karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-23 21:37:31

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-07 11:38:26 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Mirka kirjoitti:
Mutta ainahan glukoosia liikenteessä on! Ei kai tuo tarkoita, että glukoosia pitää olla paljon, eli enempi glukoosia = parempi immuniteetti?

Ei, ei tietenkään noin. Optimaalinen immuunijärjestelmän toiminta vaan tarvii jonkin verran, liika on aina liikaa. Ja joku appelsiinimehulasillinen on jo aika paukku.

Tästä löytyy tutkimusmainintoja lähinnä epileptisiltä lapsilta, joita on pidetty pitkään ketoosissa. Eli siis allergioilla ym. on tapana parantua, mutta samalla perusvastustuskyky laskee, eli flunssat ym tarttuu helpommin. Tiedossa ei kylläkään ole, mikä tuon aiheuttaa, syyllisiä voi olla esim. puutteellinen protskun saanti, miinuskalorit tai sitten se ketoosi.

Itse voin kyllä allekirjoittaa tuon. Allergiat lähti, mutta viime aikoina on kyllä ollut ihan tavallisten pöpöjen kanssa ongelmia. Ei niin että flunssaa olisi yhtään enempää kuin aikaisemmin, mutta pöpö ei varoittele sillä tapaa kuin ennen ja sitä ei huomaa ennenkuin se menee todella pahaksi. Tai sitten se pahenee paljon nopeammin kuin ennen, en tiedä kumpi. Sitten jos erehtyy menemään lääkäriin niin ne katsoo jonnekin kurkkuun tai korvaan ja sanoo jotain "sun täytyy olla todella kipeä, kuinka sä jaksat olla töissä". Ja mä olen ihan että häh, koska olo ei ole ollenkaan huono sillä tavalla kuin flunssaisella kuuluisi olla. Nytkin mulla on joku keuhkopöpö, se pääsi salaa niin pahaksi että nyt rintakehässä tuntuu koko ajan. Toissapäivänä vähän otti henkeen kun tulin juoksulenkiltä ja eilen salilla hikoilutti tavallista enemmän ja tänä aamuna se sitten vaan iski. Samantyyppinen juttu oli joskus talvella, tosin silloin se oli korvapöpö ja niidenhän ei kuulukaan kai tuntua niin pahalta...

Ei tässä mun jutussa nyt kuitenkaan ketoosia voi syyttää, sillä olen yrittänyt nyt kovasti syödä vähän enemmän hiilareita tällä viikolla ja edellisellä. Ja kivahan se vaan on kun sairaana ei tunne oloaan sairaaksi ;) Lepääminen vaan on sitten vähän hankalaa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-07 13:56:47 
Misukisu: meillä kävi toisin - mutt emme olekaan ketoosissa.

Eli nyt neljän vuoden kokemuksella, samalla kun allergiat katosivat (ja tätä minä ainakin kutsuisin immuunijärjestelmän voitoksi), samalla myös flunssat vähenivät ja helpottuivat.

Kun aikaisempina 5 vuotena samassa virassa (lapset samoissa kouluissa) minulla oli 2-4 pahaa flunssaa, joista jäi useammin kuin kerran vuodessa paha yskä viikoiksi, niin viimeisenä neljänä vuotena perheen neljä henkeä ovat yhteensä sairastaneet noin 5 flunssaa/vuosi /hiukan yli 1/nenu/ ja yksikään näistä ei ole enää jatkunut jälkitauteina ... Enkä valitettavsti voi sanoa, että työn stressaavuus olisi ainakaan vähentynyt...

Olisiko tämä hyväkarppaus sitten sopiva vaihtoehto kortisoleillekin? Vai olisiko niin, että se insuliini/glukoosi ovat niin paljon määräävämmässsä asemassa kuin kortisoli, että niiden kontrollointi riittää? JOka tapauksessa oma kroppani reaktiot sopivat hyvin Sears'in insuliini-glukagoniakselille. Sen lisäksi että yksittäinen pitsanpala tai pulla palauttavat allergisen väsymyksen kaikessa kaameudessaan heti - mutta onneksi vain minulle, ei perheen terveemmille jäsenille.

terv. loma-els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-07 14:20:57 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Hei Els, nyt kun olet täällä, niin vilkaisepa tuolta kirja-osiosta mun kyssäri...

Tässä puhutaan nyt nimenomaan syvästä ketoosista pitkään jatkettuna, sanotaanko (oma arvaus) alle 50 g ja useampia vuosia, paitsi jos treenaa kovaa samalla.

Itse olen yrittänyt pysytyllä 100 - 175 g hh/päivä tienoolla, mutta kun en ole halunnut tinkiä hiilarien laadusta, niin tuonne on vaikea päästä, ei vaan meinaa jaksaa syödä tarpeeksi. Eli luultavasti olen ollut enemmän ketoosissa kuin olen luullutkaan. Eräskin päivä tuossa alle kuukausi sitten mittasin huvikseni ja yllätys oli suuri kun tikku näytti punaista vaikka en odottanut...

