karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-23 08:00:07

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-10 10:49:32 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Tämä on nähty jo sadannen kerran. Taasvieras ja moni muukin toistuvasti aliarvioi hiilarien kalorit ja yliarvioi rasvan, varsinkin munien ja pekonin. Aivopesu toimii!

Oma kokemukseni menee täsmälleen samoin, aikoinani söin kaurapuuroa, tuoremehua ja pari voileipää, nykyinen munapekoniaamiaiseni sisältää vähemmän kaloreita mutta pitää nälkää ihan eri tavalla. Silläpä hoikistuin. :wink:

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-10 12:06:06 
Poissa
eliittijäsen
eliittijäsen

Liittynyt: 2005-05-31 22:27:03
Viestit: 7786
Heti aloittaessani huomasin että muna-pekoniaamiainen sisältää vähemmän kaloreita, kuin entinen leipäaamiainen. Söin 4 palaa ruisleipää (eli 2 ruispalaa), kinkulla (2%), margariinilla (28%) ja salaatilla ja kurkulla ja pari mukia kahvia rasvattomalla maidolla noin 8 aikaan aamulla. Klo. 11 oli jo kiljuva nälkä.
Nykyisin syön yleensä aamulla 2 kananmunaa joko juustolla tai 2 kananmunaa kolmella siivulla pekonia ja kupin kahvia kermalla. Esim. eilen söin aamiaisen (pelkästään kaksi paistettua munaa+kahvi kermalla) puolen päivän aikaan ja nälkä tuli vasta joskus 18 aikaan illalla (jos joku muistaa eilisen irkkini nälkävolinan :lol: )

Ja myös minkä olen huomannut, niin aamiaisen jälkeen ei tule paha olo. Ennen luulin pahoinvoinnin johtuvan kahvista, mutta taisi olla vaan se ruisleipä.

Vertauksena entinen aamiainen: 430kcal proteiini 24g hiilari 57.1g rasva 10.8g

Ja eilinen aamiainen: 233kcal proteiini 14.8g hiilari 1.9g rasva 22.7g


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-10 12:45:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-05-19 07:31:49
Viestit: 3856
Hämmennänpä soppaa vielä mäkin: söin eilen 3 paistettua kananmunaa + jokaisen päällä reilu nokare tuorejuustoa klo 18 aikaan. Ei ollut nälkä koko iltana, hienosti jaksoi tehdä remonttihommia! En siis syönyt ennen nukkumaan käymistä mitään. Mieheni söi pizzaa samaan aikaan, kun meitsi veteli kananmunasysteemit naamaan. Sen lisäksi hänelle maistui illan kuluessa kasa voileipiä. No, ehkä rakas remonttimieheni sitten teki vain niin paljon kovemmin duunia... Ja miehethän kuluttaa niin paljon kaloreita ja vaatii kovasti ruokaa :wink:

_________________
Muutoksen portti avautuu sisältä päin.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-10 16:35:32 
Wi kirjoitti:
Marilyn on oikeassa:

Keskikokoinen banaani 109 kcal
2,5 dl rasvatonta maitoa 86 kcal
All Bran kerta-annospakkaus 92 kcal
Yhteensä 287 kcal

2 keskikokoista kananmunaa 142 kcal
3 ohutta siivua pekonia kypsennettynä 86 kcal
228 kcal

Kärsii vetäistä vielä lisukkeeksi vaikka pari paistettua tomaattia 8)
Tai munapannulle voi lisätä vähän rasvaa...


Jos ateriolilla on samat kalorit, on prode / rasva- ateriassa ollut kooltaan n. 30% pienempi.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-10 16:37:09 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Niin, ja rasvahan tunnetusti ei pidä nälkää! :lol:

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-10 16:41:42 
Mirka kirjoitti:
Niin, ja rasvahan tunnetusti ei pidä nälkää! :lol:


Samalla grasmmamäärällä pitää rasva varmasti paremmin, kuin hiilihydraatti tai proteiini. Jos sitten syödään proteiinia tai hiilihydraattia yli kaksinkertainen määrä rasvaan nähden erot tasoittuvat viimeksi mainittujen voitoksi.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-10 16:48:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-29 11:39:27
Viestit: 15013
vieras taas kirjoitti:
Mirka kirjoitti:
Niin, ja rasvahan tunnetusti ei pidä nälkää! :lol:


Samalla grasmmamäärällä pitää rasva varmasti paremmin, kuin hiilihydraatti tai proteiini. Jos sitten syödään proteiinia tai hiilihydraattia yli kaksinkertainen määrä rasvaan nähden erot tasoittuvat viimeksi mainittujen voitoksi.


