sinimarja kirjoitti:
Elikkä tämä taitaa olla tämän ajan tapa säännöstellä populaatiota. Fiksut elää kauemmin ja mukavammin, muut sairastuvat kuka mihinkin "elitasosairauteen". Kuka se puhuikaan, ettei luonnonvalinta enää toimi? Noh, kyllä ne kituuttajatkin ehtivät lapsia hankkia ennen SVT:tä, joten vähän olisi säätämistä.
Olet ymmärtänyt asian!
Ennen kun syötiin hyvin niin tarvittiin ikäviä joukkohautoja ja talvisotia karsimaan ylimääräpopulaatiota (aivan kuin Survivorissa, heikoimmat ja vahvimmat karsiutuivat pois).
Nyt ihmiset menevät itse ja vapaaehtoisesti niihin joukkohautoihin.
Agraariyhteiskunta tarvitsi jatkuvasti lisää työvoimaa, mutta moderni informanttiyhteiskunta ei tarvitse. Meillä kuitenkin vallitsee agraariyhteiskunnan arvot, esimerkiksi työn palvonta. Siksi asia sanotaan vain kainosti.