Zone on hormonimielessä hyvin lähellä ideaalista, ja "hyväkarppaus" on siis adrenaliini/kortisolimielessä se terveellisin ratkaisu.

Sinänsä hankala juttu, että minullakin allergiat reagoivat hyvin herkästi, eli tarkkana saa olla, liika on ihan yhtä paha kuin liian vähän.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-07 16:37:53 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Siis millä tavalla hiilihydraatit osallistuvat hormoneihin, kuten vähentävät kortisolia? Eikös tuolla i esittänyt, että kortisolin kohoaminen ketoosissa olisi todennäköisesti väliaikaista? (Sori, en ehdi kaivaa.) Olisihan loogista ajatella, että stressihormoni nousee, jos harjaantumaton kroppa siirtyy uuteen, outoon tilaan. Mitenkäs itse epilepsia vaikuttaa noihin lapsiin? Maasait, onko tutkittu?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-07-08 09:58:06 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Tää alkaa mennä jo liian monimutkaiseksi mulle. Siis kun tuohon vaikuttaa ihan kaikki, ja kaikki vaikuttaa vielä toisiinsa. Se kun veren glukoosipitoisuus laskee, ilmeisesti jotenkin vaikuttaa kortisoliarvoja nostavasti (ainakin tietyissä tapauksissa). Eli sama lopputulos voi tulla siitä kun syöt älyttömän vähän hiilareita jolloin tasot on koko ajan matalalla, tai siitä että syöt liikaa, jolloin insuliini hyppää ja glukagoni hyppää perässä ja jos sulla on yhtään insuliiniresistanssia, lopputulos on tavallista alempi veren glukoosi.

Se oli lyle joka sen tiesi että kortisolitasot laskee ketoosiadaptaation jälkeen.

Minäkin luin tänään viimeksi muuten noita artikkeleita joissa kerrottiin kuinka paljon pahaa sokeri tekee immuunijärjestelmälle. Eli yleisesti ottaen hiilarit on tosiaan paha juttu sille...

Nyt tässä vaiheessa mun "aiheeseen tutustumista" näyttäisi siltä, että noista kortisolitasoista ei tarvitsisi huolehtia, kunhan ei liiku liikaa ja syö tarpeeksi proteiinia. Tuo adrenaliini-juttu on vielä työn alla. Ja mieli saattaa taas muuttua mitä enemmän aiheeseen tutustuu. Vaikka tässä vaiheessa alkaa kyllä jo laiskottaa... eihän tälläsillä nyt niin hirveästi ole väliä kun itse en ole ajatellut viettää loppuelämääni ketoosissa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-25 13:48:49 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Kaivoin tämän vanhan ketjun naftaliinista kun löysin Lylen foorumilta hyvän threadin aiheesta. How Does Adrenal Fatigue Effect Women & Fat Loss?. Tai no... hyvän ja hyvän, mutta siellä on asenne tämän suhteen hieman muuttunut. Lisäksi Kelly Baggett antaa viestissä #43 hyvän listan viitteitä aiheeseen ja ehdottaa "adrenal fatigue"-nimikkeen sijaan käytettäväksi termejä "altered stress response" tai "subclinical adrenal insufficiency".

Mutta lopputulos on suunnilleen sama kuin ennenkin. Kyseessä ei ole mitään minkä erityisesti ketoosi aiheuttaisi vaan kyseessä on sama ilmiö, josta puhutaan ylikunnon ja tavallisen burnoutin yhteydessä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-25 14:30:03 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Laitetaas vielä tämäkin, joka summaa hyvin:

Kelly Baggett kirjoitti:
As far as the definition of adrenal fatigue goes there is no doubt that it does exist, the problem arises when you try to define exactly "what" it is. Calling it "adrenal fatigue" is not really true, the adrenals don't become fatigued but the entire catecholamine and glucocorticoid cascade does not work the way it should, thus people experience "suboptimal" levels of glucocorticoids like cortisol and/or catecholamines like nor-epinephrine.

Suboptimal stress response or secondary adrenal insufficiency would be a better definition. There is no doubt that an altered or suboptimal stress response can result after exposure to a variety of stressors such as excessive training, chronic stress, depression, various psychological and mind-body disorders (CFS, fibromyalgia, PTSD), amphetamine (perhaps even caffeine) usage etc. There are hundreds if not thousands of studies on those.

Many of the symptoms that occur from overtraining can actually be attributed to "adrenal fatigue" such as fluid retention in the extremities, mind numbing fatigue and lowered stress hormone output in response to the training. Some people naturally have a suboptimal stress responses and tend to be the same people that are very suceptible to weight gain. (low SNS output etc.) Anybody who has every experienced phsyiolgoical depression (atypical depression) or bipolar disorders also suffers from an altered stress response. There is also a big time genetic succeptibility for the tendency to develop any and all of those problems.

Basically until a test comes out that recognizes "optimal" stress functioning there will be lots of confusion just like there was with thyroid problems that people are finally starting to recognize the last 5 years or so.

Now, to answer the original question, if you did have secondary adrenal insufficiency you would tend to feel like total shit in the absence of caffeine or ephedrine moreso then a normal person would. You would tend to feel somewhat normal taking them and probably feel a lot worse once the effects wore off.

In fact a good way to mimikc a seconary adrenal insufficiency is to load up on stimulants and then crash. During the crash you will have "temporary" lower levels of cortisol, epi and nor-epi. You will have no energy whatsoever, your eyes will be very sensitive to sunlgiht and you might even get lightheaded upon standing. Are you gonna die? No, but what you're experiencing isn't just in your head either.

Hmm... onkohan Kellystä tulossa mun uus guru ;)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-25 15:01:18 
Taitaa tuo immuunijärjestelmä olla hyvin pitkälle perimästä kiinni. Ei siinä taida pitkässä juoksussa mitkään sapuskakikkailut dramaattisesti auttaa. Ne geenit, ne geenit.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-25 15:13:20 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Anonymous kirjoitti:
Taitaa tuo immuunijärjestelmä olla hyvin pitkälle perimästä kiinni. Ei siinä taida pitkässä juoksussa mitkään sapuskakikkailut dramaattisesti auttaa. Ne geenit, ne geenit.

Tää on aika vanha ketju.... joten pysytään mielellään tossa pääaiheessa, immuunijärjestelmästä on muistaakseni uudempiakin ketjuja.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-26 08:58:58 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Misukisulle pientä kyssäriä.

Näin retrospektiivisesti, miten suhtaudut tällä hetkellä tuohon adrenaliinin loppuunpalamisen ongelmaan/teoriaan? Suo anteeksi, tiedän että olet aiheesta kirjoittanut ja kommentoinut jo hirmuisesti. Olenkin lukenut karppifoorumin aiheeseen liittyvät ketjut. Mutta kun noiden viestien lukeminen on sellaista täydentyvää jatkokertomusta, minulla ainakin on vaikeuksia löytää sieltä seasta sitä "lopputulemaa".

Ja tietysti, kun on (ainakin toistaiseksi) pelkästään foorumin varassa tässä asiassa, ilmiöstä jää pakostakin aika pinnallinen kuva. Mutta ne pinnalliset raapaisut kyllä jotenkin osuvat allekirjoittaneen tämän hetkiseen olotilaan. Harkitsenkin tässä vakavasti investoimista tuohon Schwarzbeinin II kirjaan, jossa (ymmärtääkseni?) juuri tätä adrenaaliniasiaa käsitellään. Suositteletko? Kun jossakin kuitenkin taisit kirjoittaa, että loppujen lopuksi kyse olisi marginaalisesta ilmiöstä ja jonkun mielestä suorastaan huuhaasta?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-26 11:53:03 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Anonymous kirjoitti:

Olisiko noin?

Ainakin tämä huonoilla geeneilla varustettu ja siis geneettisesti huonosta immuunijärjestelmästä kärsinyt kroppa alkoi puolustautuam kaikkea vastaan niin että ihottuma, allergia ja tulehduksista tai flunssista aiheutuneet sairaspäivät katosivat kaikki agendasta. Siis 40 viallinen immuunijärjestelmä ja nyt kohta 7 vuotta normaali immuunijärjestelmä - mutta vain matalan sokerikuorman ruoalla.

Vaihdoinko geenit vai mitä? :lol: 8)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-26 13:15:02 
els kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:

Olisiko noin?

Ainakin tämä huonoilla geeneilla varustettu ja siis geneettisesti huonosta immuunijärjestelmästä kärsinyt kroppa alkoi puolustautuam kaikkea vastaan niin että ihottuma, allergia ja tulehduksista tai flunssista aiheutuneet sairaspäivät katosivat kaikki agendasta. Siis 40 viallinen immuunijärjestelmä ja nyt kohta 7 vuotta normaali immuunijärjestelmä - mutta vain matalan sokerikuorman ruoalla.

Vaihdoinko geenit vai mitä? :lol: 8)

Jaa no, mitenkähän tuo muu elämä/muuttujat on mahtaneet muuttua samaan aikaan -siis tekijät joilla vois olla vaikutusta immuunisysteemiin? Oliskohan yleisesti ottaen elämä hiukan tasoittunut/vakiintunut vuosien myötä? Liekö ruokavaliolla kuitenkaan merkittävä rooli?

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00