiksua ja jopa superfiksua Jenkki-tuttua). :lol:

Täällä Alakarppi-keskutelufoorumissakin -- samoin kuin monissa muissa laihdutusaiheisissa ja nykyään varsinkin vähähiilarista ruokavaliota koskevissa keskusteluissa vedetään jenkit turhan usein messiin nimenomaan esimerkkinä siitä miten länsimaalaiset lihovat, runsashiilihydraattinen ruokavalio lihottaa jne. Lisäksi valtaosa lowcarb-tutkimuksista tehdään Jenkeissä jne. Pointtinani (joka ilmeisesti tuli ilmaistua epäselvästi) on se, että KOSKA Yhdysvaltalainen kulttuuri poikkeaa ihan oikeasti aika rajusti omastamme, kaikkiin "koska Jenkeissäkin asia on näin, niin siksi se on meilläkin näin" -johtopäätöksiin kannattaa lähteä hyvin varovasti. Esimerkiksi hyvin usein vieläkin kuulee ihmisten selittävän miten transrasvat ovat (Suomessakin) tosi iso ongelma (yhtä iso kuin Jenkeissä), vaikka käytännössä suomalaiset saavat transrasvahappoja tällä hetkellä alle 1 E% ravinnostaan. Jne.

Jenkit ovat ylipaino-ongelmansa kanssa "menetetty kansa". Tällä hetkellä 2/3 väestöstä on ylipainoisia. Suomessa ongelma lähestyy samaa luokkaa. En usko että Yhdysvaltojen ylipaino-ongelmaan on juurikaan mitään tehtävissä, koska maa on iso ja siellä vaikuttavat arvomaailmat/markkinavoimat sellaisia, että ne on vaikea tai jopa mahdotonta ohittaa. Suomi sen sijaan on pieni maa, jolloin ainakin periaatteessa yhteiskunnan, järjestöjen ja jopa yksittäisten yksilöiden toimenpiteillä saattaa olla suuri vaikutus siihen, mihin suuntaan suomalaisten ylipainokysymys ja terveydentila tulevaisuudessa kehittyy.

ELS: nyt ongelmaksi tuleekin sitten se, että mistä löydetään luotettavat luvut. Jopa ylipainoisille suunniteltujen vaatteiden markkinat on Jenkeissä arvioitu 30 miljardin dollarin suuruisiksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-02 08:37:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kutri kirj. kirjoitti:
Vastataanpa nyt vielä...

Ensinnäkin: onkohan joiltain mennyt jotenkin "ohi", että ihan jokainen mun viestini ei ole hyökkäys lowcarb-elämäntapaa kohtaan? Ja että ihan jokaisella viestillä ei ole tarkoitus mollata jotain tahoa? :lol:
....

:lol:
En vain voinut vastustaa kiusausta kun tekstistä paistoi niin selkeästi läpi "oman kauneimman parhaimman helposti loppuelämän seurattavan _elämäntavan_" ylivertaisuus muihin.
:lol: :lol:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-02 08:49:36 
Kutri kirj. kirjoitti:
Jenkit ovat ylipaino-ongelmansa kanssa "menetetty kansa".

Ah, OK seison korjattuna nyt kun lisäsit täsmentävämmin tuon ...ylipaino-ongelmansa kanssa... sain kuvan että tarkoitit jotenkin laajemmassakin merkityksessä.

Enkä ole edes mikään erityinen USA-fani, mutta kovasti muodissa (ja paljon syystäkin) oleva "USA-bashing" on pidemmän päälle aika rasittavaa. Ko. maan johto kuitenkin kantaa vastuun noista törmäilyistä mutta Joe Sixpackit haukutaan samalla mennen tullen. Eikä tuo kansa edes valinnut nykyisiä vallanpitäjiään :shock: joten selienee jonkinlainen synninpäästö USAn taviksille :wink:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-02 08:57:04 

Mielenkiintoista, kun tietää (= minä tiedän) että ko. viestiä kirjoittaessani en ajatellut mitään muuta kuin sitä, että miten ongelmallinen ihmisluonto on -- eli ihan sama mikä dieetti on kyseessä (oli se sitten Atkins, Paikkarit tai jopa mun sivuilla markkinoitu elämäntapa), valtaosa jengistä käyttää sitä kuurimaisesti silloin kun se on muodissa ja sitten siirtyy seuraavaan. Ts. viestiä kirjoittaessani olin oikeastaan vain surullinen siksi, että ihmiset eivät keskimäärin pysähdy miettimään miksi haluavat laihduttaa, miten haluavat laihduttaa ja mitä muutoksia heidän pitää tehdä kyetäkseen pitämään ylipainon pois lopullisesti (oli sitten valittu metodi vähä-, kohtuu tai runsashiilarinen).