:lol: Samoista kalorimääristähän tässä puhuttiin, ei grammamääristä. Ja kaksinkertainen määrä miten mitattuna "kooltaan"? :mrgreen: niin mitkä erot tasoittuvat (nälän pitäminen ?)? Ja viimeksi mainittujen voitoksi? Tarkoitit ilmeisesti proteiinia ja hiilaria, mutta viimeksi mainitsit kyllä rasvan.

_________________
"Remember, eating fat is not what makes you fat, it’s the inability to burn fat that makes you fat." Rosedale
"I will never be hungry again"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-10 19:23:02 
Poissa
karppi
karppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-07 21:46:10
Viestit: 3285
vieras taas kirjoitti:
Mirka kirjoitti:
Niin, ja rasvahan tunnetusti ei pidä nälkää! :lol:


Samalla grasmmamäärällä pitää rasva varmasti paremmin, kuin hiilihydraatti tai proteiini. Jos sitten syödään proteiinia tai hiilihydraattia yli kaksinkertainen määrä rasvaan nähden erot tasoittuvat viimeksi mainittujen voitoksi.


Kuule, VT, näytäpä minulle kädestä pitäen MISSÄ puhutaan samoista grammamääristä? Tässä on kaksi järkevän kokoista aamiaista, hyvin erilaisista ruoka-aineista koostuvina.

Milloin tahansa mikä tahansa karppiaterian ja virallisterveellisen aterian mahdollinen painoero on kuitattavissa juomalla karppiaterian sivussa sopivan kokoinen lasillinen vettä. Samahan se on onko vesi lasissa tai kenties banaanissa... ...tämä sopii volumetria-ajatteluun aivan hyvin :twisted: .

Minulla on tuoreessa muistissa yksi aikaisempi keskustelu, jossa puhe oli ensiksi samoista energiamääristä, sitten samoista painomääristä, sitten energiamääristä, eiku... ...no, Mattia lainatakseni melkoinen bon voyage iski tässä päälle :roll: .

Makroravinnepainoista vänkääminen taas on aivan turhaa, tiedämmehän me kaikki, että rasvagrammassa energiaa on 9 kcal, prodessa ja hiilarissa vain 4. Samanenergiainen rasvainen ateria on siis makroravinnepainoiltaan aina kevyempi kuin hiilari- tai proteiinipitoisempi verrokki. Miksi sanon tämän - palaapa omiin kommentteihisi aikaisemmissa ketjuissa :roll: .

Proteiinin nälkääpitävä vaikutus on todettu tutkimuksissa, rasva esiintyy niissä huonommin edukseen em. syistä
a) runsaaseen hiilariin yhdistettynä sen nälänpito ei ole kummoinen
b) myös vhh:lla vaikutukset alkavat näkyä vähitellen - liian lyhyistä tutkimuksista ei ole iloa.

Mutta viitteitä tästä asiasta näkyy selvästi niissä tutkimuksissa, joissa kerrotaan vhh:lla ihmisten energianoton jäävän itsekseen melko matalalle tasolle.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-11 09:33:47 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Wi kirjoitti:
Marilyn on oikeassa:

Keskikokoinen banaani 109 kcal
2,5 dl rasvatonta maitoa 86 kcal
All Bran kerta-annospakkaus 92 kcal
Yhteensä 287 kcal

2 keskikokoista kananmunaa 142 kcal
3 ohutta siivua pekonia kypsennettynä 86 kcal
228 kcal

Kärsii vetäistä vielä lisukkeeksi vaikka pari paistettua tomaattia 8)
Tai munapannulle voi lisätä vähän rasvaa...


Kiitos Wi :D

Mietin jo, että tarttee kauppaan mennessä oikeasti käydä kyyläämässä muropaketin kylkeä, kun kellogsin nettisivua en yrityksestä huolimatta löytänyt ja fineli ei allbranistä tienny mittää.

voisi olla hyvä juttu tehdä enemmänkin vertailua ja laittaa vaikka ihan havainnollistavaksi linkiksi :-k Ehkä ryhdyn väsäilemään, heti kun saan koneen kotikäyttöön (pian luulen mä) ja sitten tarttee varmaan hankkia digi kamera, että voi ihan kuvata ruokia.

Karppi kuvakirja :D

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-11 09:45:24 
Wi kirjoitti:
Kuule, VT, näytäpä minulle kädestä pitäen MISSÄ puhutaan samoista grammamääristä?


No tämä on tätä iänikuista jankkaamista: "Ihme kun nälkä läks kun vedin rasvaprodeaamiaisen, puuron ja banaanin sijaan" :roll: Kyllä kai läks. Sitten jälkikäteen muka laskeskellaan kaloreita. Jokainen itselleen rehellinen ihminen myöntää, että jos vetelee kunnon rasva-aamiaisen on siinä enemmän energiaa, kuin puuroaamiaisessa. Energia sitten riittää kummasti lounaaseen saakka.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-11 09:56:42 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Kyllä on aivopesu lujassa! Ei auta kalorikalkyylit, kun rasvakalori on mystisellä tavalla eri luonteinen kuin sokerikalori. :shock:

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-11 09:58:06 
Poissa
eliittijäsen
eliittijäsen

Liittynyt: 2005-05-31 22:27:03
Viestit: 7786
^^ Niinpä. Miksi sitten pitäisi syödä puuroa aamulla, kun se ei pidä nälkää :lol: Vieraalle tarkoitettu kommentti...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-11 10:38:32 
Anonymous kirjoitti:
No tämä on tätä iänikuista jankkaamista: "Ihme kun nälkä läks kun vedin rasvaprodeaamiaisen, puuron ja banaanin sijaan" :roll: Kyllä kai läks. Sitten jälkikäteen muka laskeskellaan kaloreita. Jokainen itselleen rehellinen ihminen myöntää, että jos vetelee kunnon rasva-aamiaisen on siinä enemmän energiaa, kuin puuroaamiaisessa. Energia sitten riittää kummasti lounaaseen saakka.


:lol: :lol: :lol:
Elääkö vieras toisenlaisessa universumissa kuin muut? Kyllä ne energiamäärät ovat ihan samat, vaikka laskisi etu- tai jälkikäteen. Finelikään ei tunne aikasidonnaisia kalorimääriä.
Fakta on faktaa.

Mutta onhan se vaikeaa asia niellä, että itse ei ole huomannut, että keisarilla ei ole vaatteita...jos satulinjalle kerran lähdetään... 8)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-11 11:04:14 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Liittynyt: 2005-03-24 12:26:48
Viestit: 6190
:lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-11 11:09:31 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Lainaa:
Jokainen itselleen rehellinen ihminen myöntää, että jos vetelee kunnon rasva-aamiaisen on siinä enemmän energiaa, kuin puuroaamiaisessa. Energia sitten riittää kummasti lounaaseen saakka.


Ihan uskomatonta jankkaamista. Minulla on ruokapäiväkirja ajalta jolloin vaihtelin munapekoni- ja puuroaamiaisia. Ja kyllä ne minulla oli ainakin oli energiamääriltään samat.

Ja jos yrittäisin syödä määrällisesti yhtä paljon rasvaa kuin hiilareita, niin yritykseksi jäisi...

mutta yksi asia tuossakin viestissä oli kohdillaan: "kunnon rasva-aamiaisen"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-11 12:52:21 
Poissa
karppi
karppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-07 21:46:10
Viestit: 3285
Anonymous kirjoitti:
No tämä on tätä iänikuista jankkaamista: "Ihme kun nälkä läks kun vedin rasvaprodeaamiaisen, puuron ja banaanin sijaan" :roll: Kyllä kai läks. Sitten jälkikäteen muka laskeskellaan kaloreita. Jokainen itselleen rehellinen ihminen myöntää, että jos vetelee kunnon rasva-aamiaisen on siinä enemmän energiaa, kuin puuroaamiaisessa. Energia sitten riittää kummasti lounaaseen saakka.


No, kumpi tahansa noista aamiaisista sopii hyvin minun omiin aamiaisvalintoihin, muroaamiainen tietysti yläkarppiaikoina. Paitsi että muroaamiaisella saattaisin ottaa maidon sijaan jogurttia, sokerisena versiona siitä tulisi jonkin verran lisäkaloreita. Ja munia paistaessa käytän teflonpannusta huolimatta vähän rasvaa, tulee siitäkin muutamia lisäkaloreita. Pekoniaamiaisen kylkeen paistaisin erittäin todennäköisesti myös sen tomaatin tai kaksi - jogurttiaamiaiseen verrattuna pysyisin varmaan energiamäärissä melko samoilla lukemilla. Kun katselen aamiaisen energiamääriä alakarpilla ja aikaisemmin, on varsin tyypillinen energiamäärä 300-450 kcal.

Kunnon muroaamiainen on minulla siis energialtaan varsin samaa tasoa, kuin kunnon rasva-aamiainen. Jälkimmäisellä vaan se nälkä pysyy paremmin.

T. Kunnon rasvalounasta nauttiva Wi.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-08-11 12:59:56 
Poissa
hörhökarppi
hörhökarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-03-25 21:28:23
Viestit: 3519
Söin aamulla klo 8.00 kahden munan kinkku-sipulimunakkaan. Kello on nyt kohta 14.00, eikä minulla ole vielä ollut yhtään nälkä. Jos olisin syönyt puuron, minulla olisi ollut hirvittävä nälkä jo viimeistään klo 11.00. Vai pitäisikö sitä puuroa sitten syödä parin litran kattilallinen? :shock:

Ei, ei mahu sellainen määrä, vaik minkä tekis. :oops:


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)