anmi kirjoitti:
Ei kai se kuitenkaan ihan noin mustavalkoista ole että hiilarit lihottavat ja rasva laihduttaa! Molempia jos osaisi syödä sulassa sovussa niin tuskin tulisi ongelmia. Kun olin pieni meillä kotona syötiin järkevästi rasvaa (vähän, ei kermoja ym, mutta ei mitään kevyt-tuotteitakaan) eikä kukaan ollut ylipainoinen (ä+i+4lasta). Aikuisiällä osa on lihonut koska on alkanut syödä roskaruokaa, karkkia, pullaa ym. Näitä ei lapsuudessani meillä näkynyt. Eli se taitaa olla vähän joko/tai, sekä rasvainen että hiilaripitoinen ruokavalio on se lihottava tekijä. Itse en ole ikinä ollut ylipainoinen, mutta aloitin karppaamisen ihan turhamaisuuttani paria kiloa tiputtaakseni. Induktiolla olin kaksi viikkoa, koin sen liian rajoittavaksi eikä painokaan tippunut. Nyt hiilarit pysyvät ilman yrittämistä 40-100g/päivä, leipä ym. ovat jääneet pois eikä tee enää edes mieli. Masu voi paremmin ja sitä myötä elämä hymyilee
Pointtina tässä kai vaan se, ettei ihminen liho syömällä hiilareita jos ei konaisenergiamäärä nouse yli kulutuksen. Höpölöpöpuheita siitä miten mitään ei syönyt mutta silti lihoi en usko. Kukaan ei liho ilmaa nielemällä! Ongelmana low-fat dieeteillä näenkin sen että koko ajan on nälkä ja sitten tulee repsahdeltua. Seurasin erästä laihduttavaa kaveriani joka ihmetteli että kun ei hän oikein mitään syö mutta kilot vaan ei karise. Ihan huomaamattaan hän kuitenkin mussutti koko ajan jotain ja kaupassa käydessä oli aina kourassa pieni jädepuikko tai suklaapatukka. Ylipäätään en usko mihinkään dieettiin, painon tiputtamisessa ja sen hallinnassa on avainsanana elämäntapojen muutos. Oikein ärsyttää kun joku sanoo että kaikki dieetit on kokeiltu mutta mikään ei auta. Ei kai jos niden dieettien välillä syö kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä.
Kannanottosi ensimmäinen lause oli totta, ainakin kohtaan "Ei kai se kuitenkaan ihan noin mustavalkoista..." asti. Ihmisiä on moneksi ja kenelläkään ei ole samanlaista aineenvaihduntaa. Sopiihan sitä sitten ihmetellä, miksi kaikki eivät toimi niinkuin minä...
Itse olin normaalipainoinen yläasteikään saakka ja (hullu kun olin) aloin laihduttaa, vaikkei ollut mitään syytä. Laihduin 60 kg:sta 50 kg:oon (pituus 162.5 cm) ja menkat jäi pois puoleksi vuotta. Lääkäri määräsi hormoonikuurin ja tästä alkoi hirveä laihdutus =syömättömyys/ahmimis/oksennuskierre. Muistan kuinka saatoin valvoa klo. 4.00 asti aamulla, kun en saanut nälältäni nukuttua. Mutta syömishimolleni en antanut periksi!
Näin itseni lihavana vaikken sitä ollut missään mielessä. Olin myös neuroottisen ahkera liikkuja: kerran päivässä 1.5 h hikijumppaa ja jos se jäi joskus väliin, oli tosi huono omatunto. Koulussa olin oikea priimus ja yläasteelta päästessäni sain koulun parhaan keskiarvon 9,5. Eli sairaalloinen täydellisyyden tavoittelija.
Olen kai pilannut aineenvaihduntani ainaisella syömättömyydellä. Elimistö alkaa säästöliekille ja tulee toimeen yhä vähemmällä määrällä (seka)ravintoa. Sitä myös lihoo entistä helpommin, kun elimistö saa vihdoin ravintoa, se laitetaan heti vararavinnoksi pahojen päivien varalle. Tästä ehkä johtuu se seikka, että jotkut eivät vaan laihdu, vaikka kuinka pihtaavat syömistään. Elimistö on mestari tulemaan myös vähällä toimeen ja sitten varastoimaan energiaa pula-aikoja varten.
Jotkin ylipainoiset kokevat niin pahoja fyysisiä oireita vähäkalorisella dieetillä, että niiden kestämiseen ei monikaan pysty. Todella harva ko. dieetillä onnistunut laihduttajakaan pystyy pitämään ihannepainonsa ja joidenkin tutkimusten mukaan muutaman vuoden päästä ainoastaan n. 5 % on kyennyt pitämään ihannepainonsa.
Mutta tätä on ehkä turha selittää kellekään, joka koskaan ei ole ollut lihava...sinulla ei siis ole kykyä varastoida energiaa...mmm...minä olisin siis 100 000 vuotta sitten jäänyt meistä eloon ankaran talven jälkeen