Ja nimenomaan sun viestejäsi Pratt, lukiessa tulee mieleen pari asiaa: a) miten päin vittua ilmaisenkaan itseäni, että jokainen viestini voidaan tulkita vain hyökkäyksenä tai oman erinomaisuuden buustauksena vaikka tavoitteeni ja tarkoitusperäni olisivat viestiä kirjoittaessa olleet ihan toiset, b) mikä on se herkkä kohta sielussasi Pratt, johon kolahdan niin kipeästi, että jokaiseen viestiketjuun pitää päästä jossain vaiheessa heittämään jotain dissaavaa läppää. Mielenkiintoista ja oikeasti ihan huvittavaa huomata miten joku voi tulkita juttujani niin voimakkaasti oman näkökulmansa läpi, että viesti näyttää (kommenttien) perusteella tulevan perille ihan toisenlaisena kuin sen olen tarkoittanut.

No, ihmisluonteen ihmeellisyyksistä pitäisi jatkaa enemmänkin, mutta Pilates kutsuu ja loppupäivänä en varmaan pääsekään kommentoimaan viestejänne. Tämä keksustelu oli lähinnä tarkoitettu pohdinnaksi siitä, että 1) suomalaisia on turha verrata Jenkkeihin ja päinvastoin ja 2) vähähiilaristen dieettien "buuumin" katkeaminen jossain vaiheessa ei johdu terveysjärjestöjen vastustuksesta vaan ihan ihmisluonnosta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-02 08:59:57 
Pienetär kysyi oliiveista.
Mainitsin oliivit siksi, että ne eivät suurelle osalle ihmisiä ole peruselintarvike ja uskon, että niissäkin on kaupalle suht' hyvä kate. Tämä pohdiskeluni koski siis kaupan saamia katteita.

Keskustelu Jenkeistä ei ole turhaa, sillä juuri amerikkalainen elämäntyyli on se, joka nyt lihottaa kehitysmaissakin. Noin vuosi sitten oli Newsweekissä iso artikkeli pikaruuan ja lihavuuden leviämisestä kaikkialle maailmaan. Pääsyyllisenä pidettiin perinteisen ruuan korvaamista länsimaisella (=alunperin amerikkaisella) pikaruualla. Pahinta on se, että monesti snacksit, hampurilaiset ym. tulevat sen perinteisen ruuan lisäksi. Monikansalliset yhtiöt markkinoivat raskaasti tuotteitaan.
(Tosin suomalainen arvostettu asiantuntija julisti Hesarissa, että lihavuuden syy kehitysmaissa on liikunnan puute 8) )

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-02 09:52:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kutri kirj. kirjoitti:

Mielenkiintoista, kun tietää (= minä tiedän) että ko. viestiä kirjoittaessani en ajatellut mitään muuta kuin sitä, että miten ongelmallinen ihmisluonto on -- eli ihan sama mikä dieetti on kyseessä (oli se sitten Atkins, Paikkarit tai jopa mun sivuilla markkinoitu elämäntapa), valtaosa jengistä käyttää sitä kuurimaisesti silloin kun se on muodissa ja sitten siirtyy seuraavaan. Ts. viestiä kirjoittaessani olin oikeastaan vain surullinen siksi, että ihmiset eivät keskimäärin pysähdy miettimään miksi haluavat laihduttaa, miten haluavat laihduttaa ja mitä muutoksia heidän pitää tehdä kyetäkseen pitämään ylipainon pois lopullisesti (oli sitten valittu metodi vähä-, kohtuu tai runsashiilarinen).

