vieras taas kirjoitti:
Mirka kirjoitti:
Niin, ja rasvahan tunnetusti ei pidä nälkää!

Samalla grasmmamäärällä pitää rasva varmasti paremmin, kuin hiilihydraatti tai proteiini. Jos sitten syödään proteiinia tai hiilihydraattia yli kaksinkertainen määrä rasvaan nähden erot tasoittuvat viimeksi mainittujen voitoksi.
Kuule, VT, näytäpä minulle kädestä pitäen MISSÄ puhutaan samoista grammamääristä? Tässä on kaksi järkevän kokoista aamiaista, hyvin erilaisista ruoka-aineista koostuvina.
Milloin tahansa mikä tahansa karppiaterian ja virallisterveellisen aterian mahdollinen painoero on kuitattavissa juomalla karppiaterian sivussa sopivan kokoinen lasillinen vettä. Samahan se on onko vesi lasissa tai kenties banaanissa... ...tämä sopii volumetria-ajatteluun aivan hyvin

.
Minulla on tuoreessa muistissa yksi aikaisempi keskustelu, jossa puhe oli ensiksi samoista energiamääristä, sitten samoista painomääristä, sitten energiamääristä, eiku... ...no, Mattia lainatakseni melkoinen bon voyage iski tässä päälle

.
Makroravinnepainoista vänkääminen taas on aivan turhaa, tiedämmehän me kaikki, että rasvagrammassa energiaa on 9 kcal, prodessa ja hiilarissa vain 4. Samanenergiainen rasvainen ateria on siis makroravinnepainoiltaan aina kevyempi kuin hiilari- tai proteiinipitoisempi verrokki. Miksi sanon tämän - palaapa omiin kommentteihisi aikaisemmissa ketjuissa

.
Proteiinin nälkääpitävä vaikutus on todettu tutkimuksissa, rasva esiintyy niissä huonommin edukseen em. syistä
a) runsaaseen hiilariin yhdistettynä sen nälänpito ei ole kummoinen
b) myös vhh:lla vaikutukset alkavat näkyä vähitellen - liian lyhyistä tutkimuksista ei ole iloa.
Mutta viitteitä tästä asiasta näkyy selvästi niissä tutkimuksissa, joissa kerrotaan vhh:lla ihmisten energianoton jäävän itsekseen melko matalalle tasolle.