Ja nimenomaan sun viestejäsi Pratt, lukiessa tulee mieleen pari asiaa: a) miten päin vittua ilmaisenkaan itseäni, että jokainen viestini voidaan tulkita vain hyökkäyksenä tai oman erinomaisuuden buustauksena vaikka tavoitteeni ja tarkoitusperäni olisivat viestiä kirjoittaessa olleet ihan toiset, b) mikä on se herkkä kohta sielussasi Pratt, johon kolahdan niin kipeästi, että jokaiseen viestiketjuun pitää päästä jossain vaiheessa heittämään jotain dissaavaa läppää. Mielenkiintoista ja oikeasti ihan huvittavaa huomata miten joku voi tulkita juttujani niin voimakkaasti oman näkökulmansa läpi, että viesti näyttää (kommenttien) perusteella tulevan perille ihan toisenlaisena kuin sen olen tarkoittanut.

No, ihmisluonteen ihmeellisyyksistä pitäisi jatkaa enemmänkin, mutta Pilates kutsuu ja loppupäivänä en varmaan pääsekään kommentoimaan viestejänne. Tämä keksustelu oli lähinnä tarkoitettu pohdinnaksi siitä, että 1) suomalaisia on turha verrata Jenkkeihin ja päinvastoin ja 2) vähähiilaristen dieettien "buuumin" katkeaminen jossain vaiheessa ei johdu terveysjärjestöjen vastustuksesta vaan ihan ihmisluonnosta.

Kysymys on siitä että edustat täällä, ja kaikkialla muuallakin, tahdot sitä tai et, omaasi nk. Method Kutria.
Olet tehnyt tästä "kutramisesta" myös kaupallisen toiminnan ja siksi kirjoituksesi on otettava aina edustamasi suuntauksen puolestapuhumisena.
Lähes kaikissa kirjoituksissasi on a) mainittu jokin vähähiilihydraattinen ruokavalio b) morkkaus/väheksyntä sen noudattamisen vaikeutta, hyötyä kohtaan. Vaikka et suoraan samassa lauseessa näitä yhdistäisikään, teet sen kuitenkin asiayhteyden kautta.

Olet saanut paljon hyvää aikaiseksi monien suomalaisten ravitsemustavoissa, mutta se on myös nostanut vaatimustasoa kirjoitustesi totuuden ja oikeudenmukaisuutta kohtaan.
Sinulta tulee vaatia huomattavasti suurempaa oikeellisuutta kuin keneltäkään muulta, joka ei ole mukana kaupallisessa "diettibisneksessä" (käsittääkseni lähes kaikki muut tänne kirjoittavat).
Vähättelemällä, ylenkatsomalla tai omien tarpeidesi mukaan varhaanjohtavasti tulkitsemalla esim. uusia tutkimustuloksia vähähiilihydraattisen dietin ruokavalion hyödyistä, ja ne julkisesti esittämällä olet eettisesti vastuussa disinformaation mahdollisista vaikutuksista ihmisten terveyteen.
Sinulla on paljon suurempi vaikutusvalta useampin ihmisten ruokailutottumuksiin kuin minulla ja siksi pidän edelleen oikeutenani tarvittaessa "heittää dissavaa läppää" kirjoituksistasi. :wink:

ViestiLähetetty: 2004-07-02 10:29:57 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kutri kirjoitti:
Tällä hetkellä niin Atkinsin perikunta kuin lukemattomat muut yritykset tekevät hyvää bisnestä lowcarb-buumilla.

Väistämättä. Mainitse yksikin ruokavalio, jolla kukaan ei jenkkilöissä tee rahaa? Minulle ainoana mieleen tulevat uskonnolliset paastot.

Kutri kirjoitti:
Markkinoille tungetaan siellä lukemattomia eri tuotteita vähähiilihydraattisuuden nimissä: pastaa, keksejä, leipää, muffinsseja, suklaata, karkkeja, jäätelöä, limsaa, olutta, pitsaa jne. Uusin läppä oli "lowcarb-peruna", joka sisälsi kolmasosan vähemmän hiilareita kuin tavallinen peruna! :-D Tavallaan entinen "low-fat"-tuotevalikoima vaihdetaan vain "low carb":iksi.

Noin valitettavasti on. Tuo kolmanneksen vähemmän hiilareita sisältävä alakarppiperuna on yhtä törkeä vitsi kuin jos Alko ryhtyisi myymään 2/3:aan laimennettua votkaa vähä-alkoholisena ja sanoisi, että sitä nautittuaan voi mennä auton rattiin.

Kutri kirjoitti:
No, miten on sitten suomalaisten laita? En usko lowcarb-buumin laihduttavan suomalaisia yhtään sen enempää kuin lowfat-buuminkaan.

Saa nähdä. Alakarppaaminen vaatii ajoittain aikamoista itsekuria (silmät kiinni karkkihyllyn ohi) ja kekseliäisyyttä (ravintolat, joukkoruokailu, einekset, jälkiruoat), että useimmat alakarppaavat laistavat siitä. Ja syyttävät sen jälkeen koko ruokavaliota vääräksi kun paino vain nousikin...

Kutri kirjoitti:
Toivossa on hyvä elää.

Tuo muuten toimii, siis lapamatodieetti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-02 10:35:08 
"Sinulta tulee vaatia huomattavasti suurempaa oikeellisuutta kuin keneltäkään muulta, joka ei ole mukana kaupallisessa "diettibisneksessä" (käsittääkseni lähes kaikki muut tänne kirjoittavat). "

Miten kaupallinen busines vaikuttaa suurempaan oikeellisuuteen? Onhan Heikkiläkin ainoastaan kirurgi ja suomalaisten asiantuntijoiden dissaama ja silti tekee dieettibusinesta?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-02 10:40:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kutri kirj. kirjoitti:
Tämä keksustelu oli lähinnä tarkoitettu pohdinnaksi siitä, että 1) suomalaisia on turha verrata Jenkkeihin ja päinvastoin ja 2) vähähiilaristen dieettien "buuumin" katkeaminen jossain vaiheessa ei johdu terveysjärjestöjen vastustuksesta vaan ihan ihmisluonnosta.

Minä taas kyllä vertaisin jenkkejä suomalaisiin ja päinvastoin, koska kyllä me ollaan kaikki ihmisiä -> loppuen lopuksi kovin samanlaisia KÄYTTÄYTYMISEN suhteen.
Pitää paikkansa, että osa vähähiilarisella dieetillä painoa pudottavista pitää tätä kuuriluontoisena, mutta he ovat sitten niitä ihmisiä, jotka eivät tähän ole perehtyneet. Itse aloitin tämän tietäen, että näin elellään sitten loppuelämä... Ainakin toivottavasti. Jos en näitä sivuja olisi netistä löytänyt olisi tuo SK:n ja muiden instanssien varoittelut tämän dieetin vaarallisuudesta luultavasti saaneet ylivallan ja olisin jo luopunut tästä ideasta. Niin, että tätäkö tarkoitit ihmisluonnolla Kutri, vai tarkalleen mitä? Pakko myöntää, että ei tätä alakarppausta mitenkään helpoksi ole tehty, kun tv:n ruokamainoksetkin sotivat tämän ajattelun kanssa...

ViestiLähetetty: 2004-07-02 10:46:42 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kutri kirjoitti:
monet itseään lowcarb-tuotteina markkinoivista tuotteista sisältävät huomattavasti enemmän hiilareita ja energiaa kuin mitä ravintosisältötaulukossa lukee... Niin oli jo lowfat-tuotteiden kanssa.(..)

Näin on jo tapahtunut myös low-carb -tuotteiden kanssa.
http://www.oregonlive.com/news/oregonian/margie_boule/index.ssf?/base/living/1081512040160450.xml

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-02 10:53:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Anonymous kirjoitti:
"Sinulta tulee vaatia huomattavasti suurempaa oikeellisuutta kuin keneltäkään muulta, joka ei ole mukana kaupallisessa "diettibisneksessä" (käsittääkseni lähes kaikki muut tänne kirjoittavat). "

Miten kaupallinen busines vaikuttaa suurempaan oikeellisuuteen? Onhan Heikkiläkin ainoastaan kirurgi ja suomalaisten asiantuntijoiden dissaama ja silti tekee dieettibusinesta?

Lue koko kirjoitus niin (ehkä) ymmärrät ajatuksen. 8)

Ja taas näitä.. olenko väittänyt että Heikkilältä sitä ei vaadita ..hä... :twisted:
Onkos muuten Heikkilää näkynyt täällä :?: Olisi muuten mukava jos kävisi muitakin tunnettuja auktoriteettejä kuin kutri. Oikeesti 8)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 169 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 59